Korte vragen

Heb je ergens een fout in de reisinformatie, een goedkoop treinkaartje, of een bug in je OV app gezien, meld het dan hier.
Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 5214
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daantje » Di 18 Apr 2017, 21:34

Je hebt gelijk dat de vraag niet handig geformuleerd was maar je antwoord is duidelijk, dank (y)

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Korte vragen

Berichtdoor OmniLezer » Wo 19 Apr 2017, 16:10

Daantje schreef:Betaal je in de IC Direct tussen Rotterdam en Breda nooit een toeslag?

Nee,

Is ook vreemd als dat op de 1100 (naar Eindhoven) niet moet, maar op de 900 (naar Breda) wel.

Sincerely OmniLezer
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gothic-Writer
Berichten: 186
Lid geworden op: Zo 02 Nov 2014, 18:59

Re: Korte vragen

Berichtdoor Gothic-Writer » Wo 19 Apr 2017, 17:20

Alleen voor het gedeelte Schiphol - Rotterdam moet toeslag betaald worden. Dit geld dus alleen voor de 900 en 1000.

Waren er niet zoveel problemen geweest met de HSL dan zouden alle treinen die gebruik maken van de HSL een toeslag hebben gekregen, dus ook de 1100, wat dus had betekent dat er op stations Den Haag Centraal, Den Haag HollandSpoor, Delft, Tilburg en Eindhoven ook toeslagspalen geplaatst hadden moeten worden.

Door de compensatieregeling rondom het Fyra-debacle, heeft NS de toeslagstrajecten moeten beperken.

Als het functioneren van de diensten op de HSL blijven falen, zal naar alle waarschijnlijkheid ook de toeslag Rotterdam - Schiphol Airport onder druk komen te staan.

*even een onserieuse zijnoot: Misschien word het eens tijd dat iemand die vloek die er rust op de HSL opheft en er voor zorgt dat de treinen kunnen rijden zonder enige belemmeringen. Misschien kunnen de treinen dan ook uit het 'sandwich-concept', want dan hebben de BD- stuurstanden weer de functie waar ze voor ontworpen zijn.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 9924
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Hainje » Wo 19 Apr 2017, 17:25

Gothic-Writer schreef:Waren er niet zoveel problemen geweest met de HSL dan zouden alle treinen die gebruik maken van de HSL een toeslag hebben gekregen, dus ook de 1100, wat dus had betekent dat er op stations Den Haag Centraal, Den Haag HollandSpoor, Delft, Tilburg en Eindhoven ook toeslagspalen geplaatst hadden moeten worden.

Wat is je bron hiervan?
Iedereen probeert maar stabiel te zijn, maar het leven is nu eenmaal borderline.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40841
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Wo 19 Apr 2017, 17:34

Gothic-Writer schreef:*even een onserieuse zijnoot: Misschien word het eens tijd dat iemand die vloek die er rust op de HSL opheft en er voor zorgt dat de treinen kunnen rijden zonder enige belemmeringen. Misschien kunnen de treinen dan ook uit het 'sandwich-concept', want dan hebben de BD- stuurstanden weer de functie waar ze voor ontworpen zijn.

De stuurstanden kunnen niet samenwerken met TRAXX-locomotieven en ombouwen is duurder dan een TRAXX kopen, vandaar de sandwiches, die bovendien ook meteen minder kans op volledige uitval geven.
Rame à l'approche

reisthijs
Berichten: 4954
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor reisthijs » Wo 19 Apr 2017, 19:02

Die sandwiches zijn er omdat ombouwen van de stuurstanden te lang ging duren.

Gothic-Writer schreef:Waren er niet zoveel problemen geweest met de HSL dan zouden alle treinen die gebruik maken van de HSL een toeslag hebben gekregen, dus ook de 1100,
Waren die problemen er niet geweest dan bestond die 1100 helemaal niet eens en reed NS gewoon nog Den Haag-Dordrecht-Venlo.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

gilles van de buren
Berichten: 26
Lid geworden op: Za 07 Mar 2009, 19:20
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor gilles van de buren » Do 20 Apr 2017, 03:59

De reden dat er de toeslag tussen Rtd en Bd is opgeheven is omdat er door die toeslag nauwelijks volk in dat deel zat (er reden toen genoeg andere treinen tussen Rtd en Bd). Na het opheffen van de toeslag is het aantal reizigers inderdaad omhoog gegaan.

Uiteindelijk heeft men er maar helemaal vanaf gezien om op dat traject nog toeslag in te voeren; o.a. doordat de IC Gvc - Ehv over de zuidtak van de HSL is gaan rijden.

Maar je weet het nooit met NS, best kans dat ze over een paar jaar alsnog euro's ruiken en er toch weer toeslag op komt.

reisthijs
Berichten: 4954
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor reisthijs » Do 20 Apr 2017, 11:23

De reden dat die toeslag is opgeheven is dat er bij het samenvoegen van de HSL- en hoofdrailnetconcessies is afgesproken dat er gewone intercity's tussen Rotterdam en Breda over de HSL zouden gaan rijden.

Tot 2025 mag NS alleen toeslag vragen voor Schiphol-Rotterdam.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10865
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Do 20 Apr 2017, 16:43

Zijn er nog landen/treinen (het liefst enigszins in de buurt) die nog koersrolllen hebben?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40841
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Korte vragen

Berichtdoor Suus » Do 20 Apr 2017, 16:55

Misschien dat de Baureihe 420 die nog op de S-Bahn Köln en München rijden nog koersrollen hebben, of dat die al zijn verbouwd tot LED-lichtkrant.

En heel misschien rijden er nog een paar treinen in Baden-Württemberg met N-wagens, die hebben nog koersrollen, zijn wel heel snel aan het uitsterven.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4049
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor cassie127 » Do 20 Apr 2017, 17:03

De laatste keer dat ik in München was (afgelopen zomer) ben ik die alleen tegen gekomen met LED-lichtkranten.

Ook in Köln hebben ze tegenwoordig LED-lichtkranten

Foto's op internet kunnen dat ook bevestigen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 41935,5 km, Bus: 2765,5 km, Metro: 89,3 km, Tram: 35,6 km, Veer: 38 km 02-09

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10962
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ardan » Do 20 Apr 2017, 17:14

Rijdt er nog 420 in Köln ja? :D

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40841
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Do 20 Apr 2017, 17:27

Op de S12 op werkdagen sowieso een paar omlopen.
Rame à l'approche

Ronald
Berichten: 3329
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ronald » Do 20 Apr 2017, 22:44

Aking schreef:Zijn er nog landen/treinen (het liefst enigszins in de buurt) die nog koersrolllen hebben?

De RegioSprinters op de RB21 tussen Düren en Linnich.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4049
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor cassie127 » Do 20 Apr 2017, 22:55

Ook die zijn inmiddels voorzien van een LED-lichtkrant?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 41935,5 km, Bus: 2765,5 km, Metro: 89,3 km, Tram: 35,6 km, Veer: 38 km 02-09

gilles van de buren
Berichten: 26
Lid geworden op: Za 07 Mar 2009, 19:20
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor gilles van de buren » Vr 21 Apr 2017, 03:21

reisthijs schreef:De reden dat die toeslag is opgeheven is dat er bij het samenvoegen van de HSL- en hoofdrailnetconcessies is afgesproken dat er gewone intercity's tussen Rotterdam en Breda over de HSL zouden gaan rijden.

Tot 2025 mag NS alleen toeslag vragen voor Schiphol-Rotterdam.
De toeslag Rtd - Bd is vervallen op 15 december 2013 (na verlaagd te zijn in 2011 en 2013). De concessies HSA en HRN zijn samengevoegd op 1 januari 2015 (dus bij de afschaffing was er nog sprake van een andere concessie waarbij HSA/NS toeslag mocht vragen voor het hele traject). Dus dat er nu geen toeslag wordt geheven klopt met jouw verhaal. De redenen van het verlagen en later zelfs afschaffen van de toeslag lag echter bij de reizigersaantallen (of het gebrek daaraan).

reisthijs
Berichten: 4954
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor reisthijs » Vr 21 Apr 2017, 09:33

Ja, de nieuwe concessie begon formeel op 1-1-2015, dat betekent niet dat alle wijzigingen op die datum ingingen. Het praktische samenvoegen begon eerder al.

NS was bij het afschaffen van de toeslagen Asd-Shl en Rtd-Bd, tegelijk met de invoering van de naam IC direct, alvast uitgegaan van de nieuwe situatie. Toen werd ook alvast de deze treindienst onderdeel van NS reizigers in plaats van Hispeed/international.

Dat kon niet nog een jaar wachten omdat NS in 2013 zo snel mogelijk van de naam Fyra af wilde.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1584
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Korte vragen

Berichtdoor Cookie » Vr 21 Apr 2017, 21:57

Suus schreef:En heel misschien rijden er nog een paar treinen in Baden-Württemberg met N-wagens, die hebben nog koersrollen, zijn wel heel snel aan het uitsterven.

Volgens mij rijdt de spitstrein Köln - Kaldenkirchen (RE 10839 / RE 10838) ook nog met n-wagens.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4049
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor cassie127 » Za 22 Apr 2017, 13:59

Waarom staat er op station Heerlen de Kissel een kaarautomaat van de DB als die trein daar geen eens stopt :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 41935,5 km, Bus: 2765,5 km, Metro: 89,3 km, Tram: 35,6 km, Veer: 38 km 02-09

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3146
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Korte vragen

Berichtdoor Zugführer » Za 22 Apr 2017, 14:10

Omdat die daar voorheen wel stopte, toen hij nog door reed naar Stolberg en Eschweiler :p
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km
2019 (31-8): trein 18.261 km - bus 980 km - boot 654 km - tram 107 km - metro 67 km - kabelbaan 6 km

jelmerrr
Berichten: 1067
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Berichtdoor jelmerrr » Za 22 Apr 2017, 20:24

ArrivaBas schreef:Terug op de 858 nog ouderwetse railcatering gehad! Nog nooit eerder gezien en niets gekocht trouwens. Wel apart dat de cateraar op normale toon praatte in de stiltecoupé... :')


Kan iemand vertellen wat een ouderwetse railcatering is? (en ja I know het is een domme vraag)

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10962
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ardan » Za 22 Apr 2017, 20:29

Éckte ouderwetsche railcatering is natuurlijk met zoeen karretje :Y

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5475
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor ArrivaBas » Za 22 Apr 2017, 20:40

Er kwam gewoon een man langs met een 'buikzak' en probeerde koekjes te verkopen, maar hij heeft geen cent omzet gemaakt op mijn verdieping.
20-09-2019: Trein 1.978 km, Bus 159 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

waldo79
Berichten: 4880
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Berichtdoor waldo79 » Za 22 Apr 2017, 20:41

@jelmerrr: En zo'n domme vraag is dat heus niet, eerder begrijpelijk. Die metalen karretjes bestaan al zo'n 15 jaar niet meer.
@ArrivaBas: als het verlieslatend zou zijn, zou de catering direct stoppen. Tijdens sommige ritten verkopen ze nog best veel.
Mij best :)

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4049
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor cassie127 » Za 22 Apr 2017, 20:59

Zoals de Intercity Amsterdam C. - Brussel bijvoorbeeld
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 41935,5 km, Bus: 2765,5 km, Metro: 89,3 km, Tram: 35,6 km, Veer: 38 km 02-09


Terug naar “Vragen & Meldingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten