OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door MetroRET »

:idea:
wilburg22 schreef:Vanochtend 9 bakken koploper richting Den haag CS vanaf dordt, onbekend trein nummer.

Later op den haag CS zag ik plan V staan maar ik moest te snel overstappen op de tram om te zien op welke lijn, volgensmij 2+2+2, mogelijk zelfs 8 bakken als ik het goed zag met binnenrijden.
Mat 64 rijdt helemaal niet meer :mrgreen:
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door DrechtBlub »

Hij stond stil, opgesteld vanwege verslepingen misschien dan? mat 64 is niet te missen met het kenmerkende design.
Ik blub in het Drecht.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door MetroRET »

Ze zijn allemaal opgesteld in Nijmegen en Maastricht.

Kans acht ik vrij klein dat ze ineens daar rondhangen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door DrechtBlub »

Ik zal wel me wel verkeken hebben :oops: , zou niet de eerste keer zijn de laatste tijd, migraines helpen niet mee. De reden waarom ik in den haag was ook niet (Begrafenis). Sorry pardon.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door Daniel »

MetroRET schreef:Ze zijn allemaal opgesteld in Nijmegen en Maastricht.
Bijna allemaal, er staat nog een halve in Amersfoort t.b.v. de herinstructie koppelen. Was het niet toevallig de Mat '54 766? Die stond immers voor werkzaamheden bij NedTrain Leidschendam en dan is Den Haag wel in de buurt. Op de kleur en lengte na lijkt dat qua vorm ook wel het meest op Plan V.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door Michael »

wilburg22 schreef:Vanochtend 9 bakken koploper richting Den haag CS vanaf dordt, onbekend trein nummer.
Is de treinserie [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie]. En het is ook geen afwijking. In de spits wordt de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] vrijwel altijd met 9 of 10 bakken ICM gereden. Voorheen reed er zelfs 1 trein van Venlo naar Den Haag met 12 bakken ICM.
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door Hendrik »

De [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] kent inderdaad standaard allerlei samenstellingen ICM: 3, 4, 7, 8, 9, 10 en 11 bakken. Onlangs reed een [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] met 12 bakken, maar voor zover ik weet is dat niet planmatig.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door Michael »

12 bakken is nu niet meer planmatig inderdaad. Een paar jaar terug reed er 1 trein van Venlo naar Den Haag CS planmatig met 12 bakken ICM. Dat was die om 7:39 uit Breda vertrok. (1920 als ik het goed heb)
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door OmniLezer »

Over de IC 1900 gesproken. Vanmiddag stond er een IC 1900 richting Den Haag op R'dam Centraal. Dat was dit keer een VIRM-6 (8652). Dat was om 15:44. Dat is een mooie afwijking en die 9 tot 12 bakken ICM op de 1900 vindt je wel vaker in de ochtend rond 9:00 bij Schiedam. Daar zie ik ze dan altijd rijden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door ArrivaBas »

Ach. OVinfo meldde ook nog een DDZ-6 vanochtend
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door DrechtBlub »

op rijdendetreinen zag ik eerder ookal VIRM4+4
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door Daniel »

Hendrik schreef:De [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] kent inderdaad standaard allerlei samenstellingen ICM: 3, 4, 7, 8, 9, 10 en 11 bakken. Onlangs reed een [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] met 12 bakken, maar voor zover ik weet is dat niet planmatig.
NS blijkt al jaren niet in staat ICM-drietjes en viertjes uit elkaar te houden, dus die 12 bakken zijn ook niet verbazingwekkend. Eerder opvallend dat ik nooit een melding van meer dan 12 bakken langs heb zien komen.

Over 12 bakken gesproken: die reden er vandaag ook in de 559 terwijl 10 daar meen ik gebruikelijker is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door DrechtBlub »

Waren die dingen niet gelimiteerd tot het rijden met 12 bakken?
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door Daniel »

ICM kan tot 15 bakken, mits de perronlengtes het toelaten. IRM mag tot 14 en DDZ meen ik tot 10 bakken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door Z2N »

DDZ mag twaalf bakken maximaal, twee zesjes. Drie viertjes is niet toegelaten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door MetroRET »

ICM tot 15 bakken, zowel 4+4+4+3 als 3+3+3+3+3
VIRM tot 14 bakken, 4+4+6
DDZ tot 12 bakken, 6+6, 4+4+4 (inderdaad technisch niet mogelijk)
SLT tot 12 bakken, 6+6, 4+4+4, niet toegelaten, SLT-14 is maximum technisch mogelijk.
SGM tot 9 bakken, 3+3+3
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door STF »

De langste SGM die ooit rond 1.00 uur bij Amsterdam Centraal kwam voorrijden om mij en nog een handje vol reizigers als stoptrein in de richting Zaandam/Alkmaar te brengen bestond uit 15 bakken, ik wist niet wat ik zag maar rond dat tijdstip waren ze wel vaker wat gek in de weer!
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door Michael »

MetroRET schreef:SLT tot 12 bakken, 6+6, 4+4+4, niet toegelaten, SLT-14 is maximum technisch mogelijk.
3 stellen SLT gekoppeld mag niet. Als 3 stellen SLT gekoppeld zijn is er het probleem dat er een stel vaak de andere kant op wil dan de rest.Of dat moet inmiddels al opgelost zijn.
Daniel schreef:ICM kan tot 15 bakken, mits de perronlengtes het toelaten.
In de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] is 12 bakken het maximum. Op een aantal stations is het perron te kort voor meer dan 12 bakken. Breda is daar 1 van.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door MetroRET »

Michael schreef:
MetroRET schreef:SLT tot 12 bakken, 6+6, 4+4+4, niet toegelaten, SLT-14 is maximum technisch mogelijk.
3 stellen SLT gekoppeld mag niet. Als 3 stellen SLT gekoppeld zijn is er het probleem dat er een stel vaak de andere kant op wil dan de rest.Of dat moet inmiddels al opgelost zijn.
"In de reizigersdienst (nog) niet toegestaan, betreft toelating ProRail"
Aldus, https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... -2016.xlsx
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door reisthijs »

SLT zou met maximaal 16 bakken moeten kunnen rijden (6+6+4 vormt dan een trein van 270 meter).
Michael schreef:In de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] is 12 bakken het maximum. Op een aantal stations is het perron te kort voor meer dan 12 bakken. Breda is daar 1 van.
12 bakken is dan ook de norm voor binnenlandse Intercity's, langere treinen zijn bijna nergens mogelijk. De uitzonderingen zijn Utrecht-Zwolle (waar tot de opening van de Hanzelijn treinen van maximaal 15 bakken gebruikelijk waren) en Utrecht-Hengelo.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door Jurre »

Ik dacht dat ik nog niet wakker was vanmorgen, maar omstreeks 9.00 stond toch echt Ambassador 4203 gereed op station Amersfoort als lijn 19 naar Begraafplaats Rusthof. Display toonde dit ook gewoon.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door OmniLezer »

reisthijs schreef:SLT zou met maximaal 16 bakken moeten kunnen rijden (6+6+4 vormt dan een trein van 270 meter).
Michael schreef:In de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] is 12 bakken het maximum. Op een aantal stations is het perron te kort voor meer dan 12 bakken. Breda is daar 1 van.
12 bakken is dan ook de norm voor binnenlandse Intercity's, langere treinen zijn bijna nergens mogelijk. De uitzonderingen zijn Utrecht-Zwolle (waar tot de opening van de Hanzelijn treinen van maximaal 15 bakken gebruikelijk waren) en Utrecht-Hengelo.
Maar een koploper (ICM) bak is 26,4 meter. Bij een SLT kan wel met 4 2400 treinen ofwel die 16 bakken kunnen rijden en dan nog speling hebben. Een 12 bakken ICM is ook wel 310 meter lang ongeveer.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door Hainje »

STF schreef:De langste SGM die ooit rond 1.00 uur bij Amsterdam Centraal kwam voorrijden om mij en nog een handje vol reizigers als stoptrein in de richting Zaandam/Alkmaar te brengen bestond uit 15 bakken, ik wist niet wat ik zag maar rond dat tijdstip waren ze wel vaker wat gek in de weer!
Zal vast een logistiek dingetje zijn om al het materieel voor de volgende ochtend op de juiste standplaats te hebben.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door reisthijs »

OmniLezer schreef:Maar een koploper (ICM) bak is 26,4 meter. Bij een SLT kan wel met 4 2400 treinen ofwel die 16 bakken kunnen rijden en dan nog speling hebben. Een 12 bakken ICM is ook wel 310 meter lang ongeveer.
Het gaat niet alleen om de vraag of het langs de perrons past, er is per materieeltype ook een maximum aan het aantal stellen dat gecombineerd kan rijden.

Daarnaast is een SLT geen Intercity, bij de bestelling van SLT had NS als eis gesteld dat er treinen van maximaal 270 m samengesteld moesten kunnen worden, dat is de normlengte voor sprinterstations op drukke trajecten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Bericht door Daniel »

Ik had vanavond de 1668 van Almelo naar Amersfoort die in Almelo nog met 7 bakken ICM reed, maar juist toen het wat drukker begon te worden in Deventer het achterste drietje achterliet. Komt een beetje ongebruikelijk op me over want meestal rijden de treinen juist in Twente wat korter en komt er in Deventer juist iets bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten