OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Durashift »

Ah, okay. Ik zal nog eens een andere oplaadpaal proberen. Vrees dat het niet uitmaakt, want de kaart van mijn dochter werd wel gewoon in de oplaadpaal van vanmiddag herkent.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Durashift »

Durashift schreef:Ah, okay. Ik zal nog eens een andere oplaadpaal proberen. (..)
Afgelopen zondag zonder problemen kunnen opladen bij een NS automaat. :pos:
Ik kijk het dus nog ff aan i.v.m. wel/niet vervangen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Etienne »

Misschien ben ik een grote leek op dit gebied, maar de volgende vraag?
Gaat een weekendvrij-abonnement niet conflicteren met een studentweekvrij-abonnement (doordeweeks) en student-saldokorting (weekend) op één chipkaart?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door bartjemestrom »

Een vriend van mij heeft afgelopen weekend zn Weekend Vrij abbo bij zn Studentenabbo geladen en dat ging prima. Enige onbekende is hoe het inchecken gaat op vrijdagavond. Twee producten met vrij reizen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Gekko123 »

In het verleden scheen het weleens fout te zijn gegaan indien beide producten op dezelfde kaart zijn bij het reizen met de trein bij een andere vervoerder dan NS. Bij NS gaat het wel goed.

Zelf heb ik ook een tijdje de combinatie studenten-week en NS Weekend Vrij gehad, maar bewust op twee kaarten. Resultaat is dat ik nu met 2 persoonlijke OV-chipkaarten rond loop. En om het nog wat complexer te maken: ook al heb ik geen recht meer op studenten-OV, ik gebruik beide kaarten nog steeds allebei. De kaart waar mijn studenten-OV op stond gebruik ik nu juist voor het reizen met bus/tram/metro, de kaart met Weekend Vrij uitsluitend voor treinreizen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mikos »

Etienne schreef:Misschien ben ik een grote leek op dit gebied, maar de volgende vraag?
Gaat een weekendvrij-abonnement niet conflicteren met een studentweekvrij-abonnement (doordeweeks) en student-saldokorting (weekend) op één chipkaart?
Het wordt nog altijd van harte aangeraden om deze producten op een eigen OV-Chipkaart te plaatsen, om foute transacties te voorkomen (waarbij je in het weekend betaalt, terwijl je een WeekendVrij-abonnement hebt. Wees het gezeur voor, zou ik zeggen.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Zonnig »

Dit zou echt niet nodig hoeven te zijn.
Waarom kan in Londen de Oystercard wel slim te werk gaan en de Nederlandse OV-chipkaart niet. Gewoon omdat men het niet wil!

Dit soort oplossingen met extra kaarten is onnodig duur, je betaald in een aantal gevallen altijd te veel.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Zonnig schreef:Waarom kan in Londen de Oystercard wel slim te werk gaan en de Nederlandse OV-chipkaart niet.
Omdat dit is NEEderland: NEE! Kan niet! *O*
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door MdJ »

Ik heb StudentWeekVrij + WeekendVrij op 1 OVC. Na 18:25 op vrijdag wordt WeekendVrij aangesproken bij de trein, StudentWeekVrij bij de bus. Werkt keurig, zonder enkel probleem.
Bij twijfel: gebruik beton.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door webguy »

Het 'probleem' is dat elke vervoerder zelf kan bepalen welke prioriteit een product heeft. Stel dat vervoerder XYZ dus StudentVrijWeek een hogere prio geeft dan WeekendVrij heb je een probleem.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door reisthijs »

Tja, dat heb je dus met een systeem waarbij op moment van inchecken bepaald moet worden met welk product/tarief je reist.
In plaats van dat je aan het eind van de reis uitrekent wat het goedkoopste is, dan zou je dat probleem niet hebben.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door webguy »

Dat is ook niet helemaal waar, want je kan altijd per checkin bepalen wat het goedkoopste is. Dat zou betekenen dat je na en bepaalde checkin ook geld terug zou kunnen krijgen ipv betalen. Dat werkt echter moeilijker (maar zeker niet onmogelijk!) met het feit dat je het geld moet verdelen, dat wordt liever in de backend achteraf berekend.
Het helemaal achteraf berekenen past het beste bij op rekening reizen, want dan maakt het allemaal niet uit. Dat kan je echter een grote groep gewoon niet aandoen: toeristen, mensen die van rit tot rit leven, etc.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Vinny »

Aking schreef:
Zonnig schreef:Waarom kan in Londen de Oystercard wel slim te werk gaan en de Nederlandse OV-chipkaart niet.
Omdat dit is NEEderland: NEE! Kan niet! *O*
De reden dat de OV-chipkaart niet goed fuctioneert komt omdat men niet het aanbod (de 'gamma' in nerd-termen) heeft kunnen of willen aanpassen aan de technische mogelijkheden. In veel gevallen zijn er later nog reparaties verricht, zoals dat een enkele reis nu 0,5 retour kost. Het grappige is dat Zwitserland de invoering van een OV-chipkaart precies om die reden niet heeft ingevoerd en daar nu wordt gewerkt aan betalen met de mobiele telefoon, waarbij je dus facturatie achteraf hebt. Als het wordt ingevoerd natuurlijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Het ging wel hard vandaag. Vanochtend kwam ik om 08:11 aan op Den Haag Centraal. De CiCo's aan de kop van spoor 10 waren uitgezet en er waren tijdelijke CiCo's neergezet even verderop in de hal (geholpen door een andere reiziger die mij wel heel erg zoekend zag kijken ;)).

Vanmiddag de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] van 17:03 genomen, en er waren al werkende poortjes bij spoor 10 neergezet. Naar het perron geholpen door een servicemedewerkster, want de geleidelijn was nog niet opnieuw aangelegd, waardoor ik even het perron kwijt was.
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Toen ik vanochtend op spoor 10 aankwam, waren de werkzaamheden nog niet voltooid.

De poortjes naar sporen 8 en 9 zullen ook niet lang op zich laten wachten. De blindegeleidelijn is helemaal ingetaped, net zoals de CiCo's. Vijf meter verderop stonden er overigens tijdelijke CiCo's.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door SLToilet »

Mijn allereerste OV-Chipkaart mag woensdag met pensioen maar vandaag heb ik toch al de nieuwe gebruikt. De nieuwe is immers toch een stukje minder versleten en de foto is iets minder lillek.

Ook ga ik in korte tijd afscheid nemen van het studenten-OV. Dit gedrocht hoef ik namelijk maar tot eind augustus te gebruiken, 2/3e van de komende tijd gaat hij me veel meer kosten dan een DalVrij (of zelfs AltijdVrij maar ach ik heb geen reden om pas na 6:35 in te checken)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Ik had nog niet eerder gezien dat op poortjes de vervoerder met voelbare letters is aangebracht. Slim bedacht!

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Als je dan even omhoog kijkt zie je ook wat nieuws daar op station Dordrecht: naast de logo's van de vervoerders op de balk boven de poortjes staat daar ook "richting Gorinchem, Geldermalsen" en "Richting Breda, Roosendaal, Rotterdam" op tegenwoordig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lee-yawn
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 20:31

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door lee-yawn »

Ik wilde woensdag met de Qliner vanuit Gorinchem naar Utrecht reizen, maar bij het inchecken werd op de apparatuur "Kaart onbekend/ongeldig" vertoond. Dit terwijl ik 10 minuten voor vertrek aan ben gekomen met bus 4, waarin ik probleemloos heb kunnen in- en uitchecken. Vervolgens maar lijn 81 genomen, waar ik ook zonder problemen mee heb kunnen reizen. Ook met de trein heb ik geen problemen ondervonden.

Heeft iemand hier ervaring mee, of enig idee waarom ik plots 'geweigerd' werd met een kaart die volgens mij prima functioneert? Helaas kon ik in de Qliner niet nagaan of andere reizigers last hadden van dezelfde melding/probleem bij het inchecken, omdat de enige andere reiziger een contant kaartje kocht.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Tristan »

Vaak als je zo'n melding krijgt, is er niks aan de hand en is het inchecken gewoon gelukt. De kans is dus aanwezig dat er bij het inchecken in de Qliner € 4,- of € 8,- is afgeschreven door het inchecken zonder uit te checken.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door nvdw »

Bij een foutmelding van wat voor aard ook wordt er geen transactie uitgevoerd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Tristan »

Dat had je gedacht. Vaak (dus niet altijd) is de transactie gewoon goed gegaan. Als je voldoende saldo of een geldig product op de kaart hebt staan, gaat het gewoon goed bij dergelijke meldingen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Heb je hier ervaringen mee?
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door cassie127 »

Ik heb ook wel eens dat die incheckt en gelijk daarna foutmelding geeft... Maar ingecheckt ben je dan zeker ja. Gebeurt met name bij de lezers die in de oudere Syntus en Arriva bussen zitten. Dat zijn trage dingen die vaak foutmeldingen geven
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

In werkelijkheid leest 'ie dan gewoon je kaart nog 'n keer terwijl je 'm al aan het weghalen bent. Daardoor zie je de eerste melding dat je bent ingecheckt amper meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten