OVer Missers in de Reisinformatie

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5629
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Aking » Do 19 Okt 2017, 18:21

cassie127 schreef:
dennistd schreef:Heb het ook wel in het Engels gehoord in Duitsland hoor :Y

Zinnetjes als: "ZEnk you for ZJoosing Deutsche Bahn today. Take care and goodbye!"

FTFY (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen


webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7928
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor webguy » Vr 20 Okt 2017, 11:03

Reiziger Delft schreef:Als een trein in Duitsland op tijd aankomt roept men om: "We bereiken Keulen op tijd, alle aansluitingen worden gehaald." Lekker kort dus. Bij vertraging roept men dit netjes om en volgen wel de aansluitingen. Die zijn dan ook relevanter vanwege de opgelopen vertraging. Wat mij betreft mag NS het ook zo doen.

Dat komt ook weer gok ik omdat je struikelt over de lijnfolders...

Raymond
Berichten: 1117
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Raymond » Za 21 Okt 2017, 15:11

In Tilburg was de IC van 12.50 uur naar Roosendaal opgeheven, maar de trein was hardhandig gewist: de trein ontbrak volledig op de informatieschermen (nergens een regel "trein rijdt niet) en een omroep over de uitval is ook nooit geweest. In de apps ook tegenstrijdige informatie: in de NS-app stond de betreffende rit wel netjes vermeld als "rijdt niet", bij Rijden de Treinen stond de rit wel als rijdend vermeld.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28320
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Daniel » Za 21 Okt 2017, 22:54

Dat soort spooktreinen zie ik de laatste tijd vaker, gaat blijkbaar echt iets mis in de keten dan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11612
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Vinny » Ma 23 Okt 2017, 18:53


Kan altijd erger. Moet je in een Franstalig land eens: "Parlez-vous Anglais?" vragen aan het loket. Dan behandelen ze je gelijk of je ze daarnet een oneerbaar voorstel hebt gedaan. In Duitsland probéren ze het tenminste nog...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5629
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Aking » Ma 23 Okt 2017, 19:10

Franstalige landen kun je dan ook het beste gewoon vermijden :Y :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34976
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Suus » Ma 23 Okt 2017, 19:44

Ik heb geen klachten over Frans loketpersoneel, gaat over het algemeen prima. Als ik met een interrail reserveringen nodig heb in Frankrijk bestel ik ze meestal online en daarna kan je ze met de creditcard ophalen bij de kaartautomaat “Grandes Lignes”.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12445
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Geert » Di 24 Okt 2017, 19:38

Vandaag kreeg 9292 het voor elkaar om al sinds 13.30 uur vanmiddag geen NS data meer door te leveren aan de NDOV loketten, met als gevolg dat alle apps behalve de NS app geen vertrektijden en storingsinformatie meer ontvingen. Storing heeft tot zeker 19.30 uur geduurd, sinds een minuut of 5 komt er weer data door.

Ik snap niet waarom NS nog steeds niet rechtstreeks aan beide NDOV loketten wil leveren, maar het nog steeds via het SSC van 9292 moet. De hele keten (vanaf NS tot aan de afnemers) werken keihard aan redundantie en betrouwbaarheid, en wederom is 9292 het single point of failure waardoor 6 uur lang de reisinformatie verstoord is. Niemand wordt hier beter van.

Durashift
Berichten: 1770
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Durashift » Wo 25 Okt 2017, 10:34

Uh? Als ik de OVNL wiki goed lees, dan is NS toch verplicht om, rechtstreeks aan beide loketten te leveren?

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Natio ... ar_Vervoer

Overigens, waarom bestaat de schakel van het NDOV loket eigenlijk?
Want de data bewerken doen ze niet..
Het is niet veel meer dan 1 op 1 doorzenden, toch?

Wat doen ze wel dan?
Geschikt maken voor een bepaald bestandsformaat ofzo?

Okay, voor afnemers van de data is er (nagenoeg) één centraal punt om data binnen te halen i.p.v. bij alle vervoerders afzonderlijk langs te moeten gaan.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4136
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Chrysa » Vr 27 Okt 2017, 17:56

Vanochtend op station Dordrecht: Vooraan instappen

Heeft niet echt veel nut als de trein maar uit een treinstel bestaat...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28320
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Daniel » Vr 27 Okt 2017, 18:39

In Amersfoort viel me vanmorgen op dat de lettergrootte van "Niet instappen / Do not board" op de TBPs vergroot is, 'tis een stuk beter te lezen zo.

En de slogan "NS, supporter van bewegen" werd in de praktijk gebracht middels de 1621 die eerst gespoorwijzigd was naar spoor 5A en vlak voor vertrektijd weer terug naar spoor 1 gewijzigd werd.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1781
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor marvinkok » Za 28 Okt 2017, 09:53

Die grote letters vielen me gisteravond in Zp ook op, maar twijfelde even of het aan mij lag :p
Wel lekker duidelijk zo :pos:
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 947
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Tochjo » Za 28 Okt 2017, 12:35

Volgens mij worden op de TB7's de vertragingsminuten onder de vertrektijd nu ook in een dikker lettertype weergegeven.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2356
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Mikos » Za 28 Okt 2017, 12:40

Correct. Er is deze week een nieuwe update doorgevoerd, waarbij onder andere de tekst 'Niet Instappen / Do not board' groter is gemaakt, de vertragingstijd vet wordt getoond. Daarnaast zijn er wat kleine bugs verholpen en zal een tekst niet meer worden afgebroken halverwege het woord wanneer er sprake is van meerdere pagina's.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12445
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Geert » Za 28 Okt 2017, 15:20

Durashift schreef:Uh? Als ik de OVNL wiki goed lees, dan is NS toch verplicht om, rechtstreeks aan beide loketten te leveren?

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Natio ... ar_Vervoer


Ja, en juridisch is dat mogelijk doordat NS levert aan 9292 SSC (Shared Service Center), vervolgens levert 9292's SSC door aan 9292 NDOV-loket en naar het NDOV-loket van OpenGeo (die laatste wordt door de meeste afnemers gebruikt). Zeer onwenselijke situatie, niet alleen omdat je daarmee een single point of failure introduceert (die onnodig is) maar ook omdat 9292 blijkbaar weinig prioriteit geeft in het verhelpen van storingen of in de communicatie tussen afnemers en vervoerders. Overigens zijn er concessieverleners die expliciet de SSC-methode verbieden.

Bijna alle vervoerders leveren inmiddels rechtstreeks aan beide loketten. NS is een uitzondering.

Overigens, waarom bestaat de schakel van het NDOV loket eigenlijk?
Want de data bewerken doen ze niet..
Het is niet veel meer dan 1 op 1 doorzenden, toch?

Wat doen ze wel dan?
Geschikt maken voor een bepaald bestandsformaat ofzo?

Okay, voor afnemers van de data is er (nagenoeg) één centraal punt om data binnen te halen i.p.v. bij alle vervoerders afzonderlijk langs te moeten gaan.

Vooral dat inderdaad, als afnemer heb je één centraal punt, en hetzelfde geldt voor de vervoerders die data aanbieden. NDOV heeft een paar honderd afnemers volgens mij, er valt wel iets voor te zeggen dat een partij als NS geen zin heeft om een paar honderd afnemers aan te sluiten. Voor de rest is het inderdaad 1 op 1 doorzetten van de informatie, maar er is ook een rol in het verzamelen (en filteren) van incidenten. Als ik bijvoorbeeld een bug in de reisinformatie tegenkom dan meld ik dat in principe eerst aan het NDOV-loket die het vervolgens weer doorstuurt naar NS.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4270
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Milco » Za 28 Okt 2017, 17:02

Dit is best wel knap als dat lukt :lol:
Afbeelding
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 13-12-2017
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 08-11-2017

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28320
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Daniel » Za 28 Okt 2017, 17:27

Gaat prima hoor, maar we zullen rond 18.00 uur wel veel vertraging rond Deventer zien door al dat rangeerwerk :lol:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3680
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor ArrivaBas » Za 28 Okt 2017, 18:22

Uiteindelijk is die 1661 twee stellen verloren in Deventer. Alleen de 4246 is verder gaan rijden.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34976
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Suus » Zo 29 Okt 2017, 19:52

Ik zit in de trein. Even aanmelden op de WiFi.

Afbeelding

Hmm, melding op mijn traject. Toch even kijken wat er aan de hand is.

Afbeelding

Dat is alles behalve mijn traject...
Rame à l'approche

albertjan96
Berichten: 331
Lid geworden op: Do 19 Mar 2015, 21:51
Locatie: Kesteren / Arnhem

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor albertjan96 » Zo 29 Okt 2017, 19:57

Komt doordat deze melding niet als Storing is aangemeld, maar als Servicebericht

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12445
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Geert » Zo 29 Okt 2017, 21:58

De storingsinformatie was sowieso niet goed georganiseerd, er stond vanaf een uur of 9 al een bericht op NS.nl maar er was geen servicebericht in InfoPlus aangemaakt waardoor ARGOS, InfoPlus schermen, teletekst en apps zoals RdT leeg bleven. Die kregen pas vanaf 15 uur vanmiddag de eerste informatie...

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2775
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Zugführer » Zo 29 Okt 2017, 23:36

Hoezo trouwens "Berlijn is vanuit Nederland niet per trein bereikbaar", ik neem toch aan dat de ICE's vanuit het Ruhrgebiet wel gewoon rijden. Kan tenminste nergens vinden dat die ook niet reden en het kost vanuit Nederland nauwelijks extra tijd.
2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km
2017 (30-nov): trein 14.261 km - bus 689 km - boot 255 km - metro 9 km - tram 7 km - zweeftrein 2 km - ✈ 1557 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4414
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Z2N » Ma 30 Okt 2017, 00:20

Er reden helemaal geen treinen van en naar Berlijn voor een groot deel van de dag. Berlijn – Halle – Erfurt en Berlijn – Leipzig rijden sinds vanavond weer, Hannover - Berlijn wordt pas morgenmiddag 14:00 opgestart.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10896
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Berichtdoor Wubbo » Ma 30 Okt 2017, 18:22

De Sprinter die om 07.29 aankwam op Schiphol vanuit Leiden gaf alleen een overstapmogelijkheid naar Amsterdam Bijlmer en Utrecht met vertrek om 08.00. Je zou daar toch een trein eerder naar Utrecht verwachten (van 07.48), en de IC naar Enschede of Lelystad lijken me ook wel relevant.


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten