Proef informeren reizigers op plek in de trein

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door Thom91 »

Ik werd uitgenodigd via NS Panel om te reageren op een nieuwe manier van reizigersinformatie. Dit betreft het direct informeren van de reiziger waar deze moet instappen dmv pushberichten op de smartphone. Ik heb het e.e.a in plaatjes hier onder gezet in de spoiler:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie van de proef?

Ik vind het persoonlijk wel een goed intitiatief en ben benieuwd wanneer ze hier mee gaan starten.
Komt wel goed schatje.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door Somoht »

Te complex en blijkbaar afhankelijk van telling HC's. Leuk studentenprojectje, nothing more.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door Zugführer »

Ik heb 'm gisteren ook al ingevuld ;)

Theoretisch heel mooi maar
- Mensen zijn denk ik te eigenwijs om te luisteren naar een app, hebben hun eigen gewoontes etcetera
- Wanneer het ooit voorkomt dat ik geen plek "kan vinden" is dat simpelweg omdat de trein zo vol zit dat er ook echt geen vrije plekken meer zijn.

Het lijkt me verstandiger te investeren in een systeem dat op het perron vertelt hoe lang de trein is en waar hij gaat stoppen, zoals je dat in Duitsland ook ziet (bv. trein komt van bordje A tot bordje D te staan). Kunnen (doorgewinterde) reizigers volgens mij prima op anticiperen. Die informatie is er gewoon, dus moet niet zo moeilijk zijn....

Ik denk overigens dat menig student jaloers zal zijn op de hoeveelheid response die deze student op zijn enquête gaat krijgen :p
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door Freek »

He, een veoliaproject 2.0. Alleen wel beter over nagedacht. Uitvoering is nog wat complex, maar de gedachte er achter wel goed. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb Bluetooth eigenlijk altijd uit.
Laatst gewijzigd door Freek op vr 22 mei 2015, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door Hendrik »

Freek schreef:Ik weet hoe het bij jullie zit
Nou, hoe dan? :lol:
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door waldo79 »

Waarvoor zou je überhaupt Bluetooth inschakelen onderweg?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door Suus »

Het idee van iBeacons is leuk, maar je moet de klant niet lastig vallen met allerlei apps en tools. Ik verwacht ook niet dat dit een zinnige oplossing zal zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door Daniel »

Ik denk dat die afhankelijkheid van tellingen door de conducteur de kans van slagen aanzienlijk verkleint. Die kan immers nu eenmaal niet overal tegelijk tellen (en als ze het moeten inschatten kunnen ze er soms compleet naast zitten).
Verder is het idee niet slecht door het voorkomen van onnodige concurrentie om plaatsen wat vooral ook kan helpen bij stations met trappen op wisselende plaatsen waardoor juist onervaren overstappers normaal niet weten waar ze het best kunnen instappen. Op deze manier kunnen ze dat immers wel.

Lastig puntje is iets wat ik zelf ook gewoon in de praktijk merk: als de precieze stopplaats van een trein langs het perron weleens varieert (zie bv. de situatie op spoor 11 in Utrecht vaak) kan dat forse verschillen in de bezetting van bepaalde bakken opleveren. Dat gebeurt natuurlijk ook als een trein korter dan gepland is en gewoon bij het juiste bakbordje staat want dat weten de onervaren reizigers niet van tevoren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door Geert »

waldo79 schreef:Waarvoor zou je überhaupt Bluetooth inschakelen onderweg?
Draadloze oortjes bijvoorbeeld, waarom zou je het steeds aan en uit zetten? Zoveel extra stroom kost Bluetooth toch niet.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door matti93 »

Ze zouden die iBeacons ook in de trein kunnen ophangen en gebruiken om te weten in welk deel van de trein de conducteur aan het controleren is. In combinatie met een geavanceerd systeem dat de de conducteur vertelt wanneer welk deel gecontroleerd moet worden, zou je denk ik een behoorlijk betrouwbare schatting van het aantal reizigers kunnen maken. Bovendien kun je ook zien bij welke ritten/stations/perrons er een duidelijk patroon in zit en waar niet, zodat je voor een perron waar de trein telkens op een andere plek stopt, weet dat een advies daar geen nut heeft.

Om nou een apart systeem op te tuigen dat reizigers telt, lijkt me wat overdreven. Kijk liever of het gecombineerd kan worden met bijvoorbeeld camerabewaking (zoals het grootste deel van de lijnbussen wel gewoon heeft).
En natuurlijk willen conducteurs zelf bepalen waar ze controleren of "pauzeren", maar als een systeem weet waar de conducteur ongeveer is, heeft dat wel degelijk voordelen: Als de conducteur ondersteuning nodig heeft, is bekend waar die ondersteuning naartoe moet. Verder wordt de pakkans voor zwartrijders groter omdat het controlepatroon minder voorspelbaar wordt, en zwartrijden moeilijker maken zouden de conducteurs voorstander van moeten zijn (dat argument gebruiken ze tenslotte ook voor hun steun voor het sluiten van de poortjes).
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door Somoht »

Ik heb zelf het idee dat je nog steeds betaalbaar een reizigers-telproject kan opzetten zolang je het niet uitbesteed aan een nogal dure faalhaas IT beunhaas als CGI :P. Maar dat is meer op voorpordelen gebaseerd.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door microshit »

Laten we eerst maar eens beginnen met het duidelijk communiceren van de treinlengte en de exacte stopplaats (menig perron is al ingedeeld in secties met letterborden), dus ook niet zo'n halve oplossing als momenteel op Utl-Gdm met de "gegarandeerde stopplaats van een SLT viertje". Ik zie regelmatig dat mijn trein met bijvoorbeeld 12 bakken rijdt, maar vanaf bakbord 8 bijna niemand meer staat.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door Thom91 »

Dat is juist het doel van de proef.

Op stopplaats A tussen letterbord A en B, op stopplaats B tussen letterbord B en C etc.
Dan heb je reizigersspreiding ook behaald.
Komt wel goed schatje.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door waldo79 »

Geert schreef:
waldo79 schreef:Waarvoor zou je überhaupt Bluetooth inschakelen onderweg?
Draadloze oortjes bijvoorbeeld, waarom zou je het steeds aan en uit zetten? Zoveel extra stroom kost Bluetooth toch niet.
Eh, ik reis zo weinig in de spits, dat ik geen draadloze oortjes heb (A) En dan nog...bedrade oortjes zijn geen enkel probleem voor mij.

Terug on-topic: al die apps om reizigers te informeren. Kunnen mensen niet hun ogen en oren gebruiken?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door Thom91 »

Reizigers zijn verstokt aan hun telefoon dus ik denk dat pushmeldingen over zitplaatsen wel gewenst en ook iets positiefs kunnen brengen. Wat dan de relatie is met bluetooth snap ik niet, via 4G kan het imo ook prima.
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door webguy »

IBeacons kunnen lokaal je app trigger en, normale pushberichten gaan via een server. Als dat locatiegebonden moet zijn, ben je afhankelijk van locatie toegang/GPS/etc
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door huibf »

Laaste plaatje.
Spoor 7 te Eindhoven...
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door waldo79 »

Wat bedoel je :?:
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door MdJ »

Op het plaatje (van de app) staat dat de trein vertrekt van spoor 7 te Eindhoven. Laat daar nu net geen perron aan liggen :D
Bij twijfel: gebruik beton.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door waldo79 »

Lekker boeiend zou ik zeggen, het is enkel "ter illustratie".
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door dennistd »

microshit schreef:Laten we eerst maar eens beginnen met het duidelijk communiceren van de treinlengte en de exacte stopplaats (menig perron is al ingedeeld in secties met letterborden), dus ook niet zo'n halve oplossing als momenteel op Utl-Gdm met de "gegarandeerde stopplaats van een SLT viertje". Ik zie regelmatig dat mijn trein met bijvoorbeeld 12 bakken rijdt, maar vanaf bakbord 8 bijna niemand meer staat.
Dat is ook logisch bij SLT, 6 bakken SLT is immers 4 normale bakken, dus 12 bakken SLT zijn 8 normale bakken en zal dus stoppen bij de 8 :lol:
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door microshit »

Oeps verkeerde context, ander voorbeeld gebruikt. "mijn" dagelijkse trein rijdt regelmatig met 12x ICM.
Maar goed het gebeurt overal. Zie Ede-Wageningen bijvoorbeeld, waar men zich massaal in de 2 bakken het dichtst bij de trap stort, terwijl het er veel meer zijn.

Essentie van het verhaal: ik denk dat een deel van het probleem al zit in dat reizigers niet tot nauwelijks per trein kunnen bepalen tot waar ze kunnen doorlopen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door Zugführer »

Dat denk ik ook. Terwijl die informatie er gewoon is, maar alleen nog niet door NS zelf naar de reiziger gecommuniceerd wordt
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Proef informeren reizigers op plek in de trein

Bericht door 0318 »

microshit schreef:Zie Ede-Wageningen bijvoorbeeld, waar men zich massaal in de 2 bakken het dichtst bij de trap stort, terwijl het er veel meer zijn.
Of omgekeerd: als NS midden in de spits weer eens met een enkel zesje aan komt kakken, en reizigers die wel waren doorgelopen dan allemaal kunnen teruglopen naar de laatste deur om hun staanplaatsen in te nemen. Zelfs eens een conducteur meegemaakt die toen begon te zaniken dat "die reizigers allemaal door dezelfde deur naar binnen willen". Goh, hoe zou die agressie tegen het personeel toch ontstaan, met dat soort onbenullen?

Dus: een consistente materieelinzet die vervolgens op een eenvoudige en algemeen toegankelijke manier wordt gepresenteerd aan de reiziger (ik word een beetje moe van die appziekte).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten