OVer je OV-Chipkaart #14

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor deadlock » Zo 28 Jun 2015, 10:52

Tristan schreef:Met andere woorden: op poortjesstations krijgt NS een hogere kostenpost en die kosten zullen ongetwijfeld worden doorberekend aan de betalende reizigers. Hier kan ook nog eens de mogelijke BTW-verhoging bovenop komen.
Zwartrijders zullen er altijd zijn, maar zij betalen niet en zullen dus (vrijwel) niets van deze prijsverhogingen merken. Terwijl de betalende reiziger mogelijk 20 tot 25 % (prijs- en BTW-verhoging bij elkaar opgeteld) meer gaat betalen.
Kortom: Blij zijn met gesloten poortjes = blij zijn met een mogelijk exorbitante prijsverhoging in de nabije toekomst.

De BTW-verhoging heeft er echt geen kak mee te maken aangezien er op die apparatuur al hoog tarief zit. Niet voor NS natuurlijk, maar de verlegde BTW die doorberekend wordt is dus al 21%.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor deadlock » Zo 28 Jun 2015, 10:54

Tristan schreef:Op dit forum heb ik al meermaals uitgelegd hoe het kan dat het aantal zwartrijders in de administratie van de vervoerders flink is gedaald, terwijl dat in de praktijk vies tegenvalt. Uit eigen ervaring weet ik hoe kinderlijk eenvoudig de poortjes te omzeilen zijn.

En meermaals is gezegd dat je uitleg slaat als een tang op een varken. Tot je met een normaal verhaal komt gaat niemand naar je geschreeuw luisteren en val je in de categorie Rikus Spithorst.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor deadlock » Zo 28 Jun 2015, 11:37

Ik wil nog wel een keer losgaan op je 50 'feiten':
1. Je moet (meestal € 7,50) betalen voor een kaart met € 0,00 saldo. Bij de supermarkt ga je toch ook niet betalen voor een leeg melkpak?

Je bent zelf in hogere volgnummers nogal vergelijkingen aan het maken dus ga ik ook doen! Een bankpas of een credit card kost ook geld en daar betaal je voor. Voor een leeg melkpak betaal je trouwens ook. En je papieren treinkaartje kostte natuurlijk ook gewoon geld, alleen zat dat bij de prijs inbegrepen. Dat maakt het hooguit een prijsverhoging, niets meer, niets minder.

2. Doordat je (iedere vijf jaar) moet betalen voor een lege kaart (een soort 'contributie' dus) en de ritprijs tussen de chipkaart en een los kaartje behoorlijk verschillen, kun je beter spreken over 'ledenprijs' (als je met de ov-chipkaart reist) en 'niet-ledenprijs' (als je met een (veel te duur) los kaartje reist). In feite bestaat OPENBAAR vervoer daardoor niet meer.

Het is geen contributie. En er is nog zeker een mogelijkheid om met een iets duurder kaartje te reizen. Wat is precies de reden dat het niet meer OPENBAAR is?

3. Op veel te weinig plekken kun je de kaart met contant geld (en dus redelijk anoniem) opwaarderen.

Jij gebruikt alleen maar overal en altijd contant geld? Waarom heb je deze problemen niet met bankpassen?

4. Bij sommige vervoerders kun je aan de balie je kaart met contant geld opwaarderen. De vervoerder vraagt hier wel vaak een toeslag voor.

GEEN ENKELE vervoerder vraagt hier een toeslag voor, tenzij dit in het afgelopen jaar veranderd is.

5. Het enige wat de "anonieme" kaart NIET is, is anoniem. Die kaart is enkel niet-persoonsgebonden. Ook als u uw saldo van deze kaart terug wilt hebben, dient u al uw privégegevens te verstrekken d.m.v. het invullen van een formulier.

Klopt, privacy en anonimiteit bestaan sowieso niet meer. Wat is precies je punt met betrekking tot de OVC?

6. Het minimumbedrag dat je kunt opladen is € 4,- of je kunt het saldo aanvullen tot vooraf vastgestelde bedragen (alleen mogelijk op treinstations). Je kunt dus niet even € 1,38 opladen (tenzij je saldo € 2,62 is en je deze bijvoorbeeld aavult tot € 4,-). Ook bestaat er GEEN mogelijkheid om het saldo (of een deel daarvan) voortijdig KOSTELOOS terug te laten storten op de bank-/girorekening waar het van afkomstig is, zonder dat je de kaart verplicht moet beëindigen. Met de chipknip op de bankpas is dit wel mogelijk.

Een strippenkaart had hetzelfde probleem.

7. Het is niet meer mogelijk om bij een oplaadpunt in Friesland een afgekocht reisrechtabonnement dat geldig is in Limburg te kopen. Bij de sterabonnementen oude stijl was dit wel mogelijk. Je kunt weliswaar wel thuis via internet een abonnement bestellen, waar je ook bent, maar krijgt daar geen advies over welk abonnement het meest geschikt is.

Een medewerker van een verkooppunt in Friesland kon je echt never nooit in de oude situatie een advies geven over abonnementen in Limburg. Dat is niet veranderd. Als je via internet een abonnement wil aanschaffen kan je je laten informeren door de klantenservice van de vervoerder. Ook hier is niets veranderd ten opzicht van de oude situatie.

8. Chipkaarten zijn slechts maximaal vijf jaar geldig, waarna je weer een nieuwe kaart moet KOPEN á € 7,50 per stuk. Als je de kaart verliest of hij gaat defect door onzorgvuldig handelen, betaal je zelfs
€ 11,-! Het zou beter zijn als de kaarten wel een ingangsdatum hebben, maar geen einddatum en dat er vijf jaar garantie wordt gegeven. Gaat de kaart binnen vijf jaar -bij normaal gebruik (indien verstrekker aangeeft dat er geen sprake is van normaal gebruik, dient de verstrekker dit aantoonbaar te maken)- stuk, wordt hij GRATIS vervangen. Raakt de kaart na vijf jaar defect, is er geen garantie meer en dien je een nieuwe kaart aan te schaffen.

Ik krijg iedere 5 jaar automagisch een nieuwe kaart en bij defecten werd hij kostenloos vervangen. Heb je hier een bron voor?

9. Bij defect gaan vóór de verloopdatum reist u enige tijd óf volledig op eigen kosten óf middels een tijdelijk product op een niet-persoonsgeboden kaart, die u á € 7,50 wel zelf dient aan te schaffen. Hier komen de kosten voor het vervangen van de kaart (zie punt 8) nog bij!

Word je niet moe van jezelf herhalen?

10. Het is (nog) niet mogelijk om met meer dan één persoon op één (groeps)kaart te reizen. Bij (grotere) groepen vertraagd hierdoor de in- en uitstaptijd.

De meermanskaart voor de trein is al enkele decennia geleden afgeschaft, daarnaast is er voor de trein nu het groepsretour waarbij er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van de OVC en voor zo weinig geld dat ik me wel eens afvraag of het uitkan. Dit is dus juist nu beter dan vroeger, het is echt een pak goedkoper dan de oude zomertour.

11. Reis- en (in geval van een persoonlijke kaart) persoonsgegevens blijven onnodig lang bewaard, te weten: 3 maanden. Het is totaal niet belangrijk wie er wanneer reist, het is voor de vervoerders alleen belangrijk om te meten hoeveel personen er per reis meegaan. Het bewaren van overige gegevens doet totaal NIET ter zake.

Het is een eis van de overheid dat dit soort gegevens bewaard blijven gedurende die periode. Antiterrorismemaatregelen. Ik ben het er niet mee eens maar je kan het TLS of de OVC niet in de schoenen schuiven. Tevens vraag ik me af of 3 maanden wel zo lang is. Veel interessanter is dan ook de vraag of de overheid iets doet met deze gegevens.

12. De uitstaptijd wordt vertraagd, zeker bij personen die hun kaart pas gaan zoeken op het moment dat ze voor de deuren staan om het voertuig of station te verlaten.

Dat is nu ondertussen wel voorbij, mensen zijn er aan gewend en het gaat allemaal snel.

13. De meeste ritten zijn duurder geworden. Sommige ritten zelfs meer dan 20 %.

En in Rotterdam is de gemiddelde rit 17,8% goedkoper geworden. Tevens is de prijsstijging democratisch goedgekeurd.

14. Op lijnen die door twee vervoerders gereden wordt (bijvoorbeeld 195/295 (Arriva en Connexxion)), kun je niet alle beschikbare abonnementen gebruiken omdat sommige abonnementen vervoerdergebonden zijn en dus bij één specifieke vervoerder gebruikt kunnen worden, waardoor de maandelijkse reiskosten ten opzichte van reizigers die wel van alle abonnementen gebruik kunnen maken fors hoger uit kunnen vallen.

Is dit niet al opgelost?

15. Kaartlezers geven regelmatig de verkeerde halte aan, waardoor je teveel voor de rit betaalt.

Bron? Statistieken?

16. Kaartlezers vallen regelmatig uit, waardoor je niet kunt uitchecken. Dit zorgt voor een hoop gedoe om het teveel betaalde geld terug te vragen.

Bron? Statistieken?

17. Als je te dicht in de buurt van een kaartlezer staat, kan het voorkomen dat je jezelf -zonder dat je het doorhebt- in- of uitcheckt. Dit vergroot de kans op een boete bij controle of op een onjuiste transactie.

Is dit ooit echt gebeurd? :D Dan ben je namelijk best wel een downie.

18. Restitutie aanvragen is bureaucratisch en gaat vaak heel moeizaam, waardoor men het maar laat om restitutie aan te vragen. Dit zorgt voor een extra, maar wel ONTERECHTE winst van ca. € 30 miljoen per jaar voor de vervoerders.

Wat bedoel je met restitutie hier?

19. Bij het aanvragen van restitutie voor een onterechte transactie, worden reizigers als criminelen behandeld: ze zijn schuldig aan fraude (het verzoek tot restitueren is onterecht), tenzij het tegendeel bewezen is. Dit kan beter andersom geregeld worden: bij een verzoek tot restitutie direct overgaan tot uitbetalen van het gevraagde bedrag en dit achteraf onderzoeken. Als het verzoek terecht is, is er niets aan de hand. Als het verzoek ten onrechte is gedaan, wordt de kaart geblokkeerd en pas weer gedeblokkeerd als het ten onrechte gerestitueerde bedrag, vermeerderd met een boete is voldaan.

Dit is toch al lang omgedraaid?

20. Automatisch opladen (AO) laadt op de verkeerde momenten op. AO laadt namelijk direct op als uw saldo onder € 0,00 komt (dus ook na inchecken!!). Stel u hebt AO en € 5,- saldo. U bent van plan om een treinreis te maken dat € 6,- kost. U komt dus € 1,- tekort, maar u weet dat u AO hebt, dus u verwacht dat er € 10,- wordt bijgeschreven. Echter, het volgende gebeurt: u checkt in, waardoor er € 20,- wordt afgeschreven. Uw nieuwe saldo wordt daardoor € 15,- negatief. AO wordt actief en laadt € 10,- op uw kaart, waardoor uw saldo € 5,- negatief wordt. Dat is nog steeds te weinig, dus AO laadt nogmaals € 10,- op, waardoor uw saldo € 5,- positief wordt. Op uw eindbestemming checkt u uit en wordt het niet verreisde deel (€ 14,-) teruggestort. Uw saldo is dan dus € 19,-. Op de terugweg checkt u weer in en wordt er weer € 20,- afgeschreven. Uw nieuwe saldo wordt daardoor € 1,- negatief. Hierdoor wordt AO weer actief en wordt er wederom € 10,- opgeladen, waardoor het saldo € 9,- positief is. Bij uitchecken wordt er weer € 14,- bijgeschreven en is het saldo op de kaart € 23,-. Er is dus als het ware € 20,- onnodig opgeladen!

Euh, ja, niemand luistert naar zoiets omdat niemand care heeft dat er een tientje extra geld wordt afgeschreven, helemaal de mensen met automatisch opladen niet want die hebben dat niet voor niets. Tevens is het een bijna onleesbaar stuk woordenkots.

21. Saldo overboeken van de ene kaart naar de andere kaart of naar een bankrekening kost € 2,50 'administratiekosten' als je dit laat doen aan de balie van een ov-bedrijf.

Ik dacht dat het onmogelijk was om dit te kunnen doen? En service kost geld ja. Ga je ook zo los op treintarief/maakloon?

22. Een barstje of scheurtje in de chipkaart in de buurt van de chip betekent vaak dat de chip beschadigd is en de chipkaart daardoor niet meer gebruikt kan worden.

In ander nieuws: Water is nat. Tevens klok/klepel want het gaat in 90% van de gevallen niet om de chip maar om de antenne die om de chip heen zit. Portemonneesyndroom; Het knoopje van het geldvakje drukt erop en breekt de antenne. So what, dingen gaan stuk, het is geavanceerde kleine elektronica.

23. Voor reizen per trein, moet de kaart eerst geactiveerd worden.

Dit is al jaren niet meer zo. Reizen op saldo wordt standaard meegeleverd.

24. Voor ritten met de trein moet er minimaal € 10,- (lees: € 6,- omdat je € 4,- negatief kunt staan) op de kaart staan als je een NS-abonnement hebt en minimaal € 20,- (lees: € 16,- omdat je € 4,- negatief kunt staan) als je GEEN NS-abonnement hebt. Ook voor ritten met Arriva Qliners 315, 325 en 335 dient er minimaal € 10,- saldo (lees: € 6,- omdat je € 4,- negatief kunt staan) op je kaart te staan. Dit is DOOD geld, want je hebt het wel nodig, maar je kunt er niets mee.

Dat heeft niets met de OVC te maken maar is een probleem van de vervoerders.

25. Je kunt niet zomaar een keertje 1e klas gaan reizen als je een 2e klas-product op je kaart hebt staan en vice versa. Je moet dat eerst bij een kaartautomaat omwisselen en later weer terugzetten.

Euh ja. Als je een ouderwets 2e klas zichtabonnement hebt kan je ook niet zomaar 1e klas gaan reizen, daar moet je ook eerst een overgangsbewijs bij een kaartautomaat voor halen en dat was heel wat ingewikkelder op het apparaat dan een klassewissel, tevens hoef je verder niets af te rekenen. De nieuwe situatie is dus veel makkelijker.

26. Bij een 'automatisme' kan de vraag oprijzen: "Heb ik eigenlijk wel ingecheckt?" Dat is alleen door de conducteur te controleren. Bij een papieren kaartje heb je tenminste nog een tastbaar bewijs in de vorm van het papieren kaartje.

Onderbuikgevoel, geen enkele geldig argument. Als je van de WC afkomt denk je ook niet 'heb ik mijn kont wel afgeveegd?' dat zijn dingen die je gewoon doet. Poortjes lossen dit probleem trouwens op.

27. Tussen inchecken en uitchecken (of vice versa) bij dezelfde paal of hetzelfde poortje voor reizen met de trein dient minimaal 1,5 minuut tijd te zitten. Als je dus per ongeluk in- of uitcheckt, moet je minimaal 1,5 minuut wachten, waardoor je de kans loopt dat je de trein mist. Wel kun je direct in- of uitchecken bij een andere paal of poortje, maar ja, als die aan de andere kant van het station staat...

1 minuut en er staan bijna altijd twee paaltjes bij elkaar. Tevens is dit bij de poortjes geen probleem meer.

28. Als je iemand wil uitzwaaien op een (trein)station met poortjes, heb je zelf ook een ov-chipkaart nodig, eventueel met een hoog verplicht minimumsaldo (zie punt 24). Bovendien moet je binnen één uur weer uitgecheckt zijn, anders ben je het opstaptarief kwijt! Even rustig een hapje eten met je aankomende of vertrekkende vriend/kennis/familielid is er dus niet bij!

De stations waar je iemand wil uitzwaaien kan je niet parkeren en blijft het uitzwaaien dus bij de Kiss&Ride beperkt, bij de overige plekken waar het wel kan zoals in Schubbekutteveen, staan geen poortjes.

29. Bij overstappen van de ene vervoerder naar de andere vervoerder (geldt vooral bij in- en uitchecken op station/perron), ben je meer tijd kwijt, waardoor de kans bestaat dat je je aansluiting mist.

Single-check-in wordt hard aan gewerkt.

30. Als je een dalabonnement op je kaart hebt staan en je stapt binnen 35 minuten over van bus op trein, wordt het abonnement NIET aangesproken en reis je dus NIET met de voor jou geldende dalkorting!

Bron? Is dit niet al lang opgelost? Ik heb er in ieder geval geen last van. Wat voor dalabonnement gaat het hier om en wat is het probleem precies?

31. Er is geen overkoepelende organisatie waar je naartoe kunt gaan met persoonlijke vragen en/of klachten. Je zou denken dat Translink Systems (TLS) de overkoepelende organisatie is, maar die verwijst door naar de vervoerder en de betreffende vervoerder verwijst weer terug naar TLS.

Deze problemen zijn ook al lang opgelost.

32. Is er iets misgegaan met een transactie van de ov-chipkaart tijdens een rit, dien je zelf uit te zoeken bij welke vervoerder dat was om vervolgens daar je klacht in te dienen. Bij papieren kaartjes en de strippenkaart, is het direct duidelijk als er iets mis gaat bij het afstempelen.

Hoezo is het direct duidelijk als er bij een papieren kaartje iets misgaat? En acht je de reiziger echt zo mentaal geretardeerd dat ze niet weten met welke vervoerder ze reizen?

33. Op stations met poortjes kunnen de poortjes te langzaam open gaan, waardoor je je aansluiting mist of te snel weer dicht gaan, waardoor je vast komt te zitten.

Vast komt te zitten? :D Je doelt op die 2 mensen per jaar die tussen de poortjes komen neem ik aan? Volgens mij hebben ze daar na de ophef vorig jaar wat aan gedaan. En verder is het een beetje kul want het kost hooguit een seconde extra áls het dat al is.

34. Op stations met poortjes kan, vooral tijdens de drukke spitsperiode, een trechtereffect ontstaan: hordes mensen proberen zich door slechts enkele beschikbare poortjes te worstelen, met verdrukkingsgevaar tot gevolg, zeker als een calamiteit zich voordoet.

Ja, dat hebben we al heel vaak zien gebeuren tijdens de gigantische drukte op Amsterdam Centraal. Heizeldrama was er niets bij.

35. De kaart is onvriendelijk in het gebruik van mensen met een beperking (zoals blinden en slechtzienden). Er is weliswaar een speciale regeling hiervoor, maar die is vaak oneerlijk tegenover mensen zonder beperking (zoals goedkoper kunnen reizen).

Wie was ook weer die slechtziende forummer, VIRM geloof ik? Klopt dit? Als je een handicap hebt is alles moeilijker, een OVC is misschien nog wel makkelijker icm reizen op saldo dan het oude systeem waarbij iemand die niet kan zien bij een beeldscherm een kaartje moet gaan kopen.

36. Je kunt alleen leeftijdskorting krijgen als je AL je privégegevens inlevert (door een persoonlijke ov-chipkaart aan te vragen). Anoniem is dit (nog) niet mogelijk. Bij papieren vervoersbewijzen kan de conducteur of chauffeur -bij twijfel- naar een legitimatiebewijs vragen. Deze gegevens worden vervolgens NERGENS opgeslagen, wat bij de ov-chipkaart wel het geval is.

Dit was voor de OVC ook zo met je 60+ pas dus ik snap niet waarom het nu wel een probleem is.

37. Je weet de ritprijs pas definitief als je uitgecheckt bent. Bij papieren kaartjes weet je dat direct na aanschaffen.

Ik weet van 9 van de 10 reizen die ik maak vooraf wat het kost, enkeltje Zwolle-Oss? 34 euro in de spits. Verder: NOU EN. Met de strippenkaart wist je dat ook echt niet, je zat daar met een starttarief en een strippentarief en wat het kost wist niemand.

38. De gegevens op je account op http://www.ov-chipkaart.nl zijn niet 'real time'. Daar gaat eerst een of enkele nacht(en) overheen. Dit kan lastig zijn als ritprijzen direct gedeclareerd dienen te worden.

Ook al ben ik het met je eens dat het real time zou moeten zijn, het is echt niet zo dat het een probleem is als het direct gedeclareerd moet worden, via 9292.nl zoekt de afdeling financiën uit wat de kostprijs is en die krijg je vergoed. Zelfs zonder korting ook al reis je met.

39. De informatie op de kaartlezers (in bussen en trams) blijft te kort staan, waardoor men niet voldoende tijd krijgt om de gegevens op juistheid te controleren.

Wil je doorstroming of wil je een opstopping creëren?

40. Bij zonnig weer zijn, door het inschijnen van de zon, de gegevens op de schermpjes van kaartlezers op onoverdekte perrons niet goed (zeg maar rustig NIET) leesbaar, waardoor je de gegevens niet kunt controleren.

Ik herken dit maar deels, bij vervoerders die niet NS zijn maar zo erg als jij het schetst is het absoluut niet.

41. Bij de meeste vervoerders geven de kaartlezers niet aan bij welke halte de bus of tram zich bevindt. Hierdoor is niet te controleren of de gegevens wel juist zijn, waardoor je niet weet of je wel het juiste bedrag betaalt.

Hollandse zuinigheid to the max natuurlijk, die 2 cent is superbelangrijk :')

42. De kaarten met een MiFare Classic-chip zijn eenvoudig te kraken, waardoor goedwillenden op den duur meer voor hun reis moeten gaan betalen.

Terminologie is moeilijk maar euh, het werkt iets anders, de technologie is gekraakt en je manipuleert gegevens op je eigen kaart. Tevens worden kaarten meet MiFare-Classic niet meer uitgegeven en zijn ze over een jaar ongeveer allemaal uit roulatie dus het probleem is opgelost.

43. Om de ov-chipkaart te kunnen in- en uitchecken zijn paaltjes of poortjes nodig. Deze paaltjes en poortjes verbruiken 24 uur per dag, 7 dagen per week stroom. Stroomverbruik, of dit nou groen of grijs is, betekent toename van CO2-uitstoot. Daarnaast dienen de paaltjes en poortjes ook onderhouden te worden. Ook dit kost geld. Ook moeten automaten blijven bestaan, want er zijn altijd reizigers die geen automatisch opladen (willen) hebben.

Papier daarentegen kost nul CO2-uitstoot :')
Het is niet (geheel) onwaar maar echt een argument waar iedere zinnige persoon zijn eikel mee droogveegt.

44. De ov-chipkaarten bestaan uit twee delen plastic, een laagje lijm om de plasticdelen bij elkaar te houden en chiptechnologie. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat de ov-chipkaart na de verloopdatum NIET weggegooid mag worden bij het restafval, maar verwerkt moet worden als Klein Chemisch Afval. Aangezien vrijwel niemand dit zal gaan doen, is de ov-chipkaart milieuONvriendelijker dan een papieren kaartje, die je na gebruik bij het oud papier kan deponeren.

De OVC mag gewoon in de vuilnisbak en is géén KCA. Als je niets weet van technologie, blaat er dan ook niet over. Lijm kan tegenwoordig biodegradeble van mais gemaakt worden om maar een voorbeeld te noemen.

45. Men wordt gedwongen om de kaart te gebruiken of een veel te duur los kaartje te kopen of anders met de auto of de fiets te reizen.

Vroeger werden mensen gedwongen om een papieren kaartje te kopen. Nou jah, jij niet want je bent een notoire zwartrijder maartoch.

46. Je privacy tijdens je reis is niet gewaarborgd: medereizigers kunnen bij in- en vooral bij uitchecken zien hoeveel de reis heeft gekost die je hebt gemaakt en hoeveel saldo er nog op je kaart staat.

Bij inchecken bij NS is de prijs niet meer zichtbaar, bij uitchecken zei je net eerder nog dat de prijs niet lang genoeg zichtbaar was. De nu gehanteerde tijden van zichtbaarheid zijn trouwens ingevoerd na onderzoek onder consumenten.

47. Zwart- en grijsrijden zou met de ov-chipkaart uitgebannen worden omdat het onmogelijk zou zijn om zwart- of grijs te rijden, maar het is juist veel makkelijker geworden.

Bron? Statistieken? Ik ben heel benieuwd waarom je het tegenovergestelde beweert van de NS, GVB, RET en HTM.

48. Korting blijkt lang niet altijd korting te zijn. Vooral als er met meer dan één vervoerder gereisd wordt, waarbij er van de ene vervoerder een kortingsproduct op de kaart staat en bij de andere vervoerder niet.

Dat heeft een hele andere reden. Tegelijkertijd met de invoering van de OVC kregen vervoerders zelf de mogelijkheid om lokale of regionale kortingsproducten aan te bieden, dat was daarvoor slechts zeer beperkt of soms zelfs niet mogelijk.

49. Vervoerders kunnen, zonder dat de reizigers dat merken, onjuiste prijsverhogingen doorvoeren. Zoals in dit document en op deze blog te lezen is.

Nee, dat kunnen ze niet.

50. Als je een grensoverschrijdende reis maakt, dien je een los kaartje te kopen omdat er over de grens nauwelijks kaartlezers zijn. Maar het is onmogelijk om zonder ov-chipkaart een station op te komen dat met poortjes afgesloten is of gaat worden.

Ook hier is een oplossing voor gevonden, misschien geen hele goede vooralsnog maar er is er wel een.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor Thom91 » Zo 28 Jun 2015, 11:43

21 is niet waar. Ik heb vorig jaar 20 ekkies van de oude kaart naar de nieuwe kaart laten zetten en kostte me geen cent.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor Tochjo » Zo 28 Jun 2015, 12:18

deadlock schreef:
8. Chipkaarten zijn slechts maximaal vijf jaar geldig, waarna je weer een nieuwe kaart moet KOPEN á € 7,50 per stuk. Als je de kaart verliest of hij gaat defect door onzorgvuldig handelen, betaal je zelfs
€ 11,-! Het zou beter zijn als de kaarten wel een ingangsdatum hebben, maar geen einddatum en dat er vijf jaar garantie wordt gegeven. Gaat de kaart binnen vijf jaar -bij normaal gebruik (indien verstrekker aangeeft dat er geen sprake is van normaal gebruik, dient de verstrekker dit aantoonbaar te maken)- stuk, wordt hij GRATIS vervangen. Raakt de kaart na vijf jaar defect, is er geen garantie meer en dien je een nieuwe kaart aan te schaffen.

Ik krijg iedere 5 jaar automagisch een nieuwe kaart en bij defecten werd hij kostenloos vervangen. Heb je hier een bron voor?

Alleen NS vergoedt nieuwe OV-chipkaarten als de oude verloopt. Voor kaarten zonder NS-abonnement moet je zelf de kosten van 7,50 euro dragen. TLS vergoedt de kosten van een nieuwe kaart als het om een technisch defect gaat. Bij defect door eigen schuld, zoals onzorgvuldig handelen, zijn de kosten natuurlijk voor eigen rekening.

18. Restitutie aanvragen is bureaucratisch en gaat vaak heel moeizaam, waardoor men het maar laat om restitutie aan te vragen. Dit zorgt voor een extra, maar wel ONTERECHTE winst van ca. € 30 miljoen per jaar voor de vervoerders.
Wat bedoel je met restitutie hier?

Dat zal gaan om de kosten bij vergeten uit te checken.

21. Saldo overboeken van de ene kaart naar de andere kaart of naar een bankrekening kost € 2,50 'administratiekosten' als je dit laat doen aan de balie van een ov-bedrijf.

Ik dacht dat het onmogelijk was om dit te kunnen doen? En service kost geld ja. Ga je ook zo los op treintarief/maakloon?

Saldo overschrijven van de ene kaart op de andere kan in ieder geval gratis bij een servicebalie van NS.

23. Voor reizen per trein, moet de kaart eerst geactiveerd worden.

Dit is al jaren niet meer zo. Reizen op saldo wordt standaard meegeleverd.

Nee, alleen bij kaarten die NS levert, is reizen op saldo tweede klas al geactiveerd. Bij andere kaarten moet het nog wel eerst op de kaart geladen worden.

30. Als je een dalabonnement op je kaart hebt staan en je stapt binnen 35 minuten over van bus op trein, wordt het abonnement NIET aangesproken en reis je dus NIET met de voor jou geldende dalkorting!

Bron? Is dit niet al lang opgelost? Ik heb er in ieder geval geen last van. Wat voor dalabonnement gaat het hier om en wat is het probleem precies?

Zie deze pagina onder het kopje Overstappen van een bus op een regionale trein. Geen idee of dit nog voorkomt; ik heb er al tijden niets meer over gehoord. Noch dat het nog voorkomt, noch dat het is opgelost.

49. Vervoerders kunnen, zonder dat de reizigers dat merken, onjuiste prijsverhogingen doorvoeren. Zoals in dit document en op deze blog te lezen is.

Nee, dat kunnen ze niet.

Dit bericht is toch wel interessant. Wie zou het hebben opgemerkt? Het is wel waar dat dit voor de reiziger nauwelijks opvalt.

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor KM46 » Zo 28 Jun 2015, 12:43

deadlock schreef:
4. Bij sommige vervoerders kun je aan de balie je kaart met contant geld opwaarderen. De vervoerder vraagt hier wel vaak een toeslag voor.

GEEN ENKELE vervoerder vraagt hier een toeslag voor, tenzij dit in het afgelopen jaar veranderd is.

De RET doet dit wel helaas. 0,50 cent per transactie.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25101
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor Daniel » Zo 28 Jun 2015, 12:48

@saldo overzetten: Klopt inderdaad. Ik heb zelfs meerdere keren saldo van de ene naar de andere kaart laten overzetten zonder dat me dit ook maar een cent gekost heeft. Gewoon bij een NS-loket (is hier de dichtstbijzijnde balie), dus niet op een of andere exotische locatie ofzo.

Punt 7: Dat heeft nog nooit bij een automaat gekund als je een sterabonnement wilde hebben.

Punt 8: Ik heb werkelijk nog nooit een OV-chipkaart hoeven kopen. En voor nieuwe kaarten bestonden de kosten hooguit uit die van de pasfoto, maar die moest je vroeger ook laten maken als je stamkaart verlopen was. (En he wat toevallig, ook dat moest elke vijf jaar en kon alleen bij een balie)

Punt 12: Dat soort personen ben ik al tijden niet meer tegengekomen.

Punt 13: Meer dan 20%? Ben ik wel zeer benieuwd waar want ondanks dat er in sommige regio's grote stijgingen zijn geweest ken ik ze zo groot ook weer niet (bij reizen die ook daadwerkelijk gemaakt worden. Als je een hele buslijn gaat uitrijden kan 't best zo zijn)

Punt 14: Nee dat is niet opgelost deadlock. Overigens ligt dit niet aan de chipkaart maar aan gebrek aan samenwerking tussen de vervoerders en waren dat soort gevallen er ook al met papieren kaartjes. Als ik uitsluitend met Connexxion wil reizen op lijn 120 tussen Utrecht en Maarssen dan kan ik daar probleemloos een bij Qbuzz gekocht sterabonnement voor gebruiken wat iets goedkoper is dan hetzelfde product van Connexxion.

Punt 15: Maak er maar gerust incidenteel van. Overigens komt het, als het al voorkomt, net zovaak voor dat je hier minder door betaald. Ik heb ben ooit voor 84 cent van Gorinchem naar Utrecht gereisd bijvoorbeeld :wink: Probeer dat maar eens met een strippenkaart :P

Punt 16: De laatste keer dat dat gebeurde, en ik reis toch best vaak per bus, kan ik me nieteens meer herinneren. En in 99% van de gevallen waren ze al uitgevallen toen ik instapte, dus geenenkel probleeem.

Punt 18: In standaardsituaties gaat dit over het algemeen heel snel. Enige gevallen waarover ik ooit moeite heb moeten doen waren vanaf een verkeerd punt berekende zonegrenzen.

Punt 22: Een half doormidden gescheurde strippenkaart was ook niet meer geldig.

Punt 26: Dit is bij NS redelijk betrouwbaar (nog niet 100%) te checken via de Reisplanner Xtra app.

Punt 27: Maar hoevaak check je nu perongeluk uit op een station waar maar één paaltje staat. Dan moet je dus al minstens die minuut na het inchecken bij het paaltje zijn blijven staan.

Punt 28: Daar hebben ze een gratis op te laden passagerecht voor uitgevonden.

Punt 30: Nee deadlock, dat is nog niet opgelost maar hangt heel erg van de vervoerder af of het optreedt. Bij een overstap van Arriva-bus op Arriva-trein kan het gebeuren mits je precies voor negenen de bus hebt gepakt en na negenen met de trein verder gaat. Verder kan het gebeuren bij een overstap tussen twee busvervoerders waarbij het kortingsproduct niet bij allebei geldig is, maar dan wordt het soms juist niet als overstap gezien i.p.v. dat je voltarief doorreist.
Overigens speelt dit bij een overstap van/naar NS juist weer niet omdat je daar sowieso een ander product aanspreekt dat uit zichzelf al korting geeft. Het gaat alleen mis bij een overstap op hetzelfde product die door het systeem dus als overstap en niet als nieuwe reis gezien wordt.

Punt 32: Echt niet, ik ben ooit met een verkeerde stempel van Dordrecht tot in Nieuwegein gekomen zonder dat iemand iets door had. Overigens moest je bij een klacht altijd al uitzoeken bij welke vervoerder je gereisd hebt. Iets wat met de chipkaart zelfs makkelijker is, het staat er immers keurig bij in je transactieoverzicht.

Punt 37: Reisplanners geven nog altijd een ritprijs aan.

Punt 41: Dat valt nog altijd in je transactieoverzicht te controleren. En als je een reis vaker maakt herken je het vanzelf (ik wel tenminste).

Punt 45: Vroeger werd je gedwongen een strippenkaart te gebruiken, anders moest je ook een veel te duur los kaartje kopen :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor deadlock » Zo 28 Jun 2015, 12:51

Tochjo schreef:Alleen NS vergoedt nieuwe OV-chipkaarten als de oude verloopt. Voor kaarten zonder NS-abonnement moet je zelf de kosten van 7,50 euro dragen. TLS vergoedt de kosten van een nieuwe kaart als het om een technisch defect gaat. Bij defect door eigen schuld, zoals onzorgvuldig handelen, zijn de kosten natuurlijk voor eigen rekening.

Fair.

Dat zal gaan om de kosten bij vergeten uit te checken.

Dat vermoeden had ik al maar het staat er nogal krom en ambigu. En teven is dat volgens mij met een paar muisklikken geregeld geloof ik?

Ik dacht dat het onmogelijk was om dit te kunnen doen? En service kost geld ja. Ga je ook zo los op treintarief/maakloon?

Saldo overschrijven van de ene kaart op de andere kan in ieder geval gratis bij een servicebalie van NS.

Yep, dat weet ik, maar er staat 'ik dacht dat dit onmogelijk was om dit te doen' en dat slaat op een eerdere opmerking van hem waarin hij beweert dat het niet kan.


Nee, alleen bij kaarten die NS levert, is reizen op saldo tweede klas al geactiveerd. Bij andere kaarten moet het nog wel eerst op de kaart geladen worden.

Alleen voor reizen met NS, voor de andere vervoerders werkt het dan al.

Zie deze pagina onder het kopje Overstappen van een bus op een regionale trein. Geen idee of dit nog voorkomt; ik heb er al tijden niets meer over gehoord. Noch dat het nog voorkomt, noch dat het is opgelost.

Wie-o-wie verlicht ons?

Dit bericht is toch wel interessant. Wie zou het hebben opgemerkt? Het is wel waar dat dit voor de reiziger nauwelijks opvalt.

Dit heeft niets te maken met ongemerkt verhogen, het is gewoon een storing geweest en het is afgehandeld.

Dus, 49 van de 50 punten zijn harder verwoest dan een kinderkontgat door Marc Dutroux en tóch blijft hij er aan vasthouden. Wat een clown ben je dan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25101
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor Daniel » Zo 28 Jun 2015, 12:58

Wat betreft het overstapverhaal met conflicterende abonnementen: dat is bij familie van me recent nog voorgekomen. Betrof een reis naar het station in Brabant met de Brabantse dalkorting, overstap op de trein en vervolgens overstap op een Arriva-trein. Dat stukje NS-trein was korter dan 30 minuten, zodoende zag de Arriva-kaartlezer het nog als overstap vanuit een ander voertuig van henzelf. Omdat die treinrit met Arriva echter in een andere regio was werd een dubbel opstaptarief gerekend, maar wel weer met korting (gezien er ook een DalVoordeel op die kaart stond).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor Tochjo » Zo 28 Jun 2015, 12:59

Daniel schreef:Punt 30: Nee deadlock, dat is nog niet opgelost maar hangt heel erg van de vervoerder af of het optreedt. Bij een overstap van Arriva-bus op Arriva-trein kan het gebeuren mits je precies voor negenen de bus hebt gepakt en na negenen met de trein verder gaat. Verder kan het gebeuren bij een overstap tussen twee busvervoerders waarbij het kortingsproduct niet bij allebei geldig is, maar dan wordt het soms juist niet als overstap gezien i.p.v. dat je voltarief doorreist.
Overigens speelt dit bij een overstap van/naar NS juist weer niet omdat je daar sowieso een ander product aanspreekt dat uit zichzelf al korting geeft. Het gaat alleen mis bij een overstap op hetzelfde product die door het systeem dus als overstap en niet als nieuwe reis gezien wordt.

Volgens mij is dat niet precies de situatie. Als je om 14:00 met een bus van Arriva naar het station gaat zonder kortingsproduct geldig voor de bus, dan reis je daar vol tarief op saldo. Als je vervolgens om 14:30 de trein van Arriva pakt, dan wordt dit gezien als een overstap en reis je vol tarief verder, ook al heb je misschien een kortingsproduct als Dal Voordeel dat wel geldig is voor de trein.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25101
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor Daniel » Zo 28 Jun 2015, 13:06

M'n moeder heeft redelijk veel van dat soort exotische reizen met vervoerderswissel gemaakt in het verleden, dus heb op zich wel wat ervaringen met hoe het mis ging.
Een reis per Arriva-bus met altijd korting gevolgd door een overstap op de waterbus waar dat kortingsproduct niet geldig was leverde een duurdere rit op dan de hele reis zonder korting als gevolg van het dubbel gerekende opstaptarief. Andersom echter: overstap vanuit een streekbus voltarief op saldo op een Arriva-trein leverde een treinritje op waarvoor alleen de kilometers gerekend werden en dan ook nog met korting (via een NS-kortingsproduct)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 894
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor nvdw » Zo 28 Jun 2015, 13:07

Om terug te komen op Tristans eerdere argument tegen de poortjes: nee, ze houden niet alle zwartrijders buiten de deur. Maar voor een waarschijnlijk aanzienlijk aantal klaplopers is zo'n poortje net een barrière te veel. En die ben je dus mooi kwijt.

Zelfs de mooiste systemen en sloten kunnen niet voorkomen dat dieven met je auto aan de haal gaan. Maar de gelegenheidsdieven of radiojattende junks hebben geen kans meer. En dat is toch de grootste groep.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor Geert » Zo 28 Jun 2015, 13:37

35. De kaart is onvriendelijk in het gebruik van mensen met een beperking (zoals blinden en slechtzienden). Er is weliswaar een speciale regeling hiervoor, maar die is vaak oneerlijk tegenover mensen zonder beperking (zoals goedkoper kunnen reizen).

Wat is hier nu precies de klacht? Je bent jaloers op de speciale regeling voor mensen met beperking? Dat heeft niets met de chipkaart te maken, maar des te meer met het prijsbeleid van de vervoerders. Mooi toch dat er zo'n regeling is?

Af en toe bekruipt me overigens het idee dat je zo tegen poortjes bent omdat je zelf dan niet meer makkelijk kunt zwartrijden. Eerder had je immers al toegegeven vrijwel standaard zwart/grijs te rijden met de bus. Verklaart wel je aversie tegen poortjes :')

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor Tristan » Zo 28 Jun 2015, 13:54

Ach, van poortjes word ik niet bang. Afhankelijk van het station zijn er zeven of acht manieren om de poortjes te omzeilen, kortom: genoeg mogelijkheden.
Vandaar dat ik ook steeds zeg dat poortjes geen enkele zwartrijder zullen tegenhouden, want het kost maar heel weinig extra moeite om ze ongehinderd te passeren, zelfs onder de neus van het hele leger beveiligers die nu (nog wel) op Rotterdam CS te vinden zijn. Het is echt kin-der-lijk eenvoudig om hen bij de neus te nemen, zonder over de poortjes heen te springen. _O-
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor deadlock » Zo 28 Jun 2015, 13:57

Tristan schreef:Vandaar dat ik ook steeds zeg dat poortjes geen enkele zwartrijder zullen tegenhouden

Je zegt het wel maar heb je er ook bewijs voor?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor Geert » Zo 28 Jun 2015, 13:59

Samenvatting van de discussie: zwartrijder is tegen poortjes. :X

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor deadlock » Zo 28 Jun 2015, 14:01

Tochjo schreef:Volgens mij is dat niet precies de situatie. Als je om 14:00 met een bus van Arriva naar het station gaat zonder kortingsproduct geldig voor de bus, dan reis je daar vol tarief op saldo. Als je vervolgens om 14:30 de trein van Arriva pakt, dan wordt dit gezien als een overstap en reis je vol tarief verder, ook al heb je misschien een kortingsproduct als Dal Voordeel dat wel geldig is voor de trein.

Bij NS is het sinds enige tijd zo dat ook daar een Overstap wordt aangegeven als ik van de Syntus-stadsdienst in Zwolle overstap naar de trein in Zwolle. Toch reis ik dan wel met NS-korting. Ik zou het eens moeten uitproberen in Hengelo van de bus naar de trein daar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor Tristan » Zo 28 Jun 2015, 14:06

Geert schreef:Samenvatting van de discussie: zwartrijder is tegen poortjes. :X

En de betalende reiziger gaat ook wat van de poortjes merken in de toekomstige prijsstijgingen van producten. Kortom: poortjes hebben voor vrijwel iedereen negatieve gevolgen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor Thom91 » Zo 28 Jun 2015, 14:11

leuk gedacht maar dat mag niet, althans niet in de HRN concessie.
Komt wel goed schatje.

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor KM46 » Zo 28 Jun 2015, 14:50

@ Tristan:

Het is fijn dat je een hele webpagina hebt met maar liefst 50 OV-Chipkaart fails.

Maar waarom staat er dan onderaan je site een linkje naar de site van die zelfde OV-Chipkaart?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor Tristan » Zo 28 Jun 2015, 14:57

Omdat bij punt 38 een verwijzing zit naar je account op ov-chipkaart.nl. Dan plaatst Facebook automatisch een afbeelding die je naar die site doorlinkt.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor KM46 » Zo 28 Jun 2015, 15:15

Je kunt die verwijzing er ook in zetten zonder hyperlink :idea: .

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor deadlock » Zo 28 Jun 2015, 15:26

Tristan schreef:Omdat bij punt 38 een verwijzing zit naar je account op ov-chipkaart.nl. Dan plaatst Facebook automatisch een afbeelding die je naar die site doorlinkt.

Je snapt technologie dus gewoon in het algemeen niet. Helder dan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

dennistd
Berichten: 1377
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Berichtdoor dennistd » Zo 28 Jun 2015, 18:18

deadlock schreef:
27. Tussen inchecken en uitchecken (of vice versa) bij dezelfde paal of hetzelfde poortje voor reizen met de trein dient minimaal 1,5 minuut tijd te zitten. Als je dus per ongeluk in- of uitcheckt, moet je minimaal 1,5 minuut wachten, waardoor je de kans loopt dat je de trein mist. Wel kun je direct in- of uitchecken bij een andere paal of poortje, maar ja, als die aan de andere kant van het station staat...

1 minuut en er staan bijna altijd twee paaltjes bij elkaar. Tevens is dit bij de poortjes geen probleem meer.

Ook met één paaltje is het geen probleem: hou na het uitchecken even je id-kaart ervoor, je krijgt dan een foutmelding dat het geen ov-chipkaart is. Hou daarna je ov-chipkaart er weer voor en je bent weer ingecheckt.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Berichtdoor deadlock » Zo 28 Jun 2015, 18:24

Mja maar dat is wel heel lastig om uit te leggen aan mensen dus opzich is dat een workaround, geen oplossing.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten