OVer je OV-Chipkaart #13

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Suus »

Tristan schreef:
Bee schreef:Hoe kan je nu 100 foute transacties hebben als je altijd zwart rijdt?
Omdat ik ben gaan zwartrijden omdát het zo vaak mis ging/gaat.
Als iedereen die mentaliteit zou hanteren kan je binnenkort je buslijn opgeheven verwachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hainje »

Ik heb geen rechten, dus ik heb ook geen plichten!!!!11
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door deadlock »

Tristan schreef:Nee, dan hoef je de rekening niet te betalen ;) kortom: precies wat ik dus doe :6
Nee dat doe je niet. Je reist zwart. Je betaalt dus niet voor geleverde diensten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door ODRAIL »

Vinny schreef:Ik heb het een keer bijgehouden in een excel-lijstje: 90% van de transacties verloopt precies volgens de regels, dan 8 % van de reizen die iets geks hebben zoals een niet in het systeem doorgevoerde omleiding, in 1 % heb ik zelf een domme fout gemaakt, en slechts in de overige gevallen heeft de vervoerder een paar duppies te veel gekregen. Lekker belangrijk dan. Ik slaap er geen minuut minder door. :Y
Hier zijn de cijfers ongeveer vergelijkbaar. en dat terwijl ik al ruim acht jaar met de OV-Chipkaart reis. Dus dat is te verwaarlozen.

Er is trouwens een keer een flink bedrag teveel afgeschreven door de RET door een foutje in het systeem. Maar dat is dezelfde middag aan het loket ongedaan gemaakt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Daniel »

Ik haal hier ook met gemak die 90% van de transacties die goed verloopt, zelfs als ik alleen naar de transacties in de bus kijk (waar de kans dat het mis gaat nog het grootst is). In een uitzonderlijke maand heb ik weleens 3 claims, maar dan gaat met gemiddeld 22 werkdagen dus 44 ritten alsnog 93% gewoon goed. En er zijn ook zat maanden waarin ik zelfs nooit een claim heb hoeven indienen. Van alle treinreizen is er tot op heden in een half jaar tijd nog geeneen geweest waarbij iets mis ging met de check-in/out.

Overigens zijn die misgelopen transacties alleen nadelig geweest omdat ik op een abonnement reis. Had ik op saldo gereisd dan waren ze namelijk allemaal in m'n voordeel geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door ODRAIL »

Zelf reis ik op saldo, maar afgezien van die ene keer die ik hierboven heb beschreven heb ik nooit problemen gehad. Terwijl ik juist met de strippenkaart en met losse treinkaartjes juist weer wel veel problemen heb gehad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Geert »

Tristan schreef:
Bee schreef:Hoe kan je nu 100 foute transacties hebben als je altijd zwart rijdt?
Omdat ik ben gaan zwartrijden omdát het zo vaak mis ging/gaat.
Dus je rijdt nu altijd zwart? Dan heb je toch geen idee of het nu beter gaat?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Tochjo »

Foute transacties zijn bij mij bijzonder zeldzaam. De claims die ik de afgelopen jaren ingediend heb, waren nooit vanwege een onjuiste haltebepaling. Wat bijvoorbeeld wel voorkwam, was dat de prijs die ik betaalde enkele tientallen centen hoger was dan op 9292.nl voor de reis genoemd. Ik had vrij snel door dat dit kwam doordat op het betreffend traject twee vervoerders reden, elk met het kilometertarief behorend bij hun concessie, en ik bij de duurdere maatschappij gereisd had terwijl de prijs van de goedkope getoond was. In plaats van een inhoudelijke reactie van de vervoerder, kreeg ik simpelweg restitutie van het verschil.

Vaker werkt het systeem in mijn voordeel: vandaag nog voor de tweede keer in enkele maanden gratis gereisd bij Arriva in de Achterhoek, waar ik overigens hoogstens enkele keren per maand kom, omdat de apparatuur niet functioneerde. Dat scheelt mij 2,22 euro.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Tristan »

Geert schreef:
Tristan schreef:
Bee schreef:Hoe kan je nu 100 foute transacties hebben als je altijd zwart rijdt?
Omdat ik ben gaan zwartrijden omdát het zo vaak mis ging/gaat.
Dus je rijdt nu altijd zwart? Dan heb je toch geen idee of het nu beter gaat?
Ik heb het gisteren weer geprobeerd om te zien of het beter ging, maar toen ik op Utrecht Jaarbeursplein uitcheckte, kreeg ik direct het antwoord: nee, het gaat nog steeds niet beter.

In acht jaar ov-chipkaart meer dan 100 foutieve transacties, waarvan geen enkele veroorzaakt was door stommiteit van mijzelf, zoals vergeten uit te checken.

In de zestien jaar daarvoor reisde ik met verschillende papieren kaartjes (strippenkaart, dalkaartje, Buzzer, Sterabonnement) en in die zestien jaar vonden er welgeteld nul fouten plaats.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Geert »

Tristan schreef:Ik heb het gisteren weer geprobeerd om te zien of het beter ging, maar toen ik op Utrecht Jaarbeursplein uitcheckte, kreeg ik direct het antwoord: nee, het gaat nog steeds niet beter.
Dus je trekt op basis van één transactie meteen je conclusies? Zonder het nog een paar andere keren te proberen? Lijkt me nogal voorbarig...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Ik heb eerder last van spontane vergetelheid dan dat de bedragen mis gaan, maar ik reis ook zelden met andere vervoerders dan NS en GVB en die hebben hun zaakjes gewoon op orde.
Bij het GVB wel gehad dat ze alleen het instaptarief rekenen bij een ongeplande omleiding. En toen mijn chipkaart was overleden mocht ik gratis mee met de bus. Bij de klantenservice een nieuwe kaart aan laten maken :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Vinny »

Oh ja niet werkende apperatuur heeft mij zelfs een gratis ritje Alkmaar-Bolsward opgeleverd :p
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Freek »

In het strippenkaart tijdperk had ik ook wel foutieve transacties. In mijn regio riep je een bestemming en stempelde de chauffeur af, hierdoor wisselde de prijs vaak. Bovendien ook gratis kunnen reizen doordat de chauffeur zijn stempel was vergeten. Kortom, het is van alle tijden.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hendrik »

Nou, inderdaad: met de strippenkaart ging het ook nogal eens mis. Vaak genoeg meegemaakt dat op Rotterdam Zuidplein iemand wilde afstempelen tot Goes ofzo; dan wisten chauffeurs vaak echt niet hoeveel zones dat was...

Ik heb per dag meestal 8 check-ins en 8 check-outs. Het gebeurt maar heel zelden dat er iets fout gaat. Wat nog het meest voorkomt is dat de apparatuur defect is en inchecken dus niet mogelijk. Daar heb ik dan weer niet zoveel problemen mee... :wink: Heel soms staat de apparatuur nog op een verkeerde halte, maar vrijwel altijd is dat in mijn voordeel.
Toevallig had ik recent wel een foute transactie: doordat de apparatuur van de tram nog niet juist ingesteld was (ging om een spitsrit die begint bij Den Haag HS) bleek ik later ingecheckt te zijn bij Remise Scheveningen. :wink: Overigens blijf ik het een nadeel vinden dat de kaartlezers van HTM (en RET, Connexxion, e.a.) op geen enkele manier aangeven op welke halte het systeem staat. Bij Arriva e.a. staat er weliswaar ook slechts een afkorting, maar zeker voor de dagelijkse reiziger is dat veelal toch wel duidelijk genoeg.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door ODRAIL »

Hendrik schreef:Overigens blijf ik het een nadeel vinden dat de kaartlezers van HTM (en RET, Connexxion, e.a.) op geen enkele manier aangeven op welke halte het systeem staat. Bij Arriva e.a. staat er weliswaar ook slechts een afkorting, maar zeker voor de dagelijkse reiziger is dat veelal toch wel duidelijk genoeg.
Volgens mij kan dit met een paar aanpassingen in de software gewoon weergegeven worden. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door deadlock »

Tristan schreef:In de zestien jaar daarvoor reisde ik met verschillende papieren kaartjes (strippenkaart, dalkaartje, Buzzer, Sterabonnement) en in die zestien jaar vonden er welgeteld nul fouten plaats.
Behalve dan dat het een drogreden is want beroep op persoonlijke ervaring, ging het bij mij met de strippenkaart juist wekelijks fout. Hop daar kon weer een correctiesticker gepakt worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door deadlock »

KM46 schreef:Volgens mij kan dit met een paar aanpassingen in de software gewoon weergegeven worden. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn.
Misschien heeft gewoon niemand er nog om gevraagd?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Suus »

deadlock schreef:
Tristan schreef:In de zestien jaar daarvoor reisde ik met verschillende papieren kaartjes (strippenkaart, dalkaartje, Buzzer, Sterabonnement) en in die zestien jaar vonden er welgeteld nul fouten plaats.
Behalve dan dat het een drogreden is want beroep op persoonlijke ervaring, ging het bij mij met de strippenkaart juist wekelijks fout. Hop daar kon weer een correctiesticker gepakt worden.
Dat inderdaad. Met de bus en tram van Uitdam naar Diemen, zes zones dus zeven strippen en de Arriva-chauffeur stempelt vrolijk acht. En pas achteraf kan je het controleren en dan is er niets meer aan te doen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Daniel »

Achja... In het strippenkaarttijdperk heb ik kaarten gehad met meer correctiestickers dan normale stempels.
En ooit ook 2 weken met een verlopen sterabonnement gereisd. Dat kan met een chipkaart dan weer niet :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door deadlock »

Ik reisde bijna altijd stiekem een halte te ver, was net een andere zone. Ohnoes.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door ODRAIL »

Vroeger stempelde ik bijna altijd een strip te weinig af als ik naar metrostation Wilhelminaplein moest. Grijsrijden noemde men dat. Gaat nu ook niet meer.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Michael »

KM46 schreef:
Hendrik schreef:Overigens blijf ik het een nadeel vinden dat de kaartlezers van HTM (en RET, Connexxion, e.a.) op geen enkele manier aangeven op welke halte het systeem staat. Bij Arriva e.a. staat er weliswaar ook slechts een afkorting, maar zeker voor de dagelijkse reiziger is dat veelal toch wel duidelijk genoeg.
Volgens mij kan dit met een paar aanpassingen in de software gewoon weergegeven worden. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn.
Bij Arriva staat de plaatsnaam afgekort en de halte zoveelmogelijk weergegeven. Zo wordt Terheijden Dorpsplein weergeven als "Thd Dorpspl" geloof ik dus het is nog enigszins te herleiden dat het om de halte Dorpsplein gaat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Suus »

Dankzij de verplichting van de Stadsregio Amsterdam dat er schermen in twee richtingen moeten hangen in de bus kan ik bij het instappen in de bus direct op het scherm dat achterin de bus hangt zien bij welke halte de bus denkt te zijn. Geen noodzaak voor informatie over de halte op de kaartlezer dus :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door regenmaker »

Michael schreef:Bij Arriva staat de plaatsnaam afgekort en de halte zoveelmogelijk weergegeven. Zo wordt Terheijden Dorpsplein weergeven als "Thd Dorpspl" geloof ik dus het is nog enigszins te herleiden dat het om de halte Dorpsplein gaat.
Zelfde geldt voor Syntus, die gebruikt ook afgekorte namen van haltes op de display.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door deadlock »

Ja klopt, drie letters voor de stad en drie voor de halte geloof ik. DEVBEK voor Deventer Beeckestein OFZO pin me er niet op vast.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten