Pagina 2 van 12

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 22:29
door ODRAIL
Z2N schreef:Dat is inderdaad de reden waarom, de 'oude' tafeltjes in VIRM, ICM en later als het goed is ook DDZ worden dan ook nu vervangen.
Bij nader inzien ben ik ze ook al tegen gekomen in VIRM stellen :wink: . Weet alleen niet meer in welke.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 22:34
door Suus
Ik ben de nieuwe tafeltjes bij VIRM eigenlijk alleen maar tegengekomen in de stellen van de vierde generatie met blauwe en rode stoelen.

Aangezien ICM, VIRM en DDZ nu nieuwe tafeltjes krijgen, zal ICR dan ook nog volgen?

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 22:38
door ODRAIL
Suus schreef:Ik ben de nieuwe tafeltjes bij VIRM eigenlijk alleen maar tegengekomen in de stellen van de vierde generatie met blauwe en rode stoelen.
Dat klopt ja.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 18:56
door Wubbo
Lieve conducteur van de NS,

Vandaag zat ik bij u en uw collega in de trein op mijn dagelijkse ritje van werk naar huis. Ik hoop dat u een prettige reis hebt gehad.

Vorige week vroeg u mij om u te steunen in uw streven om de tweede conducteur in de trein van het type DDZ-6 te behouden. Alleen op die manier zou u de service en de veiligheid kunnen garanderen voor mij als reiziger. Vandaag zat ik met u, en natuurlijk uw collega, in een trein van exact dat type. U begrijpt dat ik hoge verwachtingen had van de service van u, want u was met uw collega en dan kon ik dus heel wat verwachten. Al vlak na vertrek van ons beginstation (ook het beginstation van de trein) kwam u dus langs, waarschijnlijk met een (zoals u dat noemt) "servicerondje". Ik ging er eens goed voor zitten, want dit begon goed! Even later kwam u met uw collega ook weer terug (ik hoop dat het goed gaat met uw knieën, want u heeft in korte tijd wel heel veel trappen gelopen) en ging bij mij in de coupe zitten. Ik was benieuwd wat u allemaal voor mij in petto had.

Uit uw gesprekken met uw collega begreep ik dat u het niet altijd eens bent met de beslissingen die uw baas neemt. Dat begrijp ik, dat heb ik ook wel eens. Ik denk zelfs dat iedere werknemer dat wel eens heeft. Ik heb alleen de (deels stilzwijgende, maar deels ook op papier vastgelegde) afspraak dat ik dat soort klachten niet hardop ga vertellen in een openbare gelegenheid, zoals een trein. Het lijkt erop dat u deze afspraak niet heeft gemaakt met uw baas, want u begon met u afvragen of de pauze die u vlak na aankomst op onze eindbestemming (ook de eindbestemming van de trein) wel voldeed aan de afspraken die de vakbonden (die u vertegenwoordigen) en u gemaakt hadden in de CAO. Deze pauze was immers maar 36 minuten, wat u erg weinig vond voor uw avondmaaltijd. U dacht dat u recht had op een pauze van 40 minuten, en besloot omdat u dus kennelijk niet genoeg pauze had dan maar 30 minuten extra te schrijven aan het eind van uw dienst. Uw collega ging het nog even opzoeken in de CAO, maar daar werd het allemaal niet veel duidelijker op (daar stond iets over maximaal 40 minuten, wat u interpreteerde als minimaal 40 minuten). U besloot dus maar een hulplijn te bellen om te vragen wie er hier gelijk had. Dat bleek uw werkgever te zijn, want uw pauze moest minimaal 32 minuten zijn en daar voldeed deze dus aan. Toen u uw telefoon ophing en het verhaal vertelde aan uw collega reden wij al ons tussenstation binnen. De machinist riep al om waar we waren, toen haastte u zich naar de omroepinstallatie om ook nog om te roepen waar we waren, waar we nog heen gingen en waarop we konden overstappen. Ik bleef in de trein zitten, nog steeds met hoge verwachtingen.

Al vlug vertrokken wij weer. U kwam direct weer bij mij in de coupe zitten, en begon met uw collega uw dienstkaartje te vergelijken. U kwam tot de conclusie dat u een dienst had die precies aan de afspraken voldeed, want u had 2 overstappen die allebei precies 20 minuten waren. Dat vond u weinig, want in 20 minuten kunt u niet zoveel doen. Op sommige plekken stond er dan zelfs een rij voor de koffie-automaat, dan bleef er helemaal weinig tijd over. En op een bepaalde plek staat er nog maar 1 koffie-automaat vanwege bezuinigingen. Als die dan stuk was had u echt een groot probleem, want dan was u de dupe van de bezuinigingen van uw baas en dat is toch wel heel vervelend! U vertelde ook dat uw baas zich hield aan de afspraken die zij met u (via uw vakbonden) heeft gemaakt. Dat vond u ook maar vreemd, want u vond dat u recht had op meer: u vond het onterecht dat er nog steeds geen tweede conducteur was op treinen van het type VIRM-6, die overstaptijden waren ook al niet ruim en als er een aanrijding was geweest moest u in sommige gevallen iets meenemen en in andere gevallen juist niet - helemaal duidelijk werd uw verhaal niet ondanks dat ik u woord voor woord kon verstaan. U was zo in uw gesprek bezig dat uw omroepbericht dat wij binnenkwamen op onze eindbestemming pas begon toen ik al bij de deur stond om uit te stappen, en ik ben echt niet zo'n type die altijd als eerste de trein uit wil.

Lieve conducteur van de NS. Ik was eigenlijk een beetje teleurgesteld in u vandaag. Uw hoge verwachtingen van de service die u en uw collega konden aanbieden op treinen van het type DDZ-6 bent u echt niet nagekomen, en op deze manier hoorbaar voor al uw reizigers (die uiteindelijk uw salaris betalen) klagen over uw baas vind ik ook niet erg netjes. Ik kan me voorstellen dat u echt een probleem hebt met uw baas. Dan heeft u een aantal keuzes. Een ervan is op zoek gaan naar een nieuwe baan. Ik ben heel benieuwd of u een baan vindt waarin u ook 32 minuten doorbetaalde pauze krijgt en 20 minuten tijd tussen twee klussen die u voor uw baas moet doen. Laat u me dat weten als u weer eens bij mij in de trein zit? Ik neem aan dat ik u vanzelf wel weer eens hoor.

Ik wens u succes op uw treinrit van 3 uur vanavond, want dat is toch wel heel ver op een trein zonder pauze tussendoor (hoewel u op de heenweg eigenlijk graag een doorgaande treinrit van 3 uur had gehad, want dan had u een langere pauze gehad).

Vriendelijke groetjes, een treinreiziger.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 19:04
door Chrysa
Bad day? :P

Ik verwacht van niemand meer iets, dan kan je ook nooit teleurgesteld zijn.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 19:08
door JWM
Ach ja, een conducteur die z'n hele leven al bij de NS werkt en niet door heeft wat voor goede werkgever het eigenlijk is ook al was vroeger alles nog beter.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 19:24
door ODRAIL
@Wubbo: Leuk dat je dit verhaal hier post. Maar je had dit beter op het service forum van de NS kunnen posten.

https://forum.ns.nl/

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 20:23
door Klaasje
Nee.. het fnv-spoorforum

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 20:42
door Wubbo
JWM schreef:Ach ja, een conducteur die z'n hele leven al bij de NS werkt en niet door heeft wat voor goede werkgever het eigenlijk is ook al was vroeger alles nog beter.
Nee, hij werkte nog niet zijn hele leven bij NS. Hij vertelde dat een andere collega vond dat hij er pas werkte omdat hij het niet allemaal zo goed begreep (dat ging over een situatie met weer een andere collega), maar hij werkt al bijna 10 jaar bij NS.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 22:25
door Daniel
Mooi opgeschreven Wubbo... En tja, in de categorie blijkbaar druk met andere zaken had ik er ook nog eentje: vanavond van Heerenveen tot Amersfoort (toch zo'n anderhalf uur in dezelfde trein) in een los ICM-drietje nieteens een HC zien langskomen. Gezien heb ik 'm wel: hij wenste me nog een goede avond toen ik instapte en verdween vervolgens in de achteroplopende cabine om daar tot mijn bestemming niet meer uit te komen behalve voor de vertrekprocedure in Steenwijk en Zwolle.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 22:31
door Geert
Gisteren twee keer de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] tussen Leiden en Utrecht genomen en niet eens een servicerondje, laat staan controle. Vind ik toch opmerkelijk, zeker de trein gisterochtend (richting Utrecht) was echt niet druk.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: di 04 okt 2016, 12:13
door Chrysa
Het stinkt echt enorm op station Breda. :x

Verder was mijn bus 5 minuten te vroeg ipv 3 minuten te laat, dus dat is iets.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: di 04 okt 2016, 14:37
door Hainje
Ja sorry, ik heb een windje gelaten. :@

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: di 04 okt 2016, 18:00
door Suus
In Utrecht is men een beetje aan het goochelen met treinen.

Ik kwam uit Amersfoort met de t12558. Bij de fly-over voor Overvecht werd de trein stilgezet, waarna de trein met +6 op spoor 5 Utrecht Centraal binnen reed. Daar werd de trein zonder mededeling opgeheven, al zag ik in de app al wel een extra trein naar Rotterdam Centraal met +5 op spoor 11 staan. Dat bleek de trein te zijn uit Rotterdam onderweg naar Groningen, die mochten dus allemaal van spoor 11 naar spoor 5. Het werd daardoor een behoorlijke parade in de stationshal.

Jammer voor de reizigers is dat de trein naar Groningen zonder duidelijke oorzaak ook nog eens tot Amersfoort werd ingekort.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: di 04 okt 2016, 18:56
door VIRM
Vanochtend stond de 825 met VIRM10 aangegeven op de app. Op Zaandam aangekomen werd er omgeroepen dat het achterste treinstel was afgesloten. Dus was het in het voorste zesje best druk. Meest logische lijkt mij dat de tweede HC ziek was? Hopelijk hebben ze in Amsterdam een vervangende HC gevonden dan.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: di 04 okt 2016, 20:29
door JWM
Kunnen meer oorzaken zijn waarom een treinstel is afgesloten.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: di 04 okt 2016, 20:51
door Daniel
Suus schreef:Ik kwam uit Amersfoort met de 12558. Bij de fly-over voor Overvecht werd de trein stilgezet, waarna de trein met +6 op spoor 5 Utrecht Centraal binnen reed. Daar werd de trein zonder mededeling opgeheven, al zag ik in de app al wel een extra trein naar Rotterdam Centraal met +5 op spoor 11 staan. Dat bleek de trein te zijn uit Rotterdam onderweg naar Groningen, die mochten dus allemaal van spoor 11 naar spoor 5. Het werd daardoor een behoorlijke parade in de stationshal.
Vanuit Amersfoort naar spoor 5 is toch wel best exotisch, het kan ja, maar je staat er wel behoorlijk mee in de weg.

Ruim een uur later waren er nog altijd wat afwijkingen trouwens, zo kreeg de 11767 er opvallend genoeg geen gedeelte uit Rotterdam bij en stond die ook al wat raar in de apps: die trein werd vermeld als op tijd uit Utrecht vertrekkend, maar met een aankomst in Amersfoort met +7. In werkelijkheid was 'ie gewoon op tijd daar.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: di 04 okt 2016, 21:03
door Aking
JWM schreef:Kunnen meer oorzaken zijn waarom een treinstel is afgesloten.
No shit sherlock...

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 09:43
door Etienne
Vanochtend een rommelige ochtendspits als gevolg van een defecte trein bij Zoetermeer. Veel opgeheven en zwaar vertraagde treinen tussen Utrecht, Gouda en Rotterdam/Den Haag.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 09:50
door Meltrain
Daniel schreef:
Suus schreef:Ik kwam uit Amersfoort met de 12558. Bij de fly-over voor Overvecht werd de trein stilgezet, waarna de trein met +6 op spoor 5 Utrecht Centraal binnen reed. Daar werd de trein zonder mededeling opgeheven, al zag ik in de app al wel een extra trein naar Rotterdam Centraal met +5 op spoor 11 staan. Dat bleek de trein te zijn uit Rotterdam onderweg naar Groningen, die mochten dus allemaal van spoor 11 naar spoor 5. Het werd daardoor een behoorlijke parade in de stationshal.
Vanuit Amersfoort naar spoor 5 is toch wel best exotisch, het kan ja, maar je staat er wel behoorlijk mee in de weg.

Ruim een uur later waren er nog altijd wat afwijkingen trouwens, zo kreeg de 11767 er opvallend genoeg geen gedeelte uit Rotterdam bij en stond die ook al wat raar in de apps: die trein werd vermeld als op tijd uit Utrecht vertrekkend, maar met een aankomst in Amersfoort met +7. In werkelijkheid was 'ie gewoon op tijd daar.
De 1758 kwam gisteren mooi op tijd binnen te Utrecht Centraal, maar om niet verder uitgelegde redenen kon het Haagse deel vervolgens niet vertrekken, waardoor het Rotterdamse deel (2858) ook niet weg kon. Spoor 8 was dus volledig bezet, waardoor de door Bee genoemde 12558 moest uitwijken en dat werd klaarblijkelijk spoor 5.
Uiteindelijk vertrokken beide treinen met ruim +15 en was dat ook ongeveer de vertraging bij aankomst in Rotterdam. De vertraging was uiteindelijk net te groot om de overstap op de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] te halen, dus ik liep +30 op en heb dus recht op GtbV.
De door Bee genoemde "extra trein" kwam overigens nog geen vijf minuten na de 2858 binnen te Rotterdam Centraal.
De 2858 is toen kort gekeerd op de 2869, maar die vetrok uiteindelijk met +10 en dat is vermoedelijk de reden geweest dat die niet gecombineerd werd met de 11767.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 17:35
door Chrysa
Leuk, zo'n versterkingsrit die niet in de dienstregeling staat op lijn 123 naar Made. Ipv staan in een Citea kon ik zitten in een Integro. We zaten ook maar met zijn 3en in die bus. :')

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 18:16
door JWM
Aankomend weekend is er vanuit Weesp geen treinverkeer richting Almere en Hilversum. NS stuurt de IC's die normaal over de Hanzelijn rijden als voortrein naar Amersfoort. Waarom niet naar Utrecht, kan dat echt geen trein extra hebben in het weekend? Propwerk gegarandeerd tussen Amersfoort en Utrecht in de treinen van/naar het Noorden. Had er dan één lange trein van gemaakt die splitst in Zwolle.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 19:26
door julsteren
Je zit met perronlengtes, sinds de verbouwing kan Utrecht Centraal geen treinen meer aan dan 12 rijtuigen denk ik (ik had ergens ooit een tabel gezien met de lengtes, weet het niet 100% zeker) als je gaat combineren tussen drukke ritten kom je al snel richting de 14 en 15, plus ICM en VIRM combineert niet zo lekker (de vier IC's naar het noorden rijden echt bijna nooit met hetzelfde materieel). Het voordeel is wel dat er 4 treinen per uur tussen Amf en Zl rijden. Weliswaar in een 3/27 verhouding, maar het is iets. Hoe de keertijden zitten in Ut met die IC's van de NoordOost weet ik ook niet precies. Ben niet zo vaak in die hoek van het land. Maar als ik snel wat naar voren haal past het ook niet om ze apart naar Utrecht te sturen.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 20:29
door Z2N
Op 5/7 en 18/19 na (lengte 430 meter) kunnen alle perrons niet meer dan 12 bakken aan in Utrecht, en door de samenloop met de 5600 en de 5700 is het geen optie om de voortreinen op bijvoorbeeld spoor 4 binnen te laten komen op Ut.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2016

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 21:40
door Daniel
Wanneer je werkelijk als voortrein rijdt kan je juist wel ermee naar spoor 4, dan kan je immers op Overvecht de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] voorbij (al zal die dan een iets uitgebogen dienstregeling met later vertrek uit Overvecht nodig hebben, maar qua kering moet dat nog wel lukken). Blijft echter een krappe bedoeling en is ook gelijk de enige mogelijkheid want zolang niet de volledige wisselstraat vernieuwd is in de corridor Amersfoort - Gouda kan er maar één trein tegelijk op Utrecht Centraal staan die vanaf de hoge sporen gekomen is.