Pagina 1 van 11

OVer Missers in de Reisinformatie #41

Geplaatst: ma 27 jul 2015, 08:34
door reisthijs
Dat dit zo "hoort" (systeemtechnisch gezien) betekent niet dat dit geen misser is.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: wo 29 jul 2015, 07:12
door Daniel
In de categorie bizarre reisinfo: op Amersfoort de omroep "De intercity naar Apeldoorn en Groningen vertrekt van spoor 1, wegens werkzaamheden rijdt deze intercity naar Deventer en niet naar Groningen".
Net alsof die IC normaal wel via Apd naar Gn rijdt. Die omroep wordt trouwens afgewisseld met het bericht dat de IC naar Groningen wegens werkzaamheden niet kan rijden en het omreisadvies via Deventer is. Ideaal recept voor verwarring gezien je vervolgens op de TB14s geen IC naar Deventer kunt vinden. Immers worden die als IC naar Groningen via Apeldoorn aangekondigd :roll:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: wo 29 jul 2015, 08:18
door Freek
Door diezelfde werkzaamheden rijdt de IC Deventer - Enkhuizen niet zodat het pad vrij gehouden kan worden voor de omgeleide IC die normaal van/naar Groningen rijdt. In Apeldoorn werd dat zojuist omgeroepen met de mededeling: 'door werkzaamheden rijdt de IC naar Enkhuizen niet. De eerst volgende IC naar Amersfoort is de trein naar Utrecht en Rotterdam". Dat leverde mij al stress op want ik wist niets van werkzaamheden en dacht dat er een halfuurdienst reed ipv een kwartiersdienst.

Maar eigenlijk mag ik niet klagen, had ik maar de reisplanner moeten raadplegen voor vertrek. NS-Noob dat ik ook ben.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: wo 29 jul 2015, 17:56
door Geert
Misschien moet NS het beleid "altijd de oorspronkelijke eindbestemming tonen" eens herzien, als je ziet hoe vaak het tot verwarring en ergernis leidt... :N

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: wo 29 jul 2015, 19:16
door Daniel
In Utrecht stond vanmiddag tot m'n verbazing juist weer gewoon "Intercity Deventer, via Amersfoort en Apeldoorn" op de borden voor de omgelegde t559. Dus of een wel heel snelle aanpassing of het hangt net van de verkeersleidingspost af wat er gedaan wordt.
OBIS was in elk geval weer lekker potentieel verwarrend en gaf in deze IC naar Deventer bij Amersfoort aan dat ik zou kunnen overstappen op de IC naar Apeldoorn. Dat was dus gewoon exact dezelfde trein...

Wat ook wel de trein aan het lachen maakte was een omroep van de machinist: "Zoals u wellicht merkt rijden wij momenteel wat langzamer dan normaal. Ik heb net de treindienstleider gebeld en die wist ook niet wat er voor ons rijdt, maar het rijdt in elk geval langzaam" :mrgreen: Heb toch zo'n vermoeden: een trein allicht, 't zal vast geen railfiets geweest zijn :P

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: wo 29 jul 2015, 21:12
door Wubbo
Ik zit nu in de trein die volgens Obis om 12.11 in Zaandam is, en om 12.12 in Amsterdam Sloterdijk.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: wo 29 jul 2015, 21:29
door regenmaker
Nou jij hebt tenminste reisinformatie. Op het busstation in Arnhem is nog steeds geen actuele reisinformatie. :P

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: wo 29 jul 2015, 21:45
door webguy
Was daar gisteren - wat een tot station blijft dat. Zijn er draaideuren, staan ze op standje 0

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: wo 29 jul 2015, 21:52
door regenmaker
Nou de draaideuren draaien wel, maar de deuren ernaast staan gewoon open. :') Iedereen pakt dus niet de draaideur.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: wo 29 jul 2015, 23:01
door Vinny
Geert schreef:Misschien moet NS het beleid "altijd de oorspronkelijke eindbestemming tonen" eens herzien, als je ziet hoe vaak het tot verwarring en ergernis leidt... :N
Die treinen kun je natuurlijk ook een totaal ander nummer geven, en als "extra trein" in de reisplanner stoppen. En dan natuurlijk wel de feitelijke eindbestemming en tussenhaltes tonen.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: do 30 jul 2015, 09:37
door reisthijs
Doordat er vanochtend in Utrecht werd omgeroepen dat de trein naar Heerlen van 5 vertrok wist ik meteen dat er iets mis was.

Maar omroepen dat de trein richting Amsterdam niet reed was kennelijk te veel moeite.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: do 30 jul 2015, 09:56
door Daniel
Verrassend... vanmorgen was in Amersfoort de omroep opeens aangepast en had men het gewoon over "De intercity naar Apeldoorn en Deventer" i.p.v. die naar Apeldoorn en Groningen. Alleen is ´ie nu wat nutteloos geworden want alleen melden dat de IC naar Apeldoorn en Deventer van spoor 1 vertrekt heeft niet zo heel veel zin: daar vertrekt ´ie immers altijd al.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: do 30 jul 2015, 13:11
door Freek
Maar hij is nu soms ook op spoor 2 gepland. Gisteren meerdere keren in Amersfoort op het station geweest en de trein vertrok of van 1 of van 2. Logica heb ik er nog niet in kunnen vinden. Wel deze mooie foto kunnen maken
Afbeelding

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: do 30 jul 2015, 13:31
door Daniel
Vanwege de rijwegen komt de s1500 normaalgesproken op spoor 1 als ´ie naar Deventer door gaat (niet kruisend met IC naar Zwolle) en op spoor 2 als ´ie tot Amersfoort rijdt (zodat hij parallel aan de IC naar Zwolle door naar Schothorst kan om te keren). Het spoorgebruik van de (12)500 is juist precies het omgekeerde daarvan.
Maar het lijkt er inderdaad op dat men op sommige tijden is vergeten deze wisseling van de vertreksporen door te voeren. Zo kwam ik gisteren met de naar Deventer omgelegde t559 ook op spoor 2 aan (het gebruikelijke aankomstspoor van die trein) terwijl rond 7.00 uur ´s ochtends de treinen wel van spoor gewisseld hebben.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: do 30 jul 2015, 14:11
door JWM
2x dezelfde trein onder elkaar :roll:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: do 30 jul 2015, 19:40
door Daniel
Mja, da's vanwege de aparte TBP voor de twee perronfasen die nooit apart van elkaar gebruikt worden. Komt op heel station Amersfoort voor, m.u.v. spoor 4/5 want daar is wel daadwerkelijk sprake van fasegebruik.
Op spoor 1 is daarbij nog nieteens fasegebruik mogelijk bij gebrek aan een sein halverwege het perron. Op spoor 2 kan het wel, maar gelukkig voor de reizigers is er in mijn herinnering nog nooit een trein van spoor 2A vertrokken want dan sta je ergens achter de overkapping op een flinke wandeling van de stationshal.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: do 30 jul 2015, 19:42
door JWM
Het is niet alleen Amersfoort natuurlijk waar dit voor komt...

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: do 30 jul 2015, 19:57
door Daniel
Wel beperkt tot de stations met meerdere perronfasen maar slechts één perrontoegang vanuit een tunnel/traverse.
In Utrecht Centraal zie je het bijvoorbeeld niet, daar hangen bij de perrontoegangen gewoon dubbele PVs voor de twee sporen en staat de andere fase bij een andere trap. Dordrecht heeft eveneens PVs met vier schermen, maar dat lijkt meer een samengestelde uitvoering te zijn (met de klok ook in het midden)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: vr 31 jul 2015, 00:26
door JWM
Wat mij betreft hadden ze overal schermen opgehangen met een compleet andere indeling. Stel dat een trein op spoor 1 pas over drie kwartier vertrekt en op spoor 2 twee binnen 10 minuten. Dan is het prominent aangeven van beide treinen van spoor 2 nuttiger.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: vr 31 jul 2015, 00:31
door Ardan
Het 'volgende trein:'-regeltje onderin is er niet voor niets eah ;)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: vr 31 jul 2015, 00:45
door JWM
En maakt het nog meer een zoekplaatje...

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: vr 31 jul 2015, 00:46
door Ardan
Pff ja, die foto van Freek hierboven spreekt boekdelen inderdaad. Heeft dat kreng nou wel of niet gereden?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: vr 31 jul 2015, 01:31
door JWM
Even creatief bezig geweest met paint (A)
Afbeelding

Lijkt mij stukken duidelijker dan die zoekplaatjes die er nu hangen.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: vr 31 jul 2015, 01:52
door Ardan
Ik heb nog best lang moeten turen voor ik alle info verwerkt had eerlijk gezegd.
· Kleurgebruik (rood) voor afwijkingen = top. Anderzijds zie ik nu dat het wel heel erg afleidt.
· Spoornummer mag wat mij betreft achteraan. Ik ga nu meer daarop letten maar ik wil mijn trein zien. Ik zoek op bestemming en tussenstations, dát wil ik meteen zien, en daarna het spoornummer cq aan welke kant van het perron waar ik heen verwezen word ik moet zijn. Eerlijk gezegd mag ook de tijd achter de bestemming, alle kolommen omgedraaid dus. Ik denk dat de meeste mensen in die volgorde denken: 'de trein naar Boerenkoolstronkeradeel gaat zo laat van dat spoor'.
· Over een trein die niet rijdt wil ik graag geïnformeerd worden op het perron waar ik aankom, of bij de ingang van het station. Ik hoef tijdens het lopen naar een perron niet geïnformeerd te worden van 'hier komt normaal jouw trein maar nu lekker niet, hahaha'.
Ik zit nu zelfs te denken aan een apart scherm op perrons vóór je een tunnel/traverse/overgang ingaat, waar afwijkingen op komen. Dat je niet eerst naar je gebruikelijke perron toeloopt en dan pas ziet 'oh kut hij rijdt niet of van een heel ander perron'.
Maar goed, dit is hoe ik het nu zie, maar wie ben ik :P

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Geplaatst: vr 31 jul 2015, 02:08
door JWM
Uitgangspunt voor mij is de locatie van deze borden en en de informatiebehoefte van reizigers. Enerzijds een bevestiging dat hun trein daar vertrekt en daarnaast een update over de actuele status. Het extra laten opvallen van afwijkingen is dan belangrijk (+5? Snel nog even koffie halen). Het vermelden van een trein die er normaal gesproken wel vertrekt lijkt mij ook zeer relevante informatie. Als je stelt dat dit soort informatie uitsluitend bij ingang station en aankomstperron gegeven moet worden kan je het nut van dit soort perronopgangsborden beter meteen helemaal ter discussie stellen.