OVer Missers in de Reisinformatie #45

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3679
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor regenmaker » Za 10 Sep 2016, 19:07

Chrysa schreef:De kans dat je per ongeluk een trein laat rijden is niet zo heel groot, alhoewel het de Belgen wel een keer is gelukt.


Ja, met die oude zooi daar kan alles...
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

wouter15
Berichten: 842
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor wouter15 » Za 10 Sep 2016, 20:15

Door werkzaamheden rond Gouda rijdt de 4000 vanaf Breukelen naar Utrecht Centraal (zonder stop te Maarssen en Utrecht Zuilen) i.p.v. Woerden. Reizigers mogen dit alleen niet weten blijkbaar want het staat niet op de werkzaamhedenpagina of bij de storingsinfo. Ik vermoed dat de 4000 niet naar Woerden kan omdat er geen keermogelijkheden meer zijn.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Daniel » Za 10 Sep 2016, 20:35

Oorspronkelijk zou deze serie gewoon doorrijden naar Woerden, maargoed, blijft slordig dat het dan niet als storing gemeld wordt.
Maar geen keermogelijkheden meer? Alleen de ICs uit Utrecht keerden in Woerden, de rest van de series was er gewoon doorgaand (al deden de Sprinters naar Den Haag dat tussen Woerden en Goverwelle zonder reizigers naar het schijnt).
Dan heb je nog altijd Molenvliet toch? De 6100 rijdt immers toch niet in het weekend.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bemined
Berichten: 724
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Bemined » Za 10 Sep 2016, 22:44

De 9800 keerde in Woerden Molenvliet, de 4000 zou in Gouda Goverwelle gaan keren. Sinds 20:30 doet de 4000 dat ook weer, waarom deze dat overdag niet kon is voorlopig nog een mysterie want de NS zweeg in alle talen hierover.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Daniel » Za 10 Sep 2016, 22:48

Onverwacht grotere buitendienststelling wellicht? Dat lijkt me het enige wat keren in Gouda Goverwelle zou kunnen verhinderen. Andere treinen kunnen daar haast niet in de weg gereden hebben want het was de enige serie die zo ver door zou rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

dennistd
Berichten: 1376
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor dennistd » Zo 11 Sep 2016, 01:23

Daniel schreef:Ik doelde meer op de spelfout in de eerste mededeling. Dat moet toch Express of Expresse zijn ;-)

Nee hoor:
ex·pres (de; m; meervoud: expressen) doorgaande trein voor lange trajecten
ex·pres·se (de; v; meervoud: expressen) brief met spoedbestelling: per expresse

Express is Duits of Engels, in het Nederlands is het gewoon met één s.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Ardan » Zo 11 Sep 2016, 01:44

Daniel schreef:Onverwacht grotere buitendienststelling wellicht? Dat lijkt me het enige wat keren in Gouda Goverwelle zou kunnen verhinderen. Andere treinen kunnen daar haast niet in de weg gereden hebben want het was de enige serie die zo ver door zou rijden.

Kan er niet gekeerd worden in Oudewater? Okee ik weet dat dat slechts uitwijkspoortjes met een overloopwisseltje zijn maar zou het kunnen? Worden die sporen überhaupt ooit gebruikt waarvoor ze er zijn?
(nou weet ik ook niet precies wat er aan de hand was..)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Z2N » Zo 11 Sep 2016, 19:08

Nee, want treinen mogen (en kunnen vaak ook beveiligingstechnisch) niet keren op zomaar een zijspoortje. ProRail! *O*
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

KM46
Berichten: 8042
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor KM46 » Zo 11 Sep 2016, 21:31

En waarom zou dit beveiligingstechnisch niet kunnen?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Z2N » Zo 11 Sep 2016, 22:27

Het is niet altijd mogelijk om zomaar te keren, dat kan de beveiliging niet aan. Hetzelfde speelt in Waddinxveen, tussen daar en Alphen wordt er dit weekend niets gedaan maar rijden er om beveiligingstechnische redenen geen treinen maar bussen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

KM46
Berichten: 8042
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor KM46 » Zo 11 Sep 2016, 23:14

Waarom kan de beveiliging die niet aan?

Een spoor kan toch over twee kanten bereden worden?

En waar gereden wordt kan ook gekeerd worden.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Ardan » Zo 11 Sep 2016, 23:41

Ja, maar dan moet er ook een sein staan die die rijrichting afdekt.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Suus » Zo 11 Sep 2016, 23:42

Er zijn grofweg twee soorten seinen, heel eenvoudig uitgelegd. Seinen die direct bediend kunnen worden vanuit de seinposten en seinen die automatisch meegaan (groen, rood) bij het inleggen van een route tussen twee bediende gebieden die een trein gaat afleggen. Alleen bij seinen die direct bediend kunnen worden kan een trein keren, omdat de verkeersleider in het seinhuis een nieuwe route voor een trein kan inleggen. Bij routes die worden afgelegd kan de trein niet zomaar halverwege omkeren. Eerst moet de oude route verwijderd worden, dan moet vanaf een bediend gebied een nieuwe route ingelegd worden maar daarvoor staat dan weer een trein in de weg dus komt er weer allerlei gedoe bij kijken.

Bij de meeste stations en langs de vrije baan staan alleen seinen die automatisch in een route meegaan. Een uitzondering daarop is de spoorlijn Utrecht - Amsterdam Bijlmer, daar zijn wel alle seinen bediend.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Ardan » Zo 11 Sep 2016, 23:48

Suus schreef:en seinen die automatisch meegaan (groen, rood) bij het inleggen van een route tussen twee bediende gebieden die een trein gaat afleggen.

Zijn dat alleen de P-seinen of is het nog wat breder? Seinen die een aftakking of wisselstraat afdekken zijn toch per definitie bediend?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Suus » Zo 11 Sep 2016, 23:54

Het is ook een globale uitleg van het principe, je moet mij niet overhoren voor alle soorten seinen (A)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2280
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor dylanwild94 » Ma 12 Sep 2016, 13:37

Geweldig tafereel op het metrostation van Rotterdam centraal.
Op spoor 3 staat een metro klaar voor lijn D richting de akkers. Met op de borden 7 min.
Op spoor 2 zou er een lijn E richting slinge aankomen over 4 min.
Er komt een metro binnen voor lijn D richting de akkers op spoor 2.
De borden geven aan dat de eerstvolgende metro richting de akkers van spoor 2 vertrek. Dus alle reizigers gaan van de metro op spoor 3 naar metro op spoor 2.
De metro op spoor 3 rijdt in dienst leeg weg.
De lijn E die over 4 min zou vertrekken komt met niet instappen op de borden binnen op spoor 3.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor JWM » Ma 12 Sep 2016, 13:51

Ardan schreef:
Suus schreef:en seinen die automatisch meegaan (groen, rood) bij het inleggen van een route tussen twee bediende gebieden die een trein gaat afleggen.

Zijn dat alleen de P-seinen of is het nog wat breder? Seinen die een aftakking of wisselstraat afdekken zijn toch per definitie bediend?

Jij bent toch zelf machinist?

Hendrik
Berichten: 1456
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Hendrik » Ma 12 Sep 2016, 14:01

dylanwild94 schreef:Geweldig tafereel op het metrostation van Rotterdam centraal.
Op spoor 3 staat een metro klaar voor lijn D richting de akkers. Met op de borden 7 min.
Op spoor 2 zou er een lijn E richting slinge aankomen over 4 min.
Er komt een metro binnen voor lijn D richting de akkers op spoor 2.
De borden geven aan dat de eerstvolgende metro richting de akkers van spoor 2 vertrek. Dus alle reizigers gaan van de metro op spoor 3 naar metro op spoor 2.
De metro op spoor 3 rijdt in dienst leeg weg.
De lijn E die over 4 min zou vertrekken komt met niet instappen op de borden binnen op spoor 3.

Het is altijd (zeker als er bijv. een storing is) lekker onduidelijk welke metro als eerste vertrekt. Als metro E ri. Slinge vertraging heeft, krijgt die meestal 'voorrang'. Maar ook weer niet altijd... Vorige week riep een metrobestuurder zelf om: "Metro D naar De Akkers gaat als eerste vertrekken. Als u mee wilt, moet u NU instappen." Maar dat is een uitzondering...

KM46
Berichten: 8042
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor KM46 » Ma 12 Sep 2016, 14:40

Tsja ... RET, storingen en actuele reisinformatie tijdens storingen zijn nu eenmaal drie dingen die niet samen gaan :shock: :? :wink: .

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Suus » Ma 12 Sep 2016, 14:40

De RET is echt een van de beste daarin.
Rame à l'approche

Hendrik
Berichten: 1456
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Hendrik » Ma 12 Sep 2016, 14:47

Genoeg vervoerders waar het minder goed geregeld is inderdaad... Al heeft de RET dus ook zeker nog verbeterpunten. :P

KM46
Berichten: 8042
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor KM46 » Ma 12 Sep 2016, 14:59

Zelf reis ik nu ruim 22 jaar met de RET en ik zie tot op heden nauwelijks verbeteringen.

En als je probeert om bij een zeer grote storing een deel van je reisgeld terug te krijgen is de RET helaas niet thuis :shock: :? .

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Suus » Ma 12 Sep 2016, 15:02

De RET toont op de displays die op bijna alle haltes staan informatie over uitgevallen ritten en onverwachte omleidingen. Die publiceren ze ook op hun website, op Twitter en ze verschijnen in de apps. Zover zijn de meeste vervoerders nog echt niet.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8042
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor KM46 » Ma 12 Sep 2016, 15:03

Suus schreef:Bij de meeste stations en langs de vrije baan staan alleen seinen die automatisch in een route meegaan. Een uitzondering daarop is de spoorlijn Utrecht - Amsterdam Bijlmer, daar zijn wel alle seinen bediend.

En waarom zijn op de spoorlijn Utrecht - Amsterdam Bijlmer wel alle seinen bediend?

Is hier een speciale reden voor?

KM46
Berichten: 8042
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor KM46 » Ma 12 Sep 2016, 15:05

Suus schreef:De RET toont op de displays die op bijna alle haltes staan informatie over uitgevallen ritten en onverwachte omleidingen. Die publiceren ze ook op hun website, op Twitter en ze verschijnen in de apps. Zover zijn de meeste vervoerders nog echt niet.

Dat klopt ja. Maar dan mag je ook weleens bij de metro gaan kijken als er een storing is. Het is vaak een grote puinzooi. Ook qua (reis)informatie.


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten