OVer je OV-Chipkaart #15

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daniel »

Voor degenen hier die met TrajectVrij reizen:
Het klopt dat de korting niet wordt toegekend op de Valleilijn, wanneer je met je Traject Vrij buiten je traject reist.

Om dit op te lossen, is een correctie in de programmatuur nodig. Deze correctie moet echter wachten op een release. Zodra de proef Enkelvoudig inchecken op de Valleilijn van start gaat, zal ook dit probleem verholpen zijn. Tot die geldt dat klanten hun teveel betaalde bedragen kunnen terugvragen bij NS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Diverse forumgebruikers hadden het vast ook al gezien: De NS-poortjes in Dordrecht zijn nu in gebruik, de Arriva-poortjes nog niet. Om de poortjes goed van elkaar te onderscheiden hebben ze er kermisverlichting boven gehangen. Poortjes van NS staan onder blauwe borden met een geelverlichte rand, poortjes van Arriva onder blauwe borden met een roodverlichte rand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daniel »

Zag ook wat plaatjes ervan langskomen op Twitter. Zelfs in het relatief smalle gangetje van de stationshal naar perron 1 heeft men nog twee rolstoelgeschikte poortjes weten te proppen.
En flexibiliteit in spoorgebruik mag ook wat borden kosten, want ook de toegangen bij de fietsenstalling (zowel naar 1/20 als op de loopbrug) hebben nog een Arriva-poortje ertussen zitten.
Alles op straatniveau met een breed exemplaar erbij ook nog, daarmee is station Dordrecht dus wel heel rijkelijk bedeeld met die dingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Geert »

Die gekleurde rand onder een bord boven de rij met poortjes wordt ingevoerd op alle stations met poortjes en meerdere vervoerders.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door JWM »

Je kan nog zoveel bordjes, stickers of confettikanonnen met verschillende logo's en kleurtjes inzetten, hier blijven mensen gewoon de fout mee ingaan. Maak gewoon eens serieus werk van één poortjesrij voor alle vervoerders op één station.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daniel »

Die staat er al in Amersfoort, maarja, ze blijven de proef met single check-in maar uitstellen. En daarmee blijven ze ook de ingebruikname van de poortjes uitstellen. En ook de release van de oplossing waarmee reizigers met TrajectVrij weer korting op de Valleilijn krijgen (zoals het hoort te zijn) wacht daar nog op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Aking »

Ik kreeg een mail van NS dat mijn weekendvrij binnenkort verhoogd wordt van 29 naar 32 Euro. Eerste klas blijft 39, dus een eventuele upgrade wordt voor veel mensen alweer een stuk interessanter...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Durashift »

JWM schreef:Je kan nog zoveel bordjes, stickers of confettikanonnen met verschillende logo's en kleurtjes inzetten, hier blijven mensen gewoon de fout mee ingaan. Maak gewoon eens serieus werk van één poortjesrij voor alle vervoerders op één station.
Precies, zouden veel mensen omhoog kijken bij het naderen van een poortje?
Ik denk het niet.. je kijkt veelal toch naar de lezer van de kaart.. gelukkig is die dan wel in een afwijkende kleur.. en de frequente reiziger zal de kleurverschillen wel kunnen linken aan de vervoerder.. de incidentele reiziger (die men misschien uit de auto wilt halen op een A15 traject ofzo..) zal weinig benul van de kleurkeuzes van vervoerders hebben..

Een groot logo in het voetpad door de poort zou misschien al helpen.. plus het logo onder de pijl (of kruis) wat aangeeft of de doorgang open of gesloten is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Aking schreef:Ik kreeg een mail van NS dat mijn weekendvrij binnenkort verhoogd wordt van 29 naar 32 Euro. Eerste klas blijft 39, dus een eventuele upgrade wordt voor veel mensen alweer een stuk interessanter...
En je mag vanaf 1 januari ook gratis reizen op feestdagen die niet in het weekend vallen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Stefan »

Ben wel benieuwd wanneer mijn Weekend Vrij dan verlaagd gaat worden van €45 naar €39... :') :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door JWM »

Ik dacht dat weekend vrij 40 euro per maand kost? (alleen al jarenlang een aanbiedingsprijs van 29 euro heeft).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Het werd gebracht als aanbiedingsprijs maar was een permanente prijsverlaging, vooral omdat er in het weekend altijd veel werkzaamheden zijn.

De prijs voor de 2e klas is nu verhoogd omdat feestdagen zijn inbegrepen, de 1e klas is niet verhoogd omdat ze 1e klas in het weekend willen stimuleren als wapen tegen volle treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Ronald »

Kan je 1e klas weekendvrij combineren met 2e klas reizen op saldo, of betaal je voor reizen op saldo dan ook altijd 1e klastarief?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daniel »

Niet op dezelfde chipkaart want je reist altijd op je WeekendVrij product (gezien dat doordeweeks korting geeft). En volgens mij kan je ook geen klassewissel van 1e naar 2e klasse doen, dat gaat alleen andersom als je een abonnement hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Ronald »

Ok, dat is dan wel een behoorlijke valkuil. Dan zou je dus nog een Dal-voordeel op een aparte chipkaart moeten aanschaffen als je doordeweeks 2e klas tarief met korting wilt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Niet op dezelfde chipkaart want je reist altijd op je WeekendVrij product (gezien dat doordeweeks korting geeft). En volgens mij kan je ook geen klassewissel van 1e naar 2e klasse doen, dat gaat alleen andersom als je een abonnement hebt.
Je kan altijd downgraden als je op saldo reist.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daniel »

Ja maar dat Reizen op Saldo doet Ronald in dit voorbeeld nu juist niet, hij reist immers doordeweeks op z'n dan 40% korting gevende WeekendVrij. En als je op een abonnement reist kan je alleen upgraden, niet downgraden. Of althans, niet voor één dag maar uitsluitend permanent.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Reizen met 40% is reizen op saldo Daniël....
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Ronald »

Precies het punt dus. Ik dacht altijd dat ROS (vroeger?) een apart product was naast het abonnement, maar dat is blijkbaar niet zo (ik zie het naast m'n dalvoordeel ook niet als apart product staan).
Ik vind 1e klas weekendvrij wel interessant voor die 7 euro meer, maar ga dat zeker niet doen als je bij reizen op saldo niet kan downgraden. Ik wil dit nog wel even exact weten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Daniel »

Ik heb toevallig ook nog een kaart in MijnNS staan waar eerst een abonnement op stond maar nu niet meer en die laat het mooi zien: daar stond eerst geen Reizen op Saldo op, maar sinds dat abonnement verliep verscheen het er wel op.
Het zit 'm erin dat je abonnement de hoogste prioriteit heeft: reis je in de spits met een Dal Voordeel dan verschijnt er dus ook nog altijd "Dal Voordeel" op de kaartlezer ookal geeft het geen korting. Eigenlijk gedraagt dat abonnement zich dus als een soort vermomd ROS-product met een ander naampje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Vinny »

Je moet toch wel ingevoerd zijn in de materie om dit nog te snappen. Ik kan dit mijn ouders niet meer uitleggen.. :'(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Ja, je reist altijd met het product Weekend Vrij, maar als je dat als product voor de 1e klas hebt, en je wil tijdens de kortingsperiode in de 2e klas reizen, dan kan je bij de kaartautomaat een klassewissel laden en dan check je in met "Klassewissel 40% 2e Klasse". Zo werkt dat in beide richtingen. Tijdens de vrijreisperiode is klassewissel natuurlijk onzin.

En omdat je structureel de klassewissel moet laden bij periodes dat je saldo verbruikt bij Weekend Vrij 1e Klas heb ik dat nog niet gekocht, ik mag alleen reizen 2e klas declareren bij de baas en andere abonnementen zijn pas later dit jaar interessant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door bartjemestrom »

Het voor een dag downgraden gaat wel. Heb al een paar jaar Weekend Vrij 1e klas en reis af en toe ook door de week. Dan zet ik Klassewissel op mn kaart. Dan wordt gewoon 2e klas in rekening gebracht.

Klassewissel in je vrij reizrn gaat ook niet. Heb al diverse keren op vrijdag gereisd. Voor 18:30 klassewissel, na 18:30 wordt er vast op Weekend Vrij ingecheckt. Daarvoor hoef ik doe Klassewissel niet te verwijderen.

Ook permanent downgraden gaat. Nog geen ervaring mee, maar is wel mogelijk via MijnNS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Suus »

Ik heb meermaals met de klantenservice gebeld en die ontkennen dat laatste stelselmatig. Je zou niet tijdens periodes dat je saldo gebruikt automatisch tweede klas inchecken en als je vrij reist automatisch eerste klas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Bericht door Tochjo »

Bee schreef:Je kan altijd downgraden als je op saldo reist.
Kenelijk niet bij Dal Vrij.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten