OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ICE11 »

Hoop dat ik hier met deze vragen in het juiste topic ben:

Volgend week zal ik met de OV naar Nederland reizen. Ik ga met lijn 44 van Aachen naar Heerlen, omdat ik deze gratis kan gebruiken. Van Heerlen dan met de trein verder het land in. Er zijn nu twee opties. Tussen de aankomst van lijn 44 en vertrek van de IC richting Eindhoven zijn er maar vijf minuten, dat is een beetje krap als de bus vertraging heeft. Enkele minuten later vertrekt de Arriva-Sprinter naar Sittard met aldaar overstap op de IC van Maastricht richting Eindhoven.

- Bij welke automaat moet ik in Heerlen voor de laatstgenoemde verbinding een ticket kopen, Arriva of NS?
- Bij welke paal moet ik dan in Heerlen inchecken, Arriva of NS?
- Moet ik ook met een wegwerpkaartje (heb geen OV-Chipkaart en onlineticket bij NS gaat alleen voor "100%-NS-verbinding") bij het overstappen in Sittard bij Arriva uit- en NS inchecken?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

ICE11 schreef:- Bij welke automaat moet ik in Heerlen voor de laatstgenoemde verbinding een ticket kopen, Arriva of NS?
Bij NS kan je sowieso een kaartje geldig bij alle vervoerders kopen, bij Arriva dacht ik niet dat er niet-Arriva bestemmingen in de automaat zitten.
- Bij welke paal moet ik dan in Heerlen inchecken, Arriva of NS?
Arriva
- Moet ik ook met een wegwerpkaartje (heb geen OV-Chipkaart en onlineticket bij NS gaat alleen voor "100%-NS-verbinding") bij het overstappen in Sittard bij Arriva uit- en NS inchecken?
Ja.
Overigens vallen E-tickets qua voorwaarden onder de enkele reizen en retours verkrijgbaar bij NS en die zijn gewoon bij alle vervoerders geldig zoals hier te zien. Ik kan ook gewoon bv. Hoensbroek als vertrekstation kiezen voor een E-ticket, dat zou wat raar zijn als je er niet mee bij Arriva kon reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ICE11 »

Bedankt! Dacht dat ik met een NS ticket ook alleen bij ns-palen kan inchecken.
Voor de verbinding Heerlen-Sittard met Arriva en dan verder met NS zegt de reisplanner op ns.nl "er is geen prijs bekend" en er is ook geen button voor een e-ticket te kopen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Ik zie het nu via de reisplanner ja. Dat gaat alleen bij combinatie-reizen van Arriva Limburg en NS mis, want voor reizen volledig met Arriva in Limburg krijg ik wel een prijs uit de planner (en voor combi's van Arriva in een andere concessie met NS ook).
E-tickets kan je ook kopen via www.ns.nl/eticket, daar kan je gewoon zelf vertrek- en aankomststation invullen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ICE11 »

Nog eens bedankt! Ben overigens verbaasd dat het kopen van een eticket inmiddels ook met creditcard mogelijk is en niet meer alleen met i-deal! :D
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door cassie127 »

Inchecken in Heerlen is natuurlijk afhankelijk van welke vervoerder de trein is die je neemt. Daarnaast hoef je met een e-ticket niet in te checken bij de paaltjes (wat veel mensen wel proberen). De code hoef je alleen te gebruiken om de poortjes te openen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

cassie127 schreef:Inchecken in Heerlen is natuurlijk afhankelijk van welke vervoerder de trein is die je neemt.
Uiteraard, maar de vraag hierboven was specifiek voor de reis die met Arriva begon :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Zugführer »

Daniel schreef:
ICE11 schreef:- Bij welke paal moet ik dan in Heerlen inchecken, Arriva of NS?
Arriva
Moet je met een kaartje uit de automaat eigenlijk ook omchecken, in dit geval in Sittard? Klinkt als bijzonder onzinnig, maar mijn gevoel zegt dat het wel de bedoeling is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Ja, dat moet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Met elk soort kaartje / abonnement / vervoersbewijs moet je bij wisseling van vervoerder om checken.

Zo simpel :pos: :wink: .
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door marvinkok »

Probeer jij maar eens met een E-ticket om te checken in Zutphen...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Dan ben ik bang dat dit niet gaat lukken :cry: .

Maar hoe moet het dan wel als je met een E-ticket van vervoerder wisselt tijdens je reis?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Lijn 45 »

Als er poortjes staan omchecken, anders niet.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door marvinkok »

Je checkt niet in met een e-ticket, de barcode / QR-code is alleen om de poortjes te openen en voor S&V om de geldigheid te controleren.
Hoe vaak je mensen met een A4tje voor een paaltje ziet wapperen kan ik al niet meer bijhouden :')
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door webguy »

Dat komt ook omdat er op het e-ticket van NS een gebruiksaanwijzing staat over poortjes waar het een beetje op een paaltje lijkt in het pictogram, maar veel mensen komen geeneens een poortje tegen.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door PatrickM »

De testbegeleiders van het GVB beweerden dat het niet kon, maar het kan dus gewoon:
Afbeelding
(voor de duidelijkheid: station Europaplein gaat pas over een maand of 2 open..)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hainje »

Lijkt mij dat GVB zegt dat het niet kan om te voorkomen dat ze een shitload aan restitutieverzoeken krijgen wanneer het dus wel fout gaat. Soms moet je de klant echt gewoon even dom houden.
🍉
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door PatrickM »

Het zal inderdaad wel zoiets zijn, maar door niet in- en uit te checken met het kaartje dat je van ze krijgt hou ik wel een extra dagkaartje over *O*
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Ik heb die testkaartjes inderdaad ook niet gebruikt *O*

Iemand nog GVB dagkaarten kopen? (A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

De grillen van NS blijven toch verrassen :Y

Op 31 mei is mijn claim van 26 mei voor Hertogenbosch ('s) – Eijsden goedgekeurd, dien ik er vandaag 2 in voor Utrecht - Eijsden v.v. afgelopen weekend:
In de regeling Geld terug bij vertraging zijn de voorwaarden voor terugbetaling vastgelegd. Zo is bepaald dat als u heeft gereisd op een traject dat niet van NS is, u niet in aanmerking komt voor vergoeding. Helaas kunnen wij daarom niet aan uw verzoek voldoen.
Sinds wanneer is Utrecht - Den Bosch niet meer van NS? :o
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door diederickx »

Eijsden is denk ik meer het probleem (terecht of onterecht). Waar is de vertraging ontstaan?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Tussen Maastricht en Eijsden, maar zover ik weet boemelt de NMBS daar op het Nederlandse stuk in opdracht van en in naam van NS. Op Eijsden staat ook gewoon een NS-paaltje...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

NMBS rijdt niet in opdracht van NS, maar onder de licentie van NS. Maar inderdaad, je checkt op Eijsden ook gewoon bij een NS-paaltje uit. Mits je geen internationale reis aan het maken was dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Op Wikipedia staat Maastricht - Eijsden in ieder geval duidelijk vermeld als onderdeel van het HRN. Maar Wikipedia kan het natuurlijk fout hebben :)

En in de bijlage van het Besluit Hoofdrailnet, staat ie ook gewoon op het kaartje. Lijkt me gewoon onder NS-traject vallen dus :Y
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door diederickx »

Maar heb je dan ook daadwerkelijk uitgecheckt op Eijsden? Of was het een doorgaande reis naar België?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten