OVer je reiservaringen in september 2015

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2056
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor isadora » Ma 14 Sep 2015, 13:28

Mikos schreef:Een Coördinator Wal (CW) zorgt voor allerhande zaken, zoals verbussingen bij werkzaamheden (aanspreekpunt), maar ook het regelen van aansluitingen, bebording op de stations... Het is een heel brede functie en daar hoort ook het informeren van reizigers bij.

Dank voor je uitleg. :pos:
Maar waar komt het woordje "Wal" dan vandaan (iets uit de scheepvaart)? Of is het een afkorting?

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 677
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Mikos » Ma 14 Sep 2015, 13:37

Nee, je hebt zowel Boord als Wal. Wal is het personeel op de stations (Servicemedewerker, PLP, Veiligheid&Service en dus de CW). Het Boordpersoneel zijn de machinist en conducteur. Dat is de schifting die ze bij het personeel hebben gemaakt. Zo valt iedereen ook onder een teammanager wal of boord.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2056
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor isadora » Ma 14 Sep 2015, 13:49

:pos:

chemie
Berichten: 364
Lid geworden op: Do 01 Mei 2014, 12:01

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor chemie » Ma 14 Sep 2015, 18:55

Dank voor alle reacties.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor VIRM » Ma 14 Sep 2015, 19:07

Schiphol blonk vanmiddag rond 17:30 in de avondspits niet echt uit van de punctualiteit. Maar de treindienstleider besluit in alle wijsheid de test-ICD - mooi gesandwiched tussen twee locs - nog even over spoor 3 te gooien op het moment dat daar eigenlijk mijn 3300 binnen had moeten komen. Tsja, dan krijg je zo +2/+3. En op Lelylaan heeft de 3300 denk ik wel wat extra reizigers mogen verwolkomen door de blikseminslag bij metrolijn 50.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Etienne » Ma 14 Sep 2015, 19:11

Aha, daarom was buslijn 62 bij de Henk Sneevlietweg zo ontzettend druk.

En inderdaad zoals VIRM zegt liep het rond 17:30 bij Schiphol totaal niet soepel. Vanuit Amsterdam C. ging vrijwel alles richting de Westtak met vertragingen tot +15 eruit.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Daniel » Ma 14 Sep 2015, 19:12

Owja, het is weer dat seizoen waarin ze graag langs het spoor gaan wandelen bij Den Dolder... tijd geleden alweer dat ik in een trein zat die daar een aanwijzing voorzichtig rijden kreeg. Vanmiddag was het dus weer zo ver, gelukkig werd er niks aangetroffen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor VIRM » Ma 14 Sep 2015, 19:24

@Etienne: wandelde jij rond dat tijdstip toevallig rond op Schiphol?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Etienne » Ma 14 Sep 2015, 19:31

VIRM schreef:@Etienne: wandelde jij rond dat tijdstip toevallig rond op Schiphol?

Nee, ik kwam daar langs met de 2656 die met +6 reed (en te Laan van N.O.I. uiteindelijk +11 had).
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2583
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor mb90 » Ma 14 Sep 2015, 21:17

Ik weet niet wie het bedacht heeft, maar om in een weekend met een groot evenement in De Kuip werkzaamheden uit te voeren bij de stations Rotterdam Zuid -en Stadion is natuurlijk niet echt slim. Maar 2 sporen waren er beschikbaar en de voetbaltreinen reden niet.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Wubbo » Ma 14 Sep 2015, 22:36

Jammer alleen dat de werkzaamheden er al waren voordat de voetbalkalender werd opgesteld. Daar is in de afstemming echt nog wel wat te verbeteren.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9066
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Michael » Ma 14 Sep 2015, 23:06

mb90 schreef:Ik weet niet wie het bedacht heeft, maar om in een weekend met een groot evenement in De Kuip werkzaamheden uit te voeren bij de stations Rotterdam Zuid -en Stadion is natuurlijk niet echt slim. Maar 2 sporen waren er beschikbaar en de voetbaltreinen reden niet.


Maar de RET heefd geloof ik extra trams ingezet naar het stadion. Juist door die werkzaamheden.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Hendrik
Berichten: 1455
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Hendrik » Di 15 Sep 2015, 08:38

Door een sein- en wisselstoring reden er vanmorgen nauwelijks treinen tussen Rotterdam en Den Haag. Ik had dus een extra reden om vandaag de RandstadRail te nemen. Bij Rotterdam Centraal was ie daardoor wel al bomvol... Het was bij sommige stations echt stapelen geblazen. Het verbaasde me hoeveel mensen er in de metro pasten! :P Al sluit ik niet uit dat af en toe een paar mensen op het station zijn achtergebleven...
Bij Leidschenveen moesten we helaas wachten (waarschijnlijk voor een kruisende tram), waardoor de kleine vertraging opliep tot uiteindelijk 6 minuten. Gezien de drukte overigens nog best netjes!

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9237
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Ardan » Di 15 Sep 2015, 19:40

Ik vind dat echt zo goed he, die controles in burger hier in Berlijn. Net een controle gehad in metro U12 door twee jongens die misschien net iets ouder dan ik zijn, van wie je het niet zou verwachten tot ze met hun bedrijfspas en scanner zwaaien. Je kunt ze hooguit vantevoren herkennen door een iets oplettende blik en één van beide heeft vaak een heuptasje.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor VIRM » Di 15 Sep 2015, 20:21

Vanmiddag weer de 2100 van 16:44 uit Den Haag. Ergens rond Voorhout/Hillegom ging de snelheid eruit. Toen ik op de app keek, waren er rond Haarlem vertragingen wegens een persoon op het spoor tussen Haarlem en Amsterdam. En niet lang daarna ging (denk ik achter mijn trein) tussen Leiden en Haarlem een spoorbrug defect.
Op Sloterdijk wegens de lichte vertraging de 4700 van 17:39 genomen. Deze kwam al binnen met +3 en het puilde helemaal uit. Ben benieuwd hoeveel bakken hij mee had.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Etienne » Di 15 Sep 2015, 22:41

De 2214 reed vanochtend zoals gepland tot Den Haag HS met 8 bakken VIRM, maar is als laatste intercity uit een sein- en wisselstoring gekomen. Op Den Haag HS is deze vervolgens gesplitst.
Het voorste viertje is gewoon verder gegaan als 2214, waarbij het vanaf Heemstede-Aerdenhout flink gangpadenwerk werd en het achterste viertje is de (30)2627 gaan rijden.

Al met al nog enigzins klantvriendelijk, maar dat waren dis wel 2 flink te korte treinen.
-----
En vanmiddag was het tussen Amsterdam en Haarlem mis, waardoor vrijwel alles westwaarts met +15 reed of zelfs meer. De 2656 werd dientengevolge op Leiden bestormd, ondanks dat deze uit 10 bakken bestond.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Suus » Do 17 Sep 2015, 13:09

Vanochtend was ik weer eens onderweg met de stadsbus in Gorinchem, dit keer Irisbusje 6036. Even voor mijn halte druk ik op de Stop-knop en alle lampjes gaan branden, waarna de chauffeur vrolijk mijn halte voorbij rijdt. Dus ik roepen, zegt de chauffeur dat ik niet op het knopje gedrukt had, want zijn lampje was niet rood. Nouja, dat was dus wel het geval, de chauffeur ging maar een storingsmelding maken :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Meltrain » Do 17 Sep 2015, 15:33

Aankomend weekend zijn er werkzaamheden tussen Rotterdam en Dordrecht, waardoor er minder treinen rijden.
Maar wat schetst mijn verbazing: er rijden wel 5 Intercity's per uur (1900, 2600 en 9200), maar slechts 1 Sprinter per uur! :shock:
Had het niet veel logischer geweest om een extra IC serie op te offeren zodat de Sprinter wel gewoon 2x/uur kan rijden? Of om de Sprinter helemaal op te heffen en de 2600 op alle tussengelegen stations te laten stoppen?
Met deze maatregel van de NS worden de reizigers van/naar de tussengelegen stations immers onevenredig hard getroffen! :x
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Reiziger Delft
Berichten: 1012
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Reiziger Delft » Do 17 Sep 2015, 16:00

Al die intercity's rijden door naar Brussel, Venlo of Vlissingen. Je kan dus niet zomaar stops toevoegen en opheffen betekent veel extra reistijd voor doorgaande reizigers. Daarnaast; in de intercity's zitten veel meer reizigers dan in de sprinters. Als je dus het aantal benadeelde reizigers met de extra reistijd vermenigvuldigt en deze waarde zo laag mogelijk probeert te houden is dit de beste oplossing.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Meltrain » Do 17 Sep 2015, 16:09

De 2600 rijdt dit weekend maar tot Bergen op Zoom, dus de dienstregeling van die serie is toch al aangepast.
Verder kunnen reizigers tussen Intercity-stations wel gebruik maken van Sprinters maar reizigers van/naar een Sprinter-station geen gebruik maken van Intercity's. Het laten rijden van Sprinters in plaats van Intercity's is dus veel eerlijker.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Z2N » Do 17 Sep 2015, 17:49

Gisteren met de 8874 bij Nieuwerbrug een aanrijding met een persoon gehad. Niet fijn. -o-
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Daniel » Do 17 Sep 2015, 19:22

Sterkte ermee Z2N, 'tis iets wat niet echt prettig is voor de machinist maar op reizigers heeft het zeker ook impact. Hoop dat jij er zelf niet al te veel van gemerkt hebt want die gevallen blijven je toch het meest bij. (Ik krijg zelf ook veel meer koude rillingen als ik terugdenk aan m'n tweede aanrijding om die reden, gelukkig is het mij inmiddels alweer een jaar of zeven bespaard gebleven)

@Meltrain/Reiziger Delft: het grootste probleem zal wel in het keren zitten gezien het symmetriepunt nagenoeg op Dordrecht ligt. Als je de ICs dus wilt opheffen en de Sprinters wel laat rijden zou je vrijwel continu drie sporen in gebruik hebben voor kerende treinen. Daarbij krijg je gratis de planningsnachtmerrie dat een 1900 moet vertrekken op het moment dat een 2600 binnenkomt, iets wat dus 1x/uur al vrijwel gegarandeerd mis gaat omdat je overkruisingen niet passen. Eén kerende sprinter kan je dan een stuk eenvoudiger kwijt in Dordrecht.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Meltrain » Do 17 Sep 2015, 19:48

Ik weet ook niet precies waar de werkzaamheden zijn, maar mochten die bij Dordrecht zijn, kun je altijd de Sprinter nog 1x/uur inkorten tot Zwijndrecht en 1x/uur laten doorrijden naar Dordrecht.
Dan is de verbinding met Dordrecht voor de Sprinter-stations weliswaar beperkt, maar blijft de verbinding richting Rotterdam en verder gewoon 2x/uur.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

gliderfighter
Berichten: 368
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 21:22

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor gliderfighter » Do 17 Sep 2015, 21:41

Vandaag op Amstel: Trein naar Maastricht, 4+4, dikke prima. Iedereen verspreidt zich dus over het perron. Gaan de deuren van het eerste treinstel niet eens open..(Of in opzending of HC die niet in dr eentje op 8 bakken wilde) Er zaten een leerling machinist en een mentor machinist in de cabine voorin, de mentor was allemaal van die gekke gebaren aan het maken, daarom dus.. Dus als haringen in een ton in een viertje, heerlyck. Geen omroep van de HC, die in haar kamertje zat. Voor Utrecht nog steeds geen omroep gehoord waarom we met genoeg materiaal toch moeten staan. Blijkbaar mocht in Utrecht wel het voorste viertje gebruikt worden, want die zat ook aardig vol(net zoals mijn viertje). In Den Bosch zaten er 2 HC's in de cabine, wel in het achterste, de voorste niet. Lekker apart..
Chauffeur Arriva Brabant

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11919
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Berichtdoor Geert » Do 17 Sep 2015, 21:45

Meltrain schreef:Verder kunnen reizigers tussen Intercity-stations wel gebruik maken van Sprinters maar reizigers van/naar een Sprinter-station geen gebruik maken van Intercity's. Het laten rijden van Sprinters in plaats van Intercity's is dus veel eerlijker.

Eerlijk lijkt me als de grootste aantal reizigers de minste vertraging krijgt. Drukke intercities opheffen om een klein aantal sprinterreizigers een trein extra te bieden lijkt me niet perse 'eerlijker'?


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast