OVer Missers in de Reisinformatie #45

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
bartjemestrom
Berichten: 354
Lid geworden op: Do 18 Feb 2010, 09:47

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor bartjemestrom » Ma 12 Sep 2016, 15:11

KM46 schreef:
Suus schreef:Bij de meeste stations en langs de vrije baan staan alleen seinen die automatisch in een route meegaan. Een uitzondering daarop is de spoorlijn Utrecht - Amsterdam Bijlmer, daar zijn wel alle seinen bediend.

En waarom zijn op de spoorlijn Utrecht - Amsterdam Bijlmer wel alle seinen bediend?

Is hier een speciale reden voor?


Had dat niets te maken met de ERTMS beveiliging op die lijn? De Hanzelijn heeft dat ook namelijk (ERTMS en alle seinen bediend)

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Bemined » Ma 12 Sep 2016, 16:57

Suus schreef:Alleen bij seinen die direct bediend kunnen worden kan een trein keren, omdat de verkeersleider in het seinhuis een nieuwe route voor een trein kan inleggen.

Was het maar zo simpel, dan zou een leek het nog kunnen begrijpen. Bij Nieuwerkerk a/d IJssel heb je ook automatische seinen, maar toch pendelt men bij verstoringen hier over hetzelfde spoor heen en weer. En bij Waddinxveen zijn het wel bediende seinen, maar kun je niet keren. Achter een sein dat voor een wisselstraat staat kun je in principe altijd keren, en op de vrije baan waar dat mogelijk is gemaakt met bepaalde voorzieningen. Maar in Boskoop en Waddinxveen staan er dus geen seinen in de tegenovergestelde rijrichting, het is dus geen verkeerd soort sein, maar überhaupt geen sein. Doorrijden tot voorbij het station en dan keren moet technisch wel kunnen (dan sta je weer achter een bediend sein) maar men doet tegenwoordig wat moeilijk over keren op plekken waar geen voorzieningen zoals een verhoogd loopbordes zijn.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Ardan » Di 13 Sep 2016, 11:16

'NULTWINTIG ZUID, AMSTERDAM ZUID!!', riep de HC.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Michael » Di 13 Sep 2016, 12:14

Suus schreef:De RET toont op de displays die op bijna alle haltes staan informatie over uitgevallen ritten en onverwachte omleidingen. Die publiceren ze ook op hun website, op Twitter en ze verschijnen in de apps. Zover zijn de meeste vervoerders nog echt niet.


Om hier even op in te haken. Arriva meldt de uitgevallen ritten in ieder geval wel in de reisinfo.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Mikos » Di 13 Sep 2016, 12:23

Ardan schreef:'NULTWINTIG ZUID, AMSTERDAM ZUID!!', riep de HC machinist.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Ardan » Di 13 Sep 2016, 12:52

Oh ja :') Dat had ik moeten weten!
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Hainje » Di 13 Sep 2016, 16:37

Mikos schreef:
Ardan schreef:'NULTWINTIG ZUID, AMSTERDAM ZUID!!', riep de HC machinist MCN.
Afbeelding
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Bemined » Di 13 Sep 2016, 19:13

RET:
Door werkzaamheden bij het Metrostation Meijersplein kunt u tot nader order geen gebruik maken van de lift. Maak gebruik van de trap.

Goede service dat de RET in de reisinformatie meld wanneer er een lift buiten dienst is. Ik vraag me alleen af of mensen die afhankelijk zijn van een lift iets hebben aan dit alternatief.......

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1988
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Chrysa » Di 13 Sep 2016, 20:24

De 1972 vertrekt in Lage Zwaluwe vanaf spoor 1 volgens de reisinformatie. Dat is best knap, want dat spoor komt uit Roosendaal, terwijl die trein uit Breda komt.

MetroRET
Berichten: 737
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor MetroRET » Di 13 Sep 2016, 20:30

Afbeelding

Overlopen via wissels 315, 291 en 339 is nou niet het moeilijkste....

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1988
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Chrysa » Di 13 Sep 2016, 20:34

Ah, sorry. Ik wist niet dat er wissels zaten tussen de sporen uit Breda en de sporen uit Roosendaal. Nog steeds best opmerkelijk, heb dit nog niet eerder gezien.

MetroRET
Berichten: 737
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor MetroRET » Di 13 Sep 2016, 20:35

Ben zelf wel eens over spoor 2 gegaan met de 1900, mede om een goederentrein in te halen.

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Somoht » Di 13 Sep 2016, 20:40

Michael schreef:
Suus schreef:De RET toont op de displays die op bijna alle haltes staan informatie over uitgevallen ritten en onverwachte omleidingen. Die publiceren ze ook op hun website, op Twitter en ze verschijnen in de apps. Zover zijn de meeste vervoerders nog echt niet.


Om hier even op in te haken. Arriva meldt de uitgevallen ritten in ieder geval wel in de reisinfo.


Effectief is het alleen Veolia nog die uitgevallen ritten niet door kan geven. De rest van de vervoerders kan het allemaal (maar doet het niet altijd even goed of op tijd)

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Hainje » Di 13 Sep 2016, 20:42

Veolia & communicatie naar de reizigers...... ehhhhmmm......
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Bemined » Di 13 Sep 2016, 20:48

Somoht schreef:Effectief is het alleen Veolia nog die uitgevallen ritten niet door kan geven. De rest van de vervoerders kan het allemaal (maar doet het niet altijd even goed of op tijd)

De RET geeft bij de metro nog ook altijd geen uitgevallen ritten door via de reisinformatie, die tellen gewoon af naar 0 en verdwijnen van de borden. Bij bus en tram werkt het wel. Bij grote verstoringen zet men de borden op de metrostations dan ook meestal gewoon uit omdat er meer valse dan echte informatie op staat.

KM46
Berichten: 8084
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor KM46 » Di 13 Sep 2016, 21:30

En als die borden op de metrostations uitgezet worden wordt een chaos op de perrons nog groter dan dat hij vaak al is. Je kun beter een klein beetje informatie geven dan geen informatie. Dan weet de reiziger tenminste nog iets.

KM46
Berichten: 8084
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor KM46 » Di 13 Sep 2016, 21:33

Ardan schreef:'NULTWINTIG ZUID, AMSTERDAM ZUID!!', riep de HC.

Mikos schreef:
Ardan schreef:'NULTWINTIG ZUID, AMSTERDAM ZUID!!', riep de HC machinist.

Wat is hier de misser in de reisinformatie?

Persoonlijk gezien zie ik hier geen misser of afwijking in. Maar dat is mijn mening.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2305
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor dylanwild94 » Di 13 Sep 2016, 21:36

Het is gewoon een Rotterdamse omroep van Asdz inderdaad. Zie de misser ook niet. (A)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Vinny » Di 13 Sep 2016, 21:43

Systeemautistisch gesproken is het een perfecte omroep. Er zitten echter vooral normale reizigers in de trein die niet in netnummers denken. :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Bemined » Di 13 Sep 2016, 21:53

KM46 schreef:En als die borden op de metrostations uitgezet worden wordt een chaos op de perrons nog groter dan dat hij vaak al is. Je kun beter een klein beetje informatie geven dan geen informatie. Dan weet de reiziger tenminste nog iets.

Het probleem is dat er bij een grote storing weinig zinnigs te melden is op basis van de informatie die de RET doorgeeft. Vaak genoeg gezien dat de bestemming spontaan veranderde zodra er een metro het station binnenreed omdat die rit niet in het systeem stond (extra ritten zonder dienstregeling worden pas getoond zodra de metro langs het perron staat), als je dan niet op het laatste moment meer op de borden kijkt stap je in de verkeerde metro. Het beste zou zijn om (tot men de chaos definitief weet op te lossen) slechts de bestemming van de eerstvolgende metro die fysiek onderweg is (gewoon de bestemming behorende bij de eerstvolgende bezetmelding in de tegengestelde rijrichting) getoond wordt en de overige regels gebruiken voor informatie over de verstoring.

KM46
Berichten: 8084
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor KM46 » Di 13 Sep 2016, 21:59

Bemined schreef: Het beste zou zijn om (tot men de chaos definitief weet op te lossen) slechts de bestemming van de eerstvolgende metro die fysiek onderweg is (gewoon de bestemming behorende bij de eerstvolgende bezetmelding in de tegengestelde rijrichting) getoond wordt en de overige regels gebruiken voor informatie over de verstoring.

Dat zou een goed systeem zijn ja ... maar is dit systeemtechnisch uitvoerbaar? En wil / kan de RET het ook?

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Bemined » Wo 14 Sep 2016, 17:33

Het zou moeten kunnen, de informatie is aanwezig. Maar het is natuurlijk een afweging, hoeveel investeer je in een backup systeem tegenover investeren in een primair systeem dat gewoon goed werkt. Grootste faal bij reisinformatie is als de materieelomloop aangepast wordt doordat er halverwege gekeerd gaat worden. Bij de NS wordt de trein dan opgeheven, en vanaf het punt dat deze weer rijdt wordt een vervangende trein ingelegd (meestal met een 3xxxxx treinnummer). Bij de RET ontbreekt deze stap, en zitten de delen voor en na de knip aan elkaar gekoppeld, met dezelfde vertragingsinformatie.

Een ander aspect is dat bij hoogfrequente metro- en tramnetwerken de frequentie belangrijker vind dan de dienstregeling. Zeker als je halverwege keert is vaak de grootste prioriteit om zo snel mogelijk weer weg te zijn zodat de volgende trein kan keren, en is er dus geen tijd om de geplande vertrektijd af te wachten. Men laat dan ook snel de vaste dienstregeling vallen, maar de reisinformatie is daar juist afhankelijk van. Kortom je zal toch (al dan niet automatisch) zo'n kerende rit moeten koppelen aan of een geplande rit (met vertraging) of een 'extra' rit waarbij de oorspronkelijke rit opgeheven wordt.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor reisthijs » Do 15 Sep 2016, 08:59

Doet NS nu ook al aan duopresentatie?
Vanmorgen in Utrecht een vrouwenstem met "Dames en heren", een mannenstem met het echte bericht, daarna de vrouwenstem "herhaling" en dan weer de mannenstem.
Niet echt een misser maar het klinkt zo raar.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Wubbo » Do 15 Sep 2016, 10:13

Bij deze storing stond het volgende briljante advies in de storingsinformatie:

Reizigers tussen Den Haag HS en Rotterdam C. reizen met Stoptrein Leiden C. - Den Haag HS - Rotterdam C. - Dordrecht.
Kan iemand even aan NS doorgeven dat de 5000 nu al 5 jaar niet meer zo rijdt?

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #45

Berichtdoor Gekko123 » Do 15 Sep 2016, 15:40

Gisteren te Utrecht Centraal een omroep gehoord over de defecte bovenleiding tussen Den Haag Ypenburg en Den Haag Centraal waarbij reizigers naar Leiden Centraal werd geadviseerd om te reizen via Schiphol. Nou zou ik dat persoonlijk als reiziger naar Leiden dus niet gedaan hebben, aangezien de 8800 gewoon heeft gereden gedurende die storing...
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten