Bus, trein of vliegtuig?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik zat gisteren nog in de Flixbus. Wifi, stopcontact en genoeg beenruimte. Kom daar maar eens mee aan in de trein (wifi doet het vaak niet, als je in een vierzitter zit heb je weinig beenruimte, stopcontact kun je vergeten). Het ding reed vanuit Oberhausen non-stop door naar Amsterdam, dus waarschijnlijk nog sneller dan de trein.

Voor een klein ritje met de trein betaalde ik zo bijna 6 euro. De trein is simpelweg niet meer concurrerend.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Suus »

Wat was je reistijd dan?

De trein Oberhausen met stopcontacten en heel veel beenruimte doet er 1:51 over
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Ja ok die trein is wel goed ja, ook een stukje ingezeten. Maar veel te duur. Dan kun je bijna nog beter vliegen. Naar duesseldorf wordt dat lastig maar als je naar Frankfurt wil loont het vliegtuig al.

We hadden anderhalf uur vertraging, bus vertrok te laat. Kreeg wel een sms je dat hij 45 minuten vertraging zou hebben, maar ja, ik ga dan toch maar al bij de bushalte zitten voor de zekerheid, want stel je voor dat het ding toch eerder komt. Wel met een biertje erbij dan, en zonder de stress van continu naar alle bussen rennen om te kijken waar ze heen gaan. Vind trouwens dat de informatie op de bussen wat duidelijker mag, vaak is het maar een klein papieren bordje voor het raam ipv gewoon LEDs voorop en aan de randen van de bus. Ik heb een visuele beperking dus voor mij is dat in het donker moeilijk te zien.

De reistijd zelf was rond de 2,5 uur of zo, weet niet meer precies. Maar vanuit Duesseldorf, niet oberhausen. Blijkbaar is de trein dus wel iets sneller dan dat. Maar ook 3x zo duur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Suus »

Ik vermoedde het al, maar je uitspraak dat de trein niet meer kan concurreren is onzin.

- Vanaf prijs voor de trein Amsterdam - Oberhausen is 19 euro.
- De trein is veertig minuten sneller dan de bus.
- Het comfortniveau is minstens gelijkwaardig
- En de bus heeft 45 minuten vertraging en een biertje dat je zelf betaalt compenseert dat. :')

Ik bestempel je post als onzin, het is hooguit goede vulling voor een pedaalemmerzak :')

En Oberhausen ligt in Duitsland, dus echt een binnenlandse langeafstandsbus is het ook niet he (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Hainje »

Suus schreef:En Oberhausen ligt in Duitsland, dus echt een binnenlandse langeafstandsbus is het ook niet he (A)
Details blijf je houden....
🍉
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Suus schreef:Ik vermoedde het al, maar je uitspraak dat de trein niet meer kan concurreren is onzin.

- Vanaf prijs voor de trein Amsterdam - Oberhausen is 19 euro.
- De trein is veertig minuten sneller dan de bus.
- Het comfortniveau is minstens gelijkwaardig
- En de bus heeft 45 minuten vertraging en een biertje dat je zelf betaalt compenseert dat. :')

Ik bestempel je post als onzin, het is hooguit goede vulling voor een pedaalemmerzak :')

En Oberhausen ligt in Duitsland, dus echt een binnenlandse langeafstandsbus is het ook niet he (A)
Nou nou nou waarom zo aanvallend opeens?

- Vanaf prijs voor de trein 19 euro? Als je drie jaar van tevoren boekt tijdens een speciale promoactie misschien. Je betaalt normaal gesproken echt véél meer. Voor 19 euro zou ik ook de trein pakken, ja. Maar die prijs vond ik niet.

- Flixbus heeft flexibele tickets, dus ik kan tot een kwartier voor vertrek nog cancellen en een voucher terugkrijgen van het volledige bedrag, en omboeken. Kan volgens mij niet met de trein.

- Bij flixbus heb je goedkope prijzen tot 24 u voor vertrek, maar zelfs op dezelfde dag vertrekken is vaak tegen het goedkope tarief. Behalve als de bus vol zit uiteraard. Maar walk-up tarieven voor de trein zijn veel duurder.

- Treinen kunnen uiteraard ook vertraging hebben, net als bussen.

- De trein is inderdaad comfortabeler dan de bus, dat ben ik met je eens. Als de trein een concurrerende prijs-kwaliteit verhouding biedt, dan pak ik zeker de trein. Maar helaas is dat meestal niet zo.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Hainje schreef:
Suus schreef:En Oberhausen ligt in Duitsland, dus echt een binnenlandse langeafstandsbus is het ook niet he (A)
Details blijf je houden....
Nee ok, maar het ligt wel vlakbij de grens ;)

Maar inderdaad strikt-genomen een klein beetje off topic ja.


Echt een gat om niet dood te willen gevonden, overigens, dat oberhausen. Maar moest daar voor iets specifieks zijn. Daarna nog even dagje duesseldorf gedaan omdat ik toch al in de buurt was en dat is een aardig stadje, zij het niet super bijzonder.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Aking »

pedaalemmerzak schreef: - Vanaf prijs voor de trein 19 euro? Als je drie jaar van tevoren boekt tijdens een speciale promoactie misschien. Je betaalt normaal gesproken echt véél meer. Voor 19 euro zou ik ook de trein pakken, ja. Maar die prijs vond ik niet.
Over precies een week kan ik met de CNL voor 19 euro, de ICE kom ik op de 30e voor 19 euro tegen. Dus niks speciale promo en al helemaal geen drie jaar van tevoren...
- Flixbus heeft flexibele tickets, dus ik kan tot een kwartier voor vertrek nog cancellen en een voucher terugkrijgen van het volledige bedrag, en omboeken. Kan volgens mij niet met de trein.
Dat hangt van het soort ticket af, maar er worden wel vrijwel (altijd) kosten gerekend inderdaad
- De trein is inderdaad comfortabeler dan de bus, dat ben ik met je eens. Als de trein een concurrerende prijs-kwaliteit verhouding biedt, dan pak ik zeker de trein. Maar helaas is dat meestal niet zo.
Last Minute ben je per trein bijna altijd vrij duur uit, maar ik heb toch bijna altijd tickets voor maximum een Eurotje of 50, naar Budapest dan wel te verstaan. :)
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Aking schreef:
pedaalemmerzak schreef: - Vanaf prijs voor de trein 19 euro? Als je drie jaar van tevoren boekt tijdens een speciale promoactie misschien. Je betaalt normaal gesproken echt véél meer. Voor 19 euro zou ik ook de trein pakken, ja. Maar die prijs vond ik niet.
Over precies een week kan ik met de CNL voor 19 euro, de ICE kom ik op de 30e voor 19 euro tegen. Dus niks speciale promo en al helemaal geen drie jaar van tevoren...
Op welke site boek je die prijzen? Ik kan ze niet vinden :(
- Flixbus heeft flexibele tickets, dus ik kan tot een kwartier voor vertrek nog cancellen en een voucher terugkrijgen van het volledige bedrag, en omboeken. Kan volgens mij niet met de trein.
Dat hangt van het soort ticket af, maar er worden wel vrijwel (altijd) kosten gerekend inderdaad
Het voordeel van de bus is dus flexibiliteit tov de trein. Denk dat je 1e klas kaartjes in de trein wel zal kunnen omboeken maar het gaat hier gewoon over de goedkoopste klaase. Dus toch echt een voordeel voor de bus tov de trein.

Bovendien komt de bus vrijwel overal zonder overstap. De trein heb je alleen Berlijn en de as Duesseldorf - Frankfurt zonder overstap, de rest moet je overstappen en is dus duurder (vanuit de randstad bezien, en even focussend op Duitsland).
- De trein is inderdaad comfortabeler dan de bus, dat ben ik met je eens. Als de trein een concurrerende prijs-kwaliteit verhouding biedt, dan pak ik zeker de trein. Maar helaas is dat meestal niet zo.
Last Minute ben je per trein bijna altijd vrij duur uit, maar ik heb toch bijna altijd tickets voor maximum een Eurotje of 50, naar Budapest dan wel te verstaan. :)
Naar Budapest pak ik gewoon Wizz Air vanaf Eindhoven of Transavia vanaf Rotterdam. Voor 50 euro kun je heen én terug vaak, en je bent er in een fractie van de tijd. Zelfs als je baggage mee wil nemen kun je voor onder de 100 euro heen en terug. Ik zou dus echt niet weten waarom je zo'n lange afstand met de trein of bus zou doen?

Het gaat hier vooral om de korte tot middellange afstanden dus.

