OVer Missers in de Reisinformatie #38

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Somoht »

Wat is de overstaptijd? Zover mijn kennis reikt over de (binnelandese) NS reisplanner en de data die er ingaat, kan men geen langere overstaptijden per station (meestal 4-5 minuten) zetten alleen korter.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door jesperhaverkamp »

Overstaptijd is 4 minuten in Amf (12500 ->140) en 7 minuten in Hvs (140 -> 5700)
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Somoht »

De overstaptijd die de planner gebruikt is 4 minuten in Amersfoort en 3 minuten in Hilversum
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door JWM »

De planner geeft ook gewoon een ovesrtap s5700 > s9200 op Schiphol. Dat is 4 minuten en niet cross-platform.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Suus »

Dat is sowieso wel een interessante, want de s5700 heeft in het half uur dat de Benelux niet rijdt spoor 4 als vertrekspoor richting Den Haag en als de Benelux wel rijdt spoor 5/6.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door webguy »

De reisplanner op ns.nl doet dat soort dingen wel vaker - er kan een specifieke overstaptijd per treinserie zijn, maar logischer is dat de s140 ergens een of twee minuten langer over doet waardoor je die optie niet ziet omdat iets anders je sneller op je eindbestemming brengt.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door dennistd »

Het moet wel een extra overstap op de s140 zijn, uit de hele lijst met reisadviezen wordt alleen die namelijk niet weergegeven (vertrek om 17.20u uit Utrecht):
Spoiler: show

Code: Selecteer alles

16.20   Utrecht Centraal    11  t12557
16.34   Amersfoort           2

16.37   Amersfoort           1  t1557
17.13   Deventer             1

--------------------------------------

16.36   Utrecht Centraal    11  t1759
17.28   Deventer             1

--------------------------------------

16.50   Utrecht Centraal    11  t559
17.04   Amersfoort           2

17.07   Amersfoort           1  t1559
17.49   Deventer             1

--------------------------------------

17.06   Utrecht Centraal    11  t11759
17.20   Amersfoort           2

17.23   Amersfoort           1  t1661
17.58   Deventer             1

--------------------------------------

17.20   Utrecht Centraal    11  t563
17.34   Amersfoort           2

17.37   Amersfoort           1  t241
18.15   Deventer             1

--------------------------------------

17.36   Utrecht Centraal    11  t1763
18.28   Deventer             1
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Aking »

Sgm xx20 stond op Rotterdam klaar voor zijn rit naar "update 14 december 2014"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Michael 1988 »

Rond 15:35 zag ik op lijn 140 richting Tilburg in Vught een bus die schijnbaar helemaal doorreed richting Klundert.
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Niek »

Als ik een ticket van Roosendaal naar Essen wil kopen wordt ik op de site van de NS door verwezen naar de site van NS International en op de site van NS International wordt ik door verwezen naar de site van de NS. :?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door webguy »

Die kan ik gewoon kopen op de site van NS International. Zorg dat je Essen BE aanklikt.
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Niek »

Oh ik zie het, bedankt!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Daniel »

Rond 7.10 uur in Amersfoort een omroep over het defecte spoor bij Amsterdam Muiderpoort. Daarin de melding dat de IC naar Enkhuizen - Amsterdam niet reed maar de omreisadviezen waren wat apart... voor reizigers naar Hilversum was dat de Sprinter. Je zag de reizigers die op spoor 7 op de IC richting Schiphol stonden te wachten al vertwijfeld kijken, maar die reed dus gewoon. ´tis ook het meest logische alternatief gezien de s1600 / s11600 de eerst vertrekkende trein is na de s1500 in die richting. Dan ga je toch niet nog 6 minuten langer wachten op een tragere trein (en reizigers die zo vroeg zijn dat ze al een alternatief 10 min. eerder kunnen nemen zullen ook niet in grote getalen aanwezig zijn :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Zugführer »

De ingekorte s3500 richting noorden kwam gisteren in Eindhoven binnen met "Hertogenbosch" op één van de bestemmingsdisplays. Op de CTA stond heel groot "Schiphol", dus een reiziger wilde graag van de conductrice bevestigd krijgen dat de trein naar Schiphol ging. Op een toon alsof hij heel erg dom was zei de conductrice dat er een tekst onderstond en hij gewoon had kunnen weten dat de trein niet verder reed dan 's-Hertogenbosch.
Ik snapte de reiziger wel. Grote CTA/InfoPlus(?) faal, is dat nou echt niet te veranderen?

Schiphol
Rijdt niet verder dan 's-Hertogenbosch
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Geert »

Is helaas een ontwerpkeuze waarvan NS tot nu toe niet inziet dat dit niet handig is... Het achterliggende idee is dat altijd de 'normale' eindbestemming wordt getoond, zodat vaste reizigers hun trein herkennen. In de praktijk werkt dat niet zo handig, minder ervaren reizigers (of wanneer je gewoon niet zo goed kijkt) zien groot een eindbestemming en verwachten niet dat de trein maar een deel van de route rijdt. Dat de werkelijke eindbestemming verder ook niet in de lijst met via-stations komt maakt het er ook niet handiger op.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door reisthijs »

Dat hangt dan weer samen met de keuze om in de communicatie naar de reiziger niet met trein- of lijnnummers te werken. Als de reiziger zijn trein moet herkennen aan de eindbestemming is het op zich logisch dat die bestemming altijd getoond wordt. Al zou dat best op een andere manier kunnen (nieuwe eindbestemming groot, originele eindbestemming klein bijv.)

Een ander gevolg van deze keuze is een omroep als deze (gisteren gehoord in Utrecht): "Wegens werkzaamheden kan de intercity naar Nijmegen niet rijden, u kunt gebruikmaken van de volgende intercity naar Nijmegen."
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Zugführer »

Het is heel erg off-topic (hoewel het wel sterk samenhangt met reisinformatie), maar is er niet op station Amersfoort ooit een proef geweest met het communiceren van lijnnummers op de vertrekstaten? (in Utrecht dus bijvoorbeeld intercity 30 en 31 richting Nijmegen?)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Daniel »

Klopt ja, maar die was er maar heel kort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Daniel »

NS blonk weer uit in last-minute reisinformatie vandaag, oftewel, van die info waar je eigenlijk alleen wat aan hebt als je al op het station staat.
Na twee treinen via de AV opgeheven te hebben zien worden net een minuut of 5 voor vertrektijd in combinatie met een storingsmelding dat door een wisselstoring een vertraging van 30-60 minuten kon optreden (zonder dat er iets over minder treinen ofzo bij stond) dus maar omgeschakeld naar Plan B. Was immers geen pijl op te trekken wat er nu met mijn trein zou gaan gebeuren.

Uiteindelijk bleek mijn gebruikelijke trein t559 dus wel gereden te hebben, maar me even visualiserend hoe een normaal al goed bezette IC eruit ziet nadat er drie kwartier niks van Utrecht naar Amersfoort gereden heeft had ik toch niet echt spijt van m'n besluit de bus te pakken :wink:

In de 4280 op lijn 276 viel trouwens nog wel op dat de bestemming niet in de donkergroene balk bovenaan het reisinfoscherm stond terwijl dat verder normaal functioneerde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Gekko123 »

Ik stond toevallig zelf ook in Utrecht op dat moment. Zoals ik al had verwacht had deze verstoring ook gevolgen voor de treinen richting Gouda. In eerste instantie wou ik de t2056 hebben, maar die had ik net gemist (bleek doorgereden te zijn naar spoor 9B ipv 9A). Op het moment dat die trein vertrok was de t556 nog niet binnengekomen, maar zag al wel de t1758 staan op spoor 11. Ben toen maar daar naartoe gegaan, was ik netto op dezelfde tijd thuis, aangezien ik met de 556 mijn aansluitende t9856 toch niet meer zou halen. Resultaat was een rustiger ritje, aangezien de meute naar Gouda de vertraagde 556 pakt (had +8).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Daniel »

Nouja, ik was dus juist blij niet in Utrecht te staan op dat moment :P

Vanmorgen hadden ze gelukkig wel de omroep in Amersfoort aangepast en werden reizigers naar Hilversum als eerste geadviseerd de s1600 / s11600 te nemen, wat toch wel logischer is dan ze nog 6 minuten langer op de Sprinter te laten wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door DrechtBlub »

Dordrecht: Ovradar.nl weet niet meer wat lijn 2 is er reed volgens hun: Lijn 12 naar Dubbeldam (halte leerpark)
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door reisthijs »

Newspeak, nu ook in handmatig omroepen: in Utrecht werd omgeroepen dat de IC naar Schothorst niet reed vanwege "beperkingen in de materieel inzet".
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Daniel »

Gezien het tijdstip wilde men dus eigenlijk gewoon zeggen dat ze in Den Haag geen VIRM hadden staan om de s11700 te rijden waar de t1718 normaal op keert, want die laatste reed met +20 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #38

Bericht door Gekko123 »

Die is volgens ovtijden uiteindelijk met +29 gearriveerd op Den Haag Centraal. Klopt ook beter met wat ik eerder vanochtend zag staan in de app Rijden de Treinen, toen stond de t1718 nog met +29 aangekondigd te Gouda.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten