OVer je reiservaringen in september 2015

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Natorious » Do 17 Sep 2015, 22:37

Ardan schreef:Ik vind dat echt zo goed he, die controles in burger hier in Berlijn. Net een controle gehad in metro U12 door twee jongens die misschien net iets ouder dan ik zijn, van wie je het niet zou verwachten tot ze met hun bedrijfspas en scanner zwaaien. Je kunt ze hooguit vantevoren herkennen door een iets oplettende blik en één van beide heeft vaak een heuptasje.


In tram 5 in A'dam en bij de metrostations vind ik ze nogal opvallend, nu ik weet waar ik naar moet kijken: Thermojack/jas aan met één wit oortje in, schoudertas of heuptas en checken niet in. Zitten bij de uitgang en gaan vaak voor maar 1-2 haltes mee. Begrijp me niet verkeerd, ik rijd bijna nooit zwart, het is dat ik meerdere keren heb gezien dat dat soort personen mensen aanhouden :')

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9261
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Ardan » Vr 18 Sep 2015, 00:52

Hier gaan ze bij het instappen al meteen aan de slag, tijd om om je heen te kijken of iemand misschien een controleur is heb je dus niet.

In Amsterdam weet ik dat ze er ook wel zijn, maar volgens mij ook maar echt heel sporadisch. Heb er wel een keer meegemaakt dat een GVB'er in burger in de metro een persoon aansprak op gedrag, maar ik denk eigenlijk dat hij gewoon toevallig aan boord was, op weg naar huis of zo. Met bedrijfspas op zak. Heb ik Nederland eigenlijk nog nooit controle-in-burger meegemaakt.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Michael » Vr 18 Sep 2015, 06:25

De RET schijnt regelmatig controle's uit te voeren met controleurs in burgerkleding.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25103
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Daniel » Vr 18 Sep 2015, 06:37

HTM doet het ook geregeld.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Suus » Vr 18 Sep 2015, 07:39

GVB doet het wel, maar liever niet te vaak. Want als ze te veel controleren worden er teveel boetes uitgeschreven en dan zou het percentage zwartrijders wel eens omhoog kunnen gaan en dan krijgt GVB een boete, want het percentage zwartrijders moet juist omlaag. Dus na een vooraf vastgesteld aantal boetes wordt er niet meer gecontroleerd in Amsterdam.
Rame à l'approche

Hendrik
Berichten: 1459
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Hendrik » Vr 18 Sep 2015, 08:33

RET en HTM doen inderdaad vrij vaak controles in burger. Soms heb ik wel een vermoeden dat iemand controleur is, maar regelmatig zie ik het echt niet aankomen... :P

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Meltrain » Vr 18 Sep 2015, 08:35

Geert schreef:
Meltrain schreef:Verder kunnen reizigers tussen Intercity-stations wel gebruik maken van Sprinters maar reizigers van/naar een Sprinter-station geen gebruik maken van Intercity's. Het laten rijden van Sprinters in plaats van Intercity's is dus veel eerlijker.

Eerlijk lijkt me als de grootste aantal reizigers de minste vertraging krijgt. Drukke intercities opheffen om een klein aantal sprinterreizigers een trein extra te bieden lijkt me niet perse 'eerlijker'?

Mij wel, want een uursdienst voor zulke drukke stations is gewoon ontoelaatbaar. Intercityreizigers krijgen met extra stops een beperkte reistijdverlenging, maar behouden hun aantal reismogelijkheden en bovendien blijven er drie snell treinen per uur over.
Ik vind dat NS hiermee een blijk van minachting tegenover Sprinter-stations laat blijken.
Ik kan me ook geen enkel ander geval herinneren waarbij een Sprinter-dienst werd uitgedund tot een uursdienst, terwijl er wel minstens 4 Intercity's per uur bleven rijden.

Al valt er nu niks meer aan te doen, ik ben toch zeer benieuwd waar de werkzaamheden precies zijn, zodat ik kan kijken hoe het anders had gekund.

Iets geheel anders: door inzet van hulpdiensten zijn de sporen 1 t/m 7 afgesloten te Rtd. Mijn 5120 vertrok van spoor 11.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Thom91 » Vr 18 Sep 2015, 08:40

Het immer bekende eigen hachje eerst.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Hainje » Vr 18 Sep 2015, 09:36

Bee schreef:Want als ze te veel controleren worden er teveel boetes uitgeschreven en dan zou het percentage zwartrijders wel eens omhoog kunnen gaan

Huh? :?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Suus » Vr 18 Sep 2015, 09:43

Er is in de concessie Amsterdam afgesproken dat GVB inspanning verricht om het percentage zwartrijders jaarlijks te laten dalen. Indien het aantal zwartrijders toeneemt moet GVB een boete betalen aan de stadsregio.

Er wordt dus jaarlijks vooraf vastgesteld hoeveel boetes er uitgeschreven mogen worden om een percentage zwartrijders te behalen dat lager is dan vorig jaar. Als dat jaarlijkse aantal is behaald, dan moet het controlepersoneel voorkomen dat er meer boetes worden uitgeschreven. Men stuurt dus bij controle in tram of bus de zwartrijder ook liever naar de bestuurder/conducteur toe om de zwartrijder daar alsnog een kaartje te laten kopen dan dat het controlepersoneel zelf een boete uitschrijft.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Hainje » Vr 18 Sep 2015, 09:47

Ahhhh ja, op die manier. Ja ik begrijp 'm nu.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor webguy » Vr 18 Sep 2015, 11:01

Weet niet wie dit bedacht heeft, maar slim is het niet: (spoor 14 in Utrecht)
Afbeelding
Men neme dus een perron, sluiten het drie weken af om het breder te maken. Eenmaal breder (zodat capaciteit groter is), bedenkt men dat de bordjes te ver weg hangen. Dus zetten we palen van 3m neer in het midden van het perron met een ieniemini bordje er op. Ik ben blij dat ik gebruiker VIRM niet ben als je dit soort dingen ziet.
Reisinformatie/nerd

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Thom91 » Vr 18 Sep 2015, 11:18

Maakt niet uit, geleidepad ligt een meter naar rechts!
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Meltrain » Vr 18 Sep 2015, 13:38

Het lijkt erop dat de meeste treinen rond Rotterdam weer volgens dienstregeling rijden. Dat vind ik wel goed van de NS. :pos:
Op de site van de NS staat (onder andere): "Tussen Rotterdam-Blaak-Lombardijen-Dordrecht worden bussen ingezet." Die bussen zie ik chtr in geen enkel reisadvies en tussen Rotterdam en Dordrecht rijden de meeste treinen ook gewoon.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor webguy » Vr 18 Sep 2015, 14:23

Businzet bij calamiteiten komt zeer zelden in de planner, alleen als het langer dan een uur of 3-4 duurt en het voorspelbaar is.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9261
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Ardan » Za 19 Sep 2015, 05:04

Bee schreef:Er is in de concessie Amsterdam afgesproken dat GVB inspanning verricht om het percentage zwartrijders jaarlijks te laten dalen. Indien het aantal zwartrijders toeneemt moet GVB een boete betalen aan de stadsregio.

Er wordt dus jaarlijks vooraf vastgesteld hoeveel boetes er uitgeschreven mogen worden om een percentage zwartrijders te behalen dat lager is dan vorig jaar. Als dat jaarlijkse aantal is behaald, dan moet het controlepersoneel voorkomen dat er meer boetes worden uitgeschreven. Men stuurt dus bij controle in tram of bus de zwartrijder ook liever naar de bestuurder/conducteur toe om de zwartrijder daar alsnog een kaartje te laten kopen dan dat het controlepersoneel zelf een boete uitschrijft.

Are you fucking kidding me? _O-

Komaan, een zwartrijder is een zwartrijder en zonder billijke reden moet hij dokken. Levert toch alleen maar extra geld op? En waarom zijn zwartrijders het probleem van de vervoerder volgens de SRA? En moet de vervoerder bestraft worden? Als er geen controles zijn wordt er júíst zwartgereden. Ga je controleren (maar niet te vaak), dan weten stelselmatige zwartrijders dat er controle kán plaatsvinden (in plaats van zo goed als nooit), en denken ze wel twee keer na.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Wubbo » Za 19 Sep 2015, 11:17

Dus in december hoef ik niet te betalen voor vervoer door het GVB? Goed om te weten ;-)

KM46
Berichten: 8062
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor KM46 » Za 19 Sep 2015, 16:32

Goed afgelopen week eindelijk weer eens een weekje zonder vertraging gereisd in de Rotterdamse metro. De eerste sinds het begin van de normale dienstregeling (die begon op 24 augustus).

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 19 Sep 2015, 19:16

Bee schreef:Er is in de concessie Amsterdam afgesproken dat GVB inspanning verricht om het percentage zwartrijders jaarlijks te laten dalen. Indien het aantal zwartrijders toeneemt moet GVB een boete betalen aan de stadsregio.

Er wordt dus jaarlijks vooraf vastgesteld hoeveel boetes er uitgeschreven mogen worden om een percentage zwartrijders te behalen dat lager is dan vorig jaar. Als dat jaarlijkse aantal is behaald, dan moet het controlepersoneel voorkomen dat er meer boetes worden uitgeschreven. Men stuurt dus bij controle in tram of bus de zwartrijder ook liever naar de bestuurder/conducteur toe om de zwartrijder daar alsnog een kaartje te laten kopen dan dat het controlepersoneel zelf een boete uitschrijft.

Heb je toch ook veel meer aan lijkt mij. Een boete is een middel in mijn ogen, niet het doel van controleren.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Justin » Zo 20 Sep 2015, 10:43

Wubbo schreef:Dus in december hoef ik niet te betalen voor vervoer door het GVB? Goed om te weten ;-)


Hoera... nu nog het notoire zwartrijdersprobleem oplossen rondom de stations Kraaiennest en Ganzenhoef waar en masse wordt zwartgereden *O*

Ben het zat om voor andere mensen te betalen die me door de poortjes heen duwen :neg: :X
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor fogeltje » Zo 20 Sep 2015, 11:01

Gisteren heb ik wat rondjes met Frank door Arnhem gemaakt. Ik heb in de ochtend de auto bij de Van Huevenstraat neergezet en bij de halte Bronbeek lijn 1 richting CS gepakt (raar genoeg valt de halte richting CS onder Velp 4012 en richting Velp onder Arnhem 4000, zonegrens loopt dwars door de haltes heen...en Breng draait ze op hun site om :') ). Daar heb ik Frank getroffen. Het eerste rondje was een rit met lijn 6 naar de Laar West en gelijk door als lijn 2 terug naar CS (zelfde bus). Daar overgestapt voor een rondje lijn 7 (naar Geitenkamp en weer terug naar CS).

Na een lunchpauze ging het verder met lijn 2 naar Hoogkamp (dat stuk hadden we in de ochtend niet gedaan omdat we bij CS waren uitgestapt voor het rondje lijn 7). Op het eindpunt gingen we wachten op lijn 9 naar Schaarsbergen. Dit bleek wat mij betreft de mooiste lijn te zijn op dat stukje. Vanuit Schaarsbergen gingen we helemaal naar Velp (ben blij dat we in een MAN bus zaten en geen trolley). Ergens voor het eindpunt zijn we uitgestapt, op de Beekhuizenseweg, om over te stappen op lijn 29 naar Doesburg. Gelukkig kwam Arriva, dus hadden we nog wat variatie. Wat een heerlijke Amba's hebben ze daar. Graag subiet uitruilen met de 82xx serie uit Brabant! De uitvoering was toch net wat luxer dan de gemiddelde Amba. In Doesburg zijn we overgestapt op lijn 26 op de Kraalseweg. Deze werd gereden door een buurtbusje. De rit naar Dieren was kort maar krachtig. Daar hadden we meteen kunnen overstappen op lijn 43 terug naar Arnhem. Maar ik zag dat een half uur later een Syntus bus zou komen, dus voor de variatie hebben we een pauze gehouden. Daarna met Syntus terug naar de Beekhuizenseweg. Aldaar overstap op lijn 1. En zo eindigde mijn dag zoals hij begonnen was, in de 5225 op lijn 1 naar Oosterbeek. Bij Bronbeek (dezelfde halte waar ik was opgestapt) was het voor mij weer einde oefening.

Het waren leuke routes, het blijft mij verbazen dat ook binnen Arnhem er prachtige routes bestaan waar je iets van een dorps gevoel hebt. Ik wilde ook wat foto's maken, maar dat is er niet van gekomen helaas.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3690
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor regenmaker » Zo 20 Sep 2015, 11:25

Klopt Geitenkamp en Hoogkamp hebben inderdaad een beetje oude dorpse sfeer.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Durashift
Berichten: 685
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Durashift » Zo 20 Sep 2015, 12:37

Ardan schreef:
Bee schreef:Er is in de concessie Amsterdam afgesproken dat GVB inspanning verricht om het percentage zwartrijders jaarlijks te laten dalen. Indien het aantal zwartrijders toeneemt moet GVB een boete betalen aan de stadsregio.

Er wordt dus jaarlijks vooraf vastgesteld hoeveel boetes er uitgeschreven mogen worden om een percentage zwartrijders te behalen dat lager is dan vorig jaar. Als dat jaarlijkse aantal is behaald, dan moet het controlepersoneel voorkomen dat er meer boetes worden uitgeschreven. Men stuurt dus bij controle in tram of bus de zwartrijder ook liever naar de bestuurder/conducteur toe om de zwartrijder daar alsnog een kaartje te laten kopen dan dat het controlepersoneel zelf een boete uitschrijft.

Are you fucking kidding me? _O-


Zo werkt het soms in bestuurlijk Nederland. Een papieren werkelijkheid dat een positief beeld voorspiegelt.. terwijl de praktische invulling het omgekeerde bewerkstelligt.

Ardan schreef:Komaan, een zwartrijder is een zwartrijder en zonder billijke reden moet hij dokken. Levert toch alleen maar extra geld op?


Dat is nog maar de vraag.. Er zijn ook handhavingskosten.. Ik weet niet of het boetebedrag daadwerkelijk meer inkomsten genereert.

Ardan schreef:En waarom zijn zwartrijders het probleem van de vervoerder volgens de SRA? En moet de vervoerder bestraft worden?


Het is geen vorm van 'bestraffen'.. het is een vorm van prestatie beloning. Echter, hierbij is er een dilemma.. als concessieverlener. Want je zou ook kunnen redeneren dat hoe meer controle en handhaving op zwartrijden, dus hoe meer boetes, er een 'bonus' wordt behaald (en betaald door SRA) door GVB. Echter, dan zal je het effect krijgen dat er massaal op handhaving wordt ingezet.. maar dat de burger daarmee een 'onevenredige kans op boete' loopt. Zag je een paar jaar terug ook met de 'bonnen quota' bij de politie.

Het lijkt mij wel evident dat een zwartrijder vooraleerst het probleem van de vervoerder is. Verlies aan inkomsten etc.. In 2e instantie is het ook een probleem van de concessie (subsidie) verlener.. want minder inkomsten is vaak ook 'bijpassen'.. in financiële zin..

Ardan schreef:Als er geen controles zijn wordt er júíst zwartgereden. Ga je controleren (maar niet te vaak), dan weten stelselmatige zwartrijders dat er controle kán plaatsvinden (in plaats van zo goed als nooit), en denken ze wel twee keer na.


Weet ik niet, of men 'nadenkt'..

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Geert » Zo 20 Sep 2015, 18:17

Controleren op zwartrijden levert wellicht niet zoveel inkomsten op (door de handhavingskosten), maar je wint er wel een hoop sociale veiligheid mee. Steeds blijkt er een relatie tussen sociale veiligheid en het percentage zwartrijders te zijn (meer zwartrijders -> meer agressie etc.).

VIRM
Berichten: 3402
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor VIRM » Zo 20 Sep 2015, 19:13

Vandaag naar het Aviodrome in Lelystad geweest. Nog wat enkele opvallendheden:

- Vanochtend zag ik dat de planning bij NS de 800 wegens de Dam-tot-Damloop de 800 hadden verlengd. Dat wist ik op zich al, maar zag pas vanochtend dat ze dit zelfs tot Alkmaar hadden gedaan. Kennelijk drufde men de kering van 10 minuten in Zaandam niet aan. ;)
- Vanochtend weer wat nodeloos gespoorwijzig: de 3000 van 08:55 naar Den Helder ging van spoor 1 en de 3300 naar Kersenbooger van 2. Het was in ieder geval ietsje drukker dan de reguliere zaterdagochtend denk ik zo. :)
- De Sprinter Weesp-Zwolle van rond tien uur uit Weesp (had een omreis gemaakt via Schiphol om samen te reizen met een vriendin van mij die mee ging) had een defect informatiesysteem: schermen en afroep deden het niet. De conductrice vertelde dat ze de trein al had meegenomen uit Zwolle en dat die toen al stuk was.
- Aansluitend in bus 148 van Lelystad Centrum richting Harderwijk viel het mijn reisgenote op dat de stoel schuin rechts achter de chauffeur USB-oploaadpoorten bevat. Weet iemand hoe dit zit?
- Op de terugweg bij halte Eendenweg in Lelystad (richting centrum) stond er halverwege de halte een zwartwitte paal met een knop. Iemand enig idee waarvoor dit is? Uiteraard geprobeerd, maar er gebeurde niks.
- Op station Zaandam was het bij terugkeer met de 3300 lekker drukjes. :)
Beul van de blindegeleidelijn


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten