Japan 2015 Q1

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Japan 2015 Q1

Berichtdoor Obus » Ma 16 Feb 2015, 16:27

Japan: het droomland voor iedere fan van openbaar vervoer. Nergens ter wereld is het ov zo groot en overweldigend als in Japan, een land dat zich ook bijzonder goed leent voor toerisme.

Alhoewel ik een aanzienlijk aantal mooie (en minder mooie) foto's heb genomen, krijgen jullie een 'kaal' reisverslag, zonder foto's. Dit heeft zo zijn redenen die met mijn privacy en die van anderen te maken heeft. Toch hoop ik dat jullie wel kunnen genieten van dit reisverslag.

Afbeelding

----

Dag 1 Kobe - Hiroshima
Ik begin mijn verslag in de stad Kobe, een stad die in 1995 grotendeels verwoest werd in de "Grote Hanshin"-aardbeving. Vandaag de dag zie je gelukkig niets meer van de immense verwoesting van toen. Ik vertrok vanaf het station Shin-Kobe (link) met de Sanyo Shinkansen Sakura (kersenbloesem) naar Hiroshima (link. De trein doet 1u14 over de rit en stopt onderweg alleen te Okayama en Fukuyama. Met de Shinkansen ga je niet alleen snel door Japan, maar ook door je budget: 70 euro kostte het kaartje! Daar staat ook wat tegenover: de trein is uitermate comfortabel en je schiet als een speer door het landschap. Echt heel veel Japan zie je overigens niet door de vele tunnels en geluidsschermen.

Ik kwam aan in Hiroshima, de stad van de eerste atoombom, Litte Boy. Aldaar heb ik het Hiroshima Peace Memorial en bijbehorende Peace Park (en museum) bezocht, beide heel indrukwekkend. Hier staat o.a. de Genbaku Dome (link), een ruïne uit de oorlog, verwoest door de impact van de bom. Alle bewoners van het pand waren op slag dood. In de regio leven overigens nog duizenden overlevenden, al zijn velen in de loop der jaren overleden of ziek geworden door kanker.

Er staan weinig historische gebouwen meer in Hiroshima, maar de trams, de Hiroden in groen/beige kleurstelling (link, rijden hier nog wel rond. Zij vormen het belangrijkste deel van het ov hier. Je vindt hier een opmerkelijke aantal soorten trams. Er zijn o.a. stokoude trams met een hoge instap (ze lijken een beetje op de oude Antwerpse trams). Ook zijn er voor Japan vrijwel unieke lagevloertrams (type lightrail), de Green Mover Max (al ben ik dit soort trams ook in Okayama tegenkomen, zie dag 4)

Hiroshima was overigens minder toeristisch dan ik had verwacht; op een aantal Amerikanen na waren er vooral Japanse (/ Aziatische) toeristen. Europese toeristen kwam ik nauwelijks tegen, maar dat geldt ongeveer voor de hele reis.

----

Dag 2 Hiroshima - Hiroshima

Op dag 2 heb ik een rondje getreind:

Vanaf Hiroshima de Sanyo Hoofdlijn naar Kaitaichi (een voorstadje van Hiroshima, link), daar overstappen op de Kure lijn naar Mihari, om vervolgens weer de Sanyo Hoofdlijn naar Hiroshima te nemen. Reisduur bedroeg ongeveer vier uur over een afstand van 180 kilometer en heeft me 22 euro gekost.

In Japan hoef je gelukkig nooit lang te wachten op de trein, want bijna alle treinen rijden minstens ieder kwartier, de Shinkansen incluis. Overstappen is kinderspel doordat de treinen op vaste perrons aankomen en vertrekken. Na een aantal minuten wachten reed er een Sanyo trein richting Himeji Hiroshima binnen - deze trein reed op dat moment maar liefst in een interval van 7 1/2 minuut! Ik stapte drie stations en negen minuten later alweer uit te Kaitaichi. Hier takt de Kure lijn af van de Sanyo hoofdlijn - maar sluit weer aan op dezelfde lijn te eindpunt Mihara. Er vertrekken ook Kure treinen vanaf Hiroshima centraal, maar deze rijden slechts tot Hiro - te Kaitaichi beginnen de rechtstreekse Kure treinen naar Mihara, hier met een interval van twintig minuten.

De keuze voor de Kure lijn is niet toevallig: deze kustspoorlijn staat aangeschreven als één van Japans mooiste. En terecht. Je reist langs het kustgebied dat aan de Japanse Binnenzee ligt, een gebied dat ik nog vaak zou zien deze dagen. Onderweg passeer je aantal kleine (vissers)dorpjes en de stad Kure, waar de lijn naar is vernoemd.Link Link Link

De dubbelsporige Sanyo Hoofdlijn is de oude hoofdlijn van regio Chigoku in de tijd voordat de snelle Shinkansenspoorlijn werd aangelegd. Deze erg bochtige lijn gaat dwars door het bergachtige binnenland en volgt grotendeels riviervalleien. Alhoewel de baanvaksnelheid 120 km/u zou bedragen, gaat de trein in praktijk toch wel een stuk langzamer in de bochtige trajectdelen. Dit heb ik ook gezien aan de gele bordjes met bijv. 75 langs het spoor. De Sanyo Hoofdlijn is een stuk minder fraai dan de Kure, al heb je wel prachtige delen rond Midoriguchi (link) en Kuchi (link), waar je je letterlijk in het oude Japan waant (het is daar niet zo verstedelijkt als in de rest van het land).

-----

Dag 3 Hiroshima - Matsuyama

Waar Finland het land der meren is, is Japan het land der eilanden. Honshu is het belangrijkste en grootste eiland, gevolgd door Hokkaido en Kyushu. Op het vierde grote eiland was ik nog nooit geweest: Shikoku. Vanuit de haven van Hiroshima (goed te bereiken per tram) vertrekken dagelijks zo'n tien à twaalf supersnelle catamarans naar Matsuyama, die slechts een uur doen over de vaart, die omgerekend zo'n 50 euro kost. De vaart ging overigens door 'bekend gebied': dit deel van de Japanse Binnenzee had ik immers al gezien vanuit de trein op de Kure lijn. Sommige boten stoppen ook te Kure.

De Japanse Binnenzee is een van de grootste toeristische trekpleisters van het land en dat merkte je ook op de boot, waar een aanzienlijke deel van de reizigers overigens Amerikaan was... De hele vaart is virtueel af te leggen op Google Street View (link).

Na een prettige vaart (de Japanse Binnenzee was erg rustig en het weer was goed) kwam ik aan in Matsuyama. Nou ja, Takahama. Bij de terminal (link) vertrokken nogal een aantal Japanse touringcars en andere bussen richting Matsuyama stad, maar ik besloot een kilometer te wandelen naar station Takahama, waar een klein voorstedelijk spoorlijntje naar de stad begint (link).

Matsuyama is in tegenstelling tot Hiroshima wél een historische stad die vooral bekend staat om zijn grote kasteel, dat ik natuurlijk als eerste bezocht heb. Japanse 'kastelen' lijken absoluut niet op de westerse (zo hoorde ik een duidelijk teleurgestelde Amerikaanse toerist zeggen dat hij het moeilijk vond om het verschil te zien met de historische tempels die hij in Kyoto had bezocht... Hij had niet helemaal ongelijk, al kon je wel zien dat er fortificaties waren aangebracht op de 'tempel')(link). Het kasteel staat bovenop een flink steile berg, die je kunt beklimmen (link), maar je kunt ook comfortabel de kabelbaan nemen (the American way of tourism). Ik heb natuurlijk de berg beklommen, al had ik op het einde van de dag wel blaren...

Matsuyama heeft overigens ook een (kleinschalig) tramnetwerk, maar dat bleek meer een toeristische attractie dan een werkelijk goedgebruikt vervoermiddel te zijn - de trams rijden alleen in het centrum, ongeveer twee à vier keer per uur. Belangrijkste bestemming van de trams zijn de Dogo-onsen (Japanse thermale baden) in het oosten van de stad. Ik heb de tram heen genomen, zag alle Amerikaanse toeristen in souvenirwinkels en heb vervolgens weer de tram terug genomen. Tot zover toeristennest Matsuyama.

-----

Dag 4 Matsuyama - Okayama

Op dag 4 ben ik in alle vroegte vertrokken uit Matsuyama (dat een bijzonder snoepig treinstation heeft, link om de trein naar Okayama te nemen, een treinrit van 214,4 kilometer die je in 170 minuten aflegt en 'maar' een kleine 50 euro kost. Dat heeft natuurlijk een reden: Shikoku heeft geen Shinkansen en moet het doen met oude en trage spoorlijntjes. Er is bovendien maar één spoorverbinding met Honshu, namelijk de Grote Setobrug bij Utazu, dat tevens het hoogtepunt van een verder weinig interessante rit zou zijn - je rijdt vooral door verstedelijkt kustgebied (link), maar af en toe krijg je wel goddelijke uitzichten over de Japanse Binnenzee (link).

De Grote Setobrug is een verhaal apart. Deze brug is 13,1 kilometer lang, maar bestaat eigenlijk uit zes grote bruggen en vijf viaducten die geschakeld zijn op een reeks van kleine eilandjes. De brug heeft twee lagen: het bovenste deel is voor het wegverkeer en het onderste voor het treinverkeer. Opvallend genoeg liggen er maar twee sporen terwijl er ruimte is voor meer; volgens het internet is komt hier mogelijk dan ooit Shinkansenspoor te liggen. De brug bestaat overigens al sinds 1988, na tien jaar van bouwwerkzaamheden en 7 miljard dollar. De uitzichten zijn om van te smullen (link), maar helaas krijg je als treinreiziger minder te zien dan de automobilist omdat er steeds dwarsbalken je uitzicht verpesten.

Kort na de brug (bruggen) reed ik Okayama binnen (link). Alweer een tramstad: het netwerk is klein met maar twee centrumlijnen , maar de trams hebben hier tenminste wél een fatsoenlijke dienst en werden ook volop gebruikt. Opvallend genoeg kwam ik hier ook moderne lagevloertrams tegen, al had je ook de in Japan bekende ouwe meuktrams (link).

Okayama is de stad van de Korakuen, één van de drie Nihon Sanmeien, de Drie Grote Japanse Tuinen. Veel Japanser kan het niet, vergelijk het met de Keukenhof in Nederland, maar dan een flink stuk groter (133000 m2!). Het klinkt natuurlijk vreemd om een dergelijke tuin in februari te bezoeken, maar vergeet niet dat het klimaat hier subtropisch is en in Japan lang niet alle bomen hun bladeren 's winters verliezen. Dat is immers ook de kracht van een Japanse tuin: hij is alle vier seizoenen mooi. En de tuin was ook daadwerkelijk prachtig; en heel zorgvuldig opgezet, uitstekend onderhouden en je kunt er heerlijk in verdwalen... De tuin is overigens ook op Street View te bezoeken.Link Link.

Aan de overkant van de rivier ligt het kasteel van Okayama, bijgenaamd het Zwarte Kasteel, maar dit heb ik alleen vanaf de buitenkant gezien vanuit het park dat er omheen ligt. Het kasteel (dat inderdaad zwart is met wat gouden versieringen) is overigens een replica, want in Okayama stond er weinig meer overeind na een Amerikaanse bombardement in 1945.

Verder is Okayama niet echt een prettige stad. Je zit hier in een zwaar verstedelijkt en geïndustrialiseerd gebied van Japan. Er is nogal wat luchtvervuiling en de straten en gebouwen zijn ronduit smerig, ook van de roet. Van een hotelmedewerker leerde ik dat met de komst van de industrie na de oorlog de Japanse Binnenzee zwaar vervuild is geraakt; vissoorten zijn verdwenen en de vissers zijn werkloos geworden. Tegenwoordig, nu er weer meer aandacht is voor de natuur (en het toerisme) gaat het wat beter met de zee.

-----

Dag 5 Okayama - Nederland

Met de bus naar het vliegveld van Okayama om daar het vliegtuig naar Haneda te pakken. En dan terug naar Europa!
De mortuis nil nisi bene

tjitte19
Berichten: 59
Lid geworden op: Zo 04 Dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor tjitte19 » Ma 16 Feb 2015, 16:33

Mooi verslag.
Ik ga in de zomer naar Japan voor de scouting. Ik zal alleen niet veel zien van het land / OV. Ik kom niet van het kampterrein af gezien ik daar medewerker ben.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor waldo79 » Ma 16 Feb 2015, 16:59

Afgezien van wat ik op televisie heb gezien en heb gelezen is Japan een fantastisch land om doorheen te reizen.

Hoewel ik respect heb voor je keuze geen foto's te plaatsen betreur ik dat je er niet in geslaagd bent los van de groep te fotograferen 8-)
Mij best :)

huibf
Berichten: 2521
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor huibf » Ma 16 Feb 2015, 18:19

Leuk verslag.
Ik was exact 10 jaar geleden in Japan. Ik ben daar veel met de metro geweest (Osaka) en met de Shinkansen van Osaka naar Tokio. En in Tokio nog diverse metro's.

Wat me vooral opviel was de ontzettende hoeveelheid loopafstanden die je moest afleggen in éénzelfde metrostation van perron naar perron.
Daarom kan je Japan niet vergelijken met Europa wat betreft overstappen. Er zijn in Japan weinig wissels omdat daar zowat elk traject zijn eigen baan kent. Van aansluiten op het zelfde perron (of erlangs) hebben ze nog nooit gehoord.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor Z2N » Ma 16 Feb 2015, 18:24

Met de grote drukte in Tokyo kan ik daar nog wel een voordeel van inzien: door langer te lopen spreid je de drukte uit, als het allemaal op één perron blijft wordt het al heel snel heel druk.

Leuk verslag, wel anders, maar ik kan het waarderen! :Y
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11129
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor Meltrain » Ma 16 Feb 2015, 19:10

Ik vind het echt oprecht jammer dat je geen foto's plaatst. :( Dat maakt een verslag zoveel leuker, maar vooral duidelijker, om te lezen en bekijken.
Ik begrijp dat je geen foto's plaatst waar je zelf (of bekenden) op staat, maar heb je echt geen foto's waar geen bekenden op staan?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor deadlock » Ma 16 Feb 2015, 19:16

Ja. Euh. Okay. Dus.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

huibf
Berichten: 2521
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor huibf » Ma 16 Feb 2015, 19:54

nah ik heb er nog wel wat. Ik dump er 6... (ze zijn uit 2005)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


tjitte19 schreef:Mooi verslag.
Ik ga in de zomer naar Japan voor de scouting. Ik zal alleen niet veel zien van het land / OV. Ik kom niet van het kampterrein af gezien ik daar medewerker ben.

Dat is echt jammer. Ontzettend mooi land, afwisselend landschap ook, ook de 'drukte' is erg afwisselend.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor Geert » Ma 16 Feb 2015, 21:42

Bedankt voor het verslag! Weinig foto's, maar dat prikkelt de verbeelding :)
Erg tof ook omdat ik zelf over twee weken ook naar Japan ga :Y

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor Obus » Di 17 Feb 2015, 08:49

Dank jullie wel voor de positieve reacties.

Geert schreef:Erg tof ook omdat ik zelf over twee weken ook naar Japan ga


Leuk voor je! Waar ga je naartoe?

huibf schreef:
tjitte19 schreef:Mooi verslag.
Ik ga in de zomer naar Japan voor de scouting. Ik zal alleen niet veel zien van het land / OV. Ik kom niet van het kampterrein af gezien ik daar medewerker ben.


Dat is echt jammer. Ontzettend mooi land, afwisselend landschap ook, ook de 'drukte' is erg afwisselend.


Dat is inderdaad heel spijtig voor je, tjitte19, het OV in Japan is ongeëvenaard. Misschien krijg je wel wat ervan te zien van/naar de luchthaven. Mag ik trouwens vragen naar waar in Japan je naartoe gaat?

huibf schreef:Wat me vooral opviel was de ontzettende hoeveelheid loopafstanden die je moest afleggen in éénzelfde metrostation van perron naar perron.
Daarom kan je Japan niet vergelijken met Europa wat betreft overstappen. Er zijn in Japan weinig wissels omdat daar zowat elk traject zijn eigen baan kent. Van aansluiten op het zelfde perron (of erlangs) hebben ze nog nooit gehoord.


Ja, de gigantische ondergrondse station met enorme loopafstanden zijn typisch Japans. Je zult je misschien nog wel het hoofdstation van Osaka herinneren (waar ik overigens ditmaal niet ben geweest), waar je vijf (!) aparte ondergrondse metro/voorstadtreinstations hebt (Umeda metro, Umeda trein, Nishiumeda, Higashiumeda en Kitashinchi), die allemaal verbonden zijn met elkaar. Op de kaart van Google kan je zien dat dit grote ondergrondse station de hele stationsbuurt beslaat. Echt prettig overstappen is dat niet, nee.

Je verhaal van de wissels kan ik onderschrijven; de meeste wissels worden alleen bij calamiteiten gebruikt. Cross-platform overstappen kennen ze overigens op sommige stations wél, maar meestal moet je het station doorbanjeren.

waldo79 schreef:Afgezien van wat ik op televisie heb gezien en heb gelezen is Japan een fantastisch land om doorheen te reizen.


Dat klopt! Wat ik aan Japan zo mooi vindt is dat er zulke grote verschillen bestaan tussen de regio's maar ook vooral binnen regio's. Je hebt het subtropische zuiden en het ijzig koude noorden, maar je kunt letterlijk van een subtropisch bos een loofbos instappen. Wat er aan de andere kant van een bergrug ligt, kan al helemaal anders zijn. Ik kan Japan zeker aanraden, maar euhmm, breng wel een goed gevulde beurs mee, anders kom je niet ver...
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor Geert » Di 17 Feb 2015, 13:07

Obus schreef:
Geert schreef:Erg tof ook omdat ik zelf over twee weken ook naar Japan ga


Leuk voor je! Waar ga je naartoe?

Tokyo, Mount Fuji, Nagoya, Hiroshima, Kyoto en Kanazawa :)

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor Obus » Di 17 Feb 2015, 16:12

Veel plezier gewenst, Geert-san!
De mortuis nil nisi bene

tjitte19
Berichten: 59
Lid geworden op: Zo 04 Dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor tjitte19 » Di 17 Feb 2015, 18:06

Dat mag hoor.
Ik ga naar Yamaguchi. Dat ligt op 2 uur rijden ten zuiden van Hiroshima.
Ik ga daar heen voor de Wereld Jamboree. Dat is een groot kamp met ongeveer 40000 scouts van over de gehele wereld.
Ik ga als medewerker en moet dus zelf alles regelen. Samen met mijn broertje, die ook als medewerker gaat, reizen wij via Sri Lanka naar Tokyo. (Onze opa heeft daar een vakantiehuis en mogen bij hem logeren) Vanaf daar is er een Shuttle-verbinding, zal wel een touringcar zijn. Vanaf daar is het nog 8 uur rijden naar het kampterrein.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor Geert » Di 17 Feb 2015, 22:38

Obus schreef:Veel plezier gewenst, Geert-san!

Bedankt, Obus-san!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor Thom91 » Di 17 Feb 2015, 22:41

Meest teleurstellende reisverslagtopic sinds ik hier post.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor deadlock » Di 17 Feb 2015, 22:44

Ik kan me serieus niet voorstellen dat je naar Japan gaat en alleen foto's maakt die je vanuit privacy-overwegingen niet kan posten. Heb je dan serieus alleen in pornoclubs in de grote steden gezeten en tussen die steden je camera opgeladen? Ik kan er met mijn hoofd gewoon niet bij. En helemaal niet bij zoiets bijzonders als Japan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor Fles » Di 17 Feb 2015, 23:55

Ha ha wat een onzin dit. :lol: Niet gelezen trouwens, als ik droge lappen tekst wil zien koop ik wel een telefoonboek. Welterusten!

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor Ardan » Di 17 Feb 2015, 23:57

Fles schreef:Ha ha wat een onzin dit. :lol: Niet gelezen trouwens, als ik droge lappen tekst wil zien koop ik wel een telefoonboek. Welterusten!

_O- _O- _O- _O- _O-
Ohja ook niet gelezen trouwens.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Japan 2015 Q1

Berichtdoor Thom91 » Di 17 Feb 2015, 23:59

Ik ben benieuwd wat Q2 te bieden heeft. *O*
Komt wel goed schatje.


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten