OVer Missers in de Reisinformatie #41

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

OVer Missers in de Reisinformatie #41

Bericht door reisthijs »

Dat dit zo "hoort" (systeemtechnisch gezien) betekent niet dat dit geen misser is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Daniel »

In de categorie bizarre reisinfo: op Amersfoort de omroep "De intercity naar Apeldoorn en Groningen vertrekt van spoor 1, wegens werkzaamheden rijdt deze intercity naar Deventer en niet naar Groningen".
Net alsof die IC normaal wel via Apd naar Gn rijdt. Die omroep wordt trouwens afgewisseld met het bericht dat de IC naar Groningen wegens werkzaamheden niet kan rijden en het omreisadvies via Deventer is. Ideaal recept voor verwarring gezien je vervolgens op de TB14s geen IC naar Deventer kunt vinden. Immers worden die als IC naar Groningen via Apeldoorn aangekondigd :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Freek »

Door diezelfde werkzaamheden rijdt de IC Deventer - Enkhuizen niet zodat het pad vrij gehouden kan worden voor de omgeleide IC die normaal van/naar Groningen rijdt. In Apeldoorn werd dat zojuist omgeroepen met de mededeling: 'door werkzaamheden rijdt de IC naar Enkhuizen niet. De eerst volgende IC naar Amersfoort is de trein naar Utrecht en Rotterdam". Dat leverde mij al stress op want ik wist niets van werkzaamheden en dacht dat er een halfuurdienst reed ipv een kwartiersdienst.

Maar eigenlijk mag ik niet klagen, had ik maar de reisplanner moeten raadplegen voor vertrek. NS-Noob dat ik ook ben.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Geert »

Misschien moet NS het beleid "altijd de oorspronkelijke eindbestemming tonen" eens herzien, als je ziet hoe vaak het tot verwarring en ergernis leidt... :N
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Daniel »

In Utrecht stond vanmiddag tot m'n verbazing juist weer gewoon "Intercity Deventer, via Amersfoort en Apeldoorn" op de borden voor de omgelegde t559. Dus of een wel heel snelle aanpassing of het hangt net van de verkeersleidingspost af wat er gedaan wordt.
OBIS was in elk geval weer lekker potentieel verwarrend en gaf in deze IC naar Deventer bij Amersfoort aan dat ik zou kunnen overstappen op de IC naar Apeldoorn. Dat was dus gewoon exact dezelfde trein...

Wat ook wel de trein aan het lachen maakte was een omroep van de machinist: "Zoals u wellicht merkt rijden wij momenteel wat langzamer dan normaal. Ik heb net de treindienstleider gebeld en die wist ook niet wat er voor ons rijdt, maar het rijdt in elk geval langzaam" :mrgreen: Heb toch zo'n vermoeden: een trein allicht, 't zal vast geen railfiets geweest zijn :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Wubbo »

Ik zit nu in de trein die volgens Obis om 12.11 in Zaandam is, en om 12.12 in Amsterdam Sloterdijk.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door regenmaker »

Nou jij hebt tenminste reisinformatie. Op het busstation in Arnhem is nog steeds geen actuele reisinformatie. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door webguy »

Was daar gisteren - wat een tot station blijft dat. Zijn er draaideuren, staan ze op standje 0
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door regenmaker »

Nou de draaideuren draaien wel, maar de deuren ernaast staan gewoon open. :') Iedereen pakt dus niet de draaideur.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Misschien moet NS het beleid "altijd de oorspronkelijke eindbestemming tonen" eens herzien, als je ziet hoe vaak het tot verwarring en ergernis leidt... :N
Die treinen kun je natuurlijk ook een totaal ander nummer geven, en als "extra trein" in de reisplanner stoppen. En dan natuurlijk wel de feitelijke eindbestemming en tussenhaltes tonen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door reisthijs »

Doordat er vanochtend in Utrecht werd omgeroepen dat de trein naar Heerlen van 5 vertrok wist ik meteen dat er iets mis was.

Maar omroepen dat de trein richting Amsterdam niet reed was kennelijk te veel moeite.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Daniel »

Verrassend... vanmorgen was in Amersfoort de omroep opeens aangepast en had men het gewoon over "De intercity naar Apeldoorn en Deventer" i.p.v. die naar Apeldoorn en Groningen. Alleen is ´ie nu wat nutteloos geworden want alleen melden dat de IC naar Apeldoorn en Deventer van spoor 1 vertrekt heeft niet zo heel veel zin: daar vertrekt ´ie immers altijd al.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Freek »

Maar hij is nu soms ook op spoor 2 gepland. Gisteren meerdere keren in Amersfoort op het station geweest en de trein vertrok of van 1 of van 2. Logica heb ik er nog niet in kunnen vinden. Wel deze mooie foto kunnen maken
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Daniel »

Vanwege de rijwegen komt de s1500 normaalgesproken op spoor 1 als ´ie naar Deventer door gaat (niet kruisend met IC naar Zwolle) en op spoor 2 als ´ie tot Amersfoort rijdt (zodat hij parallel aan de IC naar Zwolle door naar Schothorst kan om te keren). Het spoorgebruik van de (12)500 is juist precies het omgekeerde daarvan.
Maar het lijkt er inderdaad op dat men op sommige tijden is vergeten deze wisseling van de vertreksporen door te voeren. Zo kwam ik gisteren met de naar Deventer omgelegde t559 ook op spoor 2 aan (het gebruikelijke aankomstspoor van die trein) terwijl rond 7.00 uur ´s ochtends de treinen wel van spoor gewisseld hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door JWM »

2x dezelfde trein onder elkaar :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Daniel »

Mja, da's vanwege de aparte TBP voor de twee perronfasen die nooit apart van elkaar gebruikt worden. Komt op heel station Amersfoort voor, m.u.v. spoor 4/5 want daar is wel daadwerkelijk sprake van fasegebruik.
Op spoor 1 is daarbij nog nieteens fasegebruik mogelijk bij gebrek aan een sein halverwege het perron. Op spoor 2 kan het wel, maar gelukkig voor de reizigers is er in mijn herinnering nog nooit een trein van spoor 2A vertrokken want dan sta je ergens achter de overkapping op een flinke wandeling van de stationshal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door JWM »

Het is niet alleen Amersfoort natuurlijk waar dit voor komt...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Daniel »

Wel beperkt tot de stations met meerdere perronfasen maar slechts één perrontoegang vanuit een tunnel/traverse.
In Utrecht Centraal zie je het bijvoorbeeld niet, daar hangen bij de perrontoegangen gewoon dubbele PVs voor de twee sporen en staat de andere fase bij een andere trap. Dordrecht heeft eveneens PVs met vier schermen, maar dat lijkt meer een samengestelde uitvoering te zijn (met de klok ook in het midden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door JWM »

Wat mij betreft hadden ze overal schermen opgehangen met een compleet andere indeling. Stel dat een trein op spoor 1 pas over drie kwartier vertrekt en op spoor 2 twee binnen 10 minuten. Dan is het prominent aangeven van beide treinen van spoor 2 nuttiger.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Ardan »

Het 'volgende trein:'-regeltje onderin is er niet voor niets eah ;)
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door JWM »

En maakt het nog meer een zoekplaatje...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Ardan »

Pff ja, die foto van Freek hierboven spreekt boekdelen inderdaad. Heeft dat kreng nou wel of niet gereden?
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door JWM »

Even creatief bezig geweest met paint (A)
Afbeelding

Lijkt mij stukken duidelijker dan die zoekplaatjes die er nu hangen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Ardan »

Ik heb nog best lang moeten turen voor ik alle info verwerkt had eerlijk gezegd.
· Kleurgebruik (rood) voor afwijkingen = top. Anderzijds zie ik nu dat het wel heel erg afleidt.
· Spoornummer mag wat mij betreft achteraan. Ik ga nu meer daarop letten maar ik wil mijn trein zien. Ik zoek op bestemming en tussenstations, dát wil ik meteen zien, en daarna het spoornummer cq aan welke kant van het perron waar ik heen verwezen word ik moet zijn. Eerlijk gezegd mag ook de tijd achter de bestemming, alle kolommen omgedraaid dus. Ik denk dat de meeste mensen in die volgorde denken: 'de trein naar Boerenkoolstronkeradeel gaat zo laat van dat spoor'.
· Over een trein die niet rijdt wil ik graag geïnformeerd worden op het perron waar ik aankom, of bij de ingang van het station. Ik hoef tijdens het lopen naar een perron niet geïnformeerd te worden van 'hier komt normaal jouw trein maar nu lekker niet, hahaha'.
Ik zit nu zelfs te denken aan een apart scherm op perrons vóór je een tunnel/traverse/overgang ingaat, waar afwijkingen op komen. Dat je niet eerst naar je gebruikelijke perron toeloopt en dan pas ziet 'oh kut hij rijdt niet of van een heel ander perron'.
Maar goed, dit is hoe ik het nu zie, maar wie ben ik :P
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door JWM »

Uitgangspunt voor mij is de locatie van deze borden en en de informatiebehoefte van reizigers. Enerzijds een bevestiging dat hun trein daar vertrekt en daarnaast een update over de actuele status. Het extra laten opvallen van afwijkingen is dan belangrijk (+5? Snel nog even koffie halen). Het vermelden van een trein die er normaal gesproken wel vertrekt lijkt mij ook zeer relevante informatie. Als je stelt dat dit soort informatie uitsluitend bij ingang station en aankomstperron gegeven moet worden kan je het nut van dit soort perronopgangsborden beter meteen helemaal ter discussie stellen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten