OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Wubbo »

En dan? Welk probleem lost het op als ik op mijn OV-chipkaart heb staan dat ik man ben, terwijl je als me naar me kijkt denkt dat ik een vrouw ben? Dat speelt niet in mijn situatie, maar is wel de discussie hier.
Icloud
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 30 nov 2016, 13:39

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Icloud »

Wubbo schreef:En dan? Welk probleem lost het op als ik op mijn OV-chipkaart heb staan dat ik man ben, terwijl je als me naar me kijkt denkt dat ik een vrouw ben? Dat speelt niet in mijn situatie, maar is wel de discussie hier.
De wet bepaalt dat er twee wettelijke geslachten bestaan te weten: man en vrouw, een ander niet natuurlijk geslacht bestaat in dit land niet . Op deze documenten word gevraagd naar je wettelijke geslacht en niet naar wat je zelf vind.


Als jij als man zijnde je wilt verkleden als vrouw, of als suus zich wilt voordoen als man vind ik het prima, maar dat veranderd niks aan het wettig geslacht en veranderd dus ook niks aan het antwoord welk geslacht je bent. Ongeacht hoe je er uit ziet.


Wat mij betreft worden op formulieren zoals van de ov chipkaart, de donald duck, paspoort aanvraag en alle anderen gevraagd naar het wettige geslacht en niet wat jij zelf vind.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Hainje »

Wetgeving loopt sowieso altijd achter de feiten aan. Dat wetgeving bepaalt dat er maar twee sekses zijn in NL, wil nog niet zeggen dat het dan ook zo zwart/wit is. Als werkelijkheid & wetgeving net zo zwart/wit zou zijn als dat jij doet lijken, dan waren functies als advocaat bij voorbaat overbodig.
🍉
Icloud
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 30 nov 2016, 13:39

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Icloud »

Hainje schreef:Wetgeving loopt sowieso altijd achter de feiten aan. Dat wetgeving bepaalt dat er maar twee sekses zijn in NL, wil nog niet zeggen dat het dan ook zo zwart/wit is. Als wetgeving zo zwart/wit zou zijn, dan waren functies als advocaat bij voorbaat overbodig.
Zolang de wetgeving niet is aangepast zijn er maar twee mogelijkheden als er naar je wettelijke geslacht word gevraagd, zo zwart/wit is het, daar zit geen ruimte voor interpretatie in.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Tristan »

Icloud schreef: Het geslacht zoals vermeld op het paspoort en ov chipkaart gaat over je feitelijke wettelijke geslacht, daar kan geen twijfel over bestaan.
Maar voor ov-chipkaarten en andere niet-officiële identificatiedocumenten, is geslachtsaanduiding nutteloze informatie, dus wordt dat terecht afgeschaft.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
PHS

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Aking »

Is daar de pasfoto niet al voor?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door nvdw »

@olof: nee. En als dat wel zo zou zijn dan heeft Suus of de dienstdoende controleur ook niks aan een chipkaart met de verkeerde letter erop.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Karl »

olof schreef:Heeft het geslacht geen controlerende functie, bijv. om te kunnen nagaan of iemand niet de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders gebruikt?
Hoe dan? Dan heb je een chipkaart met 'meneer Jansen', terwijl die overhandigd wordt door iemand die als mevrouw Jansen door het leven gaat.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Suus »

Icloud schreef:Een ieder die denkt dat hij man of vrouw had moeten zijn kan dat uiten in een praatclubje niet op officiele documenten
Ik geloof dat je zelf toe bent aan een praatgroepje. De wetgeving in Nederland is gelukkig een stuk humaner dan jij, soms klopt het gewoon niet en als een deskundige het daarmee eens is kan het worden aangepast.
Icloud schreef:Wat mij betreft worden op formulieren zoals van de ov chipkaart, de donald duck, paspoort aanvraag en alle anderen gevraagd naar het wettige geslacht en niet wat jij zelf vind.
Wat mij betreft wordt er niet naar het geslacht gevraagd. Wat voegt mijn geslacht nog toe naast mijn pasfoto, initialen + achternaam en geboortedatum? Niets. Zelfs zonder die geboortedatum zijn de gegevens al uniek dankzij de pasfoto, maar geboortedatum heeft nog een functie in leeftijdgebonden kortingen.
olof schreef:Heeft het geslacht geen controlerende functie, bijv. om te kunnen nagaan of iemand niet de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders gebruikt?
Nee, want er staan genoeg andere gegevens op die in geval van twijfel ook geverifieerd kunnen worden met een wettelijk identificatiebewijs. En zelfs als er dan verkeerde initialen of een verkeerde sekseaanduiding op staan, dan kan je ook nog de achternaam, geboortedatum en de pasfoto controleren met de persoon. Mensen die zo'n taak hebben, hebben namelijk ook een cursus gevolgd hoe ze pasfoto goed kunnen vergelijken met de persoon die voor ze staat.

Grootste ergernis is dat door die verplichte sekseregistratie op het moment dat er een fout optreedt en je de klantenservice van de OV-Chipkaart belt, je naar een formulier op het internet stuurt dat je kan uitprinten en naar ze moet opsturen. Je moet aan dat formulier een pasfoto en een chipkaart bevestigen, maar dat mag niet met lijm, nietje, plakband of paperclip. Dat gaat dus niet, dus moet je naar een kantoortje van een vervoerder waar ze dat formulier nadat het volledige kantoor is uitgemest natuurlijk niet kunnen vinden, waarna de telefonische 0900-klantenservice het alsnog toe mag sturen. Daarna ben je dus je chipkaart (met doorlopend abonnement waarvoor je betaalt) weken kwijt en dan mag je ook nog eens 11 euro betalen. Dat is gewoon maling hebben aan de klant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Aking »

Suus schreef:Mensen die zo'n taak hebben, hebben namelijk ook een cursus gevolgd hoe ze pasfoto goed kunnen vergelijken met de persoon die voor ze staat.
Hebben ze daar serieus cursussen voor ja? :X
Dat is gewoon maling hebben aan de klant.
Daar is "OV-Chipkaart toch synoniem voor? :')
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Tristan »

Icloud schreef:Een ieder die denkt dat hij man of vrouw had moeten zijn kan dat uiten in een praatclubje niet op officiele documenten,
Dan heb ik nieuws voor je: op officiële documenten (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart, verblijfsvergunning) blijft het geslacht gehandhaafd. Deze wordt alleen afgeschaft op niet-officiële documenten, zoals de ov-chipkaart of bibliotheekpas.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Suus »

Aking schreef:Hebben ze daar serieus cursussen voor ja? :X
Ja, daar zijn cursussen voor, ik heb er zelf ook een korte instructie gehad als onderdeel van een cursus over identificatiedocumenten. Vergelijken is soms toch moeilijker dan je denkt :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Geert »

Icloud schreef:Als jij als man zijnde je wilt verkleden als vrouw, of als suus zich wilt voordoen als man vind ik het prima, maar dat veranderd niks aan het wettig geslacht en veranderd dus ook niks aan het antwoord welk geslacht je bent.
Ik weet niet of je het door hebt maar je komt behoorlijk respectloos over.
Icloud schreef:Zolang de wetgeving niet is aangepast zijn er maar twee mogelijkheden als er naar je wettelijke geslacht word gevraagd, zo zwart/wit is het, daar zit geen ruimte voor interpretatie in.
De vraag is waarom op een ov-chipkaart een wettelijk geslacht moet staan, want de combinatie naam en pasfoto moet ook voldoende uitsluitsel geven over de identiteit van de drager.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Mikos »

Maar daarbij is het dan ook van belang dat de reiziger zorgt voor een passende pasfoto. Ik ben zo'n conducteur die kijkt naar de foto en ik heb ook wel eens iemand vragend aangekeken wie de persoon op de foto was. "Ik ben omgebouwd," was het antwoord. En inderdaad, daarna leek het allemaal wat meer. En ik snap dat je dan niet direct een nieuwe kaart aanvraagt (geld, tijd kwijt, enzovoort), maar dat lijkt me dan toch juist iets dat je aan laat passen als je het hele proces hebt ondergaan.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Wubbo »

Icloud schreef:
Wubbo schreef:En dan? Welk probleem lost het op als ik op mijn OV-chipkaart heb staan dat ik man ben, terwijl je als me naar me kijkt denkt dat ik een vrouw ben? Dat speelt niet in mijn situatie, maar is wel de discussie hier.
De wet bepaalt dat er twee wettelijke geslachten bestaan te weten: man en vrouw, een ander niet natuurlijk geslacht bestaat in dit land niet . Op deze documenten word gevraagd naar je wettelijke geslacht en niet naar wat je zelf vind.


Als jij als man zijnde je wilt verkleden als vrouw, of als suus zich wilt voordoen als man vind ik het prima, maar dat veranderd niks aan het wettig geslacht en veranderd dus ook niks aan het antwoord welk geslacht je bent. Ongeacht hoe je er uit ziet.


Wat mij betreft worden op formulieren zoals van de ov chipkaart, de donald duck, paspoort aanvraag en alle anderen gevraagd naar het wettige geslacht en niet wat jij zelf vind.
Ik herhaal mijn vraag: welk probleem lost het op?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Vinny »

Mikos schreef:Maar daarbij is het dan ook van belang dat de reiziger zorgt voor een passende pasfoto. Ik ben zo'n conducteur die kijkt naar de foto en ik heb ook wel eens iemand vragend aangekeken wie de persoon op de foto was. "Ik ben omgebouwd," was het antwoord. En inderdaad, daarna leek het allemaal wat meer. En ik snap dat je dan niet direct een nieuwe kaart aanvraagt (geld, tijd kwijt, enzovoort), maar dat lijkt me dan toch juist iets dat je aan laat passen als je het hele proces hebt ondergaan.
Het zou ook wel helpen wellicht als je een vakje kunt aangeven "neutraal"; voor mensen die niet willen/kunnen kiezen - of zelfs vanaf de geboorte niet eenduidig man of vrouw zijn.

Ik ben zelf van mening dat het geslacht van iemand er niet toe hoort te doen voor welke rol hij of zij in de samenleving inneemt. Alleen voor seks is, zeker als je op de natuurlijke manier kinderen wil, het heel nuttig dat een mannetje en een vrouwtje dat samen doen. Voor de rest zou ik liever zien dat er respect voor ieder individu bestaat en vrijheid voor het individu om zich te gedragen volgens zijn of haar wens. Als een man met barbiepoppen wil spelen: laat hem dan maar lekker. Ik zie daar echt niet het probleem van in, maar ik vind ook niet dat zo iemand dan persé zijn geslacht in "v'' hoeft te veranderen op een identiteitsbewijs. Maar ik ben me er ook bewust van dat het voor mensen zelf wel heel anders kan liggen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Aking »

Als je als man met barrebies speelt ben je toch gewoon heaumeau? (A)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door JWM »

Jammer van zo'n kortzichtige opmerking na een mooi verwoord verhaal van Vinny.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door trolly »

Right. Ik zou zeggen: stop 'm in je pruim :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door VIRM »

Eind november had ik bij de OV Chip Plus-klantenservice gevraagd hoe ik Gtbv kon aanvragen i.c.m. OV Chip Plus. Na navraag verwees de medewerker mij door naar het papieren formulier. Dus die dan maar met een goedziend familielid ingevuld.

Aangezien dit toch wel buitengewoon pre-Flintstones klinkt, even de Oogvereniging en het NS Serviceforum gepord. De Oogvereniging geeft aan dat je het papieren formulier moet invullen (en dat je bij abonnementen OV Chip Plus moet aanvinken), maar als dat niet lukt je het aan de OV Chip Klantenservice moet vragen (die kunnen controleren of je een geboekte reis hebt).

Waarom moet dit allemaal weer zo moeilijk zijn en mensen elkaar tegenspreken? En een papieren formulier is gewoon zo 2005. To be continued dus...
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door webguy »

Etickets kunnen ook alleen met papieren formulier dus tel uit je winst (zelfs de mobiele tickets ;)). Overigens is het voor OV Chip Plus nog makkelijker, want je krijgt een factuur: zolang het nog dezelfde maand is kan de boel gewoon verrekend worden, maar dat is voor NS vast lastig
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door cassie127 »

E-tickets kunnen tegenwoordig toch ook via de ns app? Of heeft dat weer een andere naam?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door webguy »

Noem het wat je wil, maar de tickets die je in de app importeert kan je zover ik ben tegengekomen alleen GTBV claimen met een papieren formulier.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Daniel »

Lijkt me apart. Als je nou geen printer hebt om alsnog het E-ticket bij het papieren formulier te voegen, mag je dan je telefoon meesturen ofzo? :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 205 gasten