OVer je reiservaringen in oktober 2016

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
KM46
Berichten: 8062
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor KM46 » Zo 02 Okt 2016, 22:29

Z2N schreef:Dat is inderdaad de reden waarom, de 'oude' tafeltjes in VIRM, ICM en later als het goed is ook DDZ worden dan ook nu vervangen.

Bij nader inzien ben ik ze ook al tegen gekomen in VIRM stellen :wink: . Weet alleen niet meer in welke.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Suus » Zo 02 Okt 2016, 22:34

Ik ben de nieuwe tafeltjes bij VIRM eigenlijk alleen maar tegengekomen in de stellen van de vierde generatie met blauwe en rode stoelen.

Aangezien ICM, VIRM en DDZ nu nieuwe tafeltjes krijgen, zal ICR dan ook nog volgen?
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8062
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor KM46 » Zo 02 Okt 2016, 22:38

Suus schreef:Ik ben de nieuwe tafeltjes bij VIRM eigenlijk alleen maar tegengekomen in de stellen van de vierde generatie met blauwe en rode stoelen.

Dat klopt ja.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9548
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Wubbo » Ma 03 Okt 2016, 18:56

Lieve conducteur van de NS,

Vandaag zat ik bij u en uw collega in de trein op mijn dagelijkse ritje van werk naar huis. Ik hoop dat u een prettige reis hebt gehad.

Vorige week vroeg u mij om u te steunen in uw streven om de tweede conducteur in de trein van het type DDZ-6 te behouden. Alleen op die manier zou u de service en de veiligheid kunnen garanderen voor mij als reiziger. Vandaag zat ik met u, en natuurlijk uw collega, in een trein van exact dat type. U begrijpt dat ik hoge verwachtingen had van de service van u, want u was met uw collega en dan kon ik dus heel wat verwachten. Al vlak na vertrek van ons beginstation (ook het beginstation van de trein) kwam u dus langs, waarschijnlijk met een (zoals u dat noemt) "servicerondje". Ik ging er eens goed voor zitten, want dit begon goed! Even later kwam u met uw collega ook weer terug (ik hoop dat het goed gaat met uw knieën, want u heeft in korte tijd wel heel veel trappen gelopen) en ging bij mij in de coupe zitten. Ik was benieuwd wat u allemaal voor mij in petto had.

Uit uw gesprekken met uw collega begreep ik dat u het niet altijd eens bent met de beslissingen die uw baas neemt. Dat begrijp ik, dat heb ik ook wel eens. Ik denk zelfs dat iedere werknemer dat wel eens heeft. Ik heb alleen de (deels stilzwijgende, maar deels ook op papier vastgelegde) afspraak dat ik dat soort klachten niet hardop ga vertellen in een openbare gelegenheid, zoals een trein. Het lijkt erop dat u deze afspraak niet heeft gemaakt met uw baas, want u begon met u afvragen of de pauze die u vlak na aankomst op onze eindbestemming (ook de eindbestemming van de trein) wel voldeed aan de afspraken die de vakbonden (die u vertegenwoordigen) en u gemaakt hadden in de CAO. Deze pauze was immers maar 36 minuten, wat u erg weinig vond voor uw avondmaaltijd. U dacht dat u recht had op een pauze van 40 minuten, en besloot omdat u dus kennelijk niet genoeg pauze had dan maar 30 minuten extra te schrijven aan het eind van uw dienst. Uw collega ging het nog even opzoeken in de CAO, maar daar werd het allemaal niet veel duidelijker op (daar stond iets over maximaal 40 minuten, wat u interpreteerde als minimaal 40 minuten). U besloot dus maar een hulplijn te bellen om te vragen wie er hier gelijk had. Dat bleek uw werkgever te zijn, want uw pauze moest minimaal 32 minuten zijn en daar voldeed deze dus aan. Toen u uw telefoon ophing en het verhaal vertelde aan uw collega reden wij al ons tussenstation binnen. De machinist riep al om waar we waren, toen haastte u zich naar de omroepinstallatie om ook nog om te roepen waar we waren, waar we nog heen gingen en waarop we konden overstappen. Ik bleef in de trein zitten, nog steeds met hoge verwachtingen.

Al vlug vertrokken wij weer. U kwam direct weer bij mij in de coupe zitten, en begon met uw collega uw dienstkaartje te vergelijken. U kwam tot de conclusie dat u een dienst had die precies aan de afspraken voldeed, want u had 2 overstappen die allebei precies 20 minuten waren. Dat vond u weinig, want in 20 minuten kunt u niet zoveel doen. Op sommige plekken stond er dan zelfs een rij voor de koffie-automaat, dan bleef er helemaal weinig tijd over. En op een bepaalde plek staat er nog maar 1 koffie-automaat vanwege bezuinigingen. Als die dan stuk was had u echt een groot probleem, want dan was u de dupe van de bezuinigingen van uw baas en dat is toch wel heel vervelend! U vertelde ook dat uw baas zich hield aan de afspraken die zij met u (via uw vakbonden) heeft gemaakt. Dat vond u ook maar vreemd, want u vond dat u recht had op meer: u vond het onterecht dat er nog steeds geen tweede conducteur was op treinen van het type VIRM-6, die overstaptijden waren ook al niet ruim en als er een aanrijding was geweest moest u in sommige gevallen iets meenemen en in andere gevallen juist niet - helemaal duidelijk werd uw verhaal niet ondanks dat ik u woord voor woord kon verstaan. U was zo in uw gesprek bezig dat uw omroepbericht dat wij binnenkwamen op onze eindbestemming pas begon toen ik al bij de deur stond om uit te stappen, en ik ben echt niet zo'n type die altijd als eerste de trein uit wil.

Lieve conducteur van de NS. Ik was eigenlijk een beetje teleurgesteld in u vandaag. Uw hoge verwachtingen van de service die u en uw collega konden aanbieden op treinen van het type DDZ-6 bent u echt niet nagekomen, en op deze manier hoorbaar voor al uw reizigers (die uiteindelijk uw salaris betalen) klagen over uw baas vind ik ook niet erg netjes. Ik kan me voorstellen dat u echt een probleem hebt met uw baas. Dan heeft u een aantal keuzes. Een ervan is op zoek gaan naar een nieuwe baan. Ik ben heel benieuwd of u een baan vindt waarin u ook 32 minuten doorbetaalde pauze krijgt en 20 minuten tijd tussen twee klussen die u voor uw baas moet doen. Laat u me dat weten als u weer eens bij mij in de trein zit? Ik neem aan dat ik u vanzelf wel weer eens hoor.

Ik wens u succes op uw treinrit van 3 uur vanavond, want dat is toch wel heel ver op een trein zonder pauze tussendoor (hoewel u op de heenweg eigenlijk graag een doorgaande treinrit van 3 uur had gehad, want dan had u een langere pauze gehad).

Vriendelijke groetjes, een treinreiziger.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1950
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Chrysa » Ma 03 Okt 2016, 19:04

Bad day? :P

Ik verwacht van niemand meer iets, dan kan je ook nooit teleurgesteld zijn.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor JWM » Ma 03 Okt 2016, 19:08

Ach ja, een conducteur die z'n hele leven al bij de NS werkt en niet door heeft wat voor goede werkgever het eigenlijk is ook al was vroeger alles nog beter.

KM46
Berichten: 8062
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor KM46 » Ma 03 Okt 2016, 19:24

@Wubbo: Leuk dat je dit verhaal hier post. Maar je had dit beter op het service forum van de NS kunnen posten.

https://forum.ns.nl/

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Klaasje » Ma 03 Okt 2016, 20:23

Nee.. het fnv-spoorforum

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9548
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Wubbo » Ma 03 Okt 2016, 20:42

JWM schreef:Ach ja, een conducteur die z'n hele leven al bij de NS werkt en niet door heeft wat voor goede werkgever het eigenlijk is ook al was vroeger alles nog beter.
Nee, hij werkte nog niet zijn hele leven bij NS. Hij vertelde dat een andere collega vond dat hij er pas werkte omdat hij het niet allemaal zo goed begreep (dat ging over een situatie met weer een andere collega), maar hij werkt al bijna 10 jaar bij NS.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Daniel » Ma 03 Okt 2016, 22:25

Mooi opgeschreven Wubbo... En tja, in de categorie blijkbaar druk met andere zaken had ik er ook nog eentje: vanavond van Heerenveen tot Amersfoort (toch zo'n anderhalf uur in dezelfde trein) in een los ICM-drietje nieteens een HC zien langskomen. Gezien heb ik 'm wel: hij wenste me nog een goede avond toen ik instapte en verdween vervolgens in de achteroplopende cabine om daar tot mijn bestemming niet meer uit te komen behalve voor de vertrekprocedure in Steenwijk en Zwolle.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Geert » Ma 03 Okt 2016, 22:31

Gisteren twee keer de 8800 tussen Leiden en Utrecht genomen en niet eens een servicerondje, laat staan controle. Vind ik toch opmerkelijk, zeker de trein gisterochtend (richting Utrecht) was echt niet druk.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1950
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Chrysa » Di 04 Okt 2016, 12:13

Het stinkt echt enorm op station Breda. :x

Verder was mijn bus 5 minuten te vroeg ipv 3 minuten te laat, dus dat is iets.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Hainje » Di 04 Okt 2016, 14:37

Ja sorry, ik heb een windje gelaten. :@
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Suus » Di 04 Okt 2016, 18:00

In Utrecht is men een beetje aan het goochelen met treinen.

Ik kwam uit Amersfoort met de t12558. Bij de fly-over voor Overvecht werd de trein stilgezet, waarna de trein met +6 op spoor 5 Utrecht Centraal binnen reed. Daar werd de trein zonder mededeling opgeheven, al zag ik in de app al wel een extra trein naar Rotterdam Centraal met +5 op spoor 11 staan. Dat bleek de trein te zijn uit Rotterdam onderweg naar Groningen, die mochten dus allemaal van spoor 11 naar spoor 5. Het werd daardoor een behoorlijke parade in de stationshal.

Jammer voor de reizigers is dat de trein naar Groningen zonder duidelijke oorzaak ook nog eens tot Amersfoort werd ingekort.
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 3402
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor VIRM » Di 04 Okt 2016, 18:56

Vanochtend stond de 825 met VIRM10 aangegeven op de app. Op Zaandam aangekomen werd er omgeroepen dat het achterste treinstel was afgesloten. Dus was het in het voorste zesje best druk. Meest logische lijkt mij dat de tweede HC ziek was? Hopelijk hebben ze in Amsterdam een vervangende HC gevonden dan.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor JWM » Di 04 Okt 2016, 20:29

Kunnen meer oorzaken zijn waarom een treinstel is afgesloten.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Daniel » Di 04 Okt 2016, 20:51

Suus schreef:Ik kwam uit Amersfoort met de 12558. Bij de fly-over voor Overvecht werd de trein stilgezet, waarna de trein met +6 op spoor 5 Utrecht Centraal binnen reed. Daar werd de trein zonder mededeling opgeheven, al zag ik in de app al wel een extra trein naar Rotterdam Centraal met +5 op spoor 11 staan. Dat bleek de trein te zijn uit Rotterdam onderweg naar Groningen, die mochten dus allemaal van spoor 11 naar spoor 5. Het werd daardoor een behoorlijke parade in de stationshal.

Vanuit Amersfoort naar spoor 5 is toch wel best exotisch, het kan ja, maar je staat er wel behoorlijk mee in de weg.

Ruim een uur later waren er nog altijd wat afwijkingen trouwens, zo kreeg de 11767 er opvallend genoeg geen gedeelte uit Rotterdam bij en stond die ook al wat raar in de apps: die trein werd vermeld als op tijd uit Utrecht vertrekkend, maar met een aankomst in Amersfoort met +7. In werkelijkheid was 'ie gewoon op tijd daar.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3289
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Aking » Di 04 Okt 2016, 21:03

JWM schreef:Kunnen meer oorzaken zijn waarom een treinstel is afgesloten.


No shit sherlock...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Etienne » Wo 05 Okt 2016, 09:43

Vanochtend een rommelige ochtendspits als gevolg van een defecte trein bij Zoetermeer. Veel opgeheven en zwaar vertraagde treinen tussen Utrecht, Gouda en Rotterdam/Den Haag.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Meltrain » Wo 05 Okt 2016, 09:50

Daniel schreef:
Suus schreef:Ik kwam uit Amersfoort met de 12558. Bij de fly-over voor Overvecht werd de trein stilgezet, waarna de trein met +6 op spoor 5 Utrecht Centraal binnen reed. Daar werd de trein zonder mededeling opgeheven, al zag ik in de app al wel een extra trein naar Rotterdam Centraal met +5 op spoor 11 staan. Dat bleek de trein te zijn uit Rotterdam onderweg naar Groningen, die mochten dus allemaal van spoor 11 naar spoor 5. Het werd daardoor een behoorlijke parade in de stationshal.

Vanuit Amersfoort naar spoor 5 is toch wel best exotisch, het kan ja, maar je staat er wel behoorlijk mee in de weg.

Ruim een uur later waren er nog altijd wat afwijkingen trouwens, zo kreeg de 11767 er opvallend genoeg geen gedeelte uit Rotterdam bij en stond die ook al wat raar in de apps: die trein werd vermeld als op tijd uit Utrecht vertrekkend, maar met een aankomst in Amersfoort met +7. In werkelijkheid was 'ie gewoon op tijd daar.


De 1758 kwam gisteren mooi op tijd binnen te Utrecht Centraal, maar om niet verder uitgelegde redenen kon het Haagse deel vervolgens niet vertrekken, waardoor het Rotterdamse deel (2858) ook niet weg kon. Spoor 8 was dus volledig bezet, waardoor de door Bee genoemde 12558 moest uitwijken en dat werd klaarblijkelijk spoor 5.
Uiteindelijk vertrokken beide treinen met ruim +15 en was dat ook ongeveer de vertraging bij aankomst in Rotterdam. De vertraging was uiteindelijk net te groot om de overstap op de 5000 te halen, dus ik liep +30 op en heb dus recht op GtbV.
De door Bee genoemde "extra trein" kwam overigens nog geen vijf minuten na de 2858 binnen te Rotterdam Centraal.
De 2858 is toen kort gekeerd op de 2869, maar die vetrok uiteindelijk met +10 en dat is vermoedelijk de reden geweest dat die niet gecombineerd werd met de 11767.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1950
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Chrysa » Wo 05 Okt 2016, 17:35

Leuk, zo'n versterkingsrit die niet in de dienstregeling staat op lijn 123 naar Made. Ipv staan in een Citea kon ik zitten in een Integro. We zaten ook maar met zijn 3en in die bus. :')

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor JWM » Wo 05 Okt 2016, 18:16

Aankomend weekend is er vanuit Weesp geen treinverkeer richting Almere en Hilversum. NS stuurt de IC's die normaal over de Hanzelijn rijden als voortrein naar Amersfoort. Waarom niet naar Utrecht, kan dat echt geen trein extra hebben in het weekend? Propwerk gegarandeerd tussen Amersfoort en Utrecht in de treinen van/naar het Noorden. Had er dan één lange trein van gemaakt die splitst in Zwolle.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor julsteren » Wo 05 Okt 2016, 19:26

Je zit met perronlengtes, sinds de verbouwing kan Utrecht Centraal geen treinen meer aan dan 12 rijtuigen denk ik (ik had ergens ooit een tabel gezien met de lengtes, weet het niet 100% zeker) als je gaat combineren tussen drukke ritten kom je al snel richting de 14 en 15, plus ICM en VIRM combineert niet zo lekker (de vier IC's naar het noorden rijden echt bijna nooit met hetzelfde materieel). Het voordeel is wel dat er 4 treinen per uur tussen Amf en Zl rijden. Weliswaar in een 3/27 verhouding, maar het is iets. Hoe de keertijden zitten in Ut met die IC's van de NoordOost weet ik ook niet precies. Ben niet zo vaak in die hoek van het land. Maar als ik snel wat naar voren haal past het ook niet om ze apart naar Utrecht te sturen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Z2N » Wo 05 Okt 2016, 20:29

Op 5/7 en 18/19 na (lengte 430 meter) kunnen alle perrons niet meer dan 12 bakken aan in Utrecht, en door de samenloop met de 5600 en de 5700 is het geen optie om de voortreinen op bijvoorbeeld spoor 4 binnen te laten komen op Ut.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Berichtdoor Daniel » Wo 05 Okt 2016, 21:40

Wanneer je werkelijk als voortrein rijdt kan je juist wel ermee naar spoor 4, dan kan je immers op Overvecht de 5600 voorbij (al zal die dan een iets uitgebogen dienstregeling met later vertrek uit Overvecht nodig hebben, maar qua kering moet dat nog wel lukken). Blijft echter een krappe bedoeling en is ook gelijk de enige mogelijkheid want zolang niet de volledige wisselstraat vernieuwd is in de corridor Amersfoort - Gouda kan er maar één trein tegelijk op Utrecht Centraal staan die vanaf de hoge sporen gekomen is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten