OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 902
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor nvdw » Za 02 Jul 2016, 19:15

Zo'n stadsbus als Brabantliner is natuurlijk een uitzondering. Dat heeft niet zoveel met de dienstroosters te maken: een bus zit gedurende de dag toch aan een bepaalde omloop vast. Maar als er ernstige vertragingen optreden (dikke file op de A27) en de boel in het honderd loopt, dan kun je twee dingen doen: schuiven met materieel om rituitval en doorwerken van vertragingen te voorkomen, of alles strikt op de omloop laten zodat er ritten vervallen terwijl er gewoon chauffeurs en bussen beschikbaar zijn, alleen dan niet de 'juiste'.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Daniel » Za 02 Jul 2016, 19:52

OmniLezer schreef:Welke Arriva stadsdienst is er in Gorinchem?

Eentje met vijf lijnen, maar daar is het onderscheid meer aanwezig doordat er midi's op rijden terwijl de streek altijd met 12 meter rijdt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2412
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor ArrivaBas » Za 02 Jul 2016, 20:13

Dat geldt overigens alleen voor de 81, 85, 120, 121 en 181. Rest is of taxi of ook midi.
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2310
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor dylanwild94 » Za 02 Jul 2016, 20:16

Alleen 120 en 121 behoren bij de brabant consessie. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9097
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: RE: Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Michael » Za 02 Jul 2016, 20:29

OmniLezer schreef:Dat is allemaal echt waar, maar wat is dat dan dat er roosters worden gemaakt zonder dat er rekening wordt gehouden met het materieel. Je hebt stadsroosters. Die kan je ook gewoon maken zonder op de streek te moeten. Een keer kan wel dat je op lijn 131 moet of zo om materieel te kunnen wisselen of om in Tilburg verder te mogen gaan op de stad, maar dit kan niet. Welke Arriva stadsdienst is er in Gorinchem? Het komt 9 van de 10 keer hier in Brabant voor.
Dat het in DAV gebeurt, snap ik omdat de streeklijnen ook halve stadsdiensten zijn in Papendrecht en Sliedrecht, maar hier... Nee, gewoon niet doen en beter opletten.
Kan er ook geen maatregel worden genomen dat één chauffeur gewoon één bus heeft en die dan afgeeft met een persoon die de aansluitende rooster heeft dus; bus 8176, Roberto(Breda Stads) van 6:00 tot 15:00 en Klaas(Breda stads) van 15:00 tot 00:00 bijvoorbeeld.
NIET bus 8176, Roberto(Breda stads) van 6:00 tot 15:00 en Henk(streek Oost Brabant o.a. Cuijk of Brabant Lijn 402) van 15:00 tot 00:00.

Anders ronselen ze nog meer bussen van Fryslan/Achterhoek/Zuid-Holland Noord als ze dit willen voortzetten, want dat er om dit soort redenen ook bussen uitvallen, is niet prima. Helemaal niet. Dat is ook een slechte oplossing.

Waarom hebben andere vervoersbedrijven deze problemen bijna niet?

Dank jullie wel voor het lezen van mijn preek.

De omlopen zijn zo gemaakt dat een Volansbus altijd Volans rijdt, stad alleen stad etc. Alleen bij de BrabantLiner omlopen zijn er bij een aantal omlopen een rit op de streekdienst aangeplakt zodat die chauffeur niet voor zijn laatste rit nog even naar de stalling moet om een bus te wisselen. Dat was bij de vorige dienstregelingen wel zo maar in de praktijk werd dat toch vrijwel nooit gedaan

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 2024
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Chrysa » Za 02 Jul 2016, 23:25

Is die Brabantliner Volvo wel gewoon een T100 bus dan?

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9097
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Michael » Zo 03 Jul 2016, 02:06

Inmiddels wel. Heeft maar 6 maandjes geduurd om dat te realiseren

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Daniel » Ma 04 Jul 2016, 21:20

Weliswaar een geplande afwijking, maar daarom niet minder leuk: Met de zomerdienstregeling in Utrecht rijdt lijn 28 in de spits met dubbelgelede bussen. Nu moeten die bussen aan het eind van de spits natuurlijk ook weer terug naar de garage en ja dan is 't vanaf Vleuten of De Uithof natuurlijk wel een aardig MAT-ritje. Qbuzz heeft daar dan ook een mooie oplossing voor gevonden op een deel van de ritten... diverse dubbelgeledes die uitlopen in Vleuten gaan daarna als lijn 9 :!: naar Utrecht Centraal om vervolgens alsnog naar de garage te rijden.

Reden genoeg in elk geval om even een voor een DGB uniek plekje uit te zoeken en alsof ze het erom deden beet de 4209 het spits af om als allereerste DGB ooit op lijn 9 te rijden (dat was niet zo moeilijk voor een drie dagen oude lijn :P ) en ook om de eerste DGB door Papendorp heen te zijn. In het avondzonnetje passeert hij hier over de Orteliuslaan...
Afbeelding
Qbuzz 4209 - Utrecht, Orteliuslaan
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor microshit » Di 05 Jul 2016, 18:53

DDAR als 3569 (IC Shl - Ehv)... Lang niet meer gezien :')

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Daniel » Do 07 Jul 2016, 23:35

Vandaag een Nijmeegse stads-Citaro vastgelegd op lijn 42 naar Tiel in Boven-Leeuwen. Nieuw dieptepunt qua afstand waar zo'n ding op ingezet wordt lijkt me (toch nog zo'n 15 km langer dan lijn 99, die combi 85-42) :?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3714
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor regenmaker » Vr 08 Jul 2016, 00:35

Daniel schreef:Vandaag een Nijmeegse stads-Citaro vastgelegd op lijn 42 naar Tiel in Boven-Leeuwen. Nieuw dieptepunt qua afstand waar zo'n ding op ingezet wordt lijkt me (toch nog zo'n 15 km langer dan lijn 99, die combi 85-42) :?


Rijdt er wel vaker hoor. ;)
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Wolfje98
Berichten: 45
Lid geworden op: Do 26 Jun 2014, 18:23

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Wolfje98 » Vr 08 Jul 2016, 09:52

Daniel schreef:Vandaag een Nijmeegse stads-Citaro vastgelegd op lijn 42 naar Tiel in Boven-Leeuwen. Nieuw dieptepunt qua afstand waar zo'n ding op ingezet wordt lijkt me (toch nog zo'n 15 km langer dan lijn 99, die combi 85-42) :?

In Nijmegen wordt niet meer zo nauw naar het materieel gekeken op welke lijn het wordt ingezet. Citaro's rijden dagelijks op lijn 85/42/99/83 (naar Venlo), in de spitsen rijden ambassador's op de HOV-lijnen...

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2412
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor ArrivaBas » Vr 08 Jul 2016, 21:30

Vandaag weer een Dordtse Hybride op lijn 92 naar Dordrecht. De 5402 was het slachtoffer.
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor VIRM » Ma 11 Jul 2016, 19:02

Vanochtend had ik een solo VIRM4 in de 825. Er werd pas op Amsterdam Centraal nog een 6'je bijgeplaatst. En ik zal een DDAR rijden in de 14523; die rijdt normaal gesproken met een DDZ en heel soms met ICM.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2310
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor dylanwild94 » Ma 11 Jul 2016, 19:04

rijdt op 14500 geen DDM-1 tegenwoordig?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Daniel » Ma 11 Jul 2016, 19:31

Was wel de bedoeling vanmorgen, maar de DDM-1 bleek stuk waardoor die DDAR werd ingezet volgens Somda.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor MetroRET » Ma 11 Jul 2016, 23:20

Daniel schreef:Was wel de bedoeling vanmorgen, maar de DDM-1 bleek stuk waardoor die DDAR werd ingezet volgens Somda.


14523 reed met DDAR
14525 reed met DDM, maar sneuvelde al voor vertrek
14527 reed met DDAR

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Daniel » Di 12 Jul 2016, 19:59

Had verwacht dat NS, nadat er eerder al wat doordeweekse buitendienststellingen waren op Utrecht Centraal, inmiddels toch wel een beetje zicht had gekregen op wat voor treinsamenstellingen ze dan nodig hebben. Opvallend genoeg zag ik vandaag juist twee extremen. Zo was de 1718 van VIRM-12 naar VIRM-6 ingekort wat op zich prima past (de doorgaande reizigers naar Den Haag ben je door het omreisadvies via Schiphol immers toch al kwijt) en een zo ongeveer precies net iets meer dan zitvolle trein opleverde.
Andere uiterste was echter de 559 die juist weer met ICM-12 reed (i.p.v. VIRM-12) maar helemaal voorin juist zo goed als leeg was (hier waren banken waar dus helemaal niemand zat).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor VIRM » Di 12 Jul 2016, 21:43

Vandaag weer DDAR (althans, oude dubbeldeksrijtuigen met loc, want heb aantal bakken niet geteld) gezien in diezelfde 14523. Maar dat moet dus vanaf heden planmatig DDAR of DDM zijn?
Beul van de blindegeleidelijn

henk1234
Berichten: 753
Lid geworden op: Za 10 Jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor henk1234 » Di 12 Jul 2016, 22:01

Vanmorgen reden er twee Arriva E-GTW's door station Rotterdam Blaak.

TCR is weer lekker bezig overigens: vanmiddag zag ik een 4xx amba op de 437 (Zuidplein-Dirksland). Connexxion zelf deed het ook niet veel beter: zij reden met een witgroene citea op de 436 (Zuidplein-Stellendam).
Mijn site over OV-kaartjes (info en tarieven): ovkaartjes.weebly.com
Mijn YouTube kanaal:OV Foto en Video

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Daniel » Di 12 Jul 2016, 22:37

henk1234 schreef:Vanmorgen reden er twee Arriva E-GTW's door station Rotterdam Blaak.

Niet heel ongebruikelijk (zolang ze rood/wit waren dan): die dingen worden gewassen in Rotterdam (Dordrecht heeft geen wasstraat) en onderhouden in Leidschendam, dus naar beide bestemmingen kunnen ze onderweg geweest zijn.

Iets uitzonderlijker: de Limburgse FLIRT3 van Arriva die al enige tijd op het goederenemplacement in Amersfoort bivakkeert stond daar vanmiddag rond vijven opgebouwd en wel met frontseinen in oostelijke richting.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Hendrik
Berichten: 1467
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Hendrik » Wo 13 Jul 2016, 08:56

Die Arriva GTW's komen (althans tot voor kort) elke morgen naar Rotterdam.

En TCR rijdt dagelijks één of meer ritten op lijn 436 en 437 met een 4xx-Amba. Behalve dat dit geen R-Net-bussen zijn, zijn die Amba's er niet best meer aan toe. Er rammelt en kraakt van alles, het stinkt vaak naar diesel in de bus, e.d. De identieke bussen van Arriva (83xx-serie) vind ik ook niet geweldig, maar die waren/zijn er wel beter aan toe dan die van TCR. Al met al niet R-Net-waardig dus...

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Meltrain » Wo 13 Jul 2016, 09:51

En dat terwijl TCR toch 5 of 6 CitaroLE's heeft die wel prima op R-net kunnen rijden. :roll:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Hendrik
Berichten: 1467
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Hendrik » Wo 13 Jul 2016, 10:08

Ik hoorde pas een chauffeur zeggen dat er maar twee van die bussen in Dirksland staan op het moment, maar ik weet niet of dat klopt. Het zou ook kunnen dat TCR nu i.v.m. de vakantieperiode meer ritten rijdt op lijn 426/437. Daar zou de reiziger natuurlijk niets van moeten merken, maar ja...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #38

Berichtdoor Daniel » Do 14 Jul 2016, 19:30

Tijdens 't wachten op m'n bus kwamen er drie lege voorbij vandaag over de Utrechtse Europalaan... Een MAT-ritje en 'n instructieritje, maar de laatste lege was de meest opvallende want dat betrof de Groningse Citaro LE 3311 met groene handelaarsplaten erop. Hij reed in de richting van de Utrechtse Qbuzz-stalling, maar toen ik daar later met de bus langs kwam zag ik 'm daar niet staan.
Wel stond er tegen het hek aldaar een O405 gestald, zover tussen hekwerk en begroeiing door te zien een ex-Westnederland exemplaar.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten