Pagina 9 van 10

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 18:33
door Suus
Een Arriva rijdt alleen kortere trajecten (Zwolle - Emmen is geloof ik de langste treindienst die ze hebben) en kan dus ook regionaal bijsturen. NS rijdt veel langere trajecten met treinen die door meerdere machinisten/conducteurs bemand worden gedurende het traject en rijdt bovendien veel meer treinen per uur op hetzelfde moment dan Arriva ooit doet. In Groningen, het drukste punt van Arriva, vertrekken 11 treinen per uur van Arriva en komen er net zoveel aan, op Utrecht Centraal vertrekken er minstens 50 en komen er net zoveel aan. Dat is wel een schaalverschil.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 18:39
door Thom91
NS heeft wel veel meer spoor tot zijn beschikking voor die afhandeling..

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 18:42
door Daniel
isadora schreef:Maar goed, morgen hebben we weer een normale dienstregeling. *O*

http://www.ns.nl/calamiteiten/winterdie ... ari/detail
Wat op zich wel grappig is... immers is de verwachting voor komende nacht nu juist sneeuwval bij temperaturen onder het vriespunt, waardoor die dus wel kan blijven liggen in tegenstelling tot de regen van vandaag.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 18:43
door Hainje
[inb4 kamervragen]

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 18:44
door isadora
Daniel schreef:
isadora schreef:Maar goed, morgen hebben we weer een normale dienstregeling. *O*

http://www.ns.nl/calamiteiten/winterdie ... ari/detail
Wat op zich wel grappig is... immers is de verwachting voor komende nacht nu juist sneeuwval bij temperaturen onder het vriespunt, waardoor die dus wel kan blijven liggen in tegenstelling tot de regen van vandaag.
:X

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 18:50
door Zugführer
Bee schreef:Een Arriva rijdt alleen kortere trajecten (Zwolle - Emmen is geloof ik de langste treindienst die ze hebben) en kan dus ook regionaal bijsturen.
Als NS op dit soort twijfeldagen nou eens zo over gaan op een rondjes om de kerk dienstregeling, met conducteurs en machinisten die op en neer pendelen op korte trajecten... Dan kun je gedurende de dag monitoren of er daadwerkelijk sneeuw gaat vallen en dan alsnog op tijd series als de 3500 uit gaan snijden zonder dat personeelsroosters in de soep lopen

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 18:53
door Suus
Personeelsroosters omgooien is veel peoblematischer, want er zijn dan geheid personeelsleden die vroeger moeten komen of langer moeten doorwerken en daarbij voorbeeld met doktersafspraken in de knoop komen en zoals gezegd, je hebt nog meer personeel nodig dan normaal.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 19:07
door Meltrain
Ja, maar je hebt nog steeds niet gezegd wat daar nu het probleem van is. :?

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 19:12
door Zugführer
Hmm oké, dan weet ik niet wat de beste oplossing is ;)
Veranderen de dienstroosters nu niet sterk?
Kost het structureel meer personeel als je standaard rondjes rond de kerk rijdt? Elke dag een andere treinserie is ook afwisseling...

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 19:18
door WSM
Het was anders NS zelf dat de personeelsroosters wilde decompliceren maar dat uiteindelijk onder druk van haar personeel niet heeft gedaan...

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 19:19
door WSM
Zugführer schreef:Hmm oké, dan weet ik niet wat de beste oplossing is ;)
Veranderen de dienstroosters nu niet sterk?
Tuurlijk veranderen de dienstroosters nu ook sterk. Maar je moet toch wat drogredenen verzinnen om die incompetente bende die NS heet de hand boven het hoofd te houden?

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 20:57
door marlies
Bee schreef:Personeelsroosters omgooien is veel peoblematischer, want er zijn dan geheid personeelsleden die vroeger moeten komen of langer moeten doorwerken en daarbij voorbeeld met doktersafspraken in de knoop komen en zoals gezegd, je hebt nog meer personeel nodig dan normaal.
Ja, jammer dan, dat hoort bij de meeste banen, het risico dat je soms onverwacht langer/extra moet werken en daardoor iets anders mist. Ik heb het zelf deze week nog gehad.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 21:01
door Z2N
Warempel, voor de eerste keer vandaag sneeuw in Alphen! Zet de winterdienstregeling in! :shock:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 21:03
door ODRAIL
Nee nee ... morgen rijdt de ns weer de normale dienstregeling :wink: .

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 21:20
door Z2N
Wel typisch, op het moment dat de meeste LUD-maatregelen aflopen vanwege het uitdunnen van de dienst begint het precies met sneeuwen hier... :')

Het gaat wel hard, er ligt hier ondertussen al zeker een centimeter na 20 minuten. *O*

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 29 jan 2015, 22:01
door Thom91
Daar is het ook voor afgeroepen, snap je wel toch!

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 19:40
door Hageneis
Hainje schreef:Wat je zegt klopt wel Wubbo, maar is een eigenschap die Nederlanders sowieso wel hebben. Ze moeten wat te klagen hebben. En op zich vind ik het allemaal wel prima hoor, die LUD-jes.

Maar ik blijf het toch frappant vinden dat de regionalen wel gewoon kunnen rijden en de NS niet. Is het dan echt de schaal waarop NS rijdt? Want in dat geval ontkom je gewoon niet aan aangepaste dienstregelingen met sneeuw en weet ik veel wat. Misschien moet NS dan toch voorbeeld nemen aan de regionalen en ook lange trajecten in stukken gaan knippen. Ja, de langeafstandsreiziger moet dan misschien wat vaker overstappen en de reis duurt dan misschien wat langer, maar het lijkt mij een stuk robuuster dan het protocol wat er nu gehanteerd word.

Al zal ik vast wel wat over het hoofd zien waardoor mijn visie totaal niet realistisch is.
He-le-maal mee eens! Opknippen die hap en pendelen maar. Dan is er pas flexibiliteit. Net als bij echte bedrijven problemen zoveel mogelijk isoleren.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: vr 30 jan 2015, 19:52
door WSM
Misschien eens beginnen met een LAD ipv LUD.
(LAD = Landelijk Aangepast Dienstrooster met zoveel mogelijk pendeldiensten en zonder de spaghetti van personeeldiensten die door het hele land uitwaaieren).

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: ma 02 feb 2015, 13:14
door isadora
Zelfs als er geen kruimeltje sneeuw, geen graadje vorst, of andere winterellende spelbreker zou kunnen zijn, kan het toch weer flink uit de hand lopen:

Afbeelding

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: ma 02 feb 2015, 15:18
door Gekko123
En dan is dat plaatje nog van een moment dat het treinverkeer weer wat op gang begon te komen. Het treinverkeer heeft gedurende enkele uren bij Gouda en Woerden volledig stilgelegen. Heb zelf ruim pakweg twee uur in Woerden gestaan en in die tijd is er 1 trein gearriveerd (trein waar ik in zat) en zijn er 3 vertrokken. Daarover meer in het topic over de reiservaringen van februari.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: ma 02 feb 2015, 15:44
door Daniel
Zelfs nu rijden er eigenlijk nog vrijwel alleen maar Sprinters rond Utrecht. Denk dat ik maar nieteens ga proberen daar nog in te komen in de spits, dat moeten haast wel Indiase taferelen worden :P

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: ma 02 feb 2015, 16:19
door waldo79
s3500 gaat de sprinters ontlasten door extra te stoppen in Gdm en Zb.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: ma 02 feb 2015, 16:25
door Tochjo
Welke sprinters? De s16000 is opgeheven.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: ma 02 feb 2015, 16:26
door waldo79
Dat wist ik niet ; (

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: do 05 feb 2015, 19:20
door isadora
Het ging goed deze winterse dag. :pos:
http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/ ... euw__.html