Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #21

Bericht door Chrysa »

Na wat hier allemaal gezegd wordt vind ik het er alleen maar onduidelijker op geworden. :')

Ik heb met dat abonnement gereisd op lijn 120, 400, 401 en 620, die allen buiten Brabant komen, en het was op alle lijnen van begin tot eind geldig.
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen #21

Bericht door Durashift »

Chrysa schreef:Na wat hier allemaal gezegd wordt vind ik het er alleen maar onduidelijker op geworden. :')

Ik heb met dat abonnement gereisd op lijn 120, 400, 401 en 620, die allen buiten Brabant komen, en het was op alle lijnen van begin tot eind geldig.
Vind jij dat dat dan in twijfel wordt getrokken?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hainje »

Brabant Vrij is in alle bussen VAN Arriva Noord-Brabant geldig. Laatst nog een keer nagevraagd.
🍉
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Geert »

Dank allen voor de antwoorden. :pos:
Ik was inderdaad in de war door het stukje "in Brabant" op de website, want de Brabantliner rijdt inderdaad een stukje in Utrecht. :)
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen #21

Bericht door huibf »

Durashift schreef:
Wubbo schreef:
Hendrik schreef:Arriva zelf zegt dit:
Onbeperkt reizen met de bus in Brabant
Geldig:
•In alle Arriva stads- en streekbussen in Noord-Brabant.
Niet geldig:
•Op lijn 165 (Den Bosch - Druten).
•In de bussen van Breng, Connexxion, Hermes, Qbuzz (U-OV) en De Lijn.
Maar de Brabantliner rijdt ook buiten Noord-Brabant, dus daarmee is de vraag niet beantwoord?
Het woord 'concessie' toevoegen (+de) in de zin onder het eerste bullet maakt alles duidelijk, denk ik.
Want dat zal Arriva wel bedoelen, dat het product niet geldig is in een Arriva bus welke een dienst start of eindigt in een andere concessie dan die in Noord-Brabant.
Juist. Er staat wel expliciet 165 van Arriva Gelderland.
Dit impliceert dat lijnen van Arriva Limburg in Brabant wel geldig zijn.
Wat natuurlijk NIET zo is.
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Etienne »

Kan iemand mij wellicht verklaren wat de regeling bij Gouda is. Vorige week kwamen de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] en [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] tegelijk binnen op Gouda en mocht de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] als eerste weg en moest bij Goverwelle wachten op passage en vanochtend kwam de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] iets voor de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] beginnen en mocht als eerste geheel naar Utrecht, met de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] in z'n kielzog.

Hangt dit af van hoeveel vertraging de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] heeft, of speelt er meer?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #21

Bericht door waldo79 »

Dat vraag ik me ook af. Als beide treinen tegelijk in Gouda staan dan is het afwachten welke eerst vertrekt, terwijl het voor mij net het verschil kan maken of ik mijn overstap kan halen in Utrecht. En ik durf het niet aan om over te stappen van de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] naar de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie].
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Korte vragen #21

Bericht door Srananbloke »

Ik ga over 2 weken een weekendje naar Hamburg. Voor wie er eerder zijn geweest; wat zijn de mooie plekken/punten in de stad zijn waar ik U/S-Bahn en fernverkehr mooi op de plaat/film kan zetten? Mooie uitzichtpunten, bepaalde stations etc.

Als het aantal plekken te uitgebreid is voor een antwoord in dit topic mogen ze ook via PB worden gedeeld. Alvast bedankt :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hainje »

Sowieso een bezoek brengen aan Miniatur Wunderland. Qua fotoplekken heb ik verder geen idee.
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #21

Bericht door Ardan »

Ik heb ooit twee verslagjes gemaakt: hier en hier. De metrolijn naar Großhansdorf is een leuke (wel lange zit) en eigenlijk zijn op en bij alle bovengrondse stukken van de ringlijn mooie plaatjes te maken. Voor de S-Bahn zijn Blankenese en Berliner Tor leuk. Misschien staan op Blankenese nog steeds wel armseinen!
Voor regulier treinverkeer is het centraal station zelf al een waar paradijs :D
Ik doe ook maar wat
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Korte vragen #21

Bericht door Srananbloke »

Thanx! Ik ga eens kijken. Voor Miniatur Wonderland heb ik al een reservering klaarstaan :D
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #21

Bericht door dennistd »

Srananbloke schreef:Ik ga over 2 weken een weekendje naar Hamburg. Voor wie er eerder zijn geweest; wat zijn de mooie plekken/punten in de stad zijn waar ik U/S-Bahn en fernverkehr mooi op de plaat/film kan zetten? Mooie uitzichtpunten, bepaalde stations etc.

Als het aantal plekken te uitgebreid is voor een antwoord in dit topic mogen ze ook via PB worden gedeeld. Alvast bedankt :)
Dammtor:
Afbeelding

Landungsbrücke:
Afbeelding

Blankenese:
Afbeelding

Altona:
Afbeelding

Hauptbahnhof (viaduct noordzijde):
Afbeelding

Landungsbrücke:
Afbeelding

De eerste vier foto's zijn van maart 2015, de voorlaatste van november 2016 en de laatste van juli 2014.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #21

Bericht door Ardan »

Wachtuseffe, je kunt op station Landungsbrücken dus ook nog het dak op? :shock:
Dat puntige gebouw zal wel die schreeuwend dure orkestbak zijn?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Suus »

Ja, dat is eind vorig jaar geopend, heb alleen maar lovende verhalen gelezen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #21

Bericht door baladid »

Ardan schreef:Wachtuseffe, je kunt op station Landungsbrücken dus ook nog het dak op? :shock:
Dat puntige gebouw zal wel die schreeuwend dure orkestbak zijn?
Ja. Als je richting uitgang loopt niet rechtdoor over het straatviaduct maar rechts en dan weer rechts de trap op, richting »Jugendherberge auf dem Stintfang« (Overigens ook een overnachtingstip, niet duur en goed ontbijt!)
Suus schreef:Ja, dat is eind vorig jaar geopend, heb alleen maar lovende verhalen gelezen.
Begin dit jaar. ;)
Qua muziek inderdaad allen goeds gehoord, het restaurant in het gebouw schijnt minder te wezen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Korte vragen #21

Bericht door Srananbloke »

Nogmaals bedankt! Zo te zien/lezen ga ik me prima vermaken :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #21

Bericht door Ardan »

Zijn stop/ontspoorblokken op afstand te bedienen? De twee uitloopsporen van Dvge naast mijn huis hebben zo'n blok maar ik zie er toch de hele dag door locomotieven op omlopen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

Die dingen zijn zo ontworpen dat wanneer het daaraan gekoppelde sein of wissel niet in de juiste stand staat om de trein veilig door te laten rijden de trein zal ontsporen. In alle andere gevallen kan een trein gewoon passeren.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen #21

Bericht door Nitein-Repart »

Zijn de reizigersaantallen op Utrecht-Rotterdam een stuk hoger dan die van Utrecht-Den Haag, aangezien de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] met VIRM rijdt en de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] vaak met gekoppelde ICM's, terwijl op Utrecht-Den Haag vaak solo-ICM's worden ingezet in het weekend?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Suus »

Gekoppelde stellen in de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] in het weekend? In je wildste dromen misschien :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #21

Bericht door Ardan »

Mikos schreef:Die dingen zijn zo ontworpen dat wanneer het daaraan gekoppelde sein of wissel niet in de juiste stand staat om de trein veilig door te laten rijden de trein zal ontsporen. In alle andere gevallen kan een trein gewoon passeren.
Dus bij een niet-stoptonend sein klapt het blok opzij?
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

Als het goed is wel ja :Y
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #21

Bericht door Wubbo »

Erno-BE schreef:Zijn de reizigersaantallen op Utrecht-Rotterdam een stuk hoger dan die van Utrecht-Den Haag, aangezien de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] met VIRM rijdt en de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] vaak met gekoppelde ICM's, terwijl op Utrecht-Den Haag vaak solo-ICM's worden ingezet in het weekend?
Dat maakt elkaar niet eens zo heel veel volgens mij, het grote verschil is dat Utrecht - Den Haag veel meer een spits in 1 richting kent dan Utrecht - Rotterdam.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

Ardan schreef:Dus bij een niet-stoptonend sein klapt het blok opzij?
Dat klopt, zoek maar eens op klassieke beveiliging, in Duitsland wordt er nog wel gebruik van gemaakt op de klassieke methode. Daarvan zijn wel foto's te vinden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #21

Bericht door Ardan »

Op de Berlijnse S-Bahn heb je inderdaad een Fahrsperre bij de seinen, als een trein door rood rijdt zorgt dat ervoor dat de sleepschoen van de derde rail af wordt gehaald, waardoor de trein tot stilstand komt. Is het sein niet-stoptonend, dan wordt de Sperre weggeklapt. De metro had een soortgelijke beveiliging waarmee de treinleiding werd onderbroken, maar dat is al lang afgeschaft.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten