OVer je OV-Chipkaart #14

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Tochjo »

In maart van dit jaar schreef ik:
Overigens zou je volgens mij wel voordeel kunnen halen uit de lange-afstandskorting: door steeds binnen 35 minuten na uitchecken weer in te checken wordt je reis gezien als één lange reis en betaal je na 250 tariefeenheden niets extra's meer. Ik heb het nog niet in de praktijk getest, maar een dagje reizen voor 15,40 euro zou dan mogelijk worden.
Dit blijkt niet te kunnen. NS hanteert een maximale tijdsduur voor één reis van zes uur. Dat wil zeggen dat zodra er zes uur verstreken zijn sinds je eerste check-in tarieftechnisch een nieuwe reis begint als je weer incheckt, ook al is dat binnen 35 minuten na een check-uit. Iemand die dus om 6.00 uur incheckt met Dal Voordeel en lekker rondreist, kan tot 12.00 inchecken en "overstappen", maar begint bij een check-in na (vanaf?) 12.00 uur weer aan een nieuwe reis. Een hele dag op pad voor 15,40 euro kan dus niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door webguy »

6 uur op pad voor 15,40 dus :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door reisthijs »

Is dit theorie of praktijk?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door webguy »

Theorie :) Ik heb een TreinVrij dus om even een ander abonnement te regelen...
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Tochjo »

reisthijs schreef:Is dit theorie of praktijk?
Ik merk in de praktijk met Dal Vrij dat na een periode van zes uur een nieuwe incheck niet meer als overstap gezien wordt. Het is mijn aanname dat dit voor alle abonnementen en reizen op saldo geldt.
webguy schreef:6 uur op pad voor 15,40 dus :P
Nou ja, als je net voor het aflopen van die zes uur incheckt in Den Helder, dan kun je nog een tijdje richting het zuiden reizen :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door reisthijs »

Tochjo schreef:Het is mijn aanname dat dit voor alle abonnementen en reizen op saldo geldt.
Alleen de abonnementen dan, in de algemene voorwaarden van reizen op saldo staat niets over binnen 6 uur uit moeten checken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Tochjo »

Het staat nergens expliciet, ook niet voor abonnementhouders. In artikel 3.4 van de AVR-NS (die ook gelden voor reizigers die op saldo reizen) staat wel: "Als u niet of niet binnen 6 uur na incheck uitcheckt wordt het afgeschreven Instaptarief door NS ingehouden. Maakt u gebruik van een Zakelijke OV-chipkaart van NS dan gelden de correctietarieven die horen bij het Product dat u gebruikt. NS houdt het Instaptarief in of hanteert het correctietarief, omdat zij niet kan vaststellen welke reis u heeft gemaakt als u niet uitcheckt. Tenzij u uitcheckt op hetzelfde station waar u bent ingecheckt, houdt NS dit bedrag pas in als er meer dan zes uur zijn verstreken nadat u bent ingecheckt, of indien de volgende NS-dag begint. Als u bent vergeten om uit te checken bij het einde van uw reis kunt u dit nog herstellen door binnen deze periode (maar op dezelfde NS-dag) alsnog uit te checken op de plaats waar u had moeten uitchecken."
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door marvinkok »

Syntus gaat een updaten uitrollen naar de OVC-apparatuur. Daarna zullen de oudere CiCo's (die gele kasten met monochroom scherm) dezelfde soort piepjes geven als de nieuwere kleurenCiCo's, dus:
1 piep - check-in
2 piep - check-out
3 piep - kaartje kopen ;)

Die geldt voor ALLE Syntusconcessies.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door webguy »

Sterker nog, geldt voor heel Nederland.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Michael »

In Brabant was dat bij Veolia al het geval. Bij Arriva ook al heel lang. Syntus liep dus een beetje achter.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door marvinkok »

Tja, dat staat niet op het intranet of de infoschermen voor chauffeurs ;)
Maar wel goede zaak dat er wat meer duidelijkheid is...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Geert »

Wel jammer dat er nog steeds flinke variatie zit in de lengte van de piepjes. Dat komt de uniformiteit niet echt ten goede.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door deadlock »

Bij Syntus is het echt snelle morse code.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Joshua »

Ik ben door want omstandigheden al heel lang niet eer echt actief op het forum geweest, dus misschien dat ik nu een vraag ga stellen die al lang beantwoord is. Maar met wat zoeken heb ik het antwoord nog niet kunnen vinden.

Van de week was ik op station Arnhem waar ik zag dat er poortjes geplaatst werden. Het eerste wat ik dacht was "EINDELIJK". Maar toen trof ik vandaag deze foto aan van station Zwolle:
Afbeelding

Is dit een blijvende constructie op stations waar Arriva en NS reizen? Of gaat Arriva uiteindelijk ook nog poortjes plaatsen?
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Hendrik »

Nee, dat is niet definitief... Althans: het is niet de bedoeling dat het definitief is... :P
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door dennistd »

Op het moment dat het enkelvoudig in- en uitchecken werkt zullen hier wel NS-poortjes komen.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Reiziger Delft »

De reden is dat bij NS meer zwartrijders zijn dan bij Arriva; daarom moeten NS-reizigers wel door poortjes en hoeven Arriva-reizigers dat niet. :P
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Globetrotter »

Reiziger Delft schreef:De reden is dat bij NS meer zwartrijders zijn dan bij Arriva; daarom moeten NS-reizigers wel door poortjes en hoeven Arriva-reizigers dat niet. :P
_O- , dan gaan de NS- zwartrijders toch gewoon door het Arriva- deel, omdat daar geen poortje is.....................
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Tochjo »

dennistd schreef:Op het moment dat het enkelvoudig in- en uitchecken werkt zullen hier wel NS-poortjes komen.
Zojuist las ik dit artikel, dat mij een beetje somber stemde over het enkelvoudig in- en uitchecken. De vervoerbedrijven willen het niet en lopen tijd te rekken, zo begrijp ik.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door BR628 »

Voor een buitenstaander is het wellicht moeilijk te begrijpen, maar er spelen gewoon te grote belangen. Zie het hele circus in Limburg, waar NS heeft geprobeerd iedereen dwars te zitten. Dan wil je gewoon niet dat dit soort data in de verkeerde handen terecht komt. Jammer voor de reiziger, maar het zij zo. En dan heb ik het nog niet eens over het technische aspect.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Suus »

Mansveld heeft beloofd dat als het eind 2016 niet is ingevoerd, ze de vervoerders met wetgeving gaat dwingen. Wat die vervoerders vinden is dan niet relevant meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door dennistd »

Als iedereen de data openbaar moet maken dan is het speelveld weer gelijk, ik zie het probleem niet zo. Het wordt alleen makkelijker voor nieuwkomers, maar dat vind ik eerder een voordeel dan een nadeel (als consument).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Geert »

Tijd voor een onafhankelijke ticketautoriteit die de transacties beheert en één landelijk tarief vaststelt. Hoeven de commerciële vervoerders ook niet meer bang te zijn dat NS meer weet dan zij en het maakt het een stuk eenvoudiger om single check-in/check-out in te voeren.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door webguy »

Maar lost het onderliggende probleem niet op dat Arriva/Veolia/Syntus/Connexxion bang zijn genept te worden door NS...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door isadora »

Dat kan handig opgelost worden: één landelijke vervoersmaatschappij. *O*
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten