Pagina 5 van 11

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: di 26 jan 2016, 00:18
door Geert
Tristan schreef:Waar ik vooral niet tegen kan, is de zakkenvullerij van die corrupte ov-kaartmaffia, beter bekend als Translink Systems
De organisatie kan goedkoper, maar dat ze corrupt zijn lijkt me eerlijk gezegd nogal een slag in de lucht van iemand met een intense haat tegen alles rondom de ov-chipkaart. Of heb je bewijs voor corruptie?

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: di 26 jan 2016, 00:22
door Michael
Tristan schreef: € 1,- (voorheen € 2,50) 'administratiekosten' om je EIGEN geld terug te vragen.
www.uitcheckgemist.nl (helemaal gratis en je kan meteen het geld terug op je kaart zetten bij een oplaadautmaat :wink:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: di 26 jan 2016, 06:00
door Tristan
Michael schreef:
Tristan schreef: € 1,- (voorheen € 2,50) 'administratiekosten' om je EIGEN geld terug te vragen.
http://www.uitcheckgemist.nl (helemaal gratis en je kan meteen het geld terug op je kaart zetten bij een oplaadautmaat :wink:
Die site is niet bedoeld om je saldo voortijdig terug te halen, maar enkel om vergeten uitchecks recht te zetten. Maar zelfs dat werkt niet vlekkeloos: ik ben op een woon-werkrit eind december bewust vergeten uit te checken om deze site te testen. Na drie weken stond de gemiste uitcheck nig steeds niet online. Toen maar een klachtformulier bij de betreffende vervoerder ingediend en binnen 24 uur daarna stond de gemiste uitcheck wel online, dus ik mijn gegevens invullen en duidelijk aangegeven dat het om een rit in 2015 gaat dat ook tegen het tarief van 2015 berekend diende te worden, maar toch rekende uitcheckgemist met het tarief van 2016.

En zo proberen vervoerders het terugvragen van geld zo klantONvriendelijk mogelijk te houden, zo dat zo min mogelijk mensen hun geld gaan terugvragen ondat het zo'n gedoe is. Na een bepaalde periode kunnen de vervoerders dat geld dus in hun eigen zak steken. Dat is dus corrupt. TLS diet hetzelfde met de tegoeden van verlopen/verloren/defecte kaarten. Niet altijd wordt het saldo automatisch verrekend. Dat is dus corrupt te noemen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: di 26 jan 2016, 07:52
door Stefan
Echt, de PVV is niks bij dit... :')

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: di 26 jan 2016, 14:49
door Michael
Tristan schreef:
Michael schreef:
Tristan schreef: € 1,- (voorheen € 2,50) 'administratiekosten' om je EIGEN geld terug te vragen.
http://www.uitcheckgemist.nl (helemaal gratis en je kan meteen het geld terug op je kaart zetten bij een oplaadautmaat :wink:
Die site is niet bedoeld om je saldo voortijdig terug te halen, maar enkel om vergeten uitchecks recht te zetten. Maar zelfs dat werkt niet vlekkeloos: ik ben op een woon-werkrit eind december bewust vergeten uit te checken om deze site te testen. Na drie weken stond de gemiste uitcheck nig steeds niet online. Toen maar een klachtformulier bij de betreffende vervoerder ingediend en binnen 24 uur daarna stond de gemiste uitcheck wel online, dus ik mijn gegevens invullen en duidelijk aangegeven dat het om een rit in 2015 gaat dat ook tegen het tarief van 2015 berekend diende te worden, maar toch rekende uitcheckgemist met het tarief van 2016.

En zo proberen vervoerders het terugvragen van geld zo klantONvriendelijk mogelijk te houden, zo dat zo min mogelijk mensen hun geld gaan terugvragen ondat het zo'n gedoe is. Na een bepaalde periode kunnen de vervoerders dat geld dus in hun eigen zak steken. Dat is dus corrupt. TLS diet hetzelfde met de tegoeden van verlopen/verloren/defecte kaarten. Niet altijd wordt het saldo automatisch verrekend. Dat is dus corrupt te noemen.
Dat een gemiste uitcheck niet online staat hoeft niet meteen aan die website te liggen maar er kan ook iets misgegaan zijn bij de vervoerder. Ik heb meerdere keren gebruik gemaakt van die site en bij mij werkte het alle keren goed. Jij hebt er 1 keer gebruik van gemaakt en toevallig ging er wat mis en je hebt meteen een negatief oordeel. Ook heb ik toen www.uitcheckgemist.nl nog niet bestond meerdere keren via de vervoerders zelf geld teruggevraagd ivm foutieve transacties en dat ging zonder problemen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: di 26 jan 2016, 19:26
door Vinny
Hendrik schreef:Die abonnementen vormen echter ook een oerwoud, vooral als je door meerdere concessies reist. Maar dat komt op zich niet door de ov-chipkaart.
Ligt vooral aan de concessieverleners. Het was beter geweest als de overheid zich van te voren had gecommiteerd aan één tariefsysteem en dat de vervoerders dwingend had opgelegd. Maar ja, dat wilde men juist niet...

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: di 26 jan 2016, 21:07
door ODRAIL
Michael schreef:Dat een gemiste uitcheck niet online staat hoeft niet meteen aan die website te liggen maar er kan ook iets misgegaan zijn bij de vervoerder. Ik heb meerdere keren gebruik gemaakt van die site en bij mij werkte het alle keren goed. Jij hebt er 1 keer gebruik van gemaakt en toevallig ging er wat mis en je hebt meteen een negatief oordeel. Ook heb ik toen http://www.uitcheckgemist.nl nog niet bestond meerdere keren via de vervoerders zelf geld teruggevraagd ivm foutieve transacties en dat ging zonder problemen.
Zelf heb ik sinds dat ik een OV-Chipkaart gebruik (en dat is sinds de invoering in Rotterdam) slechts drie maal een foute transactie gehad. En dit is in alle gevallen keurig netjes door de vervoerder opgelost.

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: di 26 jan 2016, 21:51
door Geert
Tristan schreef:dus ik mijn gegevens invullen en duidelijk aangegeven dat het om een rit in 2015 gaat dat ook tegen het tarief van 2015 berekend diende te worden, maar toch rekende uitcheckgemist met het tarief van 2016.
Hoe groot was het prijsverschil en heb je nog geprobeerd om dat te laten corrigeren?
En zo proberen vervoerders het terugvragen van geld zo klantONvriendelijk mogelijk te houden, zo dat zo min mogelijk mensen hun geld gaan terugvragen ondat het zo'n gedoe is. Na een bepaalde periode kunnen de vervoerders dat geld dus in hun eigen zak steken. Dat is dus corrupt. TLS diet hetzelfde met de tegoeden van verlopen/verloren/defecte kaarten. Niet altijd wordt het saldo automatisch verrekend. Dat is dus corrupt te noemen.
Nee, corruptie is omkopen, ik zal voor het gemak de Van Dale even citeren:

om·ko·pen (kocht om, heeft omgekocht) door geld, geschenken enz. laten afwijken van een zienswijze, partij, plicht.

Tenzij TLS door de ov-bedrijven wordt omgekocht om veel foute transacties te veroorzaken kan je niet stellen dat ze corrupt zijn. Klantonvriendelijk? Ja, dat misschien wel, maar dat is iets heel anders dan corrupt. Politici die zich laten omkopen door de maffia, die zijn corrupt. Niet een bedrijf dat zich bureaucratisch en klantonvriendelijk gedraagt.

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: di 26 jan 2016, 22:44
door Tristan
Geert schreef:
Tristan schreef:dus ik mijn gegevens invullen en duidelijk aangegeven dat het om een rit in 2015 gaat dat ook tegen het tarief van 2015 berekend diende te worden, maar toch rekende uitcheckgemist met het tarief van 2016.
Hoe groot was het prijsverschil en heb je nog geprobeerd om dat te laten corrigeren?
Het tarief in 2016 is € 4,10 (dus bij vergeten uitcheck GEEN recht op restitutie), het tarief in 2015 was € 3,88 (dus recht op € 0,12 restitutie). Goed, het gaat om bijna niks, maar mij gaat het om het principe. Mijn geld = mijn geld. Als ik iets in een winkel koop en ik merk dat de caissière mij te weinig wisselgeld geef, geef ik dat ook aan.
Ik heb vervolgens een klachtformulier bij de betreffende vervoerder ingediend en inmiddels de bevestiging gekregen dat ik binnen drie weken restitutie ga krijgen.
Geert schreef:
Tristan schreef:En zo proberen vervoerders het terugvragen van geld zo klantONvriendelijk mogelijk te houden, zo dat zo min mogelijk mensen hun geld gaan terugvragen ondat het zo'n gedoe is. Na een bepaalde periode kunnen de vervoerders dat geld dus in hun eigen zak steken. Dat is dus corrupt. TLS diet hetzelfde met de tegoeden van verlopen/verloren/defecte kaarten. Niet altijd wordt het saldo automatisch verrekend. Dat is dus corrupt te noemen.
Nee, corruptie is omkopen, ik zal voor het gemak de Van Dale even citeren:

om·ko·pen (kocht om, heeft omgekocht) door geld, geschenken enz. laten afwijken van een zienswijze, partij, plicht.

Tenzij TLS door de ov-bedrijven wordt omgekocht om veel foute transacties te veroorzaken kan je niet stellen dat ze corrupt zijn. Klantonvriendelijk? Ja, dat misschien wel, maar dat is iets heel anders dan corrupt. Politici die zich laten omkopen door de maffia, die zijn corrupt. Niet een bedrijf dat zich bureaucratisch en klantonvriendelijk gedraagt.
Omkopen is iets anders dan corruptie. Het kan wel een onderdeel van corruptie zijn.

Corruptie is misbruik maken van toevertrouwde macht (TLS is monopolist en is de machtspositie omtrent de ov-chipkaart en alles daaromheen dus toevertrouwd) voor privaat gewin (als een kaarthouder niet binnen een jaar na verlopen of defect/verloren melden van de kaart zijn/haar restsaldo terugeist, kun je er geen aanspraak meer op maken en verdwijnt dit geld in de zakken van (de directie van) TLS en ziet niemand dit geld ooit nog terug).

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: di 26 jan 2016, 22:50
door Z2N
In plaats van je er druk om te maken op een internetforum, kun je dan niet beter een brief schrijven naar een politicus ofzo? Blijkbaar heb je het erg hoog zitten, dus de moeite nemen lijkt me geen probleem. (A)

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: di 26 jan 2016, 22:59
door Tristan
Er is al een politicus mee bezig en die heeft geconstateerd dat er nog veel meer mis is met de ov-chipkaart en alles wat daar bijhoort:
- Dwingen afstaan incheckgegevens bij abonnementhouders (art. 284 WvS)
- Vaak meer saldo eisen dan strikt noodzakelijk is (ritprijs dient te volstaan) (art. 47 BP 2000, 2d)
- Als je controle krijgt en toch beboet wordt hiervoor (zie vorige punt), misbruikt de BOA zijn bevoegdheid (art. 3:13 BW)
- Als je kort vóór de verloopdatum je kaart oplaadt, kun je dit saldo alleen nog terug laten storten op je bankrekening, maar kun je het niet direct als reissaldo gebruiken. Dit saldo dien je nog minimaal een halfjaar te kunnen gebruiken (art. 3:326:G BW)
- Vastleggen reisdata van abonnementshouders zonder aantoonbare noodzaak hiervan (art. 8 a t/m f WBP, art. 8 EVRM)
- Bij controle door BOA wordt er, zonder jouw toestemming, een kenmerk op het geheugen van je chipkaart geplaatst (art. 138a WvS)
- Verval geldigheid chipkaart (art. 6:237h BW)

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 00:01
door Geert
Wie is die politicus, wat gaat hij ermee doen en wat heeft hij (of zij) al bereikt..?

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 02:08
door Mikos
Ik heb eerder al eens aangegeven om Tristan lekker te laten roeptoeteren, maar ik wil maar even aangeven dat van het lijstje dat hij hierboven genoemd heeft, meerdere punten onjuist zijn. Een BOA misbruikt namelijk geen bevoegdheid op het moment dat jij geen geldig vervoerbewijs kunt tonen (je voldoet immers niet aan de regels van de Wet Personenvervoer 2000) en bij controle wordt er, in ieder geval bij NS, geen kenmerk op welke chipkaart dan ook geladen.

Dat is alleen het geval bij een Business Card en dan ook nog eens alleen in specifieke gevallen. Bij Veolia wordt er bij controle wel een 'controle'-kenmerk op de chipkaart gezet. Het aangehaalde artikel gaat daarbij trouwens niet op, want er wordt geen systeem binnengedrongen (wederrechtelijk of niet); jij maakt gebruik van de OV-Chipkaart, welke altijd het eigendom van TLS zal blijven (zie de voorwaarden van de Chipkaart). Ondanks dat een kaart persoonlijk kan zijn (op naam), is het niet jouw systeem. En dus wordt er niet wederrechtelijk een geautomatiseerd werk of een gedeelte daarvan 'binnengedrongen'.
Spoiler: show
Artikel 138a, lid 1
Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt, als schuldig aan computervredebreuk, gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk binnendringt in een geautomatiseerd werk of in een deel daarvan. Van binnendringen is in ieder geval sprake indien de toegang tot het werk wordt verworven:
a door het doorbreken van een beveiliging,
b door een technische ingreep,
c met behulp van valse signalen of een valse sleutel, of
d door het aannemen van een valse hoedanigheid.
Het is me momenteel te laat (en vooral ook te veel moeite) om de rest van wat Tristan noemt na te gaan, maar deze twee punten schuif ik zo al aan de kant. Een beste politicus (uiteindelijk ook een hoop roeptoeters) die daar wat mee gaat bereiken. :X

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 10:33
door ODRAIL
Mikos schreef:Bij Veolia wordt er bij controle wel een 'controle'-kenmerk op de chipkaart gezet.
Bij Arriva op de vechtdallijnen gebeurd dit ook. Dit heb ik zelf meegemaakt in oktober 2014.

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 18:25
door Wubbo
Tristan schreef:Omkopen is iets anders dan corruptie. Het kan wel een onderdeel van corruptie zijn.
Volgens Vandale.nl is de definitie van corruptie ¨omkoping, omkoopbaarheid¨.

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: vr 29 jan 2016, 18:16
door Globetrotter
Vroeger kon je twee strippenkaarten van 8 (of 6, dat weet ik niet meer) strippen bij de chauffeur kopen en had je daarmee het recht om een hele dag met bus, tram en metro door Nederland te reizen. Bestaat deze 'dagkaart' in chipvorm nog steeds of is er iets vergelijkbaars?

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: vr 29 jan 2016, 18:19
door Hainje
Was een 8-strippenkaart en helaas is deze optie verdwenen doordat in elke regio een ander tarievenhuis is.

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: za 30 jan 2016, 10:28
door Littlebusdriver
Hetzelfde geldt voor de Zomerzwerfkaart. De Oystercard in Londen berekent achteraf wat voor reisproduct het goedkoopste zou zijn. Je hoeft dus geen abonnement oid te laden. Wat dat betreft is er nog veel te verbeteren

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: vr 05 feb 2016, 11:08
door Mikos
Naar aanleiding van veel voorkomende situaties in de trein een handvol tips voor het gebruik van de OV-Chipkaart:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 19:03
door Suus
Om te voorkomen dat reizigers om de poortjes heen lopen, zijn nu in Dordrecht de ingangen van de AH to Go en AKO op spoor 1 weggehaald. De deuren zijn vervangen door grote ramen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 19:13
door Aking
Hadden ze die deuren niet gewoon op slot kunnen doen? :') :X

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 19:18
door Hainje
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. :P

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 19:44
door ODRAIL
@Mikos: Een mooi filmpje met bruikbare tips :pos: :wink: .

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 23:44
door Aking
Ik vind die eerste tip trouwens wel zwaar denigrerend en aanstootgevend voor o.a. VIRM :P

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Geplaatst: ma 08 feb 2016, 23:57
door dennistd
Mikos schreef:Naar aanleiding van veel voorkomende situaties in de trein een handvol tips voor het gebruik van de OV-Chipkaart:
Nog een aanvulling op de 100 seconden-regel om bij dezelfde paal weer in te checken: hou even je ID-kaart er tegenaan. Je krijgt dan een foutmelding dat het geen OV-chipkaart is (logisch), maar daarna kun je met je ov-chipkaart gewoon inchecken. En als iemand anders na het uitchecken het paaltje gebruikt heeft kun je ook gewoon weer inchecken. Met name op een station als Rotterdam (waar maar een enkel paaltje op het perron staat) komt dat van pas als je met je Weekend Vrij toch terug in de richting wil reizen waar je weg komt.