OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Wubbo »

Dat kun je dan toch beter oplossen door het poortje dicht te laten en een incheckpaal bij de bus te zetten? Dit is heel lastig communiceren zo.

Vandaag was alles weer dicht voor zover ik kon zien.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Z2N »

Bij de bussen stond dit weekend ook een verrijdbaar paaltje, maar als het niet nodig is om uit- en in te checken is het prettig als het ook niet hoeft. Momenteel staan er nog extra medewerkers bij de poortjes, dus als er reizigers verdacht gedrag tonen worden zij er snel uitgefilterd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mikos »

Wanneer jij niet verder per trein reist, hoef je het station niet in om nog uit te checken wanneer je de bus uit komt. Daarvoor zijn er mobiele cico's voorzien. Wie wel verder reist per trein, hoeft niet apart in- of uit te checken en kan gewoon verder reizen.

Althans, dat is de theorie die men hanteert. Dat het in de praktijk vaak anders uitpakt en het enerzijds heel dubbel is om poortjes open te zetten (hoe goed bedoeld ook, ze schieten vervolgens compleet hun doel voorbij), wil men vooral anderzijds de reiziger zo min mogelijk lastig vallen met poortjes en paaltjes wanneer er toch al hinder is door werkzaamheden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Wubbo »

En hoe ga je de reizigers vertellen dat ze precies door dat poortje moeten als ze de bus moeten hebben, maar precies niet door dat poortje als ze gewoon het station verlaten? Dat lijkt me heel lastig communiceren. Laat ze dan maar uitchecken als ze het station verlaten en inchecken bij de bus (dat is makkelijk te checken).
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mikos »

Vertel mij wat. :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Kwam vandaag toch wel een aardig stukje verschil aan service tussen vervoerders tegen... Had 'n abonnement nodig voor m'n nieuwe woon-werktrajectje en aangezien dat grotendeels met Syntus gaat leek het me wel voor de hand liggend daar het abonnement te bestellen. Zag echter in hun webshop zogauw alleen de optie het in één keer te betalen, dus even nagevraagd. Bleek m'n waarneming te kloppen, maar het was wel een wat tenenkrommend advies om maar een maandabonnement te kopen als ik per maand wilde betalen. Tja, 't levert ze wel twee maanden extra inkomsten op natuurlijk :roll:
Nou was ik niet voor een gat te vangen, dus vanmiddag even langs gegaan bij de balie van U-OV waar ik toch nog heen moest om m'n oude abonnement te beëindigen. En daar was 't geen enkel probleem een jaarkaart op m'n chipkaart te zetten met betaling in tien delen ondanks dat het geldigheidsgebied nagenoeg volledig Syntus-gebied is.
Behoorlijk verschil in mogelijkheden toch voor een volstrekt identiek product, zo identiek zelfs dat in de algemene voorwaarden bij Syntus nog een aantal keer ten onrechte U-OV staat :P 'tis gewoon een kopie op de naam van de vervoerder na.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Mijn ov-chipkaart verloopt in de tweede week van januari 2018. Inmiddels heb ik al een nieuwe kaart binnen :wink: .

Moet alleen nog even het saldo over laten zetten van de oude naar de nieuwe kaart.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hainje »

Gewoon opmaken en daarna overstappen op de andere kaart. Wel even automatisch opwaarderen op de oude kaart verwijderen, anders raakt het saldo natuurlijk nooit op. :wink:
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Automatisch opladen staat er niet op.

En ik heb de oude kaart toevallig vanochtend opgeladen omdat ik komende week weer veel ga reizen.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Vandaag is op Sloterdijk de proef met gesloten poortjes begonnen. Opvallend was de hoeveelheid gillende poortjes (lees: dat er iets verkeerd ging). Je zou denken dat forenzen er wel een beetje goed mee om zouden kunnen gaan...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Moet je eens in Amersfoort komen in de spits, is een waar orkest daar :P En die poortjes zijn al een ruim jaar in gebruik notabene.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door PatrickM »

Hainje schreef:Gewoon opmaken en daarna overstappen op de andere kaart. Wel even automatisch opwaarderen op de oude kaart verwijderen, anders raakt het saldo natuurlijk nooit op. :wink:
Wel eerst even de kosten eruit halen (lees: zorgen dat er nog maar een paar cent op die kaart staat en er dan een flinke busreis mee maken). Werkt best goed :Y
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Daniel schreef:Moet je eens in Amersfoort komen in de spits, is een waar orkest daar :P En die poortjes zijn al een ruim jaar in gebruik notabene.
In het weekend kan ik mij dat nog voorstellen, aangezien niet alle dagjesmensen even handig zijn met de chipkaart. Maar op een gegeven moment moet de vaste reiziger toch weld oorhebben hoe die dingen een beetje werken?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Het gaat in Amersfoort nogal eens mis door de wat onhandige opstelling. En een vouwfiets die achter een reiziger aan komt wordt ook nogal eens als tailgatend persoon door het poortje opgemerkt, waardoor 'ie gaat piepen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:Vandaag is op Sloterdijk de proef met gesloten poortjes begonnen. Opvallend was de hoeveelheid gillende poortjes (lees: dat er iets verkeerd ging). Je zou denken dat forenzen er wel een beetje goed mee om zouden kunnen gaan...
Ik vind dat niet opvallend. De meeste forensen/studenten lopen gewoon door, of ze nu wel of niet goed in- of uitgecheckt zijn, alarmbellen of niet. Dat boeit ook helemaal niets als je een abonnement/SOV hebt.

Dat hele idee van "wennen" aan de poortjes door alvast een deel dicht te zetten heb ik ook nooit begrepen. Wie daar geen zin in heeft (mijzelf incluis) loopt dan toch wel door een van de open poortjes
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom de poortjes niet sneller open gaan. Dat had uit al die 'proeven' toch al lang een keer moeten komen?

In Utrecht zijn ze nu een paar weken dicht (behalve die twee poortjes voor de stationspassage :')), maar dat gaat volgens mij redelijk goed. Gepiep zoals de forenzen in Amersfoort blijkbaar veroorzaken valt allemaal wel mee.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

In Utrecht staan de poortjes ook een stuk handiger in de reizigersstroom. Maar inderdaad, dat langzame openen ervan is nog het meest irritante eraan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door cassie127 »

Ik druk vaak genoeg na het in of uitchecken ook open (dat kan gewoon zonder toeters en bellen) omdat ze soms echt vreselijk traag zijn :@
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Weet iemand hier in hoevere die controletransacties technisch gezien al wat doen, of is dat enkel zodat Ome Mikos je op je flikker kan geven?

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik in Utrecht incheck, een paar uur later ergens in de buurt uitcheck maar tussendoor een controle ergens aan de andere kant van het land heb gehad? Hoe nauwkeurig wordt dan berekend waar ik wanneer was enzo, en waarop is dat gebaseerd?
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Chrysa »

Krijg je sowieso niet al op je flikker als je in Utrecht bent ingecheckt maar wordt gecontroleerd in een trein Groningen -> Zwolle?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Maar dan geeft Ome Mikos je dus op je flikker, ik ben benieuwd of er technisch ook nog iets gebeurt...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Want volgens mij reis ik bij een rondje Utrecht - Arnhem - Zwolle, Lelystad - Amsterdam - Schiphol (en dan eventueel nog door naar Leiden Haag/Rotterdam) nergens richting mijn beginstation. En in theorie kan ik die reis dus voor de prijs van Utrecht - Leiden doen. Maar wat nu als ik onderweg het e.e.a. aan controles op mijn kaart krijg? Gebeurt daat iets mee?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mikos »

Nog niet.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Hoe lang blijven die controles nu trouwens staan? En worden die ook ergens online opgeslagen, of alleen op de kaart?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mikos »

Alleen op de kaart, daar zijn ze terug te zien in je transactieoverzicht. Hoe lang? Geen idee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten