OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor MetroRET » Di 05 Apr 2016, 20:06

:idea:
wilburg22 schreef:Vanochtend 9 bakken koploper richting Den haag CS vanaf dordt, onbekend trein nummer.

Later op den haag CS zag ik plan V staan maar ik moest te snel overstappen op de tram om te zien op welke lijn, volgensmij 2+2+2, mogelijk zelfs 8 bakken als ik het goed zag met binnenrijden.


Mat 64 rijdt helemaal niet meer :mrgreen:

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 500
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor wilburg22 » Di 05 Apr 2016, 20:17

Hij stond stil, opgesteld vanwege verslepingen misschien dan? mat 64 is niet te missen met het kenmerkende design.
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor MetroRET » Di 05 Apr 2016, 20:19

Ze zijn allemaal opgesteld in Nijmegen en Maastricht.

Kans acht ik vrij klein dat ze ineens daar rondhangen.

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 500
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor wilburg22 » Di 05 Apr 2016, 20:22

Ik zal wel me wel verkeken hebben :oops: , zou niet de eerste keer zijn de laatste tijd, migraines helpen niet mee. De reden waarom ik in den haag was ook niet (Begrafenis). Sorry pardon.
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor Daniel » Di 05 Apr 2016, 20:49

MetroRET schreef:Ze zijn allemaal opgesteld in Nijmegen en Maastricht.

Bijna allemaal, er staat nog een halve in Amersfoort t.b.v. de herinstructie koppelen. Was het niet toevallig de Mat '54 766? Die stond immers voor werkzaamheden bij NedTrain Leidschendam en dan is Den Haag wel in de buurt. Op de kleur en lengte na lijkt dat qua vorm ook wel het meest op Plan V.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9095
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor Michael » Wo 06 Apr 2016, 13:48

wilburg22 schreef:Vanochtend 9 bakken koploper richting Den haag CS vanaf dordt, onbekend trein nummer.


Is de treinserie 1900. En het is ook geen afwijking. In de spits wordt de 1900 vrijwel altijd met 9 of 10 bakken ICM gereden. Voorheen reed er zelfs 1 trein van Venlo naar Den Haag met 12 bakken ICM.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Hendrik
Berichten: 1465
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor Hendrik » Wo 06 Apr 2016, 13:59

De 1900 kent inderdaad standaard allerlei samenstellingen ICM: 3, 4, 7, 8, 9, 10 en 11 bakken. Onlangs reed een 1900 met 12 bakken, maar voor zover ik weet is dat niet planmatig.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9095
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor Michael » Wo 06 Apr 2016, 14:03

12 bakken is nu niet meer planmatig inderdaad. Een paar jaar terug reed er 1 trein van Venlo naar Den Haag CS planmatig met 12 bakken ICM. Dat was die om 7:39 uit Breda vertrok. (1920 als ik het goed heb)
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 956
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor OmniLezer » Wo 06 Apr 2016, 18:51

Over de IC 1900 gesproken. Vanmiddag stond er een IC 1900 richting Den Haag op R'dam Centraal. Dat was dit keer een VIRM-6 (8652). Dat was om 15:44. Dat is een mooie afwijking en die 9 tot 12 bakken ICM op de 1900 vindt je wel vaker in de ochtend rond 9:00 bij Schiedam. Daar zie ik ze dan altijd rijden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2409
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor ArrivaBas » Wo 06 Apr 2016, 19:26

Ach. OVinfo meldde ook nog een DDZ-6 vanochtend
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 500
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor wilburg22 » Wo 06 Apr 2016, 20:56

op rijdendetreinen zag ik eerder ookal VIRM4+4
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor Daniel » Wo 06 Apr 2016, 21:01

Hendrik schreef:De 1900 kent inderdaad standaard allerlei samenstellingen ICM: 3, 4, 7, 8, 9, 10 en 11 bakken. Onlangs reed een 1900 met 12 bakken, maar voor zover ik weet is dat niet planmatig.

NS blijkt al jaren niet in staat ICM-drietjes en viertjes uit elkaar te houden, dus die 12 bakken zijn ook niet verbazingwekkend. Eerder opvallend dat ik nooit een melding van meer dan 12 bakken langs heb zien komen.

Over 12 bakken gesproken: die reden er vandaag ook in de 559 terwijl 10 daar meen ik gebruikelijker is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 500
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor wilburg22 » Wo 06 Apr 2016, 21:37

Waren die dingen niet gelimiteerd tot het rijden met 12 bakken?
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor Daniel » Wo 06 Apr 2016, 21:46

ICM kan tot 15 bakken, mits de perronlengtes het toelaten. IRM mag tot 14 en DDZ meen ik tot 10 bakken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor Z2N » Wo 06 Apr 2016, 21:59

DDZ mag twaalf bakken maximaal, twee zesjes. Drie viertjes is niet toegelaten.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor MetroRET » Wo 06 Apr 2016, 22:07

ICM tot 15 bakken, zowel 4+4+4+3 als 3+3+3+3+3
VIRM tot 14 bakken, 4+4+6
DDZ tot 12 bakken, 6+6, 4+4+4 (inderdaad technisch niet mogelijk)
SLT tot 12 bakken, 6+6, 4+4+4, niet toegelaten, SLT-14 is maximum technisch mogelijk.
SGM tot 9 bakken, 3+3+3

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor STF » Do 07 Apr 2016, 02:52

De langste SGM die ooit rond 1.00 uur bij Amsterdam Centraal kwam voorrijden om mij en nog een handje vol reizigers als stoptrein in de richting Zaandam/Alkmaar te brengen bestond uit 15 bakken, ik wist niet wat ik zag maar rond dat tijdstip waren ze wel vaker wat gek in de weer!

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9095
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor Michael » Do 07 Apr 2016, 10:32

MetroRET schreef:SLT tot 12 bakken, 6+6, 4+4+4, niet toegelaten, SLT-14 is maximum technisch mogelijk.


3 stellen SLT gekoppeld mag niet. Als 3 stellen SLT gekoppeld zijn is er het probleem dat er een stel vaak de andere kant op wil dan de rest.Of dat moet inmiddels al opgelost zijn.

Daniel schreef:ICM kan tot 15 bakken, mits de perronlengtes het toelaten.


In de 1900 is 12 bakken het maximum. Op een aantal stations is het perron te kort voor meer dan 12 bakken. Breda is daar 1 van.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor MetroRET » Do 07 Apr 2016, 10:39

Michael schreef:
MetroRET schreef:SLT tot 12 bakken, 6+6, 4+4+4, niet toegelaten, SLT-14 is maximum technisch mogelijk.


3 stellen SLT gekoppeld mag niet. Als 3 stellen SLT gekoppeld zijn is er het probleem dat er een stel vaak de andere kant op wil dan de rest.Of dat moet inmiddels al opgelost zijn.


"In de reizigersdienst (nog) niet toegestaan, betreft toelating ProRail"

Aldus, https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... -2016.xlsx

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor reisthijs » Do 07 Apr 2016, 12:00

SLT zou met maximaal 16 bakken moeten kunnen rijden (6+6+4 vormt dan een trein van 270 meter).

Michael schreef:In de 1900 is 12 bakken het maximum. Op een aantal stations is het perron te kort voor meer dan 12 bakken. Breda is daar 1 van.
12 bakken is dan ook de norm voor binnenlandse Intercity's, langere treinen zijn bijna nergens mogelijk. De uitzonderingen zijn Utrecht-Zwolle (waar tot de opening van de Hanzelijn treinen van maximaal 15 bakken gebruikelijk waren) en Utrecht-Hengelo.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Jurre
Berichten: 820
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor Jurre » Do 07 Apr 2016, 17:19

Ik dacht dat ik nog niet wakker was vanmorgen, maar omstreeks 9.00 stond toch echt Ambassador 4203 gereed op station Amersfoort als lijn 19 naar Begraafplaats Rusthof. Display toonde dit ook gewoon.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 956
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor OmniLezer » Do 07 Apr 2016, 17:30

reisthijs schreef:SLT zou met maximaal 16 bakken moeten kunnen rijden (6+6+4 vormt dan een trein van 270 meter).

Michael schreef:In de 1900 is 12 bakken het maximum. Op een aantal stations is het perron te kort voor meer dan 12 bakken. Breda is daar 1 van.
12 bakken is dan ook de norm voor binnenlandse Intercity's, langere treinen zijn bijna nergens mogelijk. De uitzonderingen zijn Utrecht-Zwolle (waar tot de opening van de Hanzelijn treinen van maximaal 15 bakken gebruikelijk waren) en Utrecht-Hengelo.


Maar een koploper (ICM) bak is 26,4 meter. Bij een SLT kan wel met 4 2400 treinen ofwel die 16 bakken kunnen rijden en dan nog speling hebben. Een 12 bakken ICM is ook wel 310 meter lang ongeveer.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor Hainje » Do 07 Apr 2016, 18:19

STF schreef:De langste SGM die ooit rond 1.00 uur bij Amsterdam Centraal kwam voorrijden om mij en nog een handje vol reizigers als stoptrein in de richting Zaandam/Alkmaar te brengen bestond uit 15 bakken, ik wist niet wat ik zag maar rond dat tijdstip waren ze wel vaker wat gek in de weer!

Zal vast een logistiek dingetje zijn om al het materieel voor de volgende ochtend op de juiste standplaats te hebben.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor reisthijs » Do 07 Apr 2016, 18:44

OmniLezer schreef:Maar een koploper (ICM) bak is 26,4 meter. Bij een SLT kan wel met 4 2400 treinen ofwel die 16 bakken kunnen rijden en dan nog speling hebben. Een 12 bakken ICM is ook wel 310 meter lang ongeveer.
Het gaat niet alleen om de vraag of het langs de perrons past, er is per materieeltype ook een maximum aan het aantal stellen dat gecombineerd kan rijden.

Daarnaast is een SLT geen Intercity, bij de bestelling van SLT had NS als eis gesteld dat er treinen van maximaal 270 m samengesteld moesten kunnen worden, dat is de normlengte voor sprinterstations op drukke trajecten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Berichtdoor Daniel » Za 09 Apr 2016, 20:45

Ik had vanavond de 1668 van Almelo naar Amersfoort die in Almelo nog met 7 bakken ICM reed, maar juist toen het wat drukker begon te worden in Deventer het achterste drietje achterliet. Komt een beetje ongebruikelijk op me over want meestal rijden de treinen juist in Twente wat korter en komt er in Deventer juist iets bij.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast