OVer je reiservaringen in maart 2015

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4066
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor Etienne » Vr 27 Mar 2015, 19:00

Vanochtend klonken op het dak van de metro bij het inrijden van de Blijdorptunnel. Op station Blijdorp werd de metro stil gezet en moesten we allemaal overstappen op de volgende metro die nog met vertraging reed en bovendien al flink vol zat. Dus op dit korte stukje naar het Centraal Station was het werkelijk haringen-in-een-ton.

Vanmiddag reed de t12554 met een schamele 8 bakjes ICM, hier moest ook alles van de t2054 en t2854 nog mee en dit leverde dus mooi volle balkons en coupe's op. Zelfs de eerste klasse flink gevuld met tweede klas-reizigers. Pas na Gouda kwam er weer wat ademruimte op het balkon.
Vervolgens was het op metrolijn E wederom een puinhoop door een eerdere defecte metro.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

baszwl
Berichten: 7
Lid geworden op: Zo 08 Dec 2013, 18:13

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor baszwl » Vr 27 Mar 2015, 20:18

Vandaag moest ik voor een bliksembezoek naar Groningen. Vanuit Zl wilde ik t519 nemen. Tot Asn lukte dit ook maar door een aanrijding met een persoon reed de trein niet verder. De NS had het treinvervangend busvervoer erg goed geregeld. Er reden ruim voldoende bussen. Terug vanuit Gn nam ik t734 naar Zwolle. Onderweg bleek dat deze trein in verband met de stroomstoring in Noord-Holland vanaf Zwolle zou worden opgeheven. In de trein is daar echter met geen woord door de hc over gerept. Sterker nog: er werd helemaal niets omgeroepen. Dat leverde onder reizigers flink wat verwarring op dus ik heb maar wat reisadviezen verstrekt. Of wel de omroep in die VIRM was stuk of wel de hc heeft z’n werk in die trein wel heel slecht uitgevoerd, in beide gevallen een slechte zaak natuurlijk.

Hageneis
Berichten: 207
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor Hageneis » Za 28 Mar 2015, 10:20

Volgens mij heb ik gisteren ontzettend geluk gehad dat er nog een trein 302652 heeft gereden van Asd naar Vs. Nu kwam ik met 'maar' +55 aan. Gezien het feit dat di een van de zeldzame treinen was, viel de drukte me nog alleszins mee.

Hendrik
Berichten: 1467
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor Hendrik » Ma 30 Mar 2015, 10:11

Vanmorgen stond ik weer tevergeefs op bus 396 (Dirksland - Rotterdam) van 7.14 uur te wachten... Vorige week en drie weken geleden kwam-ie ook al niet. Ik ben maar weer in lijn 136 van 7.31 uur gestapt. Ik weet niet of er meer Amba's zijn die er last van hebben, maar ik trof er in elk geval weer één (de 8368) waar binnen "BRIGHTNESS: Adjust" op de LED-regel stond.
Toen we halte Middelharnis, Gemeentehuis naderden, meende ik in de Doetinchemsestraat lijn 396 ri. Rotterdam Zuidplein te zien rijden. Dat verbaasde me, want rond dat tijdstip is er geen 396 die bij halte Doetinchemsestraat begint. Bij Gemeentehuis kwam de 396 achter ons staan en riep 'onze' chauffeuse om dat we konden overstappen. Het leek er even op dat de 396 alsnog leeg wegreed, maar hij stopte toch om ons te laten instappen. De chauffeur verontschuldigde zich: er waren 'problemen met de bus' (wat dat dan ook moge zijn). Bij de volgende haltes stapte niemand meer in, want daar was net een 396 (die Dirksland niet aandoet) langsgeweest. De ruim 15 overstappers waren in elk geval blij, want we waren nu geen half uur, maar 'slechts' een kwartier later in Rotterdam.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor VIRM » Ma 30 Mar 2015, 18:58

Sommige OVinNL'ers weten - door mijn verhalen of door hun rol als toeschouwer - dat een blindegeleidelijn niet veilig is wanneer ondergetekende daarop loopt. Zo weten Bee en FYS nog heel goed dat ik binnen 50 meter op station Arnhem dezelfde kudde S&V'ers van de Lijn heb gejaagd.

Vanmiddag rond 17:30 was er weer een fantastische voltreffer op de luchthave Schiphol. Ik tufte vrolijk de roltrap 1 op en ging op weg naar de roltrap van spoor 3, voor een van mijn vaste s12700 -> s3300 overstapjes. Normaal gesproken zou je mij wel van verre aan moeten horen komen: het balletje/rolpuntje onder mijn blindenstok kan nogal wat lawaai maken. Op Schiphol springen dan wel eens halve families met hun koffers aan de kant. :) Maar net zoals de ochtendspits telt ook de avondspits de onoplettende, in zichzelf gekeerde reiziger. Ditmaal was het een voltreffer: ik raakte een dame, die met haar rug naar mij stond toegekeerd. En die gaf toch een fantastisch, haast stereotyperend, vrouwelijk gilletje van schrik en verbazing, dat ik spontaan spijt kreeg dat ik geen opnameapparatuur had. Waarna ze een vrolijk "Goedemiddag! Welkom op het blindenpaadje!" terugkreeg. En vervolgde ik mij weg naar mijn vaste punt op het perron, iets voorbij de middelste TBP.

Moraal van het verhaal: zie of hoor je VIRM aankomen over de blindegeleidelijn? Stap aan de kant, of doe mee met een gezellig potje levend pinball. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor Ardan » Ma 30 Mar 2015, 19:06

Baas _O_
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Hageneis
Berichten: 207
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor Hageneis » Ma 30 Mar 2015, 21:27

Vanochtend zag ik op Laa dat ze bezig waren met de blindenstrip aan te passen naar Europese normen. Kan iemand aangeven wat er dan precies wijzigt?

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor VIRM » Ma 30 Mar 2015, 22:02

Hageneis schreef:Vanochtend zag ik op Laa dat ze bezig waren met de blindenstrip aan te passen naar Europese normen. Kan iemand aangeven wat er dan precies wijzigt?


Europese normen? Welke Europese normen?

Er is momenteel een groot project aan de gang om de CiCo's (voor eens en altijd) duidelijk aan te geven t.o.v. een blindengeleidelijn. Er waren nogal wat stations waar hier totaal niet over na is gedacht. Bedoeling is volgensmij dat ieder perron minimaal één CiCo heeft die 'aangelijnd' is (om even de terminologie van de ProRail-klantenservice te gebruiken :mrgreen:). In de categorie 'beter laat dan nooit' dus. ;)
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor Daniel » Di 31 Mar 2015, 19:06

Was blij dat ik vanmiddag in Utrecht nog precies de t1759 met +10 kon halen (doordat die trein achter een vertraagde sprinter gehangen had) want de t559 had maarliefst +20 weten op te lopen. Die zal wel bij een vervroegde kering door de storingen in het noorden vertraagd geraakt zijn.
Zowaar kreeg die 1759 iedereen nog behoorlijk goed mee ondanks dat er reizigers van twee treinen plus nog wat omreizenden richting Ede te verwerken kreeg.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor VIRM » Di 31 Mar 2015, 22:09

Gepruts op Leiden Centraal vanochtend. Mijn t2231 zou op spoor 8a binnenkomen, en dat deden we ook netjes... Totdat we ineens een noodstop maakten. Wat bleek? De machinist had te ver doorgereden, waardoor de voorste anderhalve bak in de wissel halverwege het perron (dus naar spoor 7 toe) stond. Er werd omgeroepen dat reizigers helemaal achterin de trein (moet ik mij zorgen maken dat het treinpersoneel het verschil niet weet tussen de voor- en achterkant van de trein?) moesten opletten en eventueel naar voren moesten lopen. Even later gingen de deuren open.

Mijn aansluitende t5818 zou volgens de omroep in de s2200, de AV op de NS App en de TBP van spoor 8b vertrekken. Dus even later kwam er doodleuk een SLT binnenzoemen op spoor 9b. Beetje jammer dat niemand de moeite nam om het ook om te roepen...
Beul van de blindegeleidelijn

Hageneis
Berichten: 207
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor Hageneis » Di 31 Mar 2015, 22:10

VIRM schreef:
Hageneis schreef:Vanochtend zag ik op Laa dat ze bezig waren met de blindenstrip aan te passen naar Europese normen. Kan iemand aangeven wat er dan precies wijzigt?


OoEuropese normen? Welke Europese normen?

Er is momenteel een groot project aan de gang om de CiCo's (voor eens en altijd) duidelijk aan te geven t.o.v. een blindengeleidelijn. Er waren nogal wat stations waar hier totaal niet over na is gedacht. Bedoeling is volgensmij dat ieder perron minimaal één CiCo heeft die 'aangelijnd' is (om even de terminologie van de ProRail-klantenservice te gebruiken :mrgreen:). In de categorie 'beter laat dan nooit' dus. ;)

Ze waren aan de zuidkant van spoor 6 bezig. Dat is zo'n 150 meter van de dichtsbijzijnde CiCo. Er stond iets over Europese Normen op het sandwichbord bij de zuidelijkste perronklok.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor Suus » Di 31 Mar 2015, 22:15

ProRail is bezig met het verhogen/verlagen van de perrons naar 76 centimeter. Dit loopt al enige jaren en gaat voorlopig nog wel even door.

Daarnaast is een convenant afgesproken dat voor eind 2015 alle stations juiste geleidelijnen hebben waarbij ook de OV-chipapparatuur vindbaar is. Dit gaat op sommige stations heel goed, her en der zijn er wel wat pijnlijke fouten te zien.
Rame à l'approche

Hageneis
Berichten: 207
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor Hageneis » Di 31 Mar 2015, 22:16

Perrons op Laa zijn inderdaad te hoog voor SLT.

Net weer eens op spoor 3 ingestapt: het is nu precies goed qua hoogte.
Laatst gewijzigd door Hageneis op Wo 01 Apr 2015, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in maart 2015

Berichtdoor reisthijs » Wo 01 Apr 2015, 10:07

Het was me al opgevallen de laatste tijd dat je op veel perrons nu smalle geleidelijnen ziet (1 tegel breed), dat blijkt dus ook bij de nieuwe richtlijnen te horen:
www.prorail.nl/nieuws/eenvoud-en-eenduidigheid-voor-de-witte-stok
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast