fogeltje schreef:Ik ben vergeten te vragen of OV nog wel vergoed wordt, (Fogeltown - Eindhoven is namelijk voor werk goed te doen, bij file zelfs sneller)
Wij hebben de keuze:
< 10 km = 0 euro (enkele reis)
> 10 km tot max 40 km (enkele reis) 19 ct/km
of 100% OV vergoeding
En uiteraard ligt het nogal aan je situatie wat je dan doet.
We hebben een auto deze heeft alleen vrouwlief mee en een 2de auto kopen vindt ik zonde van het geld. wat deze staat dan vervolgens in het weekend dus stil. een 2de auto kost hoe dan ook met brandstof dan al snel 40ct per kilometer.
Mijn woon-werk afstand is 30 kilometer (kortste logische route moet je nemen (=door Helmond). Ik zou als ik met de auto gaan dus nogal fors hierop verliezen. Daarbij komt er ook nog eens bij dat de reistijd fiets (of bus) en trein en dan 4 minuten fietsen exact evenveel reistijd kost (45/50 minuten) en ik een verbinding heb met 4 treinen per uur.
De iets snellere route (40 minuten) met de auto is 18 kilometer (A50>A2>A67) om en de kortste route logische route (30 km) is in de spits een drama
Mijn Traject Vrij Jaar kost met 113.80 en reken op 20 euro buskosten als ik te lui ben om te fietsen.
Alleen de brandstof kost met voor 60 km met ongeveer 1:15 verbruik in de spits door Helmond a 1,60 de liter kost = 130 euro. Maar zoals ik al zei ik zou een 2de auto moeten kopen en een tweede auto is vrij nutteloos in de weekenden.
Uiteraard heb ik gekozen voor het 19 ct/km tarief, immers de keuze staat vrij hoe je naar het werk komt (je mag ook fietsen)
Ik krijg dus 240 km reiskosten vergoeding en betaal er maar zon 135 euro aan OV
Het enige nadeel is dat is als je vrij bent je geen km vergoeding krijgt (alleen dus op de dagen dat je komt werken) en je met een vooraf betaalde OV kaart dus wat dagen weggooid (zeg zo'n 1,5 maand).
Maar daartegenover staat dan weer wel dat je een kortingskaart hebt en je ook mensen tegen korting mag meenemen
Omdat ik met de trein ga had ik ook recht op het fietsplan (3 jaarlijks).
fogeltje schreef:Sinds 1 april (mijn rijexamen) heb ik geen autorit meer gemaakt. Volgens mij heeft iedereen om mij heen het overleefd
Oei... je moet het inderdaad wel bijhouden, desnoods rij je in het weekend wat !