Stel ik wil b.v. naar Nuerenberg. De trein is meestal véél te duur. Vliegen kan alleen met KLM en kost dan minstens 100 euro. Dan moet ik dus wel met de bus, ook al is een busrit van 11 uur geen pretje. Flixbus komt er volgens mij niet rechtstreeks, dus dat wordt dan meestal Eurolines wat iets minder comfortabel is (beenruimte).

Het break-even punt waarop het vliegtuig een optie wordt ligt zo ongeveer bij Frankfurt, vanuit de Randstad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Geert »

Die Flixbussen zijn erg voordelig, maar je hebt op de genoemde rit al meteen 45 minuten vertraging. Nou wil ik zeker niet beweren dat de trein altijd op tijd rijdt, maar een bus die over een filegevoelige snelweg rijdt lijkt me niet echt geweldig qua punctualiteit.

En het lijkt me een illusie dat die tickets altijd zo goedkoop blijven. Op een gegeven moment zal Flixbus toch ook winst moeten maken. Dan moeten die bussen voller (minder flexibiliteit) of de kaartjes duurder.

Gecombineerd met langere reistijd zie ik mezelf voor dit soort afstanden toch de trein nemen hoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Suus »

Nederland - Nürnberg kan voor 39 euro met de trein, een keer overstappen op Frankfurt Flughafen, zelfde perron 13 minuten. Totale reis duurt net iets minder dan zes uur. Flixbus is ook één overstap, kost minstens 35 euro en duurt 11 uur. De trein is gewoon springlevend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Vinny »

Volgens mij wordt ook niet beweerd dat treinen dood zijn gegaan. Het is voor iedereen een andere afweging, als je toch al vrij moet nemen dan maakt snelheid en punctualiteit minder uit en kun je puur op prijs selecteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Zugführer »

Mooi lijstje :pos:
Hoewel het niet helemaal binnen dit topic past ben ik blij om wat genuanceerde geluiden te horen. Het lijkt hier af en toe wel een tweestrijd tussen pro-FlixBus en pro-trein mensen waarbij beiden beweren dat de modaliteit van de ander ten dode opgeschreven is.
Zelf zal ik ook sneller de trein nemen, maar er zijn genoeg situaties waar een langeafstandsbus het zou kunnen winnen (Amsterdam - Nürnberg lijkt me er niet 1 van :p)
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Zou een mod deze discussie wellicht af kunnen splitsen? Het gaat hier niet echt meer over binnenlands busvervoer maar ik denk wel dat er een nuttige discussie is ontstaan.

Erg dank voor je super uitgebreide reactie, olof !
olof schreef:
pedaalemmerzak schreef:Stel ik wil b.v. naar Nuerenberg. De trein is meestal véél te duur. Vliegen kan alleen met KLM en kost dan minstens 100 euro. Dan moet ik dus wel met de bus, ook al is een busrit van 11 uur geen pretje. Flixbus komt er volgens mij niet rechtstreeks, dus dat wordt dan meestal Eurolines wat iets minder comfortabel is (beenruimte).
De opties:
  • Een rechtstreekse vlucht Amsterdam - Nürnberg kost € 110. De vlucht duurt 1:10. Dit is by far de snelste optie en dus ook het duurste.
  • Een vlucht Amsterdam - München kost € 48, de trein München - Nürnberg kost met een sparpreis € 19 (dus samen € 67). De vlucht duurt 1:20 en de treinreis 2:00 (samen 3:20).
  • Een vlucht Amsterdam - Frankfurt a.M. kost € 49, de trein Frankfurt - Nürnberg kost met een sparpreis € 24 (dus samen € 73). De vlucht duurt 1:05 en de treinreis 2:25 (samen 3:30).
  • Met de trein van Amsterdam naar Nürnberg via Frankfurt kost met een sparpreis € 69. De reis duurt 6:30.
  • Met de trein van Amsterdam naar Nürnberg via Hannover kost met een sparpreis € 39. De reis duurt dan wel 7:00.
  • Met Eurolines duurt de reis Amsterdam - Nürnberg maar liefst 10:45 en kost € 39.
  • Met de auto van Amsterdam naar Nürnberg duurt 7:00 en kost een ruime tank aan brandstof (680 km). Dat is tussen de € 50 en € 70 afhankelijk hoe zuinig je auto is. Natuurlijk heb je ook nog afschrijving met de auto.
Dus om te stellen dat je met de bus moet, lijkt mij lichtelijk overdreven. Integendeel, de trein via Hannover is even duur maar wel bijna vier uur sneller.

Maar het punt dat ik met dit overzichtje wil maken, is dat iedereen kan kiezen hoe hij/zij reist en daarbij een afweging kan maken op basis van comfort, reistijd en prijs. Zelf zou ik kiezen voor een vlucht naar München plus trein, omdat die reis snel doch betaalbaar is. Maar iemand anders kan een totaal andere afweging maken. De modaliteiten auto, bus, trein, en vliegtuig zijn allemaal concurrerend met elkaar, omdat zij ieder op een andere doelgroep zijn gericht.
Vluchten naar Muenchen voor zulke lage prijzen? Die heb ik nooit gevonden, toch maar eens zoeken dan. Zijn al je prijzen retour of enkel?

Allees voor een random datum in Februari, dat ik er misschien weer heen moet:
- De retour vlucht ams - nue met klm kost maar liefst 225 euro. Dat zou ik alleen doen in een noodgeval of als ik een zakenman was.
- Retour vliegen kan ook via Zurich of met andere overstappen, maar kost alsnog 150 euro retour. Dit duurt dan ook al gauw 7 uur dus vind ik een beetje onzinnig. Deze optie had jij niet meegenomen maar stel er is een speciale actie met Swiss of Lufthansa kan het wel voordeliger worden.
- Retour naar Muenchen met KLM kost inderdaad 100 euro retour. Daar komt dan nog 2x 19 euro bij voor de trein. In the end kun je dus net zo goed gewoon vliegen via zurich, met b.v. swiss.
- Treinprijzen voor in februari kan ik nu nog niet eens boeken.... En dan zijn de ticketts ook nog niet eens flexibel. Maar goed, ik vind heen en terug voor 80 euro vanaf mijn station. Gek genoeg als ik arnhem intyp kost het even veel, dus gebruik maken van mijn gratis reizen tot aan arnhem heeft geen zin.
- Eurolines vind ik voor 50 euro retour (vanaf utrecht). De reis duurt meer dan 11 uur (killing !), maar de bus rijdt wel s anchts. Dus even een bepaald middel innemen voor vertrek en je slaapt als een zonnetje ;)
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Lijn65 »

Volgens mij wordt bij het vliegen vergeten dat je tegenwoordig hele strenge veiligheidscontroles hebt. Schiphol adviseer om 2 uur van te voren aanwezig zijn bij Europese vluchten. Ik vind dat je dat wel bij de reistijd op moet tellen. En na aankomst mag je op de grote luchthavens ook nog wel 30 minuten rekenen voor het uitstappen en de controles aldaar. Dus dan duurt de optie met de vlucht naar München geen 3:20 maar 5:50
Basislijn
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Zugführer »

Uiteraard. Ik kan me ook niet voorstellen dat veel mensen eerst naar München vliegen en dan nog 2 uur de trein gaan nemen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Aking »

pedaalemmerzak schreef:
Aking schreef:
pedaalemmerzak schreef: - Vanaf prijs voor de trein 19 euro? Als je drie jaar van tevoren boekt tijdens een speciale promoactie misschien. Je betaalt normaal gesproken echt véél meer. Voor 19 euro zou ik ook de trein pakken, ja. Maar die prijs vond ik niet.
Over precies een week kan ik met de CNL voor 19 euro, de ICE kom ik op de 30e voor 19 euro tegen. Dus niks speciale promo en al helemaal geen drie jaar van tevoren...
Op welke site boek je die prijzen? Ik kan ze niet vinden :(
Ik haalde ze uit de DB Navigator-app daar ik op mijn telefoon zat, maar de Preisfinder van de DB kan ze als het goed is ook gewoon vinden
Naar Budapest pak ik gewoon Wizz Air vanaf Eindhoven of Transavia vanaf Rotterdam. Voor 50 euro kun je heen én terug vaak, en je bent er in een fractie van de tijd. Zelfs als je baggage mee wil nemen kun je voor onder de 100 euro heen en terug. Ik zou dus echt niet weten waarom je zo'n lange afstand met de trein of bus zou doen?
Ik heb eigenlijk altijd bagage (minimaal mijn reisbackpack) bij me, daarnaast zit je inderdaad zoals aangegeven met inchecktijden, veiligheidsbullshit, en dergelijke.

