Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Geplaatst: ma 29 jun 2015, 21:21
Heb je er moeite mee?
Ik niet .
Ik niet .
Omdat je met een stel autisten zit die niet de waarheid durven in te zien.TomSteyl schreef:Dames en heren toch! Hoelang gaan dit soort discussies nog door hier? Ik zie sommige discussies zo vaak terug komen, daar kan Heintje Davids een puntje aan zuigen. Discussies ontbranden vaak tot een over-en-weer gaan van wie het meeste gelijk heeft.
- Spoiler: show
Nee, je betaalt bij heel veel banken expliciet voor de betaalpas. Vroeger was het zelfs zo dat een Via-De-Bank-Pas gratis was, een EuroPas ongeveer Fl5,- per jaar kostte en een WereldPas ongeveer Fl15,- Die bedragen gaan (bij ABN iig) nu per kwartaal, €1,95 per pas bij de ABN AMRO. Credit Card is nog een iets ander verhaal, daar betaal je namelijk bovenop de transactie een Credit Card fee (rond de 3%), in Nederland is het gebruikelijk dat die door de verkoper gedragen worden, in de VS komen die kosten bovenop je aankoop. Hiervan wordt bijvoorbeeld de verzekering betaald. De kaart zelf kost nog eens afhankelijk van je limiet en bank een tussenpersoon tussen de €5,- en enkele tienduizenden euro's per jaar.Tristan schreef:Bij banken betaal je niet voor de kaart, maar voor het pakket dat je afneemt. Hierdoor kun je gratis (spaar)rekeningen openen; advies over leningen, verzekeringen, etc. inwinnen en gebruikmaken van allerlei diensten die de bank aanbiedt. Dus als je moet betalen voor de kaart, dient het vervoer gratis te zijn. Maar aangezien dit niet realistisch is, moet je betalen voor het vervoer en dient de kaart gratis te zijn.dennistd schreef:Voor een creditcard betaal je ook jaarlijks een X-bedrag, of je hem nou gebruikt of nietTristan schreef: Wat ik wil is het volgende:
1. Kaarten an sich dienen gratis te zijn, eventueel zou wel het km-tarief iets omhoog kunnen (niet meer dan € 0,001 per km), zodat de gebruiker van de kaart betaalt en niet degene die wel een kaart hebben, maar deze niet of nauwelijks gebruiken.
Dit systeem is onhoudbaar en Windows XP is hier het levende voorbeeld van.De Oyster in Londen wordt ook continu scherper beveiligd, maar toch verlopen Oysters nooit. Kaarten kunnen via natuurlijk verloop (ze gaan vast wel een keer defect) vervangen worden door een veiligere chip.
Wat de AH doet moeten ze zelf weten, OV is iets heel anders en gaat, in het geval van regionale OV, over hele andere bedragen dan de wekelijkse boodschappen. Vertrouw jij de gemiddelde Nederlander als het gaat om hun belastingaangifte? Het wordt gewoon niet gezien als stelen.Een chauffeur zou steekproefsgewijs controle kunnen uitvoeren. Controle is goed, VERtrouwen is beter.
Tegenwoordig kun je bij de meeste vestigingen van Albert Heijn je boodschappen zelf scannen. Bij het afrekenen wordt er steekproefsgewijs controle uitgevoerd.
Waarmee je mensen die het al niet breed hebben nog veel harder de schulden in helpt. Dat zijn de mensen die massaal gaan zwartreizen. Dit systeem werkt gewoon beter.Bij wanbetalers kan TLS een incassobureau inschakelen. Dat doen ze al (weliswaar veel te snel) bij reizigers die automatisch opladen op hun kaart hebben en waarbij er één incassering een keer mislukt.
Klopt. Maar je moet niet doen alsof het een oneindig moeilijk opgave is. Iedere Nederlander die niet op een van de overzeese gebiedsdelen woont komt wel eens in de buurt van een station met een loket.Toen de Chipknip nog bestond, kon je dit ook gewoon bij een oplaadpunt doen, zonder direct je bankpas te hoeven beëindigen. Ook bij een ander contactloos betaalsysteem (MiniTix) is het mogelijk om (een deel van) het saldo volledig kosteloos naar je bankrekening over te boeken, zonder deze digitale portemonnee te hoeven beëindigen. Kortom: het is onzin dat dat alleen maar mogelijk moet zijn bij beëindiging van de kaart.
In ongeveer 50% van het land is het signaal op zijn zachtst gezegd twijfelachtig. Helemaal in de regionale bussen. Sterker nog, zelfs in de buurt van grote stations is het 3G-bereik belachelijk belabberd. Het is niet voor niets dat de grote telefoonmaatschappijen door NS zijn aangespoord om hier iets aan te doen. T-Mobile of KPN, het maakt niet zoveel uit, Utrecht, Deventer, Zwolle, Hilversum, géén bereik.In 99,99% van het land is het mobiele bereik goed tot zeer goed en in de overige 0,01% is het bereik redelijk tot goed, dus wat jij beweert is flauwekul.
Bron dat ze 1 cent kosten? En dan nog, zelfs als alle Nederlanders 7,50 zouden betalen voor een OVC heb je 127 miljoen euro en dat is nog niet genoeg om de verbindingen en bandbreedte van te kunnen betalen waar alle transacties overheen moeten naar de datacentra. Als je NUL verstand hebt van ICT dan moet je je er niet tegenaan bemoeien, dit soort opmerkingen is echt een van de ergste problemen waar ik in mijn dagelijks werk mee te maken heb "dat doen jullie toch wel ff". Flikker op man. Zelfde categorie opmerking als tegen de ICT'ers op de zaak zeggen dat ze toch naar de mediamarkt kunnen voor 2TB voor €69,- als er geen ruimte meer op de netwerkschijven is. ZO WERKT HET GEWOON NIET.Is niet nodig. Het is een eenmalige investering voor TLS en aangezien ze ov-chipkaarten op dit moment voor ca. 750% van de productiekosten verkopen, lijkt mij dat ze genoeg geld in kas hebben voor deze investering.
Winkeliers zitten hier echt niet op te wachten en keren de OVC de rug toe waarmee het aantal servicepunten vermindert.Deze winkels dienen de beschikking te krijgen over apparatuur waarmee ze kunnen zien wat het actuele saldo is en dienen dit saldo volledig uit te kunnen keren, bijvoorbeeld via retourpinnen, wat momenteel steeds verder uitgerold wordt.
En dat kan je, alleen niet direct. Niet zo janken.Niet iedereen zal het gaan controleren, maar wel moet iedereen de mogelijkheid krijgen om de gegevens te controleren op juistheid.
Misschien. Geen slecht idee in ieder geval.Met TrajectVrij BMT kan de reiziger een bepaald traject, ongeacht vervoerder, ongeacht type vervoer, afkopen. Daar heeft de reiziger dus veel meer aan.
In jouw geval. Ja, nee, dan wel. Ik ben in ieder geval goedkoper uit en ik ga niet eens over een zonegrens heen.Het is alleen goedkoper geworden voor reizen die eindigen bij een halte die nèt over een zonegrens ligt, waar je in het strippenkaarttijdperk een strip extra kost. Vóór de ov-chipkaart kon ik, na 09.00 uur, voor € 2,20 naar Utrecht reizen, in plaats van 9 strippen (ca. € 4,50), dus in mijn geval was het papieren kaartje vroeger meer dan 50% goedkoper. Nu koop je voor een rit waar de ov-chipkaartprijs € 2,61 is, een ritkaartje van € 4,-, dus zo'n 53% duurder.
Jij bent het levende voorbeeld waarom controleren beter is dan vertrouwen.Als het eerste deel van punt 4 doorgevoerd zou worden (controle vs. vertrouwen), is dit punt automatisch van kracht geworden, want dan wordt er bij inchecken niets afgeschreven.
Tante mien uit Appelscha heeft familie die geld voor haar uit de muur haalt en haar OVC oplaadt.Alleen is het slechts op een zeer beperkt aantal locaties mogelijk om de kaart met contant (enkel munt)geld op de laden, dus Tante Mien uit Appelscha heeft daar niets aan.
Ik weet wel waarom, zodat notoire zwartrijders zoals jij gewoon weer hun gang kunnen gaan.15. Poortjes naar de schroothoop.
Als hij blatante leugens en onwaarheden blijft verkondigen dan moet je daar tegen blijven strijden. Het is gewoon één grote hoop emmer met stront die hij omkeert.TomSteyl schreef:Dames en heren toch! Hoelang gaan dit soort discussies nog door hier? Ik zie sommige discussies zo vaak terug komen, daar kan Heintje Davids een puntje aan zuigen. Discussies ontbranden vaak tot een over-en-weer gaan van wie het meeste gelijk heeft.
- Spoiler: show
Welk probleem lost dit op? Het wordt er alleen maar onduidelijker op, omdat je vaker de vraag moet stellen of je wel of niet in- of uit moet checken, wat dus fouten in de hand werkt. Wat dat betreft is het huidige systeem, met uitzondering van het overstappen binnen het station (Amsterdam Amstel, Zutphen, etc), echt zo gek nog niet.Tristan schreef:3. Je dient alleen aan het begin en aan het eind van de reis in- of uit te checken, ongeacht hoe vaak en op welk type vervoer je overstapt. Het systeem dient gekoppeld te worden aan bijvoorbeeld 9292 om zodoende de voor de reiziger beste ritprijs te berekenen.
Dus ook hier één gebied voor twee vervoerders? Krijgen we ook hier de Zwolse oplossing :XBee schreef://images.tapatalk-cdn.com/15/06/29 ... 2f079c.jpg
Station Leeuwarden krijgt ook poortjes, zoals op bovenstaande plattegrond. Bron: https://twitter.com/timojepkema/status/ ... 2615541761
Een discussie voeren op een internetforum is wel wat anders dan het hebben van verkering natuurlijk. Naast het voeden van elkaars ego zijn de meeste mensen (in ieder geval op dit forum) gewoon constructief aan het meedenken over mogelijke oplossingen in het openbaar vervoer. Daarom vind ik het nog altijd een leuk forum om rond te neuzen. Bovendien loopt er veel deskundigheid rond hier, die ik in veel gevallen zelfs hoger acht dan diverse Tweede Kamerleden die weinig verder kijken dan hun eigen Mast(wijk) groot is.TomSteyl schreef:Dames en heren toch! Hoelang gaan dit soort discussies nog door hier? Ik zie sommige discussies zo vaak terug komen, daar kan Heintje Davids een puntje aan zuigen. Discussies ontbranden vaak tot een over-en-weer gaan van wie het meeste gelijk heeft.
- Spoiler: show
Arnhem en Nijmegen idem.Daniel schreef:Dordrecht krijgt ook een gemeenschappelijk Arriva/NS gebied binnen de poortjes, dat zal ook wel zo'n Zwolse oplossing worden dan. Zitten we al op vier stations met voorlopig nog zinloze poortjes dus (Zwolle, Amersfoort, Leeuwarden en Dordrecht)
Zeker! Maar er zijn best nog veel 'ingewikkelde locaties'... Laat ik het zo zeggen: als je een factuur van TrajectVrij ziet, is in elk geval niet in één oogopslag volkomen helder dat de berekeningen / uitkomsten juist zijn.Daniel schreef:Het ligt er gewoon heel erg aan ook op welk traject je vast reist.
Wie heeft het daar over?huibf schreef:Dat gezeur over kosten vd chipkaat en privacy geneuzel...
Nouja, dat valt bij mij door een relatief kort traject tussen twee IC-stations nog mee dus. Het wordt pas echt lastig als je abonnement op meerdere routes bruikbaar is want dan is er maar eentje waarop je ook gratis naar de tussenstations kunt reizen.Hendrik schreef:Laat ik het zo zeggen: als je een factuur van TrajectVrij ziet, is in elk geval niet in één oogopslag volkomen helder dat de berekeningen / uitkomsten juist zijn.
Nou poe hee, NS heeft een poster opgehangen :') Ik vind het eerlijk gezegd idioot dat NS zelf blijkbaar dit soort dingen steeds blijft 'ontdekken' terwijl NS inmiddels 10 jaar met de ov-chipkaart bezig is. Elke keer bij dit soort fouten reizigers naar de klantenservice verwijzen is geen oplossing, het is gewoon een ontwerpfout waar geen aandacht aan besteed is...Uiteraard is het vervelend dat het probleem bestaat en dat het oplossen even duurt, maar om nu te zeggen dat NS er helemaal niets aan heeft gedaan...