Pagina 4 van 11

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 21:21
door ODRAIL
Heb je er moeite mee?

Ik niet :wink: .

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 21:24
door Thom91
TomSteyl schreef:Dames en heren toch! Hoelang gaan dit soort discussies nog door hier? Ik zie sommige discussies zo vaak terug komen, daar kan Heintje Davids een puntje aan zuigen. Discussies ontbranden vaak tot een over-en-weer gaan van wie het meeste gelijk heeft.

Spoiler: show
https://sochicken.nl/waarom-gelijk-krij ... rdeloos-is
Omdat je met een stel autisten zit die niet de waarheid durven in te zien.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 21:25
door Suus
Afbeelding

Station Leeuwarden krijgt ook poortjes, zoals op bovenstaande plattegrond. Bron: https://twitter.com/timojepkema/status/ ... 2615541761

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 21:32
door ODRAIL
Dat verschil tussen blauw en grijs had wel iets duidelijker gemogen op de tekening.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 22:52
door deadlock
Tristan schreef:
dennistd schreef:
Tristan schreef: Wat ik wil is het volgende:

1. Kaarten an sich dienen gratis te zijn, eventueel zou wel het km-tarief iets omhoog kunnen (niet meer dan € 0,001 per km), zodat de gebruiker van de kaart betaalt en niet degene die wel een kaart hebben, maar deze niet of nauwelijks gebruiken.
Voor een creditcard betaal je ook jaarlijks een X-bedrag, of je hem nou gebruikt of niet
Bij banken betaal je niet voor de kaart, maar voor het pakket dat je afneemt. Hierdoor kun je gratis (spaar)rekeningen openen; advies over leningen, verzekeringen, etc. inwinnen en gebruikmaken van allerlei diensten die de bank aanbiedt. Dus als je moet betalen voor de kaart, dient het vervoer gratis te zijn. Maar aangezien dit niet realistisch is, moet je betalen voor het vervoer en dient de kaart gratis te zijn.
Nee, je betaalt bij heel veel banken expliciet voor de betaalpas. Vroeger was het zelfs zo dat een Via-De-Bank-Pas gratis was, een EuroPas ongeveer Fl5,- per jaar kostte en een WereldPas ongeveer Fl15,- Die bedragen gaan (bij ABN iig) nu per kwartaal, €1,95 per pas bij de ABN AMRO. Credit Card is nog een iets ander verhaal, daar betaal je namelijk bovenop de transactie een Credit Card fee (rond de 3%), in Nederland is het gebruikelijk dat die door de verkoper gedragen worden, in de VS komen die kosten bovenop je aankoop. Hiervan wordt bijvoorbeeld de verzekering betaald. De kaart zelf kost nog eens afhankelijk van je limiet en bank een tussenpersoon tussen de €5,- en enkele tienduizenden euro's per jaar.
De Oyster in Londen wordt ook continu scherper beveiligd, maar toch verlopen Oysters nooit. Kaarten kunnen via natuurlijk verloop (ze gaan vast wel een keer defect) vervangen worden door een veiligere chip.
Dit systeem is onhoudbaar en Windows XP is hier het levende voorbeeld van.
Een chauffeur zou steekproefsgewijs controle kunnen uitvoeren. Controle is goed, VERtrouwen is beter.
Tegenwoordig kun je bij de meeste vestigingen van Albert Heijn je boodschappen zelf scannen. Bij het afrekenen wordt er steekproefsgewijs controle uitgevoerd.
Wat de AH doet moeten ze zelf weten, OV is iets heel anders en gaat, in het geval van regionale OV, over hele andere bedragen dan de wekelijkse boodschappen. Vertrouw jij de gemiddelde Nederlander als het gaat om hun belastingaangifte? Het wordt gewoon niet gezien als stelen.
Bij wanbetalers kan TLS een incassobureau inschakelen. Dat doen ze al (weliswaar veel te snel) bij reizigers die automatisch opladen op hun kaart hebben en waarbij er één incassering een keer mislukt.
Waarmee je mensen die het al niet breed hebben nog veel harder de schulden in helpt. Dat zijn de mensen die massaal gaan zwartreizen. Dit systeem werkt gewoon beter.
Toen de Chipknip nog bestond, kon je dit ook gewoon bij een oplaadpunt doen, zonder direct je bankpas te hoeven beëindigen. Ook bij een ander contactloos betaalsysteem (MiniTix) is het mogelijk om (een deel van) het saldo volledig kosteloos naar je bankrekening over te boeken, zonder deze digitale portemonnee te hoeven beëindigen. Kortom: het is onzin dat dat alleen maar mogelijk moet zijn bij beëindiging van de kaart.
Klopt. Maar je moet niet doen alsof het een oneindig moeilijk opgave is. Iedere Nederlander die niet op een van de overzeese gebiedsdelen woont komt wel eens in de buurt van een station met een loket.
In 99,99% van het land is het mobiele bereik goed tot zeer goed en in de overige 0,01% is het bereik redelijk tot goed, dus wat jij beweert is flauwekul.
In ongeveer 50% van het land is het signaal op zijn zachtst gezegd twijfelachtig. Helemaal in de regionale bussen. Sterker nog, zelfs in de buurt van grote stations is het 3G-bereik belachelijk belabberd. Het is niet voor niets dat de grote telefoonmaatschappijen door NS zijn aangespoord om hier iets aan te doen. T-Mobile of KPN, het maakt niet zoveel uit, Utrecht, Deventer, Zwolle, Hilversum, géén bereik.
Is niet nodig. Het is een eenmalige investering voor TLS en aangezien ze ov-chipkaarten op dit moment voor ca. 750% van de productiekosten verkopen, lijkt mij dat ze genoeg geld in kas hebben voor deze investering.
Bron dat ze 1 cent kosten? En dan nog, zelfs als alle Nederlanders 7,50 zouden betalen voor een OVC heb je 127 miljoen euro en dat is nog niet genoeg om de verbindingen en bandbreedte van te kunnen betalen waar alle transacties overheen moeten naar de datacentra. Als je NUL verstand hebt van ICT dan moet je je er niet tegenaan bemoeien, dit soort opmerkingen is echt een van de ergste problemen waar ik in mijn dagelijks werk mee te maken heb "dat doen jullie toch wel ff". Flikker op man. Zelfde categorie opmerking als tegen de ICT'ers op de zaak zeggen dat ze toch naar de mediamarkt kunnen voor 2TB voor €69,- als er geen ruimte meer op de netwerkschijven is. ZO WERKT HET GEWOON NIET.
Deze winkels dienen de beschikking te krijgen over apparatuur waarmee ze kunnen zien wat het actuele saldo is en dienen dit saldo volledig uit te kunnen keren, bijvoorbeeld via retourpinnen, wat momenteel steeds verder uitgerold wordt.
Winkeliers zitten hier echt niet op te wachten en keren de OVC de rug toe waarmee het aantal servicepunten vermindert.

Sowieso, ik ken echt niemand die het saldo op zijn OVC overal en altijd zou willen terugstorten. Zelfs van hun chipknip niet trouwens, als je dat hebt opgeladen gebruik je het. En zo niet, dan zie je het wel op je bankrekening verschijnen (heuh, 100 euro erbij afgelopen januari).
Niet iedereen zal het gaan controleren, maar wel moet iedereen de mogelijkheid krijgen om de gegevens te controleren op juistheid.
En dat kan je, alleen niet direct. Niet zo janken.
Met TrajectVrij BMT kan de reiziger een bepaald traject, ongeacht vervoerder, ongeacht type vervoer, afkopen. Daar heeft de reiziger dus veel meer aan.
Misschien. Geen slecht idee in ieder geval.
Het is alleen goedkoper geworden voor reizen die eindigen bij een halte die nèt over een zonegrens ligt, waar je in het strippenkaarttijdperk een strip extra kost. Vóór de ov-chipkaart kon ik, na 09.00 uur, voor € 2,20 naar Utrecht reizen, in plaats van 9 strippen (ca. € 4,50), dus in mijn geval was het papieren kaartje vroeger meer dan 50% goedkoper. Nu koop je voor een rit waar de ov-chipkaartprijs € 2,61 is, een ritkaartje van € 4,-, dus zo'n 53% duurder.
In jouw geval. Ja, nee, dan wel. Ik ben in ieder geval goedkoper uit en ik ga niet eens over een zonegrens heen.
Als het eerste deel van punt 4 doorgevoerd zou worden (controle vs. vertrouwen), is dit punt automatisch van kracht geworden, want dan wordt er bij inchecken niets afgeschreven.
Jij bent het levende voorbeeld waarom controleren beter is dan vertrouwen.
Alleen is het slechts op een zeer beperkt aantal locaties mogelijk om de kaart met contant (enkel munt)geld op de laden, dus Tante Mien uit Appelscha heeft daar niets aan.
Tante mien uit Appelscha heeft familie die geld voor haar uit de muur haalt en haar OVC oplaadt.
15. Poortjes naar de schroothoop.
Ik weet wel waarom, zodat notoire zwartrijders zoals jij gewoon weer hun gang kunnen gaan.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 22:55
door deadlock
TomSteyl schreef:Dames en heren toch! Hoelang gaan dit soort discussies nog door hier? Ik zie sommige discussies zo vaak terug komen, daar kan Heintje Davids een puntje aan zuigen. Discussies ontbranden vaak tot een over-en-weer gaan van wie het meeste gelijk heeft.

Spoiler: show
https://sochicken.nl/waarom-gelijk-krij ... rdeloos-is
Als hij blatante leugens en onwaarheden blijft verkondigen dan moet je daar tegen blijven strijden. Het is gewoon één grote hoop emmer met stront die hij omkeert.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 23:10
door Wubbo
Tristan schreef:3. Je dient alleen aan het begin en aan het eind van de reis in- of uit te checken, ongeacht hoe vaak en op welk type vervoer je overstapt. Het systeem dient gekoppeld te worden aan bijvoorbeeld 9292 om zodoende de voor de reiziger beste ritprijs te berekenen.
Welk probleem lost dit op? Het wordt er alleen maar onduidelijker op, omdat je vaker de vraag moet stellen of je wel of niet in- of uit moet checken, wat dus fouten in de hand werkt. Wat dat betreft is het huidige systeem, met uitzondering van het overstappen binnen het station (Amsterdam Amstel, Zutphen, etc), echt zo gek nog niet.

Het berekenen van de gunstigste prijs kan ook als je tussendoor wel in- en uit moet checken.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 23:16
door JWM
Bee schreef://images.tapatalk-cdn.com/15/06/29 ... 2f079c.jpg

Station Leeuwarden krijgt ook poortjes, zoals op bovenstaande plattegrond. Bron: https://twitter.com/timojepkema/status/ ... 2615541761
Dus ook hier één gebied voor twee vervoerders? Krijgen we ook hier de Zwolse oplossing :X

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 23:18
door Daniel
Dordrecht krijgt ook een gemeenschappelijk Arriva/NS gebied binnen de poortjes, dat zal ook wel zo'n Zwolse oplossing worden dan. Zitten we al op vier stations met voorlopig nog zinloze poortjes dus (Zwolle, Amersfoort, Leeuwarden en Dordrecht)

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 23:38
door Geert
Ach, hopelijk helpt het om de ontwikkeling van single check in te versnellen :)

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 23:42
door JWM
Wellicht is Arriva voor NS geen constructieve partner in het afsluiten van stations en hebben ze dan maar dit neergezet in de hoop dat de politiek er op duikt en er zo wat druk op Arriva komt.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: di 30 jun 2015, 18:17
door Vinny
TomSteyl schreef:Dames en heren toch! Hoelang gaan dit soort discussies nog door hier? Ik zie sommige discussies zo vaak terug komen, daar kan Heintje Davids een puntje aan zuigen. Discussies ontbranden vaak tot een over-en-weer gaan van wie het meeste gelijk heeft.

Spoiler: show
https://sochicken.nl/waarom-gelijk-krij ... rdeloos-is
Een discussie voeren op een internetforum is wel wat anders dan het hebben van verkering natuurlijk. Naast het voeden van elkaars ego zijn de meeste mensen (in ieder geval op dit forum) gewoon constructief aan het meedenken over mogelijke oplossingen in het openbaar vervoer. Daarom vind ik het nog altijd een leuk forum om rond te neuzen. Bovendien loopt er veel deskundigheid rond hier, die ik in veel gevallen zelfs hoger acht dan diverse Tweede Kamerleden die weinig verder kijken dan hun eigen Mast(wijk) groot is.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: di 30 jun 2015, 19:06
door BrengMe
Daniel schreef:Dordrecht krijgt ook een gemeenschappelijk Arriva/NS gebied binnen de poortjes, dat zal ook wel zo'n Zwolse oplossing worden dan. Zitten we al op vier stations met voorlopig nog zinloze poortjes dus (Zwolle, Amersfoort, Leeuwarden en Dordrecht)
Arnhem en Nijmegen idem.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 21:15
door Daniel
Op station Amersfoort is inmiddels de deur van het loket zo'n anderhalve meter naar rechts verplaatst, waarmee deze zich nu voor de toekomstige poortjes bevindt. Ter voorkoming van hoofdpijn heeft men op de oude plek van de deur vanalles achter het raam neergezet en een briefje met pijl naar de nieuwe ingang opgehangen, zodat er geen reizigers door het raam heen proberen te lopen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 22:12
door ODRAIL
Kunnen die poortjes niet gewoon op de plek komen waar nu de paaltjes staan?

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 22:36
door Daniel
Nee want dan zou perron 1/2 buiten de poortjeszone komen en moet je bij alle overstappen naar andere perrons dus uit- en inchecken of via de traverse achteraan. Die traverse heeft echter weer geen lift en/of roltrap, dus dat zou niet heel praktisch zijn voor slecht ter been zijnde mensen.
In de huidige situatie met paaltjes zit de lift naar perron 1/2 trouwens zelfs nog voor de paaltjes, de poortjes komen wel voor de lift vanaf de ingang gezien.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: do 09 jul 2015, 19:27
door Daniel
Poortjes op station Amersfoort gaan volgende week daadwerkelijk geplaatst worden maar blijven voorlopig nog open. Pas vanaf 15 november gaan ze in fasen dicht, tegelijk met de start van de proef met omcheckloos overstappen van NS op de Valleilijn. In het eerste kwartaal van 2016 zullen ze definitief sluiten.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: ma 13 jul 2015, 22:43
door Daniel
Toch maar goed dat ik weer eens m'n transactieoverzicht naliep... kwam ik dus het 3e geval op rij tegen waar Connexxion doodleuk voltarief rekent voor een reis met TrajectVrij buiten traject met checkin om 10.06 uur op een doordeweekse dag :?

Overigens zag ik in m'n facturen dat NS blijkbaar ook doet aan achteraf corrigeren van ritprijzen. Eind mei maakte ik 'n rondje Amersfoort - Zwolle - Almelo (via Mariënberg) - Amsterdam (via omgeleide ICB) - Amersfoort. Daarvan waren in eerste instantie alleen de NS-delen gefactureerd en betaalde ik dus 12,40 voor Almelo - Amsterdam en 1,60 voor Amsterdam - Amersfoort met LAK. Op de factuur van een maand later stond ook het tussenliggende stukje met Arriva, kreeg ik 14 euro teruggestort, en werd er opnieuw afgerekend met iets van 4 nogwat voor Almelo - Amsterdam met LAK en eveneens 4 nogwat voor Amsterdam - Amersfoort. Uiteindelijk 33% goedkoper dus, maar er blijkt bij een rondreis met TrajectVrij dus altijd nog ergens een tariefknip in te zitten.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: di 14 jul 2015, 07:46
door Hendrik
In elk geval blijft het voor de (gemiddelde) reiziger een mysterie hoe NS bij TrajectVrij bepaalt welk bedrag er op de rekening komt te staan...

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: di 14 jul 2015, 07:56
door Daniel
Het ligt er gewoon heel erg aan ook op welk traject je vast reist. Als dat ergens middenin een groot netwerk aan sporen ligt kan de prijsberekening soms wel wat onverwachte routes nemen. Helemaal als er dan nog weer ergens een andere vervoerder tussen zit.
Bij mij wordt bijvoorbeeld voor bijna alle bestemmingen die ik uit Amersfoort kan hebben vanaf Utrecht gerekend (Hilversum van Overvecht, Amsterdam en alles ten noordwesten ervan via Centraal) en betaal ik eigenlijk alleen richting Zwolle en Apeldoorn vanaf Amersfoort bijvoorbeeld.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: di 14 jul 2015, 07:59
door huibf
Dat gezeur over kosten vd chipkaat en privacy geneuzel...

Een bankpas kost ook geld dat zit inbegrepen bij het pakket. Daarmee betaal je ook voor het gebruik vd automaten. Enige service heb ik nooit gekregen bij een bank, ook niet van OVC.

Ik vergelijk het met het rijbewijspasje. Dit is nog veel duurder en dat kaartje is ook nog dom ook.

Privacy. Wie heeft er geen mobiele telefoon en betaald alles cash?

Zucht....

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: di 14 jul 2015, 08:43
door Hendrik
Daniel schreef:Het ligt er gewoon heel erg aan ook op welk traject je vast reist.
Zeker! Maar er zijn best nog veel 'ingewikkelde locaties'... :wink: Laat ik het zo zeggen: als je een factuur van TrajectVrij ziet, is in elk geval niet in één oogopslag volkomen helder dat de berekeningen / uitkomsten juist zijn. :P
huibf schreef:Dat gezeur over kosten vd chipkaat en privacy geneuzel...
Wie heeft het daar over? :?:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: di 14 jul 2015, 08:57
door Daniel
Hendrik schreef:Laat ik het zo zeggen: als je een factuur van TrajectVrij ziet, is in elk geval niet in één oogopslag volkomen helder dat de berekeningen / uitkomsten juist zijn. :P
Nouja, dat valt bij mij door een relatief kort traject tussen twee IC-stations nog mee dus. Het wordt pas echt lastig als je abonnement op meerdere routes bruikbaar is want dan is er maar eentje waarop je ook gratis naar de tussenstations kunt reizen.
Maar sowieso weet ik natuurlijk niet de tarieven overal uit m´n hoofd, dus prijzen met foutjes vallen niet zo heel snel op en zeker als je er LAK bij krijgt wordt het lastig checken.

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: wo 22 jul 2015, 15:09
door Suus
Rover ontdekt weer eens wat en gooit er een persbericht uit: http://nos.nl/artikel/2048340-ns-reizig ... rstap.html

De stations die het betreft (Hvs, Asdm en Asdz) zijn al weken, zoniet maanden voorzien van posters die het probleem uitleggen aan de reiziger. Het staat daarnaast ook al uitgebreid uitgelegd op de website van NS: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... rtjes.html

Uiteraard is het vervelend dat het probleem bestaat en dat het oplossen even duurt, maar om nu te zeggen dat NS er helemaal niets aan heeft gedaan...

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Geplaatst: wo 22 jul 2015, 15:42
door Geert
Volgens mij heb ik vorige maand al een bericht van Rover hierover gelezen, meer dus dat de NOS het nu ontdekt.
Uiteraard is het vervelend dat het probleem bestaat en dat het oplossen even duurt, maar om nu te zeggen dat NS er helemaal niets aan heeft gedaan...
Nou poe hee, NS heeft een poster opgehangen :') Ik vind het eerlijk gezegd idioot dat NS zelf blijkbaar dit soort dingen steeds blijft 'ontdekken' terwijl NS inmiddels 10 jaar met de ov-chipkaart bezig is. Elke keer bij dit soort fouten reizigers naar de klantenservice verwijzen is geen oplossing, het is gewoon een ontwerpfout waar geen aandacht aan besteed is...