Daarnaast moet je ook het voor- en natransport in het geval van vliegen niet vergeten. Als we bijvoorbeeld kijken naar Amsterdam Centraal - Budapest Keleti (in mijn geval dus inclusief zeg 2 stuks bagage) Kan ik met de trein voor 58 euro enkele reis klaar zijn. (Europaspezial Amsterdam - Ruhrgebiet (19 euro) en een Europaspezial Ruhrgebiet - Budapest (39 euro) Het feit dat ik een Bahncard heb laat ik even buiten beschouwing. Ook het feit dat Europaspezials vanaf de grensstations te boeken zijn, en je dus vanaf Emmerich, Bad Bentheim of een ander grensstation 39 euro kwijt bent kijk ik even niet naar.

Met het vliegtuig kom ik zo snel op 19,20 voor de trein Amsterdam - Eindhoven, 2,28 voor de bus naar het vliegveld. de vlucht kost me vervolgens minimaal 14,99 en 2 keer bagage kost me ook nog eens 30 euro (mits direct geboekt). Vervolgens ben ik nog ongeveer 2,50 kwijt om in Budapest vanaf Ferihegy op Keleti te komen. Totaal dus 68,97.

Het ontloopt elkaar dus niet heel veel, en daarboven verkies ik het comfort van de trein boven de ellende van een vliegtuig (de keer dat ik met Wizzair vloog kwam ik letterlijk met blauwe knieën uit het vliegtuig omdat ik klem zat :X
Stel ik wil b.v. naar Nuerenberg. De trein is meestal véél te duur.
Als het goed is moeten er ook voor Nederland - Nürenberg Europaspezials vanaf 39 euro beschikbaar zijn, daarnaast kun je voor last-minutes eventueel ook nog bij L'tur kijken :wink:
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Lijn65 schreef:Volgens mij wordt bij het vliegen vergeten dat je tegenwoordig hele strenge veiligheidscontroles hebt. Schiphol adviseer om 2 uur van te voren aanwezig zijn bij Europese vluchten. Ik vind dat je dat wel bij de reistijd op moet tellen. En na aankomst mag je op de grote luchthavens ook nog wel 30 minuten rekenen voor het uitstappen en de controles aldaar. Dus dan duurt de optie met de vlucht naar München geen 3:20 maar 5:50
Had overigens nog later goedkopere Transavia vluchten gevonden naar Muenchen, 75 euro retour. Maar in combinatie met dan nog een treinreis naar waar je dan wil zijn (b.v. Nuerenberg, of andere middelgrote duitse steden) ben je dan alsnog 2x zo duur uit als de Eurolinesbus. Én 2 keer zo snel, dat mag gezegd, dus het kán de afweging waard zijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Karl »

Hoe zit het eigenlijk met aansluitingen? Als je één treinticket koopt, dan is er compensatie bij gemiste aansluiting; maar als je twee tickets hebt, dan toch niet? Bij low budget carriers bestaan aansluitingen niet, twee losse tickets en gemist is jammer dan. Bij bussen weet ik eigenlijk niet hoe dat gaat, maar bij Flixbus komen er regelmatig adviezen met meerdere busritten uitrollen.
Het is een spectrum.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

39 euro enkele reis per trein is dus mogelijk. Maar weegt dat op tegen 25 euro enkele reis met Eurolines, die ook nog eens rechtstreeks is? Het duurt een paar uur langer en is wat minder comfortabel, dat wel.

Maar of het nu zó veel meer geld waard is? Dat verschilt per persoon.

Hoe zit het eigenlijk met aansluitingen? Als je één treinticket koopt, dan is er compensatie bij gemiste aansluiting; maar als je twee tickets hebt, dan toch niet? Bij low budget carriers bestaan aansluitingen niet, twee losse tickets en gemist is jammer dan. Bij bussen weet ik eigenlijk niet hoe dat gaat, maar bij Flixbus komen er regelmatig adviezen met meerdere busritten uitrollen.
Bij flixbus kun je tot 15 minuten voor je vertrek kosteloos cancelen. Dus stel je eerste bus heeft 45 minuten vertraging waardoor je dan al weet dat je de volgende bus niet zou halen, dan zou je kunnen cancelen en omboeken naar een ruimere aansluiting, denk ik.

Denk dat a ls je je bus mist je sowieso wel de volgende in mag, maar dat zou ik niet weten. Een belangrijke reden om met de bus te gaan is voor mij rechtstreeks naar allerlei kleinere en middelgrote steden in Europa. Als ik moet gaan lopen overstappen is de lol er voor mij al snel vanaf.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Daarnaast moet je ook het voor- en natransport in het geval van vliegen niet vergeten. Als we bijvoorbeeld kijken naar Amsterdam Centraal - Budapest Keleti (in mijn geval dus inclusief zeg 2 stuks bagage) Kan ik met de trein voor 58 euro enkele reis klaar zijn. (Europaspezial Amsterdam - Ruhrgebiet (19 euro) en een Europaspezial Ruhrgebiet - Budapest (39 euro) Het feit dat ik een Bahncard heb laat ik even buiten beschouwing. Ook het feit dat Europaspezials vanaf de grensstations te boeken zijn, en je dus vanaf Emmerich, Bad Bentheim of een ander grensstation 39 euro kwijt bent kijk ik even niet naar.
Met de trein heb je ook voor en na transport. Niet iedereen woont bij Amsterdam Centraal, he. Nu moet ik wel zeggen dat ik gelijke prijzen vond vanaf alle stations in NL naar Dutise steden, in dit geval. Maar volgens mij is dat lang niet altijd zo.
Met het vliegtuig kom ik zo snel op 19,20 voor de trein Amsterdam - Eindhoven, 2,28 voor de bus naar het vliegveld. de vlucht kost me vervolgens minimaal 14,99 en 2 keer bagage kost me ook nog eens 30 euro (mits direct geboekt). Vervolgens ben ik nog ongeveer 2,50 kwijt om in Budapest vanaf Ferihegy op Keleti te komen. Totaal dus 68,97.
Heel veel mensen hebben natuurlijk een kortings abonnement op de trein binnen Nederland. Daarnaast zijn er ook vluchten naar budapest vanaf Rotterdam airport (transavia) en vanaf Schiphol (klm), die laatste zijn uiteraard iets duurder. En er zijn volgens mij ook vluchten vanaf Weeze en vanaf Brussel (zaventem). Dus eigenlijk heb je in heel Nederland wel een vliegveld in de buurt waar je vanaf kan reizen, behalve in Friesland, waar het altijd duur zal zijn om op een vliegveld te komen (want vanaf groningen airport vertrekt er bijna niks).
Het ontloopt elkaar dus niet heel veel, en daarboven verkies ik het comfort van de trein boven de ellende van een vliegtuig (de keer dat ik met Wizzair vloog kwam ik letterlijk met blauwe knieën uit het vliegtuig omdat ik klem zat :X
Als je 2 meter 20 bent moet je ook niet in een normale stoel gaan zitten. Voor mensen met zo'n afwijking zijn er de nooduitgangstoelen, die helemaal niet zo duur zijn.

Ik zit liever 2 uurtjes in een wizz air vliegtuig dan 10 uur in de trein. Ook al is de trein comfortabeler.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Aking »

Karl schreef:Hoe zit het eigenlijk met aansluitingen? Als je één treinticket koopt, dan is er compensatie bij gemiste aansluiting; maar als je twee tickets hebt, dan toch niet?
Het moet volgens mij één boeking zijn. Maar hoe dat precies bekeken wordt durf ik zo niet te zeggen (volgens mij kun je op bahn.de geen 2 tickets in je "mandje" hebben en ze dus in een keer afrekenen) Maar in praktijk wordt vaak, in ieder geval tijdens de reis, niet moeilijk gedaan als duidelijk is dat het een reis is. Ik heb zelf al een keer of 10 een hotel gehad op kosten van de spoorwegen, en nog nooit is er minutieus naar mijn tickets gekeken of het allemaal wel exact klopte.

Wel heb ik één keer op mijn donder gekregen in Frankfurt omdat ik "op eigen houtje" was afgeweken van mijn tickets, ik had een ticket vanaf Basel maar kwam vanaf Stuttgart (alwaar er problemen waren) en heb mijn reis uit Basel dus pas ergens halverwege aangevangen. Maar ik heb toen alsnog een hotelovernachting gekregen.

Ook heb ik een keer in Belgrado een hotelovernachting gekregen nadat ik mijn aansluiting aldaar (Sofia - Villach) had gemist. Ik had toen een InterRail en nog geen reservering voor de nachttrein daar ik deze in Boekarest of Sofia niet kon krijgen, en kon dus niet "bewijzen" dat ik die trein moest/wilde hebben. Aanvankelijk ving ik toen bot, maar uiteindelijk zijn ze toch overstag gegaan (wel nadat ik zei dat ik anders zelf een hotel zou regelen en de rekening uiteindelijk toch wel bij de "spoorwegen" terecht kwam (A) )

In dit soort situaties wil het ook nog wel eens helpen om te verwijzen naar Verordening 1371/2007, vaak hebben ze dan door dat ze je niet zomaar af kunnen schepen :mrgreen:
pedaalemmerzak schreef:39 euro enkele reis per trein is dus mogelijk. Maar weegt dat op tegen 25 euro enkele reis met Eurolines, die ook nog eens rechtstreeks is? Het duurt een paar uur langer en is wat minder comfortabel, dat wel.

Maar of het nu zó veel meer geld waard is? Dat verschilt per persoon.
In mijn geval, met een lengte van 2 meter gaat alles boven de bus :')

Daarnaast heb ik nooit zo'n probleem met een overstap met loungebezoek (A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Aking »

pedaalemmerzak schreef:
Daarnaast moet je ook het voor- en natransport in het geval van vliegen niet vergeten. Als we bijvoorbeeld kijken naar Amsterdam Centraal - Budapest Keleti (in mijn geval dus inclusief zeg 2 stuks bagage) Kan ik met de trein voor 58 euro enkele reis klaar zijn. (Europaspezial Amsterdam - Ruhrgebiet (19 euro) en een Europaspezial Ruhrgebiet - Budapest (39 euro) Het feit dat ik een Bahncard heb laat ik even buiten beschouwing. Ook het feit dat Europaspezials vanaf de grensstations te boeken zijn, en je dus vanaf Emmerich, Bad Bentheim of een ander grensstation 39 euro kwijt bent kijk ik even niet naar.
Met de trein heb je ook voor en na transport. Niet iedereen woont bij Amsterdam Centraal, he.

Voor een voorbeeld kan je niet alle variabelen meenemen natuurlijk
Nu moet ik wel zeggen dat ik gelijke prijzen vond vanaf alle stations in NL naar Dutise steden, in dit geval. Maar volgens mij is dat lang niet altijd zo.
Actietarieven richting Duitsland zijn eigenlijk altijd vanaf alle stations in Nederland (al is er een "korting" voor korte grenstrajecten, die beginnen op 19 euro
Heel veel mensen hebben natuurlijk een kortings abonnement op de trein binnen Nederland. Daarnaast zijn er ook vluchten naar budapest vanaf Rotterdam airport (transavia) en vanaf Schiphol (klm), die laatste zijn uiteraard iets duurder. En er zijn volgens mij ook vluchten vanaf Weeze en vanaf Brussel (zaventem). Dus eigenlijk heb je in heel Nederland wel een vliegveld in de buurt waar je vanaf kan reizen, behalve in Friesland, waar het altijd duur zal zijn om op een vliegveld te komen (want vanaf groningen airport vertrekt er bijna niks).
Wederom, ik gaf een voorbeeld, je kunt niet elke parameter meenemen, ik koop zelf eigenlijk altijd tickets vanaf Bad Bentheim of Emmerich (want studentenov) en heb een Bahncard, het zal dus niet de eerste keer zijn dat ik voor 30 euro per trein in Budapest zit :)
Als je 2 meter 20 bent moet je ook niet in een normale stoel gaan zitten. Voor mensen met zo'n afwijking zijn er de nooduitgangstoelen, die helemaal niet zo duur zijn.

Ik zit liever 2 uurtjes in een wizz air vliegtuig dan 10 uur in de trein. Ook al is de trein comfortabeler.
Ik kan er niks aan doen dat ik 2 meter ben, en moet daar dan wel extra voor betalen. Ik heb daar toen naar gekeken en kwam op iets van 20 euro uit, dat is dus zo ongeveer een verdubbeling van je ticketprijs. Dat vind ik toch vrij fors :X
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Chrysa »

Tja, het gemiddelde forumlid is half zo groot als jij. :p
Heb zelf nooit problemen met beenruimte, en ik ben toch niet zo klein... Weet niet wat jullie allemaal doen dat het zo'n ramp is?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten