OVer je OV-Chipkaart #15

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Geert » Di 26 Jan 2016, 00:18

Tristan schreef:Waar ik vooral niet tegen kan, is de zakkenvullerij van die corrupte ov-kaartmaffia, beter bekend als Translink Systems

De organisatie kan goedkoper, maar dat ze corrupt zijn lijkt me eerlijk gezegd nogal een slag in de lucht van iemand met een intense haat tegen alles rondom de ov-chipkaart. Of heb je bewijs voor corruptie?

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Michael » Di 26 Jan 2016, 00:22

Tristan schreef: € 1,- (voorheen € 2,50) 'administratiekosten' om je EIGEN geld terug te vragen.


www.uitcheckgemist.nl (helemaal gratis en je kan meteen het geld terug op je kaart zetten bij een oplaadautmaat :wink:
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Tristan » Di 26 Jan 2016, 06:00

Michael schreef:
Tristan schreef: € 1,- (voorheen € 2,50) 'administratiekosten' om je EIGEN geld terug te vragen.


http://www.uitcheckgemist.nl (helemaal gratis en je kan meteen het geld terug op je kaart zetten bij een oplaadautmaat :wink:

Die site is niet bedoeld om je saldo voortijdig terug te halen, maar enkel om vergeten uitchecks recht te zetten. Maar zelfs dat werkt niet vlekkeloos: ik ben op een woon-werkrit eind december bewust vergeten uit te checken om deze site te testen. Na drie weken stond de gemiste uitcheck nig steeds niet online. Toen maar een klachtformulier bij de betreffende vervoerder ingediend en binnen 24 uur daarna stond de gemiste uitcheck wel online, dus ik mijn gegevens invullen en duidelijk aangegeven dat het om een rit in 2015 gaat dat ook tegen het tarief van 2015 berekend diende te worden, maar toch rekende uitcheckgemist met het tarief van 2016.

En zo proberen vervoerders het terugvragen van geld zo klantONvriendelijk mogelijk te houden, zo dat zo min mogelijk mensen hun geld gaan terugvragen ondat het zo'n gedoe is. Na een bepaalde periode kunnen de vervoerders dat geld dus in hun eigen zak steken. Dat is dus corrupt. TLS diet hetzelfde met de tegoeden van verlopen/verloren/defecte kaarten. Niet altijd wordt het saldo automatisch verrekend. Dat is dus corrupt te noemen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Stefan » Di 26 Jan 2016, 07:52

Echt, de PVV is niks bij dit... :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Michael » Di 26 Jan 2016, 14:49

Tristan schreef:
Michael schreef:
Tristan schreef: € 1,- (voorheen € 2,50) 'administratiekosten' om je EIGEN geld terug te vragen.


http://www.uitcheckgemist.nl (helemaal gratis en je kan meteen het geld terug op je kaart zetten bij een oplaadautmaat :wink:

Die site is niet bedoeld om je saldo voortijdig terug te halen, maar enkel om vergeten uitchecks recht te zetten. Maar zelfs dat werkt niet vlekkeloos: ik ben op een woon-werkrit eind december bewust vergeten uit te checken om deze site te testen. Na drie weken stond de gemiste uitcheck nig steeds niet online. Toen maar een klachtformulier bij de betreffende vervoerder ingediend en binnen 24 uur daarna stond de gemiste uitcheck wel online, dus ik mijn gegevens invullen en duidelijk aangegeven dat het om een rit in 2015 gaat dat ook tegen het tarief van 2015 berekend diende te worden, maar toch rekende uitcheckgemist met het tarief van 2016.

En zo proberen vervoerders het terugvragen van geld zo klantONvriendelijk mogelijk te houden, zo dat zo min mogelijk mensen hun geld gaan terugvragen ondat het zo'n gedoe is. Na een bepaalde periode kunnen de vervoerders dat geld dus in hun eigen zak steken. Dat is dus corrupt. TLS diet hetzelfde met de tegoeden van verlopen/verloren/defecte kaarten. Niet altijd wordt het saldo automatisch verrekend. Dat is dus corrupt te noemen.


Dat een gemiste uitcheck niet online staat hoeft niet meteen aan die website te liggen maar er kan ook iets misgegaan zijn bij de vervoerder. Ik heb meerdere keren gebruik gemaakt van die site en bij mij werkte het alle keren goed. Jij hebt er 1 keer gebruik van gemaakt en toevallig ging er wat mis en je hebt meteen een negatief oordeel. Ook heb ik toen www.uitcheckgemist.nl nog niet bestond meerdere keren via de vervoerders zelf geld teruggevraagd ivm foutieve transacties en dat ging zonder problemen.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Vinny » Di 26 Jan 2016, 19:26

Hendrik schreef:Die abonnementen vormen echter ook een oerwoud, vooral als je door meerdere concessies reist. Maar dat komt op zich niet door de ov-chipkaart.

Ligt vooral aan de concessieverleners. Het was beter geweest als de overheid zich van te voren had gecommiteerd aan één tariefsysteem en dat de vervoerders dwingend had opgelegd. Maar ja, dat wilde men juist niet...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

KM46
Berichten: 8084
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor KM46 » Di 26 Jan 2016, 21:07

Michael schreef:Dat een gemiste uitcheck niet online staat hoeft niet meteen aan die website te liggen maar er kan ook iets misgegaan zijn bij de vervoerder. Ik heb meerdere keren gebruik gemaakt van die site en bij mij werkte het alle keren goed. Jij hebt er 1 keer gebruik van gemaakt en toevallig ging er wat mis en je hebt meteen een negatief oordeel. Ook heb ik toen http://www.uitcheckgemist.nl nog niet bestond meerdere keren via de vervoerders zelf geld teruggevraagd ivm foutieve transacties en dat ging zonder problemen.

Zelf heb ik sinds dat ik een OV-Chipkaart gebruik (en dat is sinds de invoering in Rotterdam) slechts drie maal een foute transactie gehad. En dit is in alle gevallen keurig netjes door de vervoerder opgelost.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Geert » Di 26 Jan 2016, 21:51

Tristan schreef:dus ik mijn gegevens invullen en duidelijk aangegeven dat het om een rit in 2015 gaat dat ook tegen het tarief van 2015 berekend diende te worden, maar toch rekende uitcheckgemist met het tarief van 2016.

Hoe groot was het prijsverschil en heb je nog geprobeerd om dat te laten corrigeren?

En zo proberen vervoerders het terugvragen van geld zo klantONvriendelijk mogelijk te houden, zo dat zo min mogelijk mensen hun geld gaan terugvragen ondat het zo'n gedoe is. Na een bepaalde periode kunnen de vervoerders dat geld dus in hun eigen zak steken. Dat is dus corrupt. TLS diet hetzelfde met de tegoeden van verlopen/verloren/defecte kaarten. Niet altijd wordt het saldo automatisch verrekend. Dat is dus corrupt te noemen.

Nee, corruptie is omkopen, ik zal voor het gemak de Van Dale even citeren:

om·ko·pen (kocht om, heeft omgekocht) door geld, geschenken enz. laten afwijken van een zienswijze, partij, plicht.

Tenzij TLS door de ov-bedrijven wordt omgekocht om veel foute transacties te veroorzaken kan je niet stellen dat ze corrupt zijn. Klantonvriendelijk? Ja, dat misschien wel, maar dat is iets heel anders dan corrupt. Politici die zich laten omkopen door de maffia, die zijn corrupt. Niet een bedrijf dat zich bureaucratisch en klantonvriendelijk gedraagt.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Tristan » Di 26 Jan 2016, 22:44

Geert schreef:
Tristan schreef:dus ik mijn gegevens invullen en duidelijk aangegeven dat het om een rit in 2015 gaat dat ook tegen het tarief van 2015 berekend diende te worden, maar toch rekende uitcheckgemist met het tarief van 2016.

Hoe groot was het prijsverschil en heb je nog geprobeerd om dat te laten corrigeren?

Het tarief in 2016 is € 4,10 (dus bij vergeten uitcheck GEEN recht op restitutie), het tarief in 2015 was € 3,88 (dus recht op € 0,12 restitutie). Goed, het gaat om bijna niks, maar mij gaat het om het principe. Mijn geld = mijn geld. Als ik iets in een winkel koop en ik merk dat de caissière mij te weinig wisselgeld geef, geef ik dat ook aan.
Ik heb vervolgens een klachtformulier bij de betreffende vervoerder ingediend en inmiddels de bevestiging gekregen dat ik binnen drie weken restitutie ga krijgen.

Geert schreef:
Tristan schreef:En zo proberen vervoerders het terugvragen van geld zo klantONvriendelijk mogelijk te houden, zo dat zo min mogelijk mensen hun geld gaan terugvragen ondat het zo'n gedoe is. Na een bepaalde periode kunnen de vervoerders dat geld dus in hun eigen zak steken. Dat is dus corrupt. TLS diet hetzelfde met de tegoeden van verlopen/verloren/defecte kaarten. Niet altijd wordt het saldo automatisch verrekend. Dat is dus corrupt te noemen.

Nee, corruptie is omkopen, ik zal voor het gemak de Van Dale even citeren:

om·ko·pen (kocht om, heeft omgekocht) door geld, geschenken enz. laten afwijken van een zienswijze, partij, plicht.

Tenzij TLS door de ov-bedrijven wordt omgekocht om veel foute transacties te veroorzaken kan je niet stellen dat ze corrupt zijn. Klantonvriendelijk? Ja, dat misschien wel, maar dat is iets heel anders dan corrupt. Politici die zich laten omkopen door de maffia, die zijn corrupt. Niet een bedrijf dat zich bureaucratisch en klantonvriendelijk gedraagt.

Omkopen is iets anders dan corruptie. Het kan wel een onderdeel van corruptie zijn.

Corruptie is misbruik maken van toevertrouwde macht (TLS is monopolist en is de machtspositie omtrent de ov-chipkaart en alles daaromheen dus toevertrouwd) voor privaat gewin (als een kaarthouder niet binnen een jaar na verlopen of defect/verloren melden van de kaart zijn/haar restsaldo terugeist, kun je er geen aanspraak meer op maken en verdwijnt dit geld in de zakken van (de directie van) TLS en ziet niemand dit geld ooit nog terug).
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Z2N » Di 26 Jan 2016, 22:50

In plaats van je er druk om te maken op een internetforum, kun je dan niet beter een brief schrijven naar een politicus ofzo? Blijkbaar heb je het erg hoog zitten, dus de moeite nemen lijkt me geen probleem. (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Tristan » Di 26 Jan 2016, 22:59

Er is al een politicus mee bezig en die heeft geconstateerd dat er nog veel meer mis is met de ov-chipkaart en alles wat daar bijhoort:
- Dwingen afstaan incheckgegevens bij abonnementhouders (art. 284 WvS)
- Vaak meer saldo eisen dan strikt noodzakelijk is (ritprijs dient te volstaan) (art. 47 BP 2000, 2d)
- Als je controle krijgt en toch beboet wordt hiervoor (zie vorige punt), misbruikt de BOA zijn bevoegdheid (art. 3:13 BW)
- Als je kort vóór de verloopdatum je kaart oplaadt, kun je dit saldo alleen nog terug laten storten op je bankrekening, maar kun je het niet direct als reissaldo gebruiken. Dit saldo dien je nog minimaal een halfjaar te kunnen gebruiken (art. 3:326:G BW)
- Vastleggen reisdata van abonnementshouders zonder aantoonbare noodzaak hiervan (art. 8 a t/m f WBP, art. 8 EVRM)
- Bij controle door BOA wordt er, zonder jouw toestemming, een kenmerk op het geheugen van je chipkaart geplaatst (art. 138a WvS)
- Verval geldigheid chipkaart (art. 6:237h BW)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Geert » Wo 27 Jan 2016, 00:01

Wie is die politicus, wat gaat hij ermee doen en wat heeft hij (of zij) al bereikt..?

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Mikos » Wo 27 Jan 2016, 02:08

Ik heb eerder al eens aangegeven om Tristan lekker te laten roeptoeteren, maar ik wil maar even aangeven dat van het lijstje dat hij hierboven genoemd heeft, meerdere punten onjuist zijn. Een BOA misbruikt namelijk geen bevoegdheid op het moment dat jij geen geldig vervoerbewijs kunt tonen (je voldoet immers niet aan de regels van de Wet Personenvervoer 2000) en bij controle wordt er, in ieder geval bij NS, geen kenmerk op welke chipkaart dan ook geladen.

Dat is alleen het geval bij een Business Card en dan ook nog eens alleen in specifieke gevallen. Bij Veolia wordt er bij controle wel een 'controle'-kenmerk op de chipkaart gezet. Het aangehaalde artikel gaat daarbij trouwens niet op, want er wordt geen systeem binnengedrongen (wederrechtelijk of niet); jij maakt gebruik van de OV-Chipkaart, welke altijd het eigendom van TLS zal blijven (zie de voorwaarden van de Chipkaart). Ondanks dat een kaart persoonlijk kan zijn (op naam), is het niet jouw systeem. En dus wordt er niet wederrechtelijk een geautomatiseerd werk of een gedeelte daarvan 'binnengedrongen'.

Spoiler: show
Artikel 138a, lid 1
Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt, als schuldig aan computervredebreuk, gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk binnendringt in een geautomatiseerd werk of in een deel daarvan. Van binnendringen is in ieder geval sprake indien de toegang tot het werk wordt verworven:
a door het doorbreken van een beveiliging,
b door een technische ingreep,
c met behulp van valse signalen of een valse sleutel, of
d door het aannemen van een valse hoedanigheid.


Het is me momenteel te laat (en vooral ook te veel moeite) om de rest van wat Tristan noemt na te gaan, maar deze twee punten schuif ik zo al aan de kant. Een beste politicus (uiteindelijk ook een hoop roeptoeters) die daar wat mee gaat bereiken. :X

KM46
Berichten: 8084
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor KM46 » Wo 27 Jan 2016, 10:33

Mikos schreef:Bij Veolia wordt er bij controle wel een 'controle'-kenmerk op de chipkaart gezet.

Bij Arriva op de vechtdallijnen gebeurd dit ook. Dit heb ik zelf meegemaakt in oktober 2014.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Wubbo » Wo 27 Jan 2016, 18:25

Tristan schreef:Omkopen is iets anders dan corruptie. Het kan wel een onderdeel van corruptie zijn.
Volgens Vandale.nl is de definitie van corruptie ¨omkoping, omkoopbaarheid¨.

Ezra
Berichten: 919
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Ezra » Vr 29 Jan 2016, 18:16

Vroeger kon je twee strippenkaarten van 8 (of 6, dat weet ik niet meer) strippen bij de chauffeur kopen en had je daarmee het recht om een hele dag met bus, tram en metro door Nederland te reizen. Bestaat deze 'dagkaart' in chipvorm nog steeds of is er iets vergelijkbaars?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Hainje » Vr 29 Jan 2016, 18:19

Was een 8-strippenkaart en helaas is deze optie verdwenen doordat in elke regio een ander tarievenhuis is.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Littlebusdriver
Berichten: 64
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 13:16

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Littlebusdriver » Za 30 Jan 2016, 10:28

Hetzelfde geldt voor de Zomerzwerfkaart. De Oystercard in Londen berekent achteraf wat voor reisproduct het goedkoopste zou zijn. Je hoeft dus geen abonnement oid te laden. Wat dat betreft is er nog veel te verbeteren

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Mikos » Vr 05 Feb 2016, 11:08

Naar aanleiding van veel voorkomende situaties in de trein een handvol tips voor het gebruik van de OV-Chipkaart:
Laatst gewijzigd door Mikos op Vr 05 Feb 2016, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Suus » Ma 08 Feb 2016, 19:03

Om te voorkomen dat reizigers om de poortjes heen lopen, zijn nu in Dordrecht de ingangen van de AH to Go en AKO op spoor 1 weggehaald. De deuren zijn vervangen door grote ramen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Aking » Ma 08 Feb 2016, 19:13

Hadden ze die deuren niet gewoon op slot kunnen doen? :') :X
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Hainje » Ma 08 Feb 2016, 19:18

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

KM46
Berichten: 8084
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor KM46 » Ma 08 Feb 2016, 19:44

@Mikos: Een mooi filmpje met bruikbare tips :pos: :wink: .

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Aking » Ma 08 Feb 2016, 23:44

Ik vind die eerste tip trouwens wel zwaar denigrerend en aanstootgevend voor o.a. VIRM :P
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

dennistd
Berichten: 1385
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor dennistd » Ma 08 Feb 2016, 23:57

Mikos schreef:Naar aanleiding van veel voorkomende situaties in de trein een handvol tips voor het gebruik van de OV-Chipkaart:

Nog een aanvulling op de 100 seconden-regel om bij dezelfde paal weer in te checken: hou even je ID-kaart er tegenaan. Je krijgt dan een foutmelding dat het geen OV-chipkaart is (logisch), maar daarna kun je met je ov-chipkaart gewoon inchecken. En als iemand anders na het uitchecken het paaltje gebruikt heeft kun je ook gewoon weer inchecken. Met name op een station als Rotterdam (waar maar een enkel paaltje op het perron staat) komt dat van pas als je met je Weekend Vrij toch terug in de richting wil reizen waar je weg komt.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast