Pagina 3 van 11

Re: OVer je OV-Chipkaart #13

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 19:19
door Hainje
deadlock schreef:Dus, 49 van de 50 punten zijn harder verwoest dan een kinderkontgat door Marc Dutroux
Deed Marc Dutroux anaal dan? Afbeelding

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 20:35
door regenmaker
Maar wat wil Tristan dan? De papierenkaartjes weer terug? :')

Ik kan zo 50 dingen bedenken waarom papierenkaartjes slecht zijn vergeleken met OV-chipkaart. :wink:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 21:08
door Vinny
Langzamerhand zie je het product verbeteren. Het blijft hier natuurlijk wel Nederland, bij veel dingen heb ik het idee dat ze dat in 2007 ook al meteen hadden kunnen doen. Maar goed.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 21:29
door ODRAIL
Tsja ... typisch Nederlands. Zoals het zo vaak in ov-land gaat.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 21:30
door ODRAIL
Vinny schreef:Langzamerhand zie je het product verbeteren. Het blijft hier natuurlijk wel Nederland, bij veel dingen heb ik het idee dat ze dat in 2007 ook al meteen hadden kunnen doen. Maar goed.
Zelf ben ik gebruiker van het eerste uur. En ik moet eerlijk bekennen dat dat ik zelf zeer weinig klachten heb.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 21:42
door Suus
Vanmiddag rond half drie een klein probleempje gemeld met een poortje op station Duivendrecht bij NS, vanavond om kwart voor negen was het probleem al verholpen. Het informatiekaartje in de barcodescanner was losgekomen en blokkeerde de barcodescanner. OV-Chipkaarten werkten nog wel :)

Ik heb zelf geen problemen met de OV-Chipkaart, maar ik kan mijn persoonlijke situatie niet extrapoleren naar alle reizigers. Ik heb wel het idee dat er een kwaliteitsverschil is tussen de apparatuur en de service met betrekking tot de chipkaart van voortrekkers van de OV-Chipkaart. Die lijkt bij NS, GVB en RET op een een hoger niveau dan bij de overige vervoerders, die vaak minder goede apparatuur hebben en minder ver met de klant meegaan dan de drie eerder genoemde vervoerders.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 21:57
door ODRAIL
Ja maar de NS, GVB, RET en HTM waren wel de eersten die met de OV-Chipkaart zijn begonnen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 21:58
door deadlock
Ik wil daar graag Connexxion (in ieder geval in de bus) aan toevoegen, ook puike apparatuur (y)

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 22:01
door regenmaker
Syntus en Arriva hebben dezelfde trage apparatuur.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 22:05
door ODRAIL
Bij Qbuzz is de apparatuur ook traag (dit is een persoonlijke ervaring).

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 22:11
door JWM
Ik dacht al, je bericht van hiervoor was al zo positief.

Qbuzz gebruikt bij de sneltram dezelfde palen als NS, bij de bussen dezelfde als GVB en in de oudere bussen in Utrecht dezelfde als Connexxion. Dus welke zijn wat jou betreft traag?

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 22:17
door ODRAIL
In de wat oudere bussen. Maar dat was een ervaring van maart 2014. Sindsdien niet meer met Qbuzz gereisd.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 22:20
door dennistd
regenmaker schreef:Syntus en Arriva hebben dezelfde trage apparatuur.
Wat de bus betreft: de oude lezers met klein monochroom scherm zijn inderdaad erg traag, de nieuwe met het grote kleurenscherm doen het al een heel stuk beter.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 22:41
door Tristan
regenmaker schreef:Maar wat wil Tristan dan? De papierenkaartjes weer terug? :')
Wat ik wil is het volgende:

1. Kaarten an sich dienen gratis te zijn, eventueel zou wel het km-tarief iets omhoog kunnen (niet meer dan € 0,001 per km), zodat de gebruiker van de kaart betaalt en niet degene die wel een kaart hebben, maar deze niet of nauwelijks gebruiken.

2. De kaarten moeten minimaal 10 jaar geldig zijn (liefst zelfs helemaal GEEN einddatum hebben, zeker de niet-persoonsgebonden kaarten)

3. Je dient alleen aan het begin en aan het eind van de reis in- of uit te checken, ongeacht hoe vaak en op welk type vervoer je overstapt. Het systeem dient gekoppeld te worden aan bijvoorbeeld 9292 om zodoende de voor de reiziger beste ritprijs te berekenen.

4. Het minimumsaldo moet voor in elk geval persoonlijke kaarten voor alle typen vervoer naar € 0,00 óf de mogelijkheid van negatief saldo moet omhoog naar het hoogst geldende minimumsaldo (thans € 20,-).

5. Via iedere automaat en/of via je account op ov-chipkaart.nl dien je te allen tijde saldo KOSTELOOS te kunnen overboeken van de ene naar de andere kaart of naar je eigen bankrekening.

6. Nieuwe kaarten dienen standaard te worden voorzien van Reizen op Saldo 2e klasse.

7. De gegevens op ov-chipkaart.nl dienen real time te zijn of er moet een apparaatje komen waarmee je onderweg zelf je actuele saldo en de laatste transacties kunt bekijken.

8. In winkels waar je nu niet-persoonsgebonden kaarten kunt halen, dien je ook persoonlijke kaarten kunnen laten maken.

9. In winkels waar je ov-chipkaarten kunt halen, dien je ook terecht te kunnen voor het inleveren van defecte kaarten. Deze winkels dienen dan ook voor saldorestitutie zorg te dragen.

10. Vervoerders moeten verplicht worden kaartlezers met duidelijke halteaanduiding te gebruiken, zodat het direct duidelijk is of de juiste halte wordt weergegeven.

11. Er moeten, naast Altijd Korting, landelijke (afgekocht reisrecht)abonnementen, bijvoorbeeld TrajectVrij Bus, komen die ALLE vervoerders verplicht moeten accepteren.

12. (Voor degenen die geen ov-chipkaart (willen) hebben) Papieren kaartjes mogen niet meer dan € 0,50 duurder zijn dan de geplande reis met de ov-chipkaart zou kosten.

13. Automatisch opladen moet pas actief worden bij een negatief saldo na UITchecken, niet al na inchecken.

14. Vervoerders en TLS moeten stoppen met de misleidende term 'anonieme kaart', want die kaart is niet anoniem.

15. Poortjes naar de schroothoop.

En tot die tijd wil ik idd herinvoering van de strippenkaart en andere papieren kaartjes, zonder enige vorm van toeslag.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 23:13
door dennistd
Tristan schreef: Wat ik wil is het volgende:

1. Kaarten an sich dienen gratis te zijn, eventueel zou wel het km-tarief iets omhoog kunnen (niet meer dan € 0,001 per km), zodat de gebruiker van de kaart betaalt en niet degene die wel een kaart hebben, maar deze niet of nauwelijks gebruiken.
Voor een creditcard betaal je ook jaarlijks een X-bedrag, of je hem nou gebruikt of niet
2. De kaarten moeten minimaal 10 jaar geldig zijn (liefst zelfs helemaal GEEN einddatum hebben, zeker de niet-persoonsgebonden kaarten)
Strippenkaarten waren ook maar geldig tot een jaar na prijsverhoging, op deze manier kun je nooit de beveiliging opschroeven omdat oude kaarten niet verlopen en dus geaccepteerd moeten blijven worden
3. Je dient alleen aan het begin en aan het eind van de reis in- of uit te checken, ongeacht hoe vaak en op welk type vervoer je overstapt. Het systeem dient gekoppeld te worden aan bijvoorbeeld 9292 om zodoende de voor de reiziger beste ritprijs te berekenen.
Op die manier kan de chauffeur van de bus (toch controlemiddel nr. 1) nooit meer zien of iemand een geldig vervoerbewijs heeft
4. Het minimumsaldo moet voor in elk geval persoonlijke kaarten voor alle typen vervoer naar € 0,00 óf de mogelijkheid van negatief saldo moet omhoog naar het hoogst geldende minimumsaldo (thans € 20,-).
Want als jij een bank binnenloopt geven ze je ook zo 20 euro mee als je je gegevens achterlaat? Dan zullen ze toch eerst je kredietwaardigheid willen checken, waarvoor ze veel privacygevoelige gegevens nodig hebben...
5. Via iedere automaat en/of via je account op ov-chipkaart.nl dien je te allen tijde saldo KOSTELOOS te kunnen overboeken van de ene naar de andere kaart of naar je eigen bankrekening.
Via ov-chipkaart.nl kan dat ook door eenvoudigweg je kaart op te zeggen. Dan krijg je het hele saldo terug op je rekening. Een andere reden dan opzeggen/verlopen van de kaart kan ik me daar niet voor bedenken
6. Nieuwe kaarten dienen standaard te worden voorzien van Reizen op Saldo 2e klasse.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit: ik ben ik wat dit betreft geheel met je eens!
7. De gegevens op ov-chipkaart.nl dienen real time te zijn of er moet een apparaatje komen waarmee je onderweg zelf je actuele saldo en de laatste transacties kunt bekijken.
Zou moeten, maar is lastig of vrijwel niet te realiseren voor bussen in landelijke gebieden (niet altijd bereik).
8. In winkels waar je nu niet-persoonsgebonden kaarten kunt halen, dien je ook persoonlijke kaarten kunnen laten maken.
En jij wilt dan wel de kosten voor apparaten om die kaarten te produceren aan de winkels vergoeden?
9. In winkels waar je ov-chipkaarten kunt halen, dien je ook terecht te kunnen voor het inleveren van defecte kaarten. Deze winkels dienen dan ook voor saldorestitutie zorg te dragen.
Een stapeltje formulieren om je geld van een kaart terug te vragen lijkt me geen probleem, de winkelier wil hem vast ook nog wel voor je op de post doen (maar ga dan niet klagen dat het lang duurt voordat je je geld terug hebt)
10. Vervoerders moeten verplicht worden kaartlezers met duidelijke halteaanduiding te gebruiken, zodat het direct duidelijk is of de juiste halte wordt weergegeven.
Want als iedereen eerst op de kaartlezer gaat staan kijken of de halte wel goed aangegeven staat loopt het zo lekker snel door! Als het niet klopt kun je prima je geld terugvragen via de website van de vervoerder lijkt me, of je belt even met de klantenservice.
11. Er moeten, naast Altijd Korting, landelijke (afgekocht reisrecht)abonnementen, bijvoorbeeld TrajectVrij Bus, komen die ALLE vervoerders verplicht moeten accepteren.
Een trajectvrij bus is er nooit geweest. Wel zou het oude sterabonnement landelijk verchipt ingevoerd moeten worden.
12. (Voor degenen die geen ov-chipkaart (willen) hebben) Papieren kaartjes mogen niet meer dan € 0,50 duurder zijn dan de geplande reis met de ov-chipkaart zou kosten.
Want mensen die geen strippenkaart hadden waren nooit meer dan €0,50 extra kwijt in de bus? Een strip van een 15-strippenkaart kostte rond 2005 zo'n €0,45, terwijl dit in de bus €0,80 kostte. Een gemiddelde streekrit van 3 zones kostte dus €1,80 met een 15-strippenkaart, terwijl het €3,20 kostte in de bus. Diezelfde rit kost nu met de ov-chipkaart €2,51 en in de bus met los kaartje €3. Het prijsverschil is dus juist veel kleiner geworden. En ja, jij gaat nu met voorbeelden komen waar het juist veel duurder is geworden, maar gemiddeld zal het prijsverschil echt niet groter zijn geworden.
13. Automatisch opladen moet pas actief worden bij een negatief saldo na UITchecken, niet al na inchecken.
En hoe stel je je dat voor bij een instaptarief van 20 euro (in de praktijk 16 euro)? Dan zal het toch aangesproken moeten worden bij het inchecken.
14. Vervoerders en TLS moeten stoppen met de misleidende term 'anonieme kaart', want die kaart is niet anoniem.
Als jij die kaart met contant geld koopt bij de tabakszaak en hem met muntgeld oplaadt bij de NS-automaat weet echt niemand wie jij bent. Anoniem dus.
15. Poortjes naar de schroothoop.
Hier heb je wel een heel goed argument bij bedacht...
En tot die tijd wil ik idd herinvoering van de strippenkaart en andere papieren kaartjes, zonder enige vorm van toeslag.
Hier ga ik niet eens op reageren

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 23:20
door Geert
Tristan schreef:3. Je dient alleen aan het begin en aan het eind van de reis in- of uit te checken, ongeacht hoe vaak en op welk type vervoer je overstapt. Het systeem dient gekoppeld te worden aan bijvoorbeeld 9292 om zodoende de voor de reiziger beste ritprijs te berekenen.
Je snapt zelf toch hopelijk wel dat dit nooit op een goede manier kan werken? Hoe moet het systeem weten of jij met de bus of met de trein tussen twee stations reist? Wil je dan altijd het dure treintarief betalen en zo de mogelijkheid uitsluiten om voordelig met de bus te gaan?

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 23:50
door Z2N
Op zich worden een hoop van Tristans klachten al verholpen als NFC-bankkaarten bruikbaar gaan worden als OV-chipkaart, dus in dat opzicht heeft hij niets te klagen maar moet hij gewoon geduldig zijn. :wink:

En het in- en uitchecken zelf is toch geen ramp? Want als dat het wel is lach ik je hardop uit. :Y

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 05:50
door Tristan
Z2N schreef:Op zich worden een hoop van Tristans klachten al verholpen als NFC-bankkaarten bruikbaar gaan worden als OV-chipkaart, dus in dat opzicht heeft hij niets te klagen maar moet hij gewoon geduldig zijn. :wink:
Alleen met het getreuzel van TLS, is de NFC-bankkaart over 10 jaar nog steeds niet te gebruiken als ov-chipkaart, want als het wel zover is, kan TLS hun zakken niet meer vullen met die woekerprijzen voor nieuwe en vervangende kaarten.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 07:47
door webguy
Op het moment dat je NFC bankkaart te gebruiken is in het OV kan TLS inpakken. Overigens worden er al proeven gedaan, maar het is lastig traject met banken, waarschijnlijk nog kieskeuriger dan TLS...

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 11:41
door deadlock
Tristan schreef:Alleen met het getreuzel van TLS, is de NFC-bankkaart over 10 jaar nog steeds niet te gebruiken als ov-chipkaart, want als het wel zover is, kan TLS hun zakken niet meer vullen met die woekerprijzen voir nieuwe en vervangende kaarten.
Waarom ga je niet in op de tegenargumenten?

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 11:42
door deadlock
webguy schreef:Op het moment dat je NFC bankkaart te gebruiken is in het OV kan TLS inpakken. Overigens worden er al proeven gedaan, maar het is lastig traject met banken, waarschijnlijk nog kieskeuriger dan TLS...
De beveiligingsniveaus bij banken liggen op of boven het niveau van dat van defensie en ja klopt.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 14:11
door fogeltje
deadlock schreef:
Tristan schreef:Alleen met het getreuzel van TLS, is de NFC-bankkaart over 10 jaar nog steeds niet te gebruiken als ov-chipkaart, want als het wel zover is, kan TLS hun zakken niet meer vullen met die woekerprijzen voir nieuwe en vervangende kaarten.
Waarom ga je niet in op de tegenargumenten?
Dan zou hij zijn ongelijk moeten inzien en dat is natuurlijk onmogelijk.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 20:00
door Tristan
dennistd schreef:
Tristan schreef: Wat ik wil is het volgende:

1. Kaarten an sich dienen gratis te zijn, eventueel zou wel het km-tarief iets omhoog kunnen (niet meer dan € 0,001 per km), zodat de gebruiker van de kaart betaalt en niet degene die wel een kaart hebben, maar deze niet of nauwelijks gebruiken.
Voor een creditcard betaal je ook jaarlijks een X-bedrag, of je hem nou gebruikt of niet
Bij banken betaal je niet voor de kaart, maar voor het pakket dat je afneemt. Hierdoor kun je gratis (spaar)rekeningen openen; advies over leningen, verzekeringen, etc. inwinnen en gebruikmaken van allerlei diensten die de bank aanbiedt. Dus als je moet betalen voor de kaart, dient het vervoer gratis te zijn. Maar aangezien dit niet realistisch is, moet je betalen voor het vervoer en dient de kaart gratis te zijn.
dennistd schreef:
2. De kaarten moeten minimaal 10 jaar geldig zijn (liefst zelfs helemaal GEEN einddatum hebben, zeker de niet-persoonsgebonden kaarten)
Strippenkaarten waren ook maar geldig tot een jaar na prijsverhoging, op deze manier kun je nooit de beveiliging opschroeven omdat oude kaarten niet verlopen en dus geaccepteerd moeten blijven worden
De Oyster in Londen wordt ook continu scherper beveiligd, maar toch verlopen Oysters nooit. Kaarten kunnen via natuurlijk verloop (ze gaan vast wel een keer defect) vervangen worden door een veiligere chip.
dennistd schreef:
3. Je dient alleen aan het begin en aan het eind van de reis in- of uit te checken, ongeacht hoe vaak en op welk type vervoer je overstapt. Het systeem dient gekoppeld te worden aan bijvoorbeeld 9292 om zodoende de voor de reiziger beste ritprijs te berekenen.
Op die manier kan de chauffeur van de bus (toch controlemiddel nr. 1) nooit meer zien of iemand een geldig vervoerbewijs heeft
Een chauffeur zou steekproefsgewijs controle kunnen uitvoeren. Controle is goed, VERtrouwen is beter.
Tegenwoordig kun je bij de meeste vestigingen van Albert Heijn je boodschappen zelf scannen. Bij het afrekenen wordt er steekproefsgewijs controle uitgevoerd.

dennistd schreef:
4. Het minimumsaldo moet voor in elk geval persoonlijke kaarten voor alle typen vervoer naar € 0,00 óf de mogelijkheid van negatief saldo moet omhoog naar het hoogst geldende minimumsaldo (thans € 20,-).
Want als jij een bank binnenloopt geven ze je ook zo 20 euro mee als je je gegevens achterlaat? Dan zullen ze toch eerst je kredietwaardigheid willen checken, waarvoor ze veel privacygevoelige gegevens nodig hebben...
Bij wanbetalers kan TLS een incassobureau inschakelen. Dat doen ze al (weliswaar veel te snel) bij reizigers die automatisch opladen op hun kaart hebben en waarbij er één incassering een keer mislukt.
dennistd schreef:
5. Via iedere automaat en/of via je account op ov-chipkaart.nl dien je te allen tijde saldo KOSTELOOS te kunnen overboeken van de ene naar de andere kaart of naar je eigen bankrekening.
Via ov-chipkaart.nl kan dat ook door eenvoudigweg je kaart op te zeggen. Dan krijg je het hele saldo terug op je rekening. Een andere reden dan opzeggen/verlopen van de kaart kan ik me daar niet voor bedenken
.
Toen de Chipknip nog bestond, kon je dit ook gewoon bij een oplaadpunt doen, zonder direct je bankpas te hoeven beëindigen. Ook bij een ander contactloos betaalsysteem (MiniTix) is het mogelijk om (een deel van) het saldo volledig kosteloos naar je bankrekening over te boeken, zonder deze digitale portemonnee te hoeven beëindigen. Kortom: het is onzin dat dat alleen maar mogelijk moet zijn bij beëindiging van de kaart.
dennistd schreef:
6. Nieuwe kaarten dienen standaard te worden voorzien van Reizen op Saldo 2e klasse.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit: ik ben ik wat dit betreft geheel met je eens!
Mooi :)
dennistd schreef:
7. De gegevens op ov-chipkaart.nl dienen real time te zijn of er moet een apparaatje komen waarmee je onderweg zelf je actuele saldo en de laatste transacties kunt bekijken.
Zou moeten, maar is lastig of vrijwel niet te realiseren voor bussen in landelijke gebieden (niet altijd bereik).
In 99,99% van het land is het mobiele bereik goed tot zeer goed en in de overige 0,01% is het bereik redelijk tot goed, dus wat jij beweert is flauwekul.
dennistd schreef:
8. In winkels waar je nu niet-persoonsgebonden kaarten kunt halen, dien je ook persoonlijke kaarten kunnen laten maken.
En jij wilt dan wel de kosten voor apparaten om die kaarten te produceren aan de winkels vergoeden?
Is niet nodig. Het is een eenmalige investering voor TLS en aangezien ze ov-chipkaarten op dit moment voor ca. 750% van de productiekosten verkopen, lijkt mij dat ze genoeg geld in kas hebben voor deze investering.
dennistd schreef:
9. In winkels waar je ov-chipkaarten kunt halen, dien je ook terecht te kunnen voor het inleveren van defecte kaarten. Deze winkels dienen dan ook voor saldorestitutie zorg te dragen.
Een stapeltje formulieren om je geld van een kaart terug te vragen lijkt me geen probleem, de winkelier wil hem vast ook nog wel voor je op de post doen (maar ga dan niet klagen dat het lang duurt voordat je je geld terug hebt)
Deze winkels dienen de beschikking te krijgen over apparatuur waarmee ze kunnen zien wat het actuele saldo is en dienen dit saldo volledig uit te kunnen keren, bijvoorbeeld via retourpinnen, wat momenteel steeds verder uitgerold wordt.
dennistd schreef:
10. Vervoerders moeten verplicht worden kaartlezers met duidelijke halteaanduiding te gebruiken, zodat het direct duidelijk is of de juiste halte wordt weergegeven.
Want als iedereen eerst op de kaartlezer gaat staan kijken of de halte wel goed aangegeven staat loopt het zo lekker snel door! Als het niet klopt kun je prima je geld terugvragen via de website van de vervoerder lijkt me, of je belt even met de klantenservice.
Niet iedereen zal het gaan controleren, maar wel moet iedereen de mogelijkheid krijgen om de gegevens te controleren op juistheid.
dennistd schreef:
11. Er moeten, naast Altijd Korting, landelijke (afgekocht reisrecht)abonnementen, bijvoorbeeld TrajectVrij Bus, komen die ALLE vervoerders verplicht moeten accepteren.
Een trajectvrij bus is er nooit geweest. Wel zou het oude sterabonnement landelijk verchipt ingevoerd moeten worden.
TrajectVrij Bus/Metro/Tram is er idd nooit geweest, dus is dat een mooie innovatie waar de reiziger wat aan heeft. De regioabonnementen die er nu zijn, daar heeft de reiziger die over één of meer concessiegrens/-zen reist geen ene drol aan. Kritiek op de sterabonnementen was dat ze een te groot gebied beslaan, een gebied waar de reiziger niet of nauwelijks komt en dus geen behoefte aan heeft. Ik reis nu met Arriva Altijd Vrij RBMH, waarmee ik helemaal naar Haarlem kan reizien, maar daar heb ik geen behoefte aan omdat ik daar niet hoef te zijn. Ik heb meer aan een TrajectVrij Bus van mijn woonplaats naar de plaats waar ik werk.
Met TrajectVrij BMT kan de reiziger een bepaald traject, ongeacht vervoerder, ongeacht type vervoer, afkopen. Daar heeft de reiziger dus veel meer aan.
dennistd schreef:
12. (Voor degenen die geen ov-chipkaart (willen) hebben) Papieren kaartjes mogen niet meer dan € 0,50 duurder zijn dan de geplande reis met de ov-chipkaart zou kosten.
Want mensen die geen strippenkaart hadden waren nooit meer dan €0,50 extra kwijt in de bus? Een strip van een 15-strippenkaart kostte rond 2005 zo'n €0,45, terwijl dit in de bus €0,80 kostte. Een gemiddelde streekrit van 3 zones kostte dus €1,80 met een 15-strippenkaart, terwijl het €3,20 kostte in de bus. Diezelfde rit kost nu met de ov-chipkaart €2,51 en in de bus met los kaartje €3. Het prijsverschil is dus juist veel kleiner geworden. En ja, jij gaat nu met voorbeelden komen waar het juist veel duurder is geworden, maar gemiddeld zal het prijsverschil echt niet groter zijn geworden.
Het is alleen goedkoper geworden voor reizen die eindigen bij een halte die nèt over een zonegrens ligt, waar je in het strippenkaarttijdperk een strip extra kost. Vóór de ov-chipkaart kon ik, na 09.00 uur, voor € 2,20 naar Utrecht reizen, in plaats van 9 strippen (ca. € 4,50), dus in mijn geval was het papieren kaartje vroeger meer dan 50% goedkoper. Nu koop je voor een rit waar de ov-chipkaartprijs € 2,61 is, een ritkaartje van € 4,-, dus zo'n 53% duurder.
dennistd schreef:
13. Automatisch opladen moet pas actief worden bij een negatief saldo na UITchecken, niet al na inchecken.
En hoe stel je je dat voor bij een instaptarief van 20 euro (in de praktijk 16 euro)? Dan zal het toch aangesproken moeten worden bij het inchecken.
Als het eerste deel van punt 4 doorgevoerd zou worden (controle vs. vertrouwen), is dit punt automatisch van kracht geworden, want dan wordt er bij inchecken niets afgeschreven.
dennistd schreef:
14. Vervoerders en TLS moeten stoppen met de misleidende term 'anonieme kaart', want die kaart is niet anoniem.
Als jij die kaart met contant geld koopt bij de tabakszaak en hem met muntgeld oplaadt bij de NS-automaat weet echt niemand wie jij bent. Anoniem dus.
Alleen is het slechts op een zeer beperkt aantal locaties mogelijk om de kaart met contant (enkel munt)geld op de laden, dus Tante Mien uit Appelscha heeft daar niets aan.
dennistd schreef:
15. Poortjes naar de schroothoop.
Hier heb je wel een heel goed argument bij bedacht...
En tot die tijd wil ik idd herinvoering van de strippenkaart en andere papieren kaartjes, zonder enige vorm van toeslag.
Hier ga ik niet eens op reageren
Dan doe ik dat ook niet :6

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 20:24
door Thom91
Tristan schreef:
dennistd schreef:
Tristan schreef: Wat ik wil is het volgende:

1. Kaarten an sich dienen gratis te zijn, eventueel zou wel het km-tarief iets omhoog kunnen (niet meer dan € 0,001 per km), zodat de gebruiker van de kaart betaalt en niet degene die wel een kaart hebben, maar deze niet of nauwelijks gebruiken.
Voor een creditcard betaal je ook jaarlijks een X-bedrag, of je hem nou gebruikt of niet
Bij banken betaal je niet voor de kaart, maar voor het pakket dat je afneemt. Hierdoor kun je gratis (spaar)rekeningen openen; advies over leningen, verzekeringen, etc. inwinnen en gebruikmaken van allerlei diensten die de bank aanbiedt. Dus als je moet betalen voor de kaart, dient het vervoer gratis te zijn. Maar aangezien dit niet realistisch is, moet je betalen voor het vervoer en dient de kaart gratis te zijn.
Je doet nu alsof de OVC de dienst maar reizen is de dienst en een OVC is net als je bankpas een hulpmiddel. Je krijgt de OVC ook gratis bij het afnemen van een dienst (Abbonementen) net zoals dat je je bankpas als hulpmiddel krijg bij je rekening (Abbonement). Jij vergelijkt appels met peren.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 21:16
door TomSteyl
Dames en heren toch! Hoelang gaan dit soort discussies nog door hier? Ik zie sommige discussies zo vaak terug komen, daar kan Heintje Davids een puntje aan zuigen. Discussies ontbranden vaak tot een over-en-weer gaan van wie het meeste gelijk heeft.

Spoiler: show
https://sochicken.nl/waarom-gelijk-krij ... rdeloos-is