OVer je OV-Chipkaart #14

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door MdJ »

MdJ op za 31 jan 2015, 22:33 schreef:Ik heb zowel vandaag als vorige week, toen ik met mijn SOV-weekkaart in het weekend reisde, voor een ritje Enschede Centraal Station -Enschede Zuivelstraat €0,25 betaald, terwijl ik vanaf de trein kwam.
Volgens mij heb ik dan alleen de gereisde kilometers betaald en niet het basistarief (terwijl dat wel zou moeten)
Vandaag reisde ik met Weekend Vrij (trein inchecken in Apeldoorn, trein uitchecken in Enschede, binnen 35 minuten ingecheckt in de bus) hetzelfde traject, maar betaalde ik €0,87 (dat is dan incl basistarief). Het systeem is weer aangepast.

Volgens mij heb ik de vorige weken na een reis Weekend Vrij met de trein en een stukje met de bus steeds niet het opstarttarief/basistarief betaald... Ik zal het morgen voor de zekerheid even nakijken in de kaartautomaat.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door ODRAIL »

Via internet kun je het ook na kijken hoor.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door MdJ »

Ja, als je elke week alles wil controleren... Inmiddels 3 accounts en 4x mijn eigen pas toegevoegd te hebben verder, ben ik er nu wel klaar mee.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door isadora »

Een half uurtje observeren in Hilversum, levert het volgende verslag op:
http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regionaal ... ersum.aspx
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door marlies »

webguy schreef:Na 10 jaar OV-Chipkaart zitten we trouwens nog steeds met dat stomme probleem dat je voor treinreizen je je OV-Chipkaart moet activeren. Dit weekend weer twee familieleden die er tegenaan liepen... De plek op de automaat (als je dus al saldo hebt) is dan ook onmogelijk verstopt (Onder 'Laden overige producten' en dan "Reizen op saldo bij NS zonder abonnement"): zie dat maar eens te vinden zonder uitlegfilmpje

Iemand in mijn omgeving had dit laatst ook. Je zou zeggen dat de poortjes/paaltjes dit moeten kunnen herkennen en dan "BEZOEK AUTOMAAT" ofzo kunnen tonen. En de kaartautomaten moeten bij het lezen van een chipkaart waar geen product op staat waarmee je met NS kunt reizen dan gewoon aanbieden om "Reizen op saldo" op te laden.

Enige nadeel is dan dat mensen die alleen met de bus reizen en wel regelmatig bij een NS automaat opwaarderen en om een of andere irrationele reden geen gratis reisproduct van NS op hun kaart willen elke keer "Nee" moeten kiezen. Jammer voor ze :P
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hendrik »

De vraag is meer waarom NS een eigen product 'Reizen op saldo' heeft. Als je saldo op je ov-chipkaart hebt staan, kun je in bus, metro, tram en boot gewoon reizen op saldo, maar bij NS heb je nog het product 'Reizen op saldo' nodig. Logisch, toch? :')
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hageneis »

Maar denkt er dan echt iemand serieus dat de ov-chipkaart er is voor het gemak vam de reiziger?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door reisthijs »

Hendrik schreef:De vraag is meer waarom NS een eigen product 'Reizen op saldo' heeft.
Het is niet zo heel raar want NS heeft twee klassen. De vraag is meer waarom dat product niet standaard op elke ov-chipkaart staat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door bartjemestrom »

Of NS moet het product Reizen op Saldo wegdoen en anders opzetten.

Wanneer er geen NS product "reizen op saldo" is geladen, dan betaalt men automatisch 2e klas. Wilt men dan 1e klas reizen, kan men er een product voor laden. Zo zijn alle kaarten automatisch geschikt om met de trein te reizen. En technisch zal het ook niet moeilijk zijn dit te realiseren.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hendrik »

Precies, dat lijkt me het makkelijkst! Zeker omdat het overgrote deel van de reizigers (en zeker van de incidentele reizigers) tweede klas reist...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Je kunt nu al online een klassewissel aanschaffen voor een bepaalde dag en die op je chipkaart laden, dus technisch moet dat inderdaad een heel makkelijke oplossing zijn. Kwestie van zo'n klassewissel gewoon voor een periode te kunnen bestellen lijkt mij.

Gezien het hele principe van de chipkaart is dat je op saldo reist tenzij er een product op de kaart staat dat geldig is voor je reis hoeft er wat dat betreft helemaal niks aangepast te worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door ODRAIL »

Daniel schreef:Je kunt nu al online een klassewissel aanschaffen voor een bepaalde dag en die op je chipkaart laden, dus technisch moet dat inderdaad een heel makkelijke oplossing zijn.
Bij de (kaart) automaten is dit ook mogelijk voor een dag. Ik weet niet of dit ook bij het loket kan?
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Zonnig »

reisthijs schreef:
Hendrik schreef:De vraag is meer waarom NS een eigen product 'Reizen op saldo' heeft.
Het is niet zo heel raar want NS heeft twee klassen. De vraag is meer waarom dat product niet standaard op elke ov-chipkaart staat.
Het behoort, naar mijn mening, gewoon standaard op de kaart te staan. Standaard 2e klasse. Wil je 1e klasse dan moet je dat incidenteel of permanent upgraden. Heel simpel, maar niet voor de NS.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Tristan »

isadora schreef:Een half uurtje observeren in Hilversum, levert het volgende verslag op:
http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regionaal ... ersum.aspx
Een bevestiging van wat elk weldenkend mens allang wist: poortjes doen niet waarvoor ze bedoeld zijn. Ze houden sommige betalende reizigers tegen, terwijl zwartrijders nog steeds vrij spel hebben.

Poortjes zijn dus de placebo onder de middelen tegen zwartrijden: men denkt dat het helpt, maar het helpt niet. Dat zit slechts tussen de oren.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hendrik »

Ha, Tristan op de bekende rotonde! 8-)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hainje »

Afbeelding

Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Suus »

Niet om het een of ander hé, maar zouden er reizigers zijn die deze Traject Vrij kaarten zouden kopen?

Afbeelding

Nog afgezien van het feit dat een enkele reis al anderhalf uur duurt en altijd drie overstappen behelst: een Altijd Vrij jaarkaart kost €325 per maand en Altijd Vrij maandkaart kost €399 per maand, deze beperktere trajectkaarten zijn duurder dan dat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hendrik »

Het is eigenlijk de vraag waarom NS die abonnementen aanbiedt... Op z'n minst zou er bij aankoop op gewezen kunnen worden dat Altijd Vrij in zo'n geval goedkoper is!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Hoogstwaarschijnlijk zal AltijdVrij hier wel uit de abonnementenwijzer komen, maar het is inderdaad wel de vraag of alle reizigers via die weg op zoek naar een abonnement gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door VIRM »

De computers bij de klantenservice OV Chip Plus hadden gisteren weer last van volle maan, waardoor de medewerker tijdens mijn boeking de ritprijs niet kon uitrekenen. Ik zat toen achter mijn computer, dus kon het voor haar doen. Ze schaamde zich wel. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Freek »

Als Daniel vanavond thuis komt treft hij een van poortjes voorzien Amersfoort aan. De poortjes staan nu namelijk buiten op het stationsplein in de hal werden voorbereidingen getroffen voor de installatie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

We zullen het zien... een uurtje eerder stond er alleen nog een busje van de aannemer en was in de hal nog niks te zien. Maar ach, er heeft ook pas drie keer in de lokale media gestaan dat de poortjes "deze week" (wat dan de week was waarin de bewuste krant verscheen) geplaatst zouden worden. Wordt nu wel een keer tijd dus.

Vanmorgen ook nog een irritant geval: reizigers die direct bij de chauffeur gaan klagen dat de zone verkeerd staat als er saldo wordt afgeschreven terwijl ze op een abonnement reizen. Doe ik zelf in elk geval nooit: eigenlijk in alle gevallen kan je beter gewoon even opletten bij het uitchecken en gelijk een claim indienen voor het afgeschreven bedrag. In mijn ervaring werd dit bedrag namelijk altijd hoger als de chauffeur ging klooien om het weer goed te krijgen. Bij een vastgelopen systeem blijft dat immers tot het instaptarief van 89 cent beperkt, maar krijgt de chauffeur het systeem op gang dan schrijft ´ie een rit van het beginpunt tot de uitstaphalte af. En vandaag zelfs het ultieme geval van gerommel. Geen idee hoe de chauffeur dat voor elkaar kreeg, maar bij het uitchecken eerst een melding om de kaart opnieuw voor de lezer te houden en vervolgens werd ik dus een tweede keer ingecheckt i.p.v. uitgecheckt :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
drentheicm
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:41

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door drentheicm »

Ik heb normaal op mijn kaart SOV, maar tijdens de zomerstop een DalVrij abonnement van één maand. Bij NS gaat dit deze hele maand al goed, echter werd er bij Veolia geld afgeschreven (hij herkende dus mijn SOV-korting, maar niet het recht op gratis reizen i.v.m. DalVrij). Waarom kiest het systeem niet de goedkoopste mogelijkheid? Beetje stom :x
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Tochjo »

Dat is helaas niet ongewoon bij Veolia. Studenten met een weekabonnement en het abonnement Weekend Vrij op hun kaart ondervinden ook zulke problemen, heb ik begrepen. Ik raad je aan contact op te nemen met Veolia om je geld terug te vragen. In de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten staat weliswaar dat "NS er voor zorg [zal] dragen dat u met korting vervoerbewijzen kunt aanschaffen voor bepaalde reizen in het openbaar vervoer", maar ervaring leert dat NS eerst doorverwijst naar Veolia voordat ze hiervoor in actie komen. Mocht Veolia niet meewerken, neem dan contact op met NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Op station Amersfoort is inmiddels de poortjesrij aan de centrumkant in de stationshal compleet. Ondanks dat er dummy-paaltjes leken te staan is het één poortjesrij met alleen NS poortjes geworden. Alleen aan beide zijkanten zit nog een opening maar daar zal wel een glaswandje komen want het lijkt te smal voor een poortje te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten