OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door diederickx »

Ik moest vanavond omchecken dwz uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS. Ik deed dat echter verkeerd om. Tot mijn grote verbazing lijkt dat goed te zijn gegaan. Of is dat al langer zo?
VIRM
Berichten: 7615
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door VIRM »

webguy schreef:Overigens is het voor OV Chip Plus nog makkelijker, want je krijgt een factuur: zolang het nog dezelfde maand is kan de boel gewoon verrekend worden, maar dat is voor NS vast lastig
Tell me about it. Zojuist tweemaal een gtbv-verzoek ingediend. Eerst door de OV Chip Plus-klantenservice doorverwezen naar de reguliere klantenservice die weer terugverwees naar de OV Chip Plus-klantenservice. Die eheft wel het e.e.a. genoteerd om door te geven, maar zo te horen is dit geen regulire afspraak/gang van zaken. Blinden wonen immers allemaal op in een hutje op de hei, hebben geen internet, laat staan vertraging met de trein. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door JWM »

diederickx schreef:Ik moest vanavond omchecken dwz uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS. Ik deed dat echter verkeerd om. Tot mijn grote verbazing lijkt dat goed te zijn gegaan. Of is dat al langer zo?
Het lijkt er inderdaad op dat er langzaam wat verbeteringen zijn doorgevoerd bij dit soort verwarrende situaties. Ik was bijvoorbeeld laatst in Zwolle en uit gewoonte checkte ik meteen uit bij de eerste de beste paal om 30 meter verder op een gesloten poortrij te stuiten. Ik vroeg aan de NS-medewerker of ik dan niet weer eerst moest inchecken om daar door te kunnen maar dat was niet nodig, poortje ging gewoon open en er werd geen instaptarief afgehaald.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Tell me about it. Zojuist tweemaal een gtbv-verzoek ingediend. Eerst door de OV Chip Plus-klantenservice doorverwezen naar de reguliere klantenservice die weer terugverwees naar de OV Chip Plus-klantenservice. Die eheft wel het e.e.a. genoteerd om door te geven, maar zo te horen is dit geen regulire afspraak/gang van zaken. Blinden wonen immers allemaal op in een hutje op de hei, hebben geen internet, laat staan vertraging met de trein. ;)
Oh, was het de bedoeling van OV Chip Plus dat blinden met de trein gaan?! :')
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Chrysa »

Ik heb ze toch liever in de trein dan achter het stuur...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Aking »

Geert schreef:
VIRM schreef:Tell me about it. Zojuist tweemaal een gtbv-verzoek ingediend. Eerst door de OV Chip Plus-klantenservice doorverwezen naar de reguliere klantenservice die weer terugverwees naar de OV Chip Plus-klantenservice. Die eheft wel het e.e.a. genoteerd om door te geven, maar zo te horen is dit geen regulire afspraak/gang van zaken. Blinden wonen immers allemaal op in een hutje op de hei, hebben geen internet, laat staan vertraging met de trein. ;)
Oh, was het de bedoeling van OV Chip Plus dat blinden met de trein gaan?! :')
Nee nee! Absoluut niet!

Het was om van het gezeur af te zijn, en blinden het idee te geven dat ze überhaupt iets kunnen. Maar het is natuurlijk nadrukkelijk niet de bedoeling dat het vervolgens ook gebruikt wordt! :?
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door diederickx »

diederickx schreef:Ik moest vanavond omchecken dwz uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS. Ik deed dat echter verkeerd om. Tot mijn grote verbazing lijkt dat goed te zijn gegaan. Of is dat al langer zo?
Te vroeg gejuicht. Weliswaar ben ik geen 10 of 20 euro kwijt, maar mijn overstap is niet als zodanig herkend. Daardoor ben ik de degressiekorting misgelopen bij NS. De schade is in dit geval met 1,80 te overzien; ik weet nog niet of ik het terug ga vragen, als dat al kan en mag. Maar volgende keer wel beter opletten dus.
Spoiler: show
Voor degenen die niet vertrouwd zijn met het begrip degressie: De prijs per kilometer bij NS neemt af naarmate je verder reist. De kilometers die je bij andere spoorvervoerders maakt tellen mee, hoewel je ze niet aan NS betaalt. Daardoor heb je geen nadeel ten opzichte van het papieren kaartje, dat berekend wordt alsof er één rit wordt gemaakt. Mooi rechtvaardig systeem, maar je moet dus wel in de goede volgorde omchecken om het te laten werken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Meltrain »

Ik zag zojuist op station Amersfoort een man die wilde uitchecken bij Connexxion (terwijl hij blijkbaar bij NS was ingecheckt) en toen verscheen op het schermpje de melding: "Uitchecken andere vervoerder: NS".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door ODRAIL »

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Ik zag zojuist op station Amersfoort een man die wilde uitchecken bij Connexxion (terwijl hij blijkbaar bij NS was ingecheckt) en toen verscheen op het schermpje de melding: "Uitchecken andere vervoerder: NS".
Klopt, die melding zit er al langer in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Suus »

Minder agressie in trein, meer op station door Zwolse poortjes
ZWOLLE - Het aantal meldingen van agressie op station Zwolle is iets gestegen na de sluiting van de OV-incheckpoortjes in juni. Ook is het aantal uitgeschreven boetes op het station iets toegenomen, blijkt uit een evaluatie van de NS in opdracht van de gemeente.

Het aantal incidenten in de trein zelf nam juist iets af, net als het aantal zwartrijders. Er werden minder boetes uitgeschreven in de trein en de kaartverkoop op het station steeg met een paar procent. Daarmee daalde ook de agressie in de trein: zwartrijden is vaak de oorzaak hiervan. Volgens de gemeente zijn de uitkomsten geheel volgens verwachting: "De incidenten verplaatsen zich van de trein naar het station waar ze voor NS-medewerkers beter beheersbaar zijn."
Bron: AD.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door cassie127 »

Die laatste zin in het artikel staat misschien wat raar maar dat zou dus kunnen betekenen dat je straks van Emmen naar Zutphen kan zonder per vervoerder in en uit te checken (als je Alleen Arriva & Syntus overstappen hebt)

Want Arriva en Syntus wouden ze samen in 1 poortje. Doet Arriva Achterhoek dan ook mee? Zijn we ook weer van de 3 paaltjes in Zutphen af
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Durashift »

Zo, ruim 10 miljoen euro per jaar winst door het verkopen van OV-chipkaarten.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, heeft in vijf jaar tijd 55 miljoen euro winst gemaakt. Dat meldt het AD. Volgens de krant zijn consumentenorganisaties met stomheid geslagen, omdat de kaart alleen kostendekkend zou moeten zijn.

Het geld zou zijn verdiend met de verkoop van OV-chipkaarten voor 7,50 euro per kaart, terwijl de productiekosten van de kaart op 88 cent liggen, schrijft het AD. De winst zou weer als dividend zijn uitgekeerd aan vervoersorganisaties, die eigenaar zijn van Translink.

Wat de inkomsten volgens de krant ook ten goede komt, is dat de OV-chipkaart na vijf jaar verloopt, waardoor er weer een nieuwe kaart moet worden aangeschaft. Volgens het AD maakt Translink jaarlijks 3 miljoen kaarten.

De voorzitter van reizigersorganisatie Rover, Ariën Kruyt, reageert verbaasd in de krant. "Zoveel winst? Dit wist ik echt niet." Rover vindt 7,50 euro voor een OV-chipkaart te veel geld.


Bron: http://nos.nl/artikel/2158136-bedrijf-a ... winst.html

:neg: :neg: :neg:
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Tristan »

Ik noem Translink Systems (en de vervoerders) niet voor niets een stelletje zakkenvullers pur sang. :6 :neg:
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
en-es
Berichten: 4463
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door en-es »

Ze zullen vast hun verhaal klaar hebben. "Nee hoor, we verdienen er amper aan" :twisted:
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Tristan »

Die "verklaring" had Arco Groothedde inderdaad vrijwel direct klaarliggen.
TRANSLINK: NOG VIER JAAR NODIG OM VERLIEZEN TE COMPENSEREN

Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft nog vier jaar nodig om de aanloopverliezen te compenseren met de winst die er nu gemaakt wordt.

Tot die tijd blijft het ov-pasje in ieder geval 7,50 euro kosten, zegt TransLink-directeur Arco Groothedde tegen BNR, in reactie op een artikel in het AD waarin staat dat Translink 55 miljoen euro winst heeft gemaakt in vijf jaar. 'We hebben het AD het verhaal verteld vanuit het compenseren van aanloopverliezen, maar die 55 miljoen kwam voor ons als een duveltje uit een doosje. Er is niks geheims aan, dus we willen alles delen. Ik wil het graag begrijpen en dan de juiste bedragen erbij zetten.'
Lees verder...

Veel gehakkel en te lange stiltes, zeker aan het begin, veel eh's en een té enthousiaste 'ja' op de vraag of die € 7,50 aanschafkosten voorlopig nog blijven.

Dat zijn dus verschillende kenmerken waaraan je een leugenaar zou moeten kunnen herkennen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Michael »

och jeetje, Het gaat over de OV-Chipkaart en meteen komt Tristan weer om de hoek kijken :N
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

Ik weet, dat er een topic moet zijn over OV-chipkaart-dingen.
Maar na mijn medicijnen net te hebben ingenomen, heb ik even niet de puf te gaan zoeken.
Dus dan hier maar "gedumpt", maar misschien ook al door iemand anders elders gedaan, anyway:

Bericht van onze staats-secretaris:
Staatssecretaris Dijksma vindt dat de
winst die het bedrijf Translink heeft
gemaakt,ten goede moet komen aan de
treinreizigers.Het AD schreef vandaag
dat het bedrijf zonder winstoogmerk in
vijf jaar 55 miljoen euro winst boekte
op de productie van de ov-chipkaart.

Die wordt verkocht voor 7,50,terwijl
de productiekosten nog geen euro zouden
zijn.Consumentenorganisaties zijn
verbaasd,omdat afgesproken was dat de
kaart kostendekkend zou zijn.

Dijksma vindt verder dat de ov-kaart
langer moet meegaan dan de huidige vijf
jaar.De kosten daarvan zouden in haar
ogen moeten worden verminderd.

Bron: NOS
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door Wubbo »

Verplaatst.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door isadora »

Dank Wubbo. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
VIRM
Berichten: 7615
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #16

Bericht door VIRM »

Gisteren een e-mail van NS gekregen dat een gtbv-claim uit november 2016 was toegekend. Deze was eigenlijk al lang en breed afgerond (nadat hij eerst was afgewezen) en het geld gestort.
Vandaag ook een mail gekregen dat een gtbv uit voor een reis op 7 januari 2017 was afgewezen omdat ik geen in- en uitchecks had. Tsja, hoe zou dat nu komen jongens? Daar hebben jullie zelfs een apart vakje voor op het gtbv-formulier, voor dat exotische abonnement...

Dus maar weer aan de lijn gehangen met de klantenservice...
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7615
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

En gisteravond kreeg ik wederom een mailtje van NS: een gtbv-claim uit januari werd afgewezen. Dus vanochtend maar even gebeld. De uiterst vriendelijke medewerkster ging het even uitzoeken. Even later kreeg ik een mailtje dat de claim weer werd heropend. Ik kreeg nog als tip mee om in grote letters bovenaan het formulier te zetten dat ik met OV Chip Plus reis (terwijl hiervoor al een vakje is op het formulier ;)). Klantenservice is uiterst vriendelijk, maar de claimafdeling doet z'n werk dus nog niet goed.
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7615
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... endelijker

Als ik het goed interpreteer, worden de zichtkaart en de passagekaart nu gecombineerd tot een enkele kaart. Dat hadden ze natuurlijk vanaf het begin af aan al kunnen doen door het fotootje van de reiziger die begeleiding krijgt op een passagekaart te stoppen. Beter laat dan nooit!
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Toch knap onhandig wat ik vanmiddag had in Utrecht: een bus waarin de cico bij de instapdeur was vastgelopen op een "IN OK GR" melding maar op zich helemaal niks deed. Waren toch wel wat reizigers in de war door het ontbreken van een geluidssignaal terwijl er wel een OK-melding op het display stond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten