AFgelopen vrijdag met een van mijn vrienden met de trein naar Londen gegaan (combinatie van Benelux en Eurostar).
Vanwege het gedoe met de Moerdijkbrug maar extra vroeg van huis gegaan.
Wij troffen elkaar op Schiphol om de ICD van 06:39 naar Breda te nemen. Deze vertrok uiteindelijk met bijna +20 (reden onbekend).
Op Breda besloot de treindienstleiding deze heel mooi te spoorwijzigen van 4 naar 7, waardoor een fantastische crossplatform met de IC naar Roosendaal ontstond *O*. Bij het uitstappen ontstond er achter mij bijna een vechtpartij: ik was wat langzaam met uitstappen (met een blindenstok en een rolkoffertje kom je net een hand tekort) en een man wilde mij zowat aan de kant duwen, maar werd net op tijd tegengehouden door een zwaar verontwaardige vrouw, waardoor die twee bijna op de vuist gingen met elkaar.
De vriend die met mij wist wel dat in Belgie dingen wat shabbier kunnen zijn dan in Nederland, maar ze verbaasde zich enorm over het station van Mechelen: verzakte perrons en een verrot dak. Later stonden wij nog stil op station Schaarbeek (waar een Thalys ons inhaalde) en moesten we wel wat haasten om de aansluiting op de Eurostar te halen. Het personeel aldaar was ook niet altijd handig: als je iemand met een beperking door de beveiliging komt, is het wel even handig om te communiceren en niet als een zoutzak staan toe te kijken.
In Londen zelf nog wat leuke OV-dingen:
- De frequentie van de metro's in het centrum is echt zalig! We hebben nooit langer dan drie minuten op een metro hoeven te wachten. Het was door de hoge frequentie dus ook niet erg om een enkele keer een metro te laten schieten als hij tjokvol was.
- De curve in de zijwand van metrostellen zijn opvallend en als je wat langer bent is het opletten geblazen om niet je hoofd te stoten. We zaten het vaakst in de Piccadilly Line, waarin het erg merkbaar is.
- Ik was het laatst in 2009 in Londen. Daar werd ik toen praktisch bij ieder poortje aangeklampt door een medewerker die vond dat ik door het gehandicaptenpoortje moest. Volgens mij is het aantal medewerkers nu wel teruggedrongen, aangezien dit minder vaak gebeurde.
- Een leuk incident was dat een passagier instapte toen de deuren van de Tube sloten. Die gingen vervolgens weer open en dicht, waardoor zijn hoofd er praktisch tussen zat. De chauffeur riep droog om: "For the gentleman who apparently hasn't taken the Tube before: it is extremely dangerous to board the train while the doors are closing. You can Always take the next train. This isn't the middle of nowhere you know".
- Bij metrostation Westminster waren er twee straatmuzikanten afgelopen zondag: een man en een vrouw. Eentje had een klein hondje bij zich, de ander een Sint Bernard. Toen we een paar uur uur later weer langskwamen, waren niet de straatmuzikanten van plek gewisseld, maar de honden!
-
Op Westminster heeft de Jubilee Line (ik dacht alleen Westbound) perrondeuren. Wel handig, maar waarom is dat nergens anders zo?
- Ook de crowd controlmaatregelen mogen ervaren bij London Brdige Station op de maandag (om mensenmassa's op de roltrappen te voorkomen) en het eenrichtinsverkeer op King's Cross
St. Pancrass.
- En we hebben natuurlijk een foto gemaakt van het stationsbordje van Elephant and Castle. :)
- Gisteren ook nog de London Midland genomen van London Euston naar Watford unction. Treinen zien er redelijk nieuw uit en gaan lekker snel, maar de 3-2 opstelling met krappe beenruimte is wat minder. Gelukkig was het maar voor 15-20 minuten.
Vandaag was er op de terugweg op
St. Pancrass International een balie voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Daar maar aangemeld, gelet op de eerdere ervaring op Brussel. Maar echt helpen doen ze alleen als je in je eentje met een beperking reist. We mochten wel de Business-rij nemen. Maar in tegenstelling tot op luchthavenbeveiling (waar iks in Italie positieve ervaringen mee heb) zijn ze bij de Eurostar niet heel erg communicatief en wat minde rbehulpzaam.
Overstap in Brussel ging prima, evenals de overstap op de ICD van 21:09 uit Rotterdam. Wel opvallend dat de Benelux meer beenruimte heeft in de tweede klas dan de Eurostar.
Nog een laatste opmerking over de taalvaardigheid: die valt van sommige HC's op de Benelux en Eurostar best tegen.
Op de heenweg in de Benelux een Waalse HC die in Duitse zinnen allerlei Engelse en Franse woorden plakte, en de Waalse Eurostar trainmanager was in het Nederlands nauwelijks verstaanbaar.
Op de terugweg maakte de Nederlandse HC van de Benelux ook nog wel wat foutjes in het Frans. Het is vaak wel hilarisch om aan te horen.
Ofwel: met de trein naar Londen is erg leuk (ondanks de paar kritiekpuntjes) en de Tube in Londen blijft fantastsich (ondanks dat het in de spits wel knus kan worden).