Pagina 1 van 11

OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 21 jun 2015, 22:48
door Suus
Die borden zijn laatst wel aangepast, er zit nu ook een verwijzing naar de andere poortjes bij en ze zijn in een andere vormgeving.

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: zo 21 jun 2015, 22:50
door JWM
Ik ben benieuwd hoe lang men nog door blijft gaan met bordjes veranderen. Op een gegeven moment kan je ook eens de conclusie trekken dat twee verschillende poortrijen gewoon niet werkt. Wat mij betreft betaal je voor een treinreis binnen Amsterdam gewoon GVB-tarief en maak je er één in- en uitchecksysteem van.

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: zo 21 jun 2015, 22:57
door Suus
Op Bijlmer heeft men dertien keer de opstellingen aangepast voordat men toch maar besloot de poortjes te verplaatsen, dus ik vrees het ergste :')

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: zo 21 jun 2015, 22:58
door Freek
bartjemestrom schreef:Snap het ook wel. Kwam een tijdje geleden aan op Rtd en men checkte massaal uit op het perron, terwijl die voor de Benelux bedoeld was. Met die gesloten poortjes heb je dan een probleem als je niet ingecheckt bent
Nooit getest maar het zou zo moeten zijn dat bij een uitcheck op het perron de poortjes dat herkennen en geen correctietarief in rekening brengen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: zo 21 jun 2015, 23:03
door JWM
Wat is het nut van zo'n paaltje op het perron als je met de Benelux reist? Je kan toch gewoon een doorgaand kaartje kopen?

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: zo 21 jun 2015, 23:08
door Suus
Hij is volgens mij ook niet primair voor de Benelux maar eerder voor de Thalys, daar komen veel kaartsoorten voor die slechts tot een opstappunt van Thalys gaan waarna een ander binnenlands vervoersmiddel noodzakelijk is.

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: ma 22 jun 2015, 07:45
door Hendrik
Klopt! Is inderdaad meer voor Thalys bedoeld.

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: ma 22 jun 2015, 13:10
door gliderfighter
Op Amstel:
Geen A4'tjes
NS Logo op de scanplaat+trein rechtsboven.

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: di 23 jun 2015, 10:55
door ODRAIL
Sluiting poortjes gaat sneller dan verwacht:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2418 ... cht__.html

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: di 23 jun 2015, 11:49
door Tristan
Zal men dan ook sneller dan verwacht tot de conclusie komen dat poortjes geen enkel effect hebben op agressie?

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: di 23 jun 2015, 14:01
door Hainje
Nee.

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: di 23 jun 2015, 14:17
door JWM
Tristan, heb jij een OV-chiptrauma?

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: di 23 jun 2015, 16:50
door Suus
Positief bericht: als het goed is gaat vandaag de gemeenteraad van Leiden na jaren van treuzelen het sluiten van de poortjes op station Leiden Centraal goedkeuren!

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: di 23 jun 2015, 17:48
door TomSteyl
Alleen ontzettend jammer dat de NS verkeerde motieven gebruikt om de poortjes te sluiten. Er zou bovendien een passagekaartje uit de automaat te halen zijn voor een klein bedragje, maar dat is dus ook weer nooit ingezet. Dan krijg je zulke berichtjes:
Het station passeren zonder OV-chipkaart
Wilt u met de bus reizen en heeft u geen OV-chipkaart? En reist u met een vervoerbewijs gekocht bij de buschauffeur? Dan koopt u bij de NS-kaartautomaat een anonieme OV-chipkaart. Vervolgens laadt u hierop het NS-reisproduct reizen op saldo of laadt u het eenmalig passagerecht. Hiermee heeft u toegang tot het station.
Sommige stations zijn prima te sluiten, maar een heleboel genomineerde stations hebben een grote maatschappelijk functie in het lokale "verkeer".

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: di 23 jun 2015, 21:56
door ODRAIL
JWM schreef:Tristan, heb jij een OV-chiptrauma?
Ja en ook een OV-chipfobie.

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: di 23 jun 2015, 22:12
door Anne
Bee schreef:Positief bericht: als het goed is gaat vandaag de gemeenteraad van Leiden na jaren van treuzelen het sluiten van de poortjes op station Leiden Centraal goedkeuren!
Zie HIER het voorstel aan de raad. NS koopt het dus af met een bijdrage van 3 miljoen als niet verplichte bijdrage aan de exploitatie van de fietsenstalling.

Verhaal over de passagepassen is mij nog onduidelijk.

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 22:57
door Daniel
Ik wordt langzaamaan wel erg benieuwd wat voor een bijzondere situatie we in Amersfoort gaan krijgen. Inmiddels zijn daar de eerste sporen van poortjes verschenen, maar het lijkt erop dat er ook een aantal paaltjes tussen de poortjes gaan komen. Dat moet haast wel een of andere constructie gaan worden om toch nog bij Connexxion in te kunnen checken zonder dat er Connexxion-poortjes nodig zijn...

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 23:11
door JWM
Euh, wat is dan het nut nog van die poortjes? Heb je een foto?

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: wo 24 jun 2015, 23:18
door Daniel
Nee heb geen foto. De poortjes zelf staan er nog niet, maar er staan wel een paar van die dummy-paaltjes direct voor de plek waar ze moeten gaan komen (met die rechthoekige metalen kap er nog overheen, maar kan er zogauw geen fototje van vinden)

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: do 25 jun 2015, 01:10
door Freek
Er staan ook dummy's voor de poortjes. Voorlopig ben ik even niet in Amersfoort. Ben benieuwd wat ik aan tref over een week of 3.

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 11:01
door Thom91
Voorlopig nog geen OV chipkaart data beschikbaar

Dankzij de OV chipkaart is veel informatie voorhanden over de omvang van het stads- en streekvervoer. Maar die informatie is nauwelijks beschikbaar voor onderzoek. En het zal nog wel even duren voordat daar verandering in komt.

Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris Mansveld op Kamervragen.

Bron en meer

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 11:06
door Hendrik
Thom91 schreef:Voorlopig nog geen OV chipkaart data beschikbaarHet NOVB (Nationale Data Openbaar Vervoer) is ondertussen wel met een project Informatievoorziening gestart.
Het is óf NOVB (Nationaal Openbaar Vervoer Beraad) óf NDOV (Nationale Data Openbaar Vervoer). :wink:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: za 27 jun 2015, 12:32
door Tristan
JWM schreef:Tristan, heb jij een OV-chiptrauma?
Nee, maar ik kijk verder dan mijn eigen neus lang is. Als ik dat niet zou doen en dus naïef zou zijn, zou ik ook zeggen dat poortjes die alleen geopend zouden kunnen worden met één of ander pasje, een goed middel tegen zwartrijders zou zijn.
Als je wel verder kijkt dan je eigen neus lang is, zie je dat er verscheidene manieren zijn om de gesloten poortjes te omzeilen en dus dat zwartrijden hooguit een klein mespuntje meer moeite kost. Dit in combinatie met de lage kans dat je een conducteur zult zien (de laatste zes keer dat ik een treinreis heb gemaakt -4x een korte rit (Ut - Gd en vv en Ut - Amf en vv) en 2x een lange reis (Ut - Mt en vv) heb ik welgeteld nul keer een conducteur gezien), maakt het zwartrijden wel heel makkelijk.

En als je nóg een stap verder kijkt, zie je dat de (financiële) gevolgen voor de betalende reiziger behoorlijk zouden kunnen gaan zijn, zie bijvoorbeeld mijn bericht hieronder:

JWM schreef:Euh, wat is dan het nut nog van die poortjes? Heb je een foto?
Zoals ik al vaker hier heb gezegd: poortjes hebben sowieso geen nut omdat ze de (agressieve) zwartrijder niet tegenhouden. Maar poortjes verbruiken wel meer stroom dan paaltjes en de kosten van het onderhoud van de poortjes zullen waarschijnlijk ook hoger zijn dan die van de paaltjes.

Met andere woorden: op poortjesstations krijgt NS een hogere kostenpost en die kosten zullen ongetwijfeld worden doorberekend aan de betalende reizigers. Hier kan ook nog eens de mogelijke BTW-verhoging bovenop komen.
Zwartrijders zullen er altijd zijn, maar zij betalen niet en zullen dus (vrijwel) niets van deze prijsverhogingen merken. Terwijl de betalende reiziger mogelijk 20 tot 25 % (prijs- en BTW-verhoging bij elkaar opgeteld) meer gaat betalen.
Kortom: Blij zijn met gesloten poortjes = blij zijn met een mogelijk exorbitante prijsverhoging in de nabije toekomst.

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: za 27 jun 2015, 12:55
door Suus
Nogmaals, je argumenten slaan als tang op een varken:
Een eventuele BTW-verhoging die gevolgen heeft voor de prijzen van het OV heeft niets te maken met poortjes of paaltjes, dat is dus geen punt in dit verhaal.

Ook zou ik graag een bron willen zien die het kostenverschil van poortjes en paaltjes onderbouwen. Cijfers van diverse vervoerbedrijven in binnen- en buitenland (Rotterdam, Amsterdam, Brussel) tonen namelijk aan dat de investering in poortjes zorgt voor een daling van het aantal zwartreizigers terwijl het aantal reizigers wel blijft stijgen. De investering is daarmee financieel zeker te verantwoorden.

Dat jij die cijfers niet vertrouwd omdat ze niet afkomstig zijn van een onafhankelijk bureau is zelfs tegenstrijdig met je verhaal over het stroomgebruik omdat jij die cijfers niet hebt en al zeker niet van een onafhankelijk bureau waar je bij andere statistieken wel zo op hamert.

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 09:38
door Tristan
Lezen is een vak, hè? Ik schreef ook niet dat de mogelijke BTW-verhoging iets met de poortjes te maken had, ik schreef alleen dat dat nog eens bij de hogere aan de betalende reiziger door te berekenen kosten voor stroom en onderhoud komt.

Dat poortjes meer stroom verbruiken dan paaltjes, is geen raketwetenschap. Een paaltje heeft stroom nodig voor de kaartlezer en het verlichte display, een poortje heeft stroom nodig voor de kaartlezer en verlicht display (poortjes die in twee richtingen te gebruiken zijn, hebben aan weerszijde een kaartlezer met verlicht display), de pijl of kruis die aangeeft of en aan welke kant het poortje gebruikt kan worden en de gesloten deurtjes die constant onder spanning staan om gesloten te blijven.
Dus dat een poortje meer stroom verbruikt dan een paaltje is wel duidelijk. Alleen over de exacte cijfers hoeveel meer, heb ik indedaad geen inzicht in.

Op dit forum heb ik al meermaals uitgelegd hoe het kan dat het aantal zwartrijders in de administratie van de vervoerders flink is gedaald, terwijl dat in de praktijk vies tegenvalt. Uit eigen ervaring weet ik hoe kinderlijk eenvoudig de poortjes te omzeilen zijn.