OVer je OV-Chipkaart #14

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door reisthijs »

Het bedenken van een oplossing duurt langer, eerst was het nog:
http://www.ns.nl/reizigers/blind/tussen ... ecken.html
In het laatste kwartaal van 2015 is dit probleem opgelost en betaalt u in de bovenstaande situatie gewoon weer het juiste tarief. Zodra de exacte datum bekend is zullen we die op deze plek vermelden.
Maar nu:
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... rtjes.html
Begin 2016 is dit probleem opgelost en betaalt u het juiste tarief.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Freek »

Het probleem van 0 TE die iemand af moet rekenen bij een reis vanaf Mediapark naar Hilversum kende de NS überhaupt niet.

De posters hangen er inderdaad al een tijdje maar in Hilversum komt een overstapper ze niet tegen. Bovendien zijn ze niet erg informatief. Het enige wat de posters zeggen is dat iemand mogelijk meer betaald dan nodig en dat je op ns.nl moet kijken. Daar staat de info erg verstopt al is het nu beter. Dat wij als kenners op dit forum de info kunnen vinden zegt niets over de gemiddelde reiziger.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door waldo79 »

Freek schreef:Het probleem van 0 TE die iemand af moet rekenen bij een reis vanaf Mediapark naar Hilversum kende de NS überhaupt niet.
Ik vind het niet meer dan redelijk als de reiziger voor het losse reisje Hvsm - Hvs de 2 km betaalt, die hij aflegt. Is het in combinatie met een ander traject, dan kan het als één tariefpunt worden beschouwd. Goed bezien ligt Sportpark nog dichter bij het "hoofdstation" dan Media Park :lol:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Freek »

Het probleem is dat juist reizigers die verder reizen die 2.20 extra betalen. Dus voor Mediapark/sportpark naar Hilversum wordt 2.20 betaald en dan voor de reis van Hilversum naar de rest van het land ook weer 2.20 + overige ritprijs. De reis wordt niet als overstap gezien waardoor een dubbelopstaptarief wordt berekend.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door huibf »

Gewoon terug naar de voordeeluren. Dat gezeik met die middagspits.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

@Freek: Dat moet trouwens haast wel ook in combinatie met een spits/dalgrens zijn trouwens. In andere gevallen geeft binnen 30 min. omchecken immers gewoon een overstap.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door reisthijs »

Ik heb een Traject Vrij voor Utrecht-Amsterdam Amstel. Daar reisde ik laatst mee van Utrecht naar Leiden. Nu had ik wel verwacht dat deze reis voor de tarief berekening zou worden opgeknipt (want het mag ook via Schiphol en dan reis ik deels over mijn vrije traject). Maar dit had ik toch niet verwacht:

Utrecht Centraal - Amsterdam RAI € 0,00
Amsterdam RAI - Leiden Centraal € 4,50
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Hebben we daar die magische 10% regel waarvan op het NS-forum al eens sprake was?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Freek »

Nee, want de 10 procent regel geldt alleen wanneer er meerdere routes tussen de stations van het traject vrij. Amstel - Utrecht is toch maar 1 route?

@Daniel over Hilversum: nee het gaat juist niet om een spits/dal situatie. Het gaat over een overstap binnen een gemeenschappelijk tariefpunt. Dan wordt 2x een instaptarief gehanteerd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Wel merkwaardig dat zo'n overstap dus anders behandeld wordt dan een overstap in een langere reis.

Maargoed, da's op zich net zo merkwaardig als dat nog niet bij NS bekend zou zijn geweest (voordat ik er via hun forum melding van maakte) dat je met TrajectVrij op Amersfoort - Ede-Wageningen doodleuk vol tarief betaald bij een check-in in de daluren op een doordeweekse dag. Goed dat ik er nu weer aan denk, moet er nog even contact met Connexxion over opnemen zodat ze daar de fout kunnen herstellen. (NS zou als 't goed is al gaan restitueren)

Over TrajectVrij gesproken: ze zijn tegenwoordig wel gigantisch traag met ritprijzen berekenen in MijnNS. De meest recente buiten-traject reis waar een prijs bij staat is notabene van 1 juli terwijl ze het ooit over binnen 24 uur hadden :?
Apartst is nog wel dat ik er nu een losse reis met Arriva (zonder overstap verder) bij heb staan zonder ritprijs, die ritten met andere vervoerders hadden in het verleden namelijk het snelst een prijs erbij omdat die inclusief prijs aangeleverd worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Tochjo »

Hoe de prijzen met Traject Vrij berekend worden, is nog immer niet helemaal duidelijk. Er is inmiddels wel een document verschenen met uitgebreidere toelichting. Maar aan het document kunnen vooral geen rechten ontleend worden en NS kan te allen tijde en zonder nadere kennisgeving de inhoud wijzigen...

Bovendien blijkt het document niet volledig te zijn, dat wil zeggen, ik zou niet weten waar Amsterdam RAI vandaan komt in de enkele berichten hiervoor genoemde reis. Ik heb wel eerder een bericht gezien waarbij opeens Amsterdam RAI op een soortgelijke manier opdook, maar volgens mij is nooit duidelijk geworden waarom.

Daarbij lijkt het ook nog zo te zijn dat het genoemde document van zeven pagina's in de praktijk niet volledig is. Anders gezegd: er lijken zich situaties voor te doen waarbij de uiteindelijke facturering afwijkt van wat op basis van het document verwacht mag worden.

Verder is er nog een bekend probleem waarbij in ieder geval bij een deel van de gebruikers prijzen niet verschijnen bij ritten met Traject Vrij. Dit probleem speelt al maanden, maar inmiddels wordt er hoge prioriteit aan gegeven.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Geert »

Wat een gepruts met die berekeningen zeg. Waarom zet NS niet een tool online zodat je zelf van te voren uit kan rekenen welke prijs je mag verwachten op basis van je Traject Vrij en vertrek+eindstation? Zo lastig kan dat toch niet zijn als die berekening toch gemaakt moeten worden voor de facturatie?

Overigens zegt iets mij dat als er een document van 7 pagina's en talloze voetnoten nodig is om uit te leggen welke stations wel en welke stations niet binnen een traject vallen, het toch iets te ingewikkeld is geworden (A)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Geert »

Oef, en als je die topics op het NS-forum doorleest (waar Tochjo naar linkt)... Blijkbaar snapt alleen de price marketeer van NS nog hoe de prijzen berekend moeten worden. Als reiziger mag je maar hopen dat het allemaal goed gaat en dat de juiste prijs uit NS' blackbox rolt.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door huibf »

Geert schreef:Oef, en als je die topics op het NS-forum doorleest (waar Tochjo naar linkt)... Blijkbaar snapt alleen de price marketeer van NS nog hoe de prijzen berekend moeten worden. Als reiziger mag je maar hopen dat het allemaal goed gaat en dat de juiste prijs uit NS' blackbox rolt.
Ach op zich doen ze dat goed. Als ik een verre enkele reis maak vergeet ik uit te checken...
Dat resulteerd in 0.01 cent
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hendrik »

@Geert: Als je dit ook aan NS duidelijk kunt maken... Na ellenlange topics op het NS-forum (waar NS-medewerkers vaak geen antwoord weten of pas na enkele foute antwoorden een correct antwoord kunnen geven) en enkele versies van een ingewikkeld 'toelichtend' document, zijn immers nog steeds niet alle vragen over TrajectVrij de wereld uit. En in elk geval is de berekening van de reizen buiten het traject abacadabra voor de consument... :roll:
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:
Geert schreef:Oef, en als je die topics op het NS-forum doorleest (waar Tochjo naar linkt)... Blijkbaar snapt alleen de price marketeer van NS nog hoe de prijzen berekend moeten worden. Als reiziger mag je maar hopen dat het allemaal goed gaat en dat de juiste prijs uit NS' blackbox rolt.
Ach op zich doen ze dat goed. Als ik een verre enkele reis maak vergeet ik uit te checken...
Dat resulteerd in 0.01 cent
Wat een schandalige prijsverhoging ten opzichte van de jaartrajectkaart zeg, van €0,00 buiten het traject naar €0,01 :mrgreen:
Hendrik schreef:@Geert: Als je dit ook aan NS duidelijk kunt maken... Na ellenlange topics op het NS-forum (waar NS-medewerkers vaak geen antwoord weten of pas na enkele foute antwoorden een correct antwoord kunnen geven) en enkele versies van een ingewikkeld 'toelichtend' document, zijn immers nog steeds niet alle vragen over TrajectVrij de wereld uit. En in elk geval is de berekening van de reizen buiten het traject abacadabra voor de consument... :roll:
Belachelijk dat dit nog steeds niet is opgelost, het lijkt me tijd worden dat de staatssecretaris ingrijpt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Freek »

Die 1 cent is een tijdelijk correctietarief als coulanceregeling voor het wennen aan het verplicht in en uitchecken. Het tarief wordt 10 euro.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Geert »

Hendrik schreef:@Geert: Als je dit ook aan NS duidelijk kunt maken... Na ellenlange topics op het NS-forum (waar NS-medewerkers vaak geen antwoord weten of pas na enkele foute antwoorden een correct antwoord kunnen geven) en enkele versies van een ingewikkeld 'toelichtend' document, zijn immers nog steeds niet alle vragen over TrajectVrij de wereld uit. En in elk geval is de berekening van de reizen buiten het traject abacadabra voor de consument... :roll:
En dan te bedenken dat ik samen met Somoht een maand bezig ben geweest om langeafstandskorting (LAK) te reverse engineeren voordat NS zelf een toelichting openbaar maakte ... :roll: Ik snap niet dat NS níet open wil/kan zijn over haar prijsberekening.

Maar het is vrij wonderlijk dat NS geen enkele mogelijkheid biedt om vooraf te controleren wat de prijs van je reis wordt, en je al helemaal niet kunt controleren of de berekening wel correct wordt gemaakt - behalve door te gaan reizen en later je factuur te controleren.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hendrik »

Héél wonderlijk zelfs! 'Later je factuur controleren' is ook nog niet zo makkelijk: als je bij NS een (vermoedelijk) te hoog bedrag meldt, en NS komt met een ingewikkeld verhaal over de wijze waarop het is berekend, dan sta je - bij gebrek aan informatie - al snel met een mond vol tanden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Het wordt al helemaal een complex geval als er LAK aan te pas gaat komen in combinatie met TrajectVrij. Ik trof laatst nog een restitutie gevolgd door een nieuw berekende prijs aan op m´n factuur. Die factuur was zo kort na de bewuste reis al gemaakt dat een stukje per regionale vervoerder er nog niet op stond en als gevolg van de overstap die een maand later wel bekend was ging de ritprijs van het latere NS deel opeens van iets meer dan 12 euro naar nog slechts iets meer dan 4 euro (door de langeafstandskorting).

Sowieso zijn van dat soort reizen met meerdere overstaps en een via-route überhaupt al amper prijzen te berekenen via de reisplanner.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hendrik »

En dus blijkbaar ook amper te berekenen door NS... :P
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door webguy »

Na 10 jaar OV-Chipkaart zitten we trouwens nog steeds met dat stomme probleem dat je voor treinreizen je je OV-Chipkaart moet activeren. Dit weekend weer twee familieleden die er tegenaan liepen... De plek op de automaat (als je dus al saldo hebt) is dan ook onmogelijk verstopt (Onder 'Laden overige producten' en dan "Reizen op saldo bij NS zonder abonnement"): zie dat maar eens te vinden zonder uitlegfilmpje
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Suus »

Het wordt toch automatisch op de kaart gezet als je bij een NS-automaat saldo oplaadt en het product nog niet hebt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door webguy »

Ja, maar dat is een best grote als.
De twee cases dit weekend waren:
- m'n broertje die uit het buitenland kwam en m'n vader had op het internet alvast een OV-Chipkaart besteld + saldo besteld via internet. Alleen even ophalen in NL - in het kader "dan is het alvast geregeld"
- nichtje in Zeeland die met de bus naar school gaat maar dus nooit met de trein
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Aking »

Van de week hier de busplus kaart maar eens gehaald, ik werd wel wat raar aangekeken dat ik als toerist voor de plastic editie ging die 7x de prijs van de papieren wegwerpversie is :p
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten