Pagina 1 van 1

Van links naar rechts

Geplaatst: ma 12 okt 2015, 12:21
door Mikos
Van links naar rechts

Niet alleen als reiziger kan je planning overhoop gegooid worden door een verstoring, ook als treinpersoneel loop je tegen dingen aan die je niet vooraf in gedachten had.

Ik dender met een Intercity van Amsterdam naar Dordrecht. Ter hoogte van Leiden komt er een melding op de Railpocket binnen van een defecte trein bij Delft. Er 'rijden minder treinen' is de eerste melding. Een snelle blik op de vertrektijden van Den Haag Hollands Spoor leveren mij de conclusie op dat wij wel doorrijden. Daarom roep ik niets om over de verstoring en besluit ik even af te wachten wat er allemaal gaat gebeuren. Ik controleer de trein en krijg hier en daar al een vraag over de verstoring. Bij mijn weten rijden we nog steeds verder, maar ik houd een slag om de arm en vraag de reizigers mijn omroep in de gaten te houden. Net na vertrek uit Den Haag Laan van NOI krijg ik de Bijsturing aan de telefoon, die druk bezig is het personeel en de treinen om de verstoring heen te plannen. Hij meldt mij dat we niet verder gaan dan Hollands Spoor en dat ik dan de trein terug naar Amsterdam moet brengen. Dus roep ik dat voor aankomst in Hollands Spoor om en dat de reizigers een kwartier later al met de volgende Intercity door kunnen reizen. Het voorste treinstel loopt leeg en met mijn collega die op het achterste stel zat, beantwoord ik de vragen van reizigers die overal en nergens naartoe moeten.
Dan komt ook de Procesleider Perron bij ons staan en hij fluistert me in mijn oor dat het achterste treinstel nog vol reizigers zit. Mijn collega en ik kijken elkaar aan en vinden dat vreemd, want het voorste stel is wel helemaal leeg en mijn collega heeft me toch echt horen omroepen. Maar hij stapt naar binnen en roept nog een keer om, waarna dat hele treinstel ook leeg loopt. Nog meer vragen komen onze kant op. Dan komt er een jongen naast de PLP staan, die hem heel uitvoerig vragen stelt over de verstoring. Als de jongen weg is, kijken wij elkaar aan; iedereen moet tegenwoordig overal maar precies het fijne van weten. Ik snap dat niet zo goed; er is een verstoring, daardoor rijdt er een aantal treinen niet en dit zijn de vervangende treinen. Wat voor nut heeft het dan om te weten wat voor trein er defect staat? En waar de kerende trein vandaan komt? Zodra iedereen vertrokken is, is het tijd om de trein terug naar Amsterdam te brengen. Een stuk rustiger dan normaal. Als ik met de collega conductrice de trein controleer, zit er een jongen in een verder uitgestorven coupé, die vraagt: "Jullie komen zeker niet uit Rotterdam?" Inderdaad...

Afbeelding
Er zijn door het hele land strategische reserves geplaatst op het gebied van personeel. Er hoeft maar iemand ziek te worden, last te hebben van agressie of een verstoring die roet in het eten gooit; dan kun je maar beter ergens iemand op reserve hebben zitten. Zo heel af en toe krijg ik zo'n dienst in m'n mik geschoven. En de ene keer zit je dan acht uur op standplaats te wachten op iets wat niet gaat komen. De andere keer kom je in dienst, draai je je dienstkaartje uit en zie je dat je de hele dag op stap moet. En soms krijg je een klusje toebedeeld waar je snel weer van af bent.

Ik meld me in dienst en draai mijn dienstkaartje uit. Ja hoor; ik moet een keer naar Kampen, dan naar Akkrum (vanwege werkzaamheden rijden de treinen niet verder), naar Lelystad en dan weer terug. Om kwart over negen ben ik weer in Zwolle, mooi op tijd om daarna rustig de dienst af te maken en naar huis te kunnen. Maar ik heb de slag Kampen nog niet gedaan of er komt een nieuw dienstkaartje op de Railpocket binnen. Of ik in plaats van naar Akkrum ook wel naar Zutphen wil. Tien minuten later komt er weer een nieuw dienstkaartje binnen, of ik daarna alsnog naar Lelystad wil. En zo gaat het nog wel even door. Totdat ik de Bijstuurder aan de telefoon krijg, die even zijn excuses wil maken voor het vijfde nieuwe dienstkaartje dat hij me stuurt. "Ja, in Arnhem hebben ze een verstoring gehad en nu gooien ze van alles over de schutting wat wij maar op moeten vangen. Vandaar..." Ik kan er wel om lachen, mijn dienstkaartje wordt er niet lelijker van en ik hoef niet naar Akkrum of Lelystad. Wel twee keer naar Zutphen en dat vind ik prima. Ik kom een aantal leuke collega's tegen met wie ik de treinen controleer en dat maakt zo'n dienst dan toch. Aan het einde van het liedje ben ik op tijd terug en kan ik ook mooi op tijd weer naar huis.

Ik mag naar Roosendaal en de hele reis gaat alles goed, totdat ik in Roosendaal in het personeelsverblijf zit. Er verschijnt een rode lijn op de spoorkaart; tussen Den Bosch en Tilburg is er 'een voorwerp in de bovenleiding'. De Intercity's worden er uitgehaald en alleen de Sprinters rijden nog. Dat betekent dat ik vanuit Roosendaal niet in Den Bosch ga komen. Waar ik mijn schaft zou hebben, om naar Breda en dan terug naar Zwolle te gaan. Ik word gebeld door de Bijsturing met de vraag of ik dan tot Tilburg wil rijden, terug naar Roosendaal om daar dan te schaften en dan van daaruit mijn eigen trein weer naar Zwolle te rijden. Ik vind het best. Samen met een Venlose collega breng ik de trein naar Tilburg en we controleren de trein onderweg ook nog een keer. In Tilburg stapt de collega uit Venlo over, van daaruit kan hij mooi naar huis, want hij heeft einde dienst. Ik neem de trein alleen mee terug. Mijn machinist is erg nieuwsgierig naar wat er nou precies aan de hand is en hij belt de treindienstleider. Die weet hem te melden dat het gaat om een tak van een boom die in de bovenleiding hangt. De Sprinters kunnen er wel langs, richting Den Bosch linkerspoor, en om te voorkomen dat de hele treindienst een puinhoop wordt, rijden de Intercity's niet. Een duidelijk verhaal. We vertrekken samen richting Roosendaal en ik controleer de trein. Halverwege kom ik een jongeman tegen die zijn kaartje niet kan vinden. Hij kan alleen een enkele reis van Breda naar Tilburg laten zien. "Dan moet ik de verkeerde weg hebben gegooid," zegt hij. Dus schrijf ik hem een nieuwe. Als we dan uit Breda vertrekken, kom ik aan de achterkant van de trein, waar ik iemand overduidelijk voor me weg zie lopen. Ik besluit er geen aandacht aan te besteden en de overige reizigers te controleren. Die hebben alles prima in orde en als we in Etten-Leur zijn, zie ik de jongen halverwege de trein uitstappen. Ik heb alle tijd om hem in me op te nemen en te onthouden voor een volgende keer. Want sommige reizigers denken dat conducteurs gek zijn, maar wij zijn niet voor één gat te vangen. Die komen we nog wel een keer tegen.

Als ik dan weer in Roosendaal ben, kom ik een Zwolse conductrice tegen. We staan samen gepland op de trein naar Zwolle. Maar zij maakt zich een beetje zorgen om de verstoring en ze ziet de bui al hangen dat we een hoop tijd bij moeten leggen aan het einde van de dienst. Ik maak me er niet zo heel druk om en laat haar druk bellen. De melding komt binnen dat de verstoring nog tot 23.30 uur gaat duren; dat gaat voor ons problemen opleveren. Er is meer Zwols personeel in Roosendaal binnengekomen en we kletsen wat. Onze trein komt in beeld met 20 minuten vertraging. Waarna er toch besloten wordt een trein voor te zetten, zodat we gewoon op tijd kunnen vertrekken. We staan op tijd naast de trein, wanneer er handmatig wordt omgeroepen dat de verstoring weer voorbij is. We vertrekken en dan belt de bijsturing: Nou, van een verstoring die voorbij is, lijkt geen sprake. Ze willen er eerder een schepje bij bovenop doen. De vraag is aan de conductrice of ze ook wel terug naar Roosendaal wil vanuit Tilburg en dan met een taxi naar Zwolle. Maar dat ziet ze absoluut niet zitten. Dus krijg ik dezelfde vraag voorgeschoteld. Een snelle rekensom levert me op dat het nog wel eens mee kon vallen met tijd bijleggen, dus ik stem in. Er wordt een taxi voor me geregeld, precies op het moment dat ik terug in Roosendaal kom, zodat ik meteen in kan stappen en weggebracht kan worden. Zo gezegd, zo gedaan, komen we aan in Tilburg. Waar ik dezelfde bijstuurder aan de telefoon krijg: Hij heeft toch iemand gevonden om de Intercity van Tilburg naar Roosendaal te brengen, dus ik moet me maar aan de conductrice vasthouden en met de Sprinter naar Den Bosch. Zodoende stappen wij in bij een conductrice en haar Sprinter. Ze brengt ons veilig naar Den Bosch, waarbij we een kleine vertraging oplopen omdat we moeten wachten op de Sprinter uit de richting van Den Bosch, want we hebben nog altijd last van de tak die in de bovenleiding hangt.

Net voor Den Bosch word ik opgebeld met de vraag of ik die Intercity van Den Bosch naar Zwolle dan ook wel wil rijden, want het personeel voor die trein zit natuurlijk achter ons vast. En zo nemen we ook die trein mee van Den Bosch naar huis. Totale schade: Een half uur. Als ik die taxi vanuit Roosendaal had genomen, was ik eerder thuis geweest, maar dat maakt me niet uit.

En met werkzaamheden is het helemaal afwachten waar je naartoe wordt gestuurd, omdat je dan vaak ergens mag pendelen, wat op zich niet zo heel erg is. Maar soms is er een gebrek aan creativiteit bij de afdeling die de dienstkaartjes voor de werkzaamheden maakt en krijg je een grafdienst zoals ik kreeg: Van Zwolle naar Weesp, keren naar Oostvaarders, keren naar Weesp, keren naar Lelystad, schaft, naar Zwolle, naar Weesp, naar Oostvaarders, naar Weesp, naar Lelystad en dan van daaruit weer naar Zwolle. Acht keer alle stations van Almere, 65 keer sleutelen. En gewoon stug alle treinen controleren, met aan het einde van de dag 4 uitstellen van betaling als resultaat. Dat kan erger. Gelukkig heb ik een leuke Zwolse machinist bij me met wie er tussen de ritten door een hoop valt te praten. En voor ik het weet ken ik niet alleen alle perrontegels van de Almeerse stations uit mijn hoofd, maar is ook de dienst voorbij.

Nee, je weet eigenlijk nooit waar je terecht komt!

Mikos, Hoofdconducteur

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: ma 12 okt 2015, 12:59
door Etienne
Ook weer boeiend om te lezen! :Y

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: ma 12 okt 2015, 13:07
door isadora
Je hebt, wat mij betreft, wel een gat in de markt gevonden met je verslagen.
Leuk leesvoer. :pos:

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: ma 12 okt 2015, 13:41
door ArrivaBas
Een heel boeiend verslag van een volle dag, Mikos!

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: ma 12 okt 2015, 15:15
door deadlock
Fijn (y)

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: ma 12 okt 2015, 15:23
door Milco
Topverhaal weer! (y)

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: ma 12 okt 2015, 16:10
door Post
Goed geschreven interessant verhaal :pos:

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: ma 12 okt 2015, 18:11
door Aking
Mikos schreef:Ik snap dat niet zo goed; er is een verstoring, daardoor rijdt er een aantal treinen niet en dit zijn de vervangende treinen. Wat voor nut heeft het dan om te weten wat voor trein er defect staat? En waar de kerende trein vandaan komt?
Onder andere treinenfapperts schijnen dat interessant te vinden... Dan kunnen ze kijken of omlopen nog kloppen, en dat eventueel melden op bepaalde sites en hebben er dan nummertjes bij enzo :Y

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: ma 12 okt 2015, 18:12
door Thom91
leuk!

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: ma 12 okt 2015, 18:18
door JWM
Net voor Den Bosch word ik opgebeld met de vraag of ik die Intercity van Den Bosch naar Zwolle dan ook wel wil rijden,
Conducteurs kunnen ook invallen als machinist?

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: ma 12 okt 2015, 18:36
door Meltrain
Mooie inkijk in het leven van een HC weer! :pos:

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: ma 12 okt 2015, 19:50
door Daniel
Leuk leesvoer weer :pos:

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: ma 12 okt 2015, 23:56
door AppleMoose
:pos:

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: di 13 okt 2015, 00:30
door Ardan
Bedankt voor deze kijkjes achter de schermen! Het blijkt maar weer dat HC zijn niet zo makkelijk is als het lijkt :P

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: di 13 okt 2015, 14:17
door waldo79
Interessant :pos:

Re: Van links naar rechts

Geplaatst: di 13 okt 2015, 21:18
door nvdw
Mikos schreef:En met werkzaamheden is het helemaal afwachten waar je naartoe wordt gestuurd, omdat je dan vaak ergens mag pendelen, wat op zich niet zo heel erg is. Maar soms is er een gebrek aan creativiteit bij de afdeling die de dienstkaartjes voor de werkzaamheden maakt en krijg je een grafdienst zoals ik kreeg.
Als ik soms zie wat er in een weekend aan werkzaamheden plaatsvindt denk ik dat de creativiteit geheel opgaat aan het überhaupt rondbreien van diensten dan aan het maken van 'leuke' diensten ;)

Maar dat is ook in het niet-railgebonden ov een bekend gegeven hoor.