OVer je reiservaringen in januari 2016

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door microshit »

Ging net ook echt niet lekker op Amsterdam RAI zeg. Een hoop treinen gemarkeerd als "Extra trein", die veelal te laat kwamen en dan ook nog eens verkeerd aangekondigd op de schermen (de IC naar Heerlen stond klaar met op de TBP dat deze naar Groningen ging). Paar man S&V om alles in grote banen te leiden maar alsnog een HC die zich aan zijn collega moest ergeren omdat hij nog minuten lang passagiers liet instappen. Verwarring bij de passagiers over welke trein nou waarheen ging. Is dat altijd zo daar? :p
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Z2N »

Wel als ineens vier extra treinen per uur extra moeten stoppen vanwege evenementen in de RAI, deze krijgen veelal geen extra rijtijd voor de stop op de RAI, terwijl er wel veel reizigers zijn. En als je de drukte bij de Horecava erg vindt, probeer dan eens de Huishoudbeurs-drukte op station RAI, die is pas gezellig! :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door JWM »

Laat die extra stops toch lekker zitten. NS heeft helemaal geen restcapaciteit in de spits op de Zuidtak.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Michael »

Ook bij het GVB ging het niet helemaal lekker: Ik was bij de Horecava geweest en ging nog even Amsterdam in. Dus wou met lijn 51 naar CS. Die kwam met een enkel stel aanrijden en was al bomvol. Ik heb dus niet eens geprobeerd om erin te komen. (proberen had überhaupt geen zin want er bleven vele reizigers achter die niet mee konden) Ben met lijn 50 die vlak daarna kwam naar de van der Madeweg gegaan om daar over te stappen op lijn 54 naar CS. Volgens mij is die route niet helemaal legaal maar ik was dus echt niet van plan om op de volgende 51 te wachten met het risico dat ik weer niet mee kon.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Michael »

JWM schreef:Laat die extra stops toch lekker zitten. NS heeft helemaal geen restcapaciteit in de spits op de Zuidtak.
Maar de sprinters kunnen die vele reizigers na afloop van de Horecava totaal niet verwerken. Zelfs de IC's stromen helemaal vol na afloop van de beurs.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door JWM »

Klopt, je zou het gebruik van station Zuid actief moeten promoten. Dat ligt op loopafstand van de RAI.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Durashift »

JWM schreef:Klopt, je zou het gebruik van station Zuid actief moeten promoten. Dat ligt op loopafstand van de RAI.
Uh? Dat is nog best een eindje lopen.. RAI is juist op een passende loopafstand wat mij betreft.
En op Zuid komen toch dezelfde treinen?

Voordeel is misschien dat de toeloop van reizigers meer gespreid wordt, door de loopafstand en verschillen in tempo.

Maar goed, ik zou op een dag als vandaag niet graag van Rai naar Zuid lopen.. ben je écht drijfnat..
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door JWM »

Het gaat erom dat NS geen capaciteit heeft in de avondspits om veel extra reizigers te vervoeren. Door extra stops op RAI maak je treinreizen extra aantrekkelijk wat een aanzuigende werking heeft en het is nadelig voor de punctualiteit.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Mikos »

Maar op de heenreis heb je die ruimte wel en wil je ze wel in de trein hebben. Ze zijn niet verplicht om tot het einde, 18 uur, te blijven, dus daar heb je als vervoerder niks mee te maken. De Sprinters kunnen in hun eentje de toeloop tijdens de avondspits nooit aan. Dus heb je overvolle sprinters die de punctualiteit negatief beïnvloeden op de RAI en vervolgens op Zuid of Duivendrecht opnieuw, want daar stromen de reizigers die naar een IC-station willen reizen weer uit, waarmee ze de punctualiteit van de Intercity's ook nog eens negatief beïnvloeden, omdat ze daar allemaal weer instappen.

Dan is dit de beste keuze uit twee slechte. En uiteindelijk valt het allemaal wel mee.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Ardan »

Als de Noord-Zuidlijn straks opengaat kunnen RAI-bezoekers pal voor de deur op de metro naar Zuid stappen. Misschien zal de extra IC-stop op RAI dan wel vervallen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Ardan »

albertjan96 schreef:Vanmorgen reden er geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen. De stoptreinen Tiel - Arnhem konden nog wel tot Elst rijden door het keerspoor aldaar.
Is dat kopspoortje eindelijk een keer gebruikt ja? :D Die met dat typische spoornummer, wat was het ook alweer..
Ik doe ook maar wat
erjeebee
Berichten: 1393
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door erjeebee »

Als ik bovenstaande zo lees ben ik blij dat ik in Roemenie zit alwaar de trein van P.O. Aeroport naar Galati op de minuut op tijd boemelde en ik kan genieten van stapels ex-HTM Alliances, ex-GVB en ex-Novio Jonckheeres en ex-RET ZGT-6 trams.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Mikos »

Ardan schreef: Is dat kopspoortje eindelijk een keer gebruikt ja? :D Die met dat typische spoornummer, wat was het ook alweer..
1A.
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door albertjan96 »

Nee, 3. Ik weet dat er een bordje 1A op het perron staat, maar in de systemen staat 3, en dit staat ook zo in het Overzicht nuttige perronlengten November 2015. Dat bordje hoort daar helemaal niet te staan. :roll:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Mikos »

Je kan me nog meer vertellen; dat is niet het antwoord dat Ardan zoekt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Ardan »

1a zocht ik inderdaad, ik wist het stiekem wel maar was niet helemaal zeker (A) Nou scheelt het nog dat 1 en 1a aan hetzelfde perron liggen (en zo in feite toch bij elkaar horen) dus eventuele verwarring heeft geen grote gevolgen maar toch is het typisch dat het tegen alle logica indruist. Het spoor aan het 'huisperron' is altijd spoor 1, doortellend tot de laatste, en kopsporen áchter het huisperron worden weer vanaf daar doorgeteld. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld Zwolle met spoor 1 t/m 11, met achter het huisperron aan de a-zijde 12 en 13, aan de b-zijde 14 t/m 16. Spoor 1a van Elst had dus eigenlijk 3 moeten zijn, vreemd dus dat dat in de systemen wel zo is maar op de borden niet.
Ook sporen die er helemaal niet meer liggen worden vaak nog steeds meegeteld. Winterswijk heeft de sporen 1, 4, 5, 6, 20 en 21. Spoor 2, 3 en 8 t/m 19 liggen er al tig jaar niet meer (7 nog wel, maar niet aangesloten en is pas recent bij sloop van bedrijfspanden boven water gekomen). Het Nijmeegse spoor 35 had volgens de huidige sporensituatie eigenlijk 20 moeten heten.
Arnhem begint bij spoor 3.. spoor 2 is perronloos en spoor 1 bestaat al tientallen jaren niet meer :P Die is er ooit wel geweest maar dat was echt maar kort.
Ik doe ook maar wat
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door albertjan96 »

Op de TBP staat overigens wel spoor 3

En trouwens, ik kom bijna dagelijks door Elst maar let er eigenlijk nooit op, maar vandaag zag ik dat de losse bordjes 1A ook zijn vervangen door 3. Geen idee hoe lang dat als is...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door reisthijs »

Ergens vind ik het jammer dat het Britse systeem hier niet wordt toegepast. Daar noemen ze een extra spoor aan de 'verkeerde' kant van spoor 1 doodleuk spoor 0. :mrgreen:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Stefan »

Ja, dat is zo mooi.. :mrgreen: Ben tot nu toe 'al' 2 keer vanaf spoor 0 in een trein gestapt.. Eerste keer was op Cardiff Central, tweede keer op Kings Cross. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Suus »

De Belgen gaan dan letters gebruiken. In Herentals en Nivelles ligt in beide gevallen naast spoor 1 nog een spoor A.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door JWM »

Wat is de logica achter de nummering op Muiderpoort?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door reisthijs »

Eigenlijk gewoon dezelfde logica.
Het is bij een vorkstation natuurlijk arbitrair wat het 'huisperron' is maar verder werkt de nummering gewoon hetzelfde.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Durashift »

Wat is de definitie van een huisperron?

Hoe herken ik dat?

De wiki geeft geen sjoege helaas..
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door JWM »

Denk dat het moeilijk is hier een volledige definitie van te geven. Want waarom heet spoor 2 op Amsterdam eigenlijk niet 1?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2016

Bericht door Suus »

Durashift schreef:Wat is de definitie van een huisperron?

Hoe herken ik dat?

De wiki geeft geen sjoege helaas..
Een huisperron is een perron direct verbonden aan het stationsgebouw. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld spoor 1 in Baarn, spoor 1 in Apeldoorn of spoor 2 op Amsterdam Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten