OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Volgens mij wil jij gewoon wel eens een UvB van ome Mikos krijgen. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Mikos schreef:Alleen op de kaart, daar zijn ze terug te zien in je transactieoverzicht. Hoe lang? Geen idee.
Bij elke nieuwe transactie wordt de oudste transactie gewist. Er is dus geen vaste bewaartijd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mikos »

Ter aanvulling: de transacties worden wel centraal opgeslagen, de controles staan daartussen. In geval van fraude, maar ook in het geval van openstaande check-ins en meer van dat soort ongemakken, zijn door de bevoegde personen de transacties van een kaart in te zien. Hoeveel transacties en hoe ver die terug gaan in de tijd, durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Heerlijk dat de poortjes op Amsterdam Centraal dicht zijn. Het was meteen geen chaos meer voor het brede poortjes naast de Ap to Go in de IJhal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Iemand hier die mij wegwijs kan maken in de tarievenbrij van NS?

Als ik van Utrecht naar Utrecht Vaartsche Rijn reis kost me dat (met korting) 1,30
Als ik van Utrecht naar Houten Castellum reis kost me dat (met korting) 1,40
Als ik dus in Vaartsche Rijn een biertje ga doen en binnen 35 minuten weer verder reis kost de reis Vaartsche Rijn - Houten Castellum me dus maar 0,10

Als ik dan vervolgens, binnen 35 minuten, weer terug reis naar Houten, kost dat stukje wat me net 0,10 kostte me nu ineens 1.40

Hoe is dat logica? Sowieso moet bij een overstap je reis toch gezien worden als één reis en ook de terugreis dus goedkoper zijn?

En waarom kan ik voor dit soort constructies geen prijzen uit de planner krijgen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hainje »

Dit heb je in de praktijk gehad? Want ik weet niet beter dan dat het tarief gewoon 'door telt' als één reis.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Ik had op dit moment geen 2 euro over voor de wetenschap, dus het is hypotetisch. (A)

Ik zal het van de week nog wel eens uitproberen. Maar dan nog ben ik benieuwd naar het systeem achter de NS-prijzen-brij.
Want ik vind het bijvoorbeeld ook maar iets raars dat een route als bijvoorbeeld Emmen - Rotterdam de ene kant op (Rtd-Emn) goedkoper is dan de andere kant op (En ja, dat komt door de Lange-Afstandskorting en meerdere vervoerders en het scheelt maar 12 cent en zulks, maar toch blijft het voor de reiziger met Jan op z'n pet maar een raar fenomeen :') )
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

Aking schreef:Iemand hier die mij wegwijs kan maken in de tarievenbrij van NS?

Als ik van Utrecht naar Utrecht Vaartsche Rijn reis kost me dat (met korting) 1,30
Dat had € 1,40 moeten kosten
Als ik van Utrecht naar Houten Castellum reis kost me dat (met korting) 1,40
Klopt
Als ik dus in Vaartsche Rijn een biertje ga doen en binnen 35 minuten weer verder reis kost de reis Vaartsche Rijn - Houten Castellum me dus maar 0,10
Als de reis Utrecht C -> Utrecht VR - > Houten is, dan wel ja. Totaal 9 tariefeenheden = € 1,50, alsof je meteen Utrecht C -> Houten C hebt gedaan. En omdat je al € 1,40 in Utrecht VR hebt afgerekend betaal je maar tien cent verschil als je in Castellum weer uitcheckt.
Als ik dan vervolgens, binnen 35 minuten, weer terug reis naar Houten, kost dat stukje wat me net 0,10 kostte me nu ineens 1.40
Was dat dan wel binnen 35 minuten? Want Htnc -> Houten is maar 1 TE dus dan had je het verschil tussen 9 en 10 TE bij moeten betalen en dat kan nooit € 1,40 zijn, dat klinkt meer als de minimale prijs voor een treinreis.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Er staat een "als" in mijn zin, dus ik heb het niet gedaan omdat ik niet het risico wilde lopen ineens 2 keer zoveel kwijt te zijn :wink: (A)
Maar ik vind het dus vooral raar dat er nergens info over te vinden is, en de info die ik in de Servicewinkel te Ut krijgt dus foutief lijkt te zijn (want volgens hun zou ik voor Htnc - Htn dus 1,40 betalen, omdat ik dan aan mijn terugreis begon)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

Dat lijkt me sterk, als jij binnen 35 minuten weer incheckt zal het systeem dat toch als overstap moeten zien lijkt me. Dat in de praktijk niemand dat doet is een ander verhaal...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Mjah dat is wat ik daar te horen kreeg, al kan dat ook goed aan het al dan niet ontbreken van de juiste info bij het personeel liggen. En volgens het systeem dat men daar gebruikt was mijn enkele reis Ut - Utvr via Htnc zelfs duurder dan een retourtje Ut - Htnc. Vandaar dus deze berichten :')

En aangezien ik het dus nergens na kan kijken, kan ik niet anders dan het personeel van het betreffende bedrijf op hun blaue ogen geloven...
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Heeft iemand enig idee wanneer de poortjes op Amsterdam Sloterdijk en Den Haag Centraal worden gesloten?

Vanmiddag overigens door het brede poortjes (waar de geleidelijnen doorheen gaan) op spoor 8/9 van Den Haag Centraal tegen de stroom reizigers in mogen lopen. Heel erg handig is het daar dus ook niet ingericht.
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Oh, om nog even terug te komen op mijn hypothese van hierboven, ik heb vandaag 0,80 betaald voor de retourreis vanaf Houten naar Utrecht Centraal :pos: :pos:
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door dennistd »

VIRM schreef:Vanmiddag overigens door het brede poortjes (waar de geleidelijnen doorheen gaan) op spoor 8/9 van Den Haag Centraal tegen de stroom reizigers in mogen lopen. Heel erg handig is het daar dus ook niet ingericht.
Bestaat er eigenlijk zoiets als een éénrichtings-geleidelijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

In Nederland niet, daar zijn alle lijnen tweerichtingslijnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door diederickx »

Connexxion heeft het voor elkaar gekregen 11,85 euro te rekenen voor een rit van Amsterdam Haarlemmermeerstation naar CS - een rit die ik niet eens gemaakt heb.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Vanochtend maar even de vertraging van gisteravond geprobeerd te claimen. De NS-website zegt dat je bij gtbv en een OV Chip Plus-abonnement de OV Chip Plus-klantenservice moet bellen. Die verwijst dan weer door naar de reguliere gtbv-klantenservice. Die verwijst weer door naar het online formulier. Het online formulier invullen ging prima, tot en emt het invoeren van die geatumatiseerde code: sommige van die stemmen die de letters hebben ingesproken moeten echt naar de logopediste. Een ''x' klonk als 'ík' en een ''s' werd door een van de stemmen vermomd als ''f'.

Dit maar weer eens bij de klantenservice aangekaart, want de informatie op de website heeft totaal niks te maken met de kennis en het handelen van die klantenservice.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

diederickx schreef:Connexxion heeft het voor elkaar gekregen 11,85 euro te rekenen voor een rit van Amsterdam Haarlemmermeerstation naar CS - een rit die ik niet eens gemaakt heb.
Dan moet je het geld terugvragen :idea: :wink: .
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door diederickx »

Inderdaad. Ik heb 11,85 teruggevraagd en tot mijn verbijstering 7,85 teruggekregen. Voorlopig is Connexxion nog niet van me af.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Vanochtend werd mijn 2129 op Den haag Centraal ineens binnengenomen op spoor 8 in plaats van spoor 10. Nu heb ik al een klein beetje ervaring met de poortjes aan het einde van sporen 8/9, maar het stroomde vandaag echt heel erg moeizaam door. Gelukkig ben ik ook niet echt een tenger persoon, aangezien vanuit twee richtingen mensen door mij heen probeerde te lopen.

Nu ben ik voorstander van poortjes, maar op die plek mag NS er nog even heel erg hard over gaan nadenken.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door trolly »

Gewoon uit nieuwsgierigheid: heb jij als iemand door je heen probeert te lopen wel een de tekst "hé joh, ben je blind ofzo?!?" gebruikt?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

_O-
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

trolly schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid: heb jij als iemand door je heen probeert te lopen wel een de tekst "hé joh, ben je blind ofzo?!?" gebruikt?
Hmmm, niet dat ik mij kan herinneren. ''Kun je niet uitkijken?' vanochtend wel. Maar ik onthoud natuurlijk niet alle reacties die ik geef. :P
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door trolly »

Snap ik. Ik dacht dat zo'n opmerking uit jouw mond wellicht enige educatieve waarde kon hebben, maar het blijft natuurlijk dweilen met de kraan open.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

VIRM schreef:aangezien vanuit twee richtingen mensen door mij heen probeerde te lopen.
Zolang die poortjes open staan blijft dat ook nog wel een issue. Ik mag me ook bijna elke ochtend tegen de stroom inwerken, kennelijk is het een erg lastig concept dat er ook reizigers het perron op willen :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten