OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door tsov »

Officieel is het natuurlijk nog herfst. Schiphol heeft namelijk 4 sets foto's voor de achtergronden van alle schermen, een set per seizoen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Geert »

De 9292 website heeft er sinds zondagavond tot in de loop van vanavond er volledig uitgelegen. Het enige dat je kreeg was een timeout of een 404. Heel erg handig voor een site met reisinformatie als er een aangepaste dienstregeling is en dit weekend een nieuwe dienstregeling ingegaan is. :')

Overigens was op een gegeven moment de app wel weer bereikbaar, en was de site bewust offline:
https://www.gelderlander.nl/digitaal/re ... ~ae3e3623/

Sorry hoor, maar anno 2017 vind ik dit echt niet meer kunnen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Somoht »

Het was al anno 2009 niet meer acceptabel, kan me nog herinneren dat in het NDOV debat van 2009 nog geroepen werd dat 9292 (toendertijds helemaal neit realtime) wel in de lucht bleef terwijl NS.nl plat ging. heheh

Ben benieuwd of ze ooit nog eens een robots.txt (kleine tekstbestandje dat zorgt dat zoekmachines niet je hele website afzoeken) op de reisplanner gaan zetten want Google, Bing, etc. lopen elke dag tig reisadviezen te genereren, kost ze ook weer capaciteit.
Die robots.txt is al weg sinds de nieuwe site in 2011, dus vraag mij af waarom ze dat zo doen. Lekker de statistieken opblazen (pretty sure dat de 2x aantal reisadviezen die plots ontstond na de nieuwe website hierdoor kwam), misschien SEO: je krijgt continu reisadviezen in de zoekresultaten op Google als je op straatnamen zoekt wat irritant is.

Overigens had je niets gemist als 9292 wel in de lucht gebleven was, de data was een en al bagger. En 9292 als reisplanner op trein is al zeer inferieur aan wat NS heeft, op z'n minst een wijzing van LUD op Amsterdam-Eindhoven was niet in 9292 verwerkt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Geert »

Dit is ook wel aardig met betrekking tot de 9292 faal:
https://www.facebook.com/notes/9292/eno ... 320383706/
"De combinatie nieuwe dienstregelingen en winterweer zorgt ervoor dat reizigers massaal reisinformatie opvragen. “Het begon gistermiddag al bij de eerste echte sneeuw”, zegt Stefan Hulman, Algemeen Directeur van 9292. "

"We hebben nog geen exacte cijfers van de afgelopen 24 uur, maar we gaan uit van minimaal een verdubbeling van een gewone ‘zondag op maandag’, waarop we gewoonlijk zo’n 2,5 miljoen adviezen geven. De piek lag uiteraard net voor en in de ochtendspits.”
Op rijdendetreinen.nl natuurlijk niet deze proporties maar het was vandaag ongeveer 8 keer zo druk als normaal (toename van 700%), gisteren een iets minder grote toename ten opzichte van een normale zondag maar nog altijd 400% méér dan normaal. (Cijfers voor de website, app is redelijk vergelijkbaar maar kan ik minder precies meten.)
Somoht schreef:Die robots.txt is al weg sinds de nieuwe site in 2011, dus vraag mij af waarom ze dat zo doen. Lekker de statistieken opblazen (pretty sure dat de 2x aantal reisadviezen die plots ontstond na de nieuwe website hierdoor kwam), misschien SEO: je krijgt continu reisadviezen in de zoekresultaten op Google als je op straatnamen zoekt wat irritant is.
Maar dat is in dit geval juist een hele stomme SEO-strategie. Geen enkel advies gaat goed ranken cq. is relevant, dus user metrics zullen zeer slecht zijn en link juice al helemaal. En het kost inderdaad ook nog eens onnodig veel servercapaciteit. Liefst stuur je al het zoekverkeer door naar de homepage om ze een reis te laten plannen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Somoht »

Ovinfo zat overigens "maar' iets van 2x zoveel als normaal ,maar weliswaar 3-4x zoveel tijd besteed binnen de app.

9292 kan gewoon niet schalen, wat denk ik ook meespeelde was dat gisteren Syntus zo behulpzaam was om al hun ritten voor de hele dag te schrappen, en vandaag alleen Overijssel. Dit zorgt er vast voor dat de reisplanner meer werk te verrichten heeft. Daarnaast hebben ze eerder "DDoS"sen gehad die hetzelfde effect gehad hebben als wat je nu ziet.

Ik heb overigens nog steeds vraagtekens bij de hoeveelheid reisadviezen die Hulman altijd noemt. TLS zegt 3 miljoen reizigers per week, en gemiddeld 7 miljoen transacties per dag (in /uitchecken is aparte transactie, saldo opladen ook).
In die 2,5 miljoen moet dus wel hoop aantal reizigers zitten die continu loopt te refreshen.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door dennistd »

Iemand heeft bedacht dat de sneltrein naar Raalte toch geen Intercity is zoals de reisplanner aangeeft maar een Sprinter.
Alleen is op de TB7 in Enschede nu compleet onduidelijk dat deze trein niet stopt op Enschede Kennispark:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ovVeluwe »

Omroep op Zwolle gaf wel aan dat er minder intercities reden tussen raalte en Enschede.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Milco »

Op de DRIP bij busstation Amstelveen wordt lijn 149 aangekondigd terwijl die sinds zondag als AML Flex rijdt... -o-
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Durashift »

^DRIS.

Een DRIP hangt boven of staat naast een verkeersweg.

:wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

DRIPs staan ook bij bushaltes :wink: De P staat namelijk gewoon voor "paneel". DRIS is het complete systeem.

Syntus Utrecht is wat vergeten in de nieuwe dienstregeling: de korte ritten van X80 staan met "Renswoude De Dennen" op DRIPs en de displays van de bussen. Ze gaan sinds gisteren immers nog maar tot Scherpenzeel De Voorposten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door dennistd »

In Twente zijn de lijnen 505, 506 en 525 uit alle reisinfo (DRIS, OVinfo) verdwenen :roll:
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door cassie127 »

Ook 10 in Zwolle mist ook nog... Ook al betwijfel ik of die bus nu wel vanaf Stadshagen rijdt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daelea »

Het valt me op dat in OVinfo alle ritten van Syntus Utrecht op lijnen 5-83-85 in Veenendaal geen realtime info geven. Syntus Utrecht heeft dit nu op andere lijnen wel, en Syntus Gelderland toont ook realtime info op de Veenendaallijnen. Lijkt een erg lokaal probleem te zijn dus, vreemd?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Lijn 45 »

Bij mij werkt de realtime op die lijnen wel gewoon.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door webguy »

Af en toe komt er een Syntus Utrecht omloop langs en dan lijkt er geen realtime te zijn. Merkte ik gisteren ook toen er opeens een Syntus Utrecht bus voor kwam rijden in Ede. Gek genoeg had het display in de bus wel een Syntus Gelderland design.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Chrysa »

Afbeelding
Bijna...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door trolly »

Een geheime enclave :shock:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

De NMBS hebben hun stationslocaties niet altijd op orde. Komt elders ook voor:
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Chrysa »

Niet alleen de NMBS volgens mij.
Naast Fijnaart ligt station Gand/Gent-Sint-Pieters met daarbij een linkje naar de site van de SNCF. :')
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:DRIPs staan ook bij bushaltes :wink: De P staat namelijk gewoon voor "paneel". DRIS is het complete systeem.
(..).
Nou, toevallig had ik die terminologie nog even opgezocht n.a.v. een melding die ik bij Rijkswaterstaat heb gedaan over een DRIP boven de A12.

De DRIP:

https://www.wegenwiki.nl/Dynamisch_rout ... atiepaneel

De DRIS:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/DRIS

OVNL wiki pagina geeft (via Google) geen resultaat op DRIP..


Dusss, voor de helderheid: laten wij hier dan over DRIS spreken :) :wink:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Milco »

Nee hoor, een DRIP (Dynamisch Reizigers Informatie Paneel) kan zowel boven de weg gebruikt worden als bij ov-haltes met daarop route-informatie. DRIS (Dynamisch Reizigers Informatie Systeem) is de benaming voor het gehele systeem. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door albertjan96 »

Busstation op Arnhem Centraal is er niet echt veel duidelijker op geworden :?
Het lijkt erop dat het dynamische busstation is ingevoerd, op de schermen met vertrektijden viel bij veel bussen niet een vast perron te lezen, maar een bereik aan bussen (bijvoorbeeld [B-D]). Perrons leken pas op het allerlaatste moment bekend te worden. Dus dan moet je constant in de gaten houden waar je bus nu weer vertrekt. Daarnaast hadden veel bussen een gewijzigd vertrekperron, waardoor het vertrekperron helemaal niet zichtbaar was.

Daarnaast heb je per 3 perrons in het overdekte busstation, en bij het trolleybussenplein, een scherm met daarop de bussen die vanaf die perrons zouden vertrekken. Stonden per scherm maar 1 of 2 bussen op, leek erop dat dat alleen de bussen waren waar het vetrekperron van bekend was. Dus daar heb je in de praktijk ook niks aan als je wat langer op je bus moet wachten.

Al met al is het er niet bepaald duidelijker op geworden, zeker niet voor incidentele busreizigers.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door JothamvW »

Gek genoeg zag ik dat gisteren en lijkt het vandaag weer normaal te zijn. Mijn lijn 1 werd gewoon op C aangekondigd, en andere bussen hadden ook al een perron. En dat op een dag waarop door een wedstrijd van Vitesse perron L niet gebruikt kan worden(onderdeel van de looproute naar de pendelbussen achterin het busstation). Gisteren werd lijn 1 nog op B-D aangekondigd, terwijl een trolley helemaal niet op B kan komen...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door albertjan96 »

Ik zag lijn 3 ook op Perron A aangekondigd worden, maar de chauffeur was zich nergens van bewust en reed gewoon het overdekte busstation in. Ik heb dit overigens vanmorgen gezien, rond een uur of 10. Dan zullen ze het in de loop van de dag wel weer uitgeschakeld hebben
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Thom69 schreef:Het valt me op dat in OVinfo alle ritten van Syntus Utrecht op lijnen 5-83-85 in Veenendaal geen realtime info geven. Syntus Utrecht heeft dit nu op andere lijnen wel, en Syntus Gelderland toont ook realtime info op de Veenendaallijnen. Lijkt een erg lokaal probleem te zijn dus, vreemd?
Er gaat wel meer problematisch op die lijnen, zo zag ik gisteren nog een CNG MAN op de 83 die alleen "83" filmde en geen bestemming.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten