OVer je OV-Chipkaart #15

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Somoht » Ma 30 Nov 2015, 22:38

Als je die kaarten gratis maakt zal TLS linkom of rechtsom nog steeds dat geld innen maar kan je het indirect gaan betalen per transactie.... TLS zelf is gewoon een te duur bureaucratisch moloch waar we helaas voorlopig niet vanaf komen.

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Zabe » Do 03 Dec 2015, 18:12

@bee:klopt, er zijn ook andere voorbelden met duurdere OVC.

Qua klantsonvriendelijken vind wel het slechtst voorbeld; nochtans die ik ken.

1. U moet verplicht uitchecken, ook met een geldig afgekochte abonnement. Dat gebeurt in de trein nergens anders in Europa. Dat betekent helaas in de rij staan bij sommige stations zoals amersfoort en zaandam.
2. U kunt niet betalen met internet. Kaarten met morting zijn niet online beschikbaar, alleen het duurste soort.
3. Bijnabonnementen hoort verplicht onbepaalde tijd, en wordt elke maand of jaar verlengd zonder toestemming. Als u wilt annuleren moet je bellen (waarom niet per internet?)"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Suus » Do 03 Dec 2015, 18:26

Stilzwijgende verlenging is toegestaan volgens de wet en na de initiële contractperiode mag je per maand opzeggen.
Rame à l'approche

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Zabe » Do 03 Dec 2015, 19:53

Ik zeg niet dat het tegen de wet is. Ik vind het alleen maar jammer dat je geen andere keuzen heeft.

De voorwarden zijn bijzonder onklantvriendelijk.
Voor een jaar daluren korting kaart bijvoorbeld:
- je mag niet opzeggen de eerste 10 maanden. Het heeft geen zin om te bellen.
- je mag ook niet opzeggen de laatse maand. Het is al te laat.
- je moet dus opzeggen het 11elfde maand, dus een reminder in je calendar ergens zetten.
- je moet het per telefoon doen, met een medewerker die probeert het toch te verlengen in plaats van gewoon te annuleren.

Over het laatste punt trouwens: ik dacht dat de wet zegt dat als je kan per internet een abonnement kopen; je moet het ook per internet kunnen annuleren. Of heb ik dat gedroomd? :) misschien is het Europees recht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Suus » Do 03 Dec 2015, 20:26

Je bent niet verplicht een abonnement te kopen als de voorwaarden je niet bevallen natuurlijk...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Tochjo » Do 03 Dec 2015, 20:41

Zabe schreef:je mag ook niet opzeggen de laatse maand. Het is al te laat.

Er geldt een opzegtermijn van twee weken. In het begin van de laatste maand opzeggen is dus mogelijk.

Zabe schreef:je moet dus opzeggen het 11elfde maand, dus een reminder in je calendar ergens zetten.

NS stuurt vier tot zes weken voor de verlenging een aankondiging van de verlenging. Dat geeft dus een herinnering en nog genoeg tijd om het op te zeggen. Merk op dat na een jaar doorlopende abonnementen maandelijks opzegbaar zijn. Ben je net te laat, dan betaal je dus één maand extra. Voor iemand met Dal Voordeel komt dat neer op 4,17 euro. De 50 euro worden wel geïncasseerd, maar het grootste deel wordt weer gerestitueerd als de beëindiging voltooid is.

Zabe schreef:je moet het per telefoon doen, met een medewerker die probeert het toch te verlengen in plaats van gewoon te annuleren.

NS biedt ook manieren om een abonnement online op te zeggen, bijvoorbeeld per chat, mailcontact per contactformulier, Twitter of Facebook. In voorkomende gevallen kan een moderator van het forum ook helpen. Zie deze pagina voor de verschillende contactmogelijkheden.

Zabe schreef:Over het laatste punt trouwens: ik dacht dat de wet zegt dat als je kan per internet een abonnement kopen; je moet het ook per internet kunnen annuleren.

Dat klopt, maar dat kan dus ook.

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Zabe » Do 03 Dec 2015, 20:43

NS heeft toch een monopolie op trein reizen :)
En ik ben ook tevreden met het product zelf.

Gewoon jammer dat een overheid-gecontroleerd bedrijf gedraagt zich zoals een NLenergie of MediaMarkt qua klantvriendelikheid...

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Zabe » Do 03 Dec 2015, 20:44

@tochjo: ik wist niet dat het per chat/mail kon; bedankt.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Tristan » Vr 04 Dec 2015, 23:26

Bee schreef:Ik heb de betreffende aflevering niet gezien, maar het zal zeker niet de meest klantonvriendelijke zijn. En zelfs het duurste durf ik nog wel te betwijfelen.

Op sommige punten is de ov-chipkaart minder slecht dan de ov-kaarten in het buitenland. Bijvoorbeeld op het gebied van saldo terugvragen aan de balie. Hier kost dat € 2,50, in Stockholm € 5,30 en in Lissabon, Porto en Bilbao is het zelfs helemaal niet mogelijk.

Maar als je overall kijkt (aanschaf-/verlengingskosten, vervangingskosten, geldigheidsduur en kosten voor saldo terugvragen), is de Nederlandse kaart de allerslechtste van Europa.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Z2N » Za 05 Dec 2015, 21:32

Persoonlijk vind ik het niet hoeven nadenken over het halen van een kaartje bij het reizen tegen alle gegeven nadelen opwegen, ik kan gewoon aankomen, inchecken, en reizen. Dat lukt mij verder nergens. En verder ben je volgens mij gewoon onwetend. :Y
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Zabe
Berichten: 53
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Zabe » Za 05 Dec 2015, 22:03

Z2N schreef:Persoonlijk vind ik het niet hoeven nadenken over het halen van een kaartje bij het reizen tegen alle gegeven nadelen opwegen, ik kan gewoon aankomen, inchecken, en reizen. Dat lukt mij verder nergens. En verder ben je volgens mij gewoon onwetend. :Y


Ja inderdaad. Zeker voor de bus is het een winst.

Alleen maar het vreselijke uitchecken met een abonnement zou ik liever kwijt zien. Of ten minste meer palen, op sommige stations moet je altijd in de rij staan (zaandam, amersfoort)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Suus » Za 05 Dec 2015, 23:31

De paaltjes op station Boskoop zijn waarschijnlijk ergens in de loop van woensdagmiddag defect gegaan, aangezien een check-uit rond half vier 's middags nooit in Mijn NS zichtbaar is geworden, de restitutie daarvoor heb ik overigens vrijdagochtend ingediend en die is zaterdagochtend al goedgekeurd.

Donderdagochtend waren de paaltjes op het station ook zichtbaar buiten dienst als in dat de rode lampjes branden. Nog voor het middaguur heeft NS echter twee verplaatsbare palen op het station geplaatst. De paaltjes op het perron werken nog steeds wisselend wel/niet maar de verplaatsbare palen staan er gelukkig nog :)
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8085
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor KM46 » Zo 06 Dec 2015, 22:48

Kunnen die palen dan niet of afstand aan of uitgezet worden (bij de RET is dit wel het geval, zowel met palen als met poortjes)?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Suus » Zo 06 Dec 2015, 22:54

Ik heb vernomen dat er in de buurt van het station een kabel voor telecommunicatie is doorboord door een klusbedrijf. De gehele straat waar het station ligt heeft vanaf woensdagmiddag geen telefonie en soms ook geen internet gehad. Of het al helemaal verholpen is weet ik niet, mijn eerdere ervaringen met doorboorde kabels is dat KPN er verbazingwekkend lang over kan doen het op te lossen.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8085
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor KM46 » Ma 07 Dec 2015, 10:52

Oké ... dan maakt het niet meer uit of de paaltjes op afstand bediend kunnen worden of niet.

Ezra
Berichten: 922
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Ezra » Di 08 Dec 2015, 19:19

Hebben jullie allemaal de petitie tegen de hoge aanschafkosten e.d van de ov- chipkaart ondertekend?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4472
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor JWM » Di 08 Dec 2015, 19:21

Nee, flauwekul petitie. Investeer liever in efficiency en klanttevredenheid bij TLS.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Tristan » Di 08 Dec 2015, 19:57

Iedere cent die extra in TLS gestoken wordt, zal in de zakken van de directie van dat corrupte bedrijf verdwijnen, dus dat heeft geen zin. :neg:

Vanzelfsprekend heb ik die petitie van Consusmentenbond en Rover getekend. Eigenlijk al direct nadat hij werd geopend. Vanmorgen stond de teller nog op zo'n 27.000. Nu, op de slotdag dat hij opengesteld is, staat hij op 69.611. Zeer waarschijnlijk gaat de 70.000 wel gehaald worden :pos:

Één ding is in elk geval zeker: TLS kan niet meer zeggen dat 'slechts een klein deel' ontevreden is, want het tegendeel is waar.
Laatst gewijzigd door Tristan op Za 02 Jan 2016, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Post
Berichten: 80
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Maarheeze

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Post » Di 08 Dec 2015, 20:03

Dat ligt aan je definitie van een klein deel. Want hoeveel chipkaarten zijn er in Nederland?
Per week reizen ruim 2,8 miljoen mensen met hun OV-chipkaart. Volgens Translink https://www.translink.nl/nl-NL/Persinformatie/Feiten-cijfers
Dus 70.000 mensen van de 2,8 miljoen. Ik zou dat een klein deel noemen.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Tristan » Di 08 Dec 2015, 20:50

Niet iedereen die de petitie wel steunt, zal hem ook ondertekenen. Bijvoorbeeld als men denkt dat het geen nut heeft om hem te ondertekenen.

Maar als je zo gaat redeneren zoals jij doet, kun je wel iedere petitie over ieder willekeurig onderwerp onderuithalen. Politiek-Den Haag heeft niet voor niets een grens getrokken bij 40.000 geldige handtekeningen om een onderwerp op de politieke agenda te zetten.

Met andere woorden: als een petitie meer dan 40.000 geldige handtekeningen heeft, kun je er gemakshalve van uitgaan dat 'een aanzienlijk deel' de petitie ondersteund.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Vinny » Di 08 Dec 2015, 23:13

Ik vind het vooral jammer dat de OV chipkaart het reizen voor incidentele reizigers duurder en lastiger heeft gemaakt. Dat had niet hoeven gebeuren als daar bij voorbaat betere uitgangsvoorwaarden voor waren gesteld, met de verplichting van de overheid jegens de vervoerders om zich daaraan te houden voordat het oude papieren kaartsysteem zou worden "uitgezet".

Ik heb zelf een abonnement van de NS, en voor mij persoonlijk is treinreizen goedkoper en makkelijker geworden en de chipkaart kost me dus ook nog eens geen (extra) geld, dat zit bij het abonnement inbegrepen. Mij zul je de petitie dus niet zien tekenen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Suus » Wo 09 Dec 2015, 10:28

Vandaag een e-mail gekregen van NS Extra dat ze gemerkt hebben dat ik niet heb uitgecheckt op 2 december. Tot zover het nut van deze e-mail, want de e-mail bevat een link naar een formulier om compensatie aan te vragen maar daar moet je alle gegevens uit de mail in overtypen...

Handige herinnering, maar dit regelen in Mijn NS gaat sneller.
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor webguy » Wo 09 Dec 2015, 10:36

Ah, nog steeds niet gefixt.
Reisinformatie/nerd

KM46
Berichten: 8085
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor KM46 » Wo 09 Dec 2015, 21:29

Bee schreef:Vandaag een e-mail gekregen van NS Extra dat ze gemerkt hebben dat ik niet heb uitgecheckt op 2 december. Tot zover het nut van deze e-mail, want de e-mail bevat een link naar een formulier om compensatie aan te vragen maar daar moet je alle gegevens uit de mail in overtypen...

Handige herinnering, maar dit regelen in Mijn NS gaat sneller.

Als je de bovenstaande melding op het NS serviceforum doet heb je kans dat het opgelost wordt :idea: . I.p.v. hier te klagen.

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor waldo79 » Wo 09 Dec 2015, 23:50

Ik vind dat forum niet erg prettig...als ik iets gedaan wil hebben wat niet in 'Mijn NS' kan is de klantenservice vaak een betere optie.
Mij best :)


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten