OVer je OV-Chipkaart #16

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

OVer je OV-Chipkaart #16

Berichtdoor Geert » Zo 29 Mei 2016, 22:15

Volgens mij is het met de gebruikte chips ook niet mogelijk om een chipnummer te wijzigen. Als het eenmaal weggeschreven is (bij de productie) kan het niet meer veranderd worden. Dat zou het 'recycle'-verhaal nog ongeloofwaardiger maken dan het al was.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Tristan » Ma 30 Mei 2016, 06:45

Bee schreef:Die ruimte waar niet gefilmd mocht worden was als ik mij de aflevering goed herinner de ruimte waar de financiële transacties worden gecontroleerd. Het lijkt mij dat de ruimte waar accountants computertransacties aan het controleren zijn nu niet iets is waar je lekker een filmcamera op wil hebben.

Dat was idd de officiële lezing, maar een oplichter zal nooit toegeven dat hij oplicht, een fraudeur zal nooit toegeven dat hij fraudeert, een zakkenvuller zal nooit toegeven dat hij aan het zakken vullen is, een corrupt bedrijf zal nooit toegeven dat ze corrupt zijn.
Als in dat kantoor echt alleen maar transacties worden gecontroleerd, had men best een sneak peak kunnen geven met de voorwaarde dat gevoelige gegevens weggeblurd worden.

Bee schreef:En eerder is al (door diverse mensen bewezen) dat in de loop der jaren het type chip in de kaart is veranderd. En er is ook geen recyclesysteem voor de chipkaarten, dus ik ben heel benieuwd waar men al die oude chipkaarten vandaan moeten komen. Veel meer dan de teruggestuurde formulieren "foutieve en/of opzeggen persoonlijke chipkaart" zal daar niet binnenkomen lijkt mij.

Iedere keer als iemand een kaart vindt en aan TLS vraagt wat men met die kaart moet doen, krijgt men standaard als antwoord dat ze de kaart mogen opsturen naar TLS. Stellen ze als vebolgvraag wat TLS gaat doen, krijgt men als antwoord dat TLS de kaart gaat 'vernietigen'. Dit 'vernietigen' zal dus waarschijnlijk betekenen hergebruiken van de kaart.

Geert schreef:Volgens mij is het met de gebruikte chips ook niet mogelijk om een chipnummer te wijzigen. Als het eenmaal weggeschreven is (bij de productie) kan het niet meer veranderd worden. Dat zou het 'recycle'-verhaal nog ongeloofwaardiger maken dan het al was.

Op mijn werk werk ik ook met kaarten met RFID/NFC. Deze zijn vrij eenvoudig te blokkeren en te deblokkeren (het is dus onzin dat TLS aangeeft dat dat niet mogelijk is. De enige reden die ik mij kan bedenken is dat het € 11 oplevert.) en ook eenvoudig te resetten.Als ik mijn werk definitief verlaat, moet ik mijn pasje inleveren, zodat deze weer gebruikt kan worden door een ander.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Suus » Ma 30 Mei 2016, 08:08

Op jouw werk wordt het nummer hergebruikt en de producten op de kaart aangepast waar nodig, er zit geen uitgebreid financieel systeem achter.

Bij ov-chipkaarten is het nummer juist belangrijk, daarmee worden de financiële transacties geregeld, vergelijk het kaartnummer met een bankrekeningnummer. Het nummer op de kaart is bij de productie al versleuteld, vandaar ook het lange voorloopnummer op de kaart, de fabrikant van de chips gebruikt voor elke afnemer andere voorloopnummers. Je kan die nummers niet aanpassen, die zitten er fabrieksaf al op geregistreerd en je kan ze niet direct hergebruiken omdat vervallen kaarten pas na een X-aantal jaar uit de administratie vervallen.

En ik zou absoluut geen cameraploeg in mijn kantoor willen hebben als ik bezig ben met financieel werk, zoals wanneer ik bezig ben met facturen of salarisstroken. Hoe goed je het ook blurt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3738
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Z2N » Ma 30 Mei 2016, 15:56

Kunnen we nu gewoon Tristan gaan negeren, nu hij zelf toegeeft een aluhoedje te zijn? (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3331
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Aking » Ma 30 Mei 2016, 16:03

Negeer hem dan ook en haal hem niet aan :') (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7696
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor webguy » Ma 30 Mei 2016, 20:41

Bee schreef:Bij ov-chipkaarten is het nummer juist belangrijk, daarmee worden de financiële transacties geregeld, vergelijk het kaartnummer met een bankrekeningnummer. Het nummer op de kaart is bij de productie al versleuteld, vandaar ook het lange voorloopnummer op de kaart, de fabrikant van de chips gebruikt voor elke afnemer andere voorloopnummers. Je kan die nummers niet aanpassen, die zitten er fabrieksaf al op geregistreerd en je kan ze niet direct hergebruiken omdat vervallen kaarten pas na een X-aantal jaar uit de administratie vervallen.


Een kanttekening: het systeem van de OV-Chipkaart is wel zo gebouwd dat de "walapparatuur" die je kaart leest een intern chip id leest. Alleen TLS heeft de koppeling tussen dat nummer en het nummer dat voorop de kaart staat, waaraan je persoonsgegevens gekoppeld zijn. Dat is een vaste koppeling echter, gaat waarschijnlijk van alles stuk als je dat niet meer doet.
Reisinformatie/nerd

Hageneis
Berichten: 207
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Hageneis » Ma 30 Mei 2016, 22:31

Bee schreef:Op jouw werk wordt het nummer hergebruikt en de producten op de kaart aangepast waar nodig, er zit geen uitgebreid financieel systeem achter.

Bij ov-chipkaarten is het nummer juist belangrijk, daarmee worden de financiële transacties geregeld, vergelijk het kaartnummer met een bankrekeningnummer. Het nummer op de kaart is bij de productie al versleuteld, vandaar ook het lange voorloopnummer op de kaart, de fabrikant van de chips gebruikt voor elke afnemer andere voorloopnummers. Je kan die nummers niet aanpassen, die zitten er fabrieksaf al op geregistreerd en je kan ze niet direct hergebruiken omdat vervallen kaarten pas na een X-aantal jaar uit de administratie vervallen.

En ik zou absoluut geen cameraploeg in mijn kantoor willen hebben als ik bezig ben met financieel werk, zoals wanneer ik bezig ben met facturen of salarisstroken. Hoe goed je het ook blurt.

Prima redenering, maar dan is het wel erg vreemd dat TLS geen bankvergunning hoeft te hebben. Sterker nog: ze staan helemaal niet onder toezicht van DNB: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 042-3.html

Durashift
Berichten: 693
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Durashift » Ma 30 Mei 2016, 22:45

Leent TLS dan geld uit?

Bankvergunning is iets dat je niet zomaar krijgt..

Hageneis
Berichten: 207
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Hageneis » Ma 30 Mei 2016, 22:49

Het gaat niet zozeer om geld uitlenen, maar wat als TLS failliet gaat? Het is immers een privaat bedrijf.
Geldt er dan zoiets als depositiegarantie? Nee dus, want er is geen bankvergunning afgegeven. De maatschpelijke impact is echt wel wat groter dan een beperkt aantal producten.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Suus » Ma 30 Mei 2016, 23:01

Translink was in 2009 begonnen met de aanvraag daarvan, maar halverwege de procedure zijn de regels voor elektronisch geld instellingen versoepeld door de Europese Unie. Hierdoor was geen bankvergunning meer nodig waardoor de verdere procedure is stopgezet. Zie https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... ijlage.pdf


Sent from my iPad using Tapatalk
Rame à l'approche

Hageneis
Berichten: 207
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Hageneis » Di 31 Mei 2016, 18:34

Bee schreef:Translink was in 2009 begonnen met de aanvraag daarvan, maar halverwege de procedure zijn de regels voor elektronisch geld instellingen versoepeld door de Europese Unie. Hierdoor was geen bankvergunning meer nodig waardoor de verdere procedure is stopgezet. Zie https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... ijlage.pdf

Lekker dan. Kijk eens hoeveel ellende er al was met de cadeaukaarten van V&D.

Post
Berichten: 80
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Maarheeze

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Post » Di 31 Mei 2016, 19:53

Ik ziet TLS nog niet zo snel failliet gaan, de vervoerders hebben geen belang bij het failliet gaan van TLS. Dan zitten ze dagen of misschien weken zonder OV-chipkaarten. En de schade voor het imago van het OV is ook enorm, dus om je druk te maken over een eventueel faillissement lijkt me wat voorbarig.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Geert » Di 31 Mei 2016, 20:53

En dat is dus ook de reden dat je geen frikandellen van de Smullers mag afrekenen met je ov-chipkaart, als TLS al ooit omvalt zou de schade beperkt zijn tot "slechts" het OV. (En ik ga er vanuit dat de ov-bedrijven slim genoeg zijn om dat met alle macht te voorkomen.)

webguy schreef:Een kanttekening: het systeem van de OV-Chipkaart is wel zo gebouwd dat de "walapparatuur" die je kaart leest een intern chip id leest. Alleen TLS heeft de koppeling tussen dat nummer en het nummer dat voorop de kaart staat, waaraan je persoonsgegevens gekoppeld zijn. Dat is een vaste koppeling echter, gaat waarschijnlijk van alles stuk als je dat niet meer doet.

De walapparatuur in bussen etc. is ook niet online verbonden dus het moet haast wel via een vast algoritme af te leiden zijn (tenzij de apparatuur alleen met het chip-id werkt en de omrekening pas bij TLS plaatsvindt).

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3331
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Aking » Di 31 Mei 2016, 20:57

Heb je met de smullers dan niet net een verkeerd voorbeeld? Daar smullers gewoon van NS en dus van een OV-bedrijf is?

Volgens mij was er juist een tijd geleden een proef bij servex/NS retail waarbij personeel met de OVC kon betalen. Ik meen me in ieder geval zoiets te herinneren op station Amf..
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Daniel » Di 31 Mei 2016, 21:12

Die proef is er inderdaad geweest in Amersfoort, maar inmiddels al weer lang ten einde.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

avl
Berichten: 1454
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor avl » Di 31 Mei 2016, 22:10

Over Amersfoort en proeven:
Hoe zit het met de singel-checkin tussen NS en Valleilijn.
Die proef zou toch al gestart moeten zijn?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Daniel » Di 31 Mei 2016, 22:19

Check, dat is uitgesteld tot het najaar. De maand april heeft men in Amersfoort ook nog even uitgesteld, want in die maand zouden de poortjes die nog open staan dicht gaan :mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Durashift
Berichten: 693
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Durashift » Di 31 Mei 2016, 22:23

Daniel schreef: (..) De maand april heeft men in Amersfoort ook nog even uitgesteld, want in die maand zouden de poortjes die nog open staan dicht gaan :mrgreen:


Oh, dus ik had vorige week zondag wel de oversteek naar het Mondriaanplein, via het NS Station, kunnen maken..??
:evil:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Daniel » Di 31 Mei 2016, 22:25

Yup, ook vandaag kon dat nog gewoon trouwens.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Hageneis
Berichten: 207
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Hageneis » Wo 01 Jun 2016, 07:23

Post schreef:Ik ziet TLS nog niet zo snel failliet gaan, de vervoerders hebben geen belang bij het failliet gaan van TLS. Dan zitten ze dagen of misschien weken zonder OV-chipkaarten. En de schade voor het imago van het OV is ook enorm, dus om je druk te maken over een eventueel faillissement lijkt me wat voorbarig.

Wie zat er dan te wachten op een faillissement van V&D?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Suus » Wo 01 Jun 2016, 08:16

V&D en Translink zijn nu niet echt vergelijkbare bedrijven. Ik snap niet waarom je die vergelijking maakt.
Rame à l'approche

Post
Berichten: 80
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Maarheeze

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Post » Wo 01 Jun 2016, 12:52

Hageneis schreef:
Post schreef:Ik ziet TLS nog niet zo snel failliet gaan, de vervoerders hebben geen belang bij het failliet gaan van TLS. Dan zitten ze dagen of misschien weken zonder OV-chipkaarten. En de schade voor het imago van het OV is ook enorm, dus om je druk te maken over een eventueel faillissement lijkt me wat voorbarig.

Wie zat er dan te wachten op een faillissement van V&D?


Sun capital de eigenaar van V&D, die zagen het niet meer zitten en zitten niet in over hun imago. Ook zijn zij niet voornamelijk afhankelijk van V&D voor hun inkomsten steker V&D kostenpost voor Sun. De vervoerders krijgen juist het meeste geld via TLS dus hebben geen baat bij een faillissement.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Geert » Wo 01 Jun 2016, 14:58

Hageneis schreef:
Post schreef:Ik ziet TLS nog niet zo snel failliet gaan, de vervoerders hebben geen belang bij het failliet gaan van TLS. Dan zitten ze dagen of misschien weken zonder OV-chipkaarten. En de schade voor het imago van het OV is ook enorm, dus om je druk te maken over een eventueel faillissement lijkt me wat voorbarig.

Wie zat er dan te wachten op een faillissement van V&D?

Ook niemand, maar er zat ook niemand op te wachten om (heel veel) te investeren in de V&D. Bij een eventueel faillissement van TLS zouden de vervoerders daar waarschijnlijk wel toe geneigd zijn omdat dit ook zeer bedreigend is voor hun eigen business.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7696
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor webguy » Za 04 Jun 2016, 02:20

Geert schreef:De walapparatuur in bussen etc. is ook niet online verbonden dus het moet haast wel via een vast algoritme af te leiden zijn (tenzij de apparatuur alleen met het chip-id werkt en de omrekening pas bij TLS plaatsvindt).

Dat laatste is het geval. De omrekening vindt waarschijnlijk zelfs pas plaats als je je transacties opvraagt
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #15

Berichtdoor Daniel » Wo 08 Jun 2016, 19:32

Aan de centrumzijde van Utrecht Centraal stonden vanmiddag de poortjes voor het eerst aan. Inmiddels is het middelste deel van de hoofdingang aan die kant afgesloten om verder met het plaatsen te gaan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast