OVer je OV-Chipkaart #14

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Suus »

Die borden zijn laatst wel aangepast, er zit nu ook een verwijzing naar de andere poortjes bij en ze zijn in een andere vormgeving.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door JWM »

Ik ben benieuwd hoe lang men nog door blijft gaan met bordjes veranderen. Op een gegeven moment kan je ook eens de conclusie trekken dat twee verschillende poortrijen gewoon niet werkt. Wat mij betreft betaal je voor een treinreis binnen Amsterdam gewoon GVB-tarief en maak je er één in- en uitchecksysteem van.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Suus »

Op Bijlmer heeft men dertien keer de opstellingen aangepast voordat men toch maar besloot de poortjes te verplaatsen, dus ik vrees het ergste :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Freek »

bartjemestrom schreef:Snap het ook wel. Kwam een tijdje geleden aan op Rtd en men checkte massaal uit op het perron, terwijl die voor de Benelux bedoeld was. Met die gesloten poortjes heb je dan een probleem als je niet ingecheckt bent
Nooit getest maar het zou zo moeten zijn dat bij een uitcheck op het perron de poortjes dat herkennen en geen correctietarief in rekening brengen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door JWM »

Wat is het nut van zo'n paaltje op het perron als je met de Benelux reist? Je kan toch gewoon een doorgaand kaartje kopen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Suus »

Hij is volgens mij ook niet primair voor de Benelux maar eerder voor de Thalys, daar komen veel kaartsoorten voor die slechts tot een opstappunt van Thalys gaan waarna een ander binnenlands vervoersmiddel noodzakelijk is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hendrik »

Klopt! Is inderdaad meer voor Thalys bedoeld.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door gliderfighter »

Op Amstel:
Geen A4'tjes
NS Logo op de scanplaat+trein rechtsboven.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door ODRAIL »

Sluiting poortjes gaat sneller dan verwacht:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2418 ... cht__.html
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Tristan »

Zal men dan ook sneller dan verwacht tot de conclusie komen dat poortjes geen enkel effect hebben op agressie?
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hainje »

Nee.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door JWM »

Tristan, heb jij een OV-chiptrauma?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Suus »

Positief bericht: als het goed is gaat vandaag de gemeenteraad van Leiden na jaren van treuzelen het sluiten van de poortjes op station Leiden Centraal goedkeuren!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door TomSteyl »

Alleen ontzettend jammer dat de NS verkeerde motieven gebruikt om de poortjes te sluiten. Er zou bovendien een passagekaartje uit de automaat te halen zijn voor een klein bedragje, maar dat is dus ook weer nooit ingezet. Dan krijg je zulke berichtjes:
Het station passeren zonder OV-chipkaart
Wilt u met de bus reizen en heeft u geen OV-chipkaart? En reist u met een vervoerbewijs gekocht bij de buschauffeur? Dan koopt u bij de NS-kaartautomaat een anonieme OV-chipkaart. Vervolgens laadt u hierop het NS-reisproduct reizen op saldo of laadt u het eenmalig passagerecht. Hiermee heeft u toegang tot het station.
Sommige stations zijn prima te sluiten, maar een heleboel genomineerde stations hebben een grote maatschappelijk functie in het lokale "verkeer".
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door ODRAIL »

JWM schreef:Tristan, heb jij een OV-chiptrauma?
Ja en ook een OV-chipfobie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Anne »

Bee schreef:Positief bericht: als het goed is gaat vandaag de gemeenteraad van Leiden na jaren van treuzelen het sluiten van de poortjes op station Leiden Centraal goedkeuren!
Zie HIER het voorstel aan de raad. NS koopt het dus af met een bijdrage van 3 miljoen als niet verplichte bijdrage aan de exploitatie van de fietsenstalling.

Verhaal over de passagepassen is mij nog onduidelijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Daniel »

Ik wordt langzaamaan wel erg benieuwd wat voor een bijzondere situatie we in Amersfoort gaan krijgen. Inmiddels zijn daar de eerste sporen van poortjes verschenen, maar het lijkt erop dat er ook een aantal paaltjes tussen de poortjes gaan komen. Dat moet haast wel een of andere constructie gaan worden om toch nog bij Connexxion in te kunnen checken zonder dat er Connexxion-poortjes nodig zijn...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door JWM »

Euh, wat is dan het nut nog van die poortjes? Heb je een foto?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Daniel »

Nee heb geen foto. De poortjes zelf staan er nog niet, maar er staan wel een paar van die dummy-paaltjes direct voor de plek waar ze moeten gaan komen (met die rechthoekige metalen kap er nog overheen, maar kan er zogauw geen fototje van vinden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Freek »

Er staan ook dummy's voor de poortjes. Voorlopig ben ik even niet in Amersfoort. Ben benieuwd wat ik aan tref over een week of 3.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Thom91 »

Voorlopig nog geen OV chipkaart data beschikbaar

Dankzij de OV chipkaart is veel informatie voorhanden over de omvang van het stads- en streekvervoer. Maar die informatie is nauwelijks beschikbaar voor onderzoek. En het zal nog wel even duren voordat daar verandering in komt.

Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris Mansveld op Kamervragen.

Bron en meer
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 26 jun 2015, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ivm copyright artikel ingekort
Komt wel goed schatje.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Hendrik »

Thom91 schreef:Voorlopig nog geen OV chipkaart data beschikbaarHet NOVB (Nationale Data Openbaar Vervoer) is ondertussen wel met een project Informatievoorziening gestart.
Het is óf NOVB (Nationaal Openbaar Vervoer Beraad) óf NDOV (Nationale Data Openbaar Vervoer). :wink:
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Tristan »

JWM schreef:Tristan, heb jij een OV-chiptrauma?
Nee, maar ik kijk verder dan mijn eigen neus lang is. Als ik dat niet zou doen en dus naïef zou zijn, zou ik ook zeggen dat poortjes die alleen geopend zouden kunnen worden met één of ander pasje, een goed middel tegen zwartrijders zou zijn.
Als je wel verder kijkt dan je eigen neus lang is, zie je dat er verscheidene manieren zijn om de gesloten poortjes te omzeilen en dus dat zwartrijden hooguit een klein mespuntje meer moeite kost. Dit in combinatie met de lage kans dat je een conducteur zult zien (de laatste zes keer dat ik een treinreis heb gemaakt -4x een korte rit (Ut - Gd en vv en Ut - Amf en vv) en 2x een lange reis (Ut - Mt en vv) heb ik welgeteld nul keer een conducteur gezien), maakt het zwartrijden wel heel makkelijk.

En als je nóg een stap verder kijkt, zie je dat de (financiële) gevolgen voor de betalende reiziger behoorlijk zouden kunnen gaan zijn, zie bijvoorbeeld mijn bericht hieronder:

JWM schreef:Euh, wat is dan het nut nog van die poortjes? Heb je een foto?
Zoals ik al vaker hier heb gezegd: poortjes hebben sowieso geen nut omdat ze de (agressieve) zwartrijder niet tegenhouden. Maar poortjes verbruiken wel meer stroom dan paaltjes en de kosten van het onderhoud van de poortjes zullen waarschijnlijk ook hoger zijn dan die van de paaltjes.

Met andere woorden: op poortjesstations krijgt NS een hogere kostenpost en die kosten zullen ongetwijfeld worden doorberekend aan de betalende reizigers. Hier kan ook nog eens de mogelijke BTW-verhoging bovenop komen.
Zwartrijders zullen er altijd zijn, maar zij betalen niet en zullen dus (vrijwel) niets van deze prijsverhogingen merken. Terwijl de betalende reiziger mogelijk 20 tot 25 % (prijs- en BTW-verhoging bij elkaar opgeteld) meer gaat betalen.
Kortom: Blij zijn met gesloten poortjes = blij zijn met een mogelijk exorbitante prijsverhoging in de nabije toekomst.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Suus »

Nogmaals, je argumenten slaan als tang op een varken:
Een eventuele BTW-verhoging die gevolgen heeft voor de prijzen van het OV heeft niets te maken met poortjes of paaltjes, dat is dus geen punt in dit verhaal.

Ook zou ik graag een bron willen zien die het kostenverschil van poortjes en paaltjes onderbouwen. Cijfers van diverse vervoerbedrijven in binnen- en buitenland (Rotterdam, Amsterdam, Brussel) tonen namelijk aan dat de investering in poortjes zorgt voor een daling van het aantal zwartreizigers terwijl het aantal reizigers wel blijft stijgen. De investering is daarmee financieel zeker te verantwoorden.

Dat jij die cijfers niet vertrouwd omdat ze niet afkomstig zijn van een onafhankelijk bureau is zelfs tegenstrijdig met je verhaal over het stroomgebruik omdat jij die cijfers niet hebt en al zeker niet van een onafhankelijk bureau waar je bij andere statistieken wel zo op hamert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Bericht door Tristan »

Lezen is een vak, hè? Ik schreef ook niet dat de mogelijke BTW-verhoging iets met de poortjes te maken had, ik schreef alleen dat dat nog eens bij de hogere aan de betalende reiziger door te berekenen kosten voor stroom en onderhoud komt.

Dat poortjes meer stroom verbruiken dan paaltjes, is geen raketwetenschap. Een paaltje heeft stroom nodig voor de kaartlezer en het verlichte display, een poortje heeft stroom nodig voor de kaartlezer en verlicht display (poortjes die in twee richtingen te gebruiken zijn, hebben aan weerszijde een kaartlezer met verlicht display), de pijl of kruis die aangeeft of en aan welke kant het poortje gebruikt kan worden en de gesloten deurtjes die constant onder spanning staan om gesloten te blijven.
Dus dat een poortje meer stroom verbruikt dan een paaltje is wel duidelijk. Alleen over de exacte cijfers hoeveel meer, heb ik indedaad geen inzicht in.

Op dit forum heb ik al meermaals uitgelegd hoe het kan dat het aantal zwartrijders in de administratie van de vervoerders flink is gedaald, terwijl dat in de praktijk vies tegenvalt. Uit eigen ervaring weet ik hoe kinderlijk eenvoudig de poortjes te omzeilen zijn.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast