Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Ik heb ook wel eens opgevangen dat het veiligheidsgedoe meespeelt, de buitenruimte van station Heerenveen IJsstadion is niet ingericht op een grote mensenmassa, het perron komt uit op een smal doodlopend voetpad. Naar mijn idee ook relatief eenvoudig op te lossen, maar er zal naar goed gebruik wel onenigheid zijn over wie het op moet lossen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het perron richting Leeuwarden komt uit op een klein stoepje met een oversteek (geen zebrapad) naar de overkant van de straat direct voor de overweg. Een oversteek verderop is er niet aan voetgangers gedacht en bij Thialf is er helemaal geen oversteek voorzien, terwijl er bij een evenement toch veel auto's zullen zijn. De politici die klagen dat NS er niet wil stoppen hebben duidelijk nooit rondgekeken of dat stoppen eigenlijk wel zo slim is...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

Ach, als een grote mensenmassa oversteekt ben je een randdebiel als je het gaspedaal intrapt. Het zal dus in de praktijk wel meevallen.
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: Korte vragen

Bericht door j-ason »

Aking schreef:En hoe vaak rijden die nog?

Want volgens mij komen supporterstreinen nauwelijks meer voor tegenwoordig?
4x per jaar rijden die nog en dat is inderdaad niet veel.

PSV - Ajax
Ajax- PSV
PSV - Feyenoord
Feyenoord - PSV

Ajax - Feyenoord voorheen, maar sinds het uitsupportersverbod niet meer.
jensvdkroft
Berichten: 384
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 21:32
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jensvdkroft »

Weet iemand of er nog ergens in Nederland Berkhof Duvedec of Gelede Berkhof Duvedec van Connexxion rijden? #durftevragen
Buschauffeur bij Connexxion/OV Regio IJsselmond.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Bericht door dylanwild94 »

Op de scholierenlijnen vanaf het pieter Zandt college in kampen volgens mij.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door bjorn keith »

's Ochtends wordt de 159 tussen Zeewolde en Harderwijk en de 142 tussen Zeewolde en Nijkerk meestal versterkt door Smit Reizen. Soms wordt daarvoor de gelede Duvedec gebruikt in de kleuren van het Dolfinarium. (ex-Connexxion)
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

jensvdkroft schreef:Weet iemand of er nog ergens in Nederland Berkhof Duvedec of Gelede Berkhof Duvedec van Connexxion rijden? #durftevragen
Nee, het Pieter Zandt is besloten vervoer geworden. De duvedecs zijn vrijwel uitgestorven in scholierenlijndienst.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Waarom rijden sommige ICE's tussen Berlin-Essen-Düsseldorf door naar Köln? Köln heeft al een eigen verbinding met Hannover en Berlin via Wuppertal en het lijkt mij klantvriendelijker om deze ICE te vervangen door een extra RE. En zijn er geen extra RE-treinen tussen Düsseldorf en Köln via Hilden en Opladen mogelijk? Dit lijkt mij een kortere route dan via Nuess en Dormagen en zeker sneller als je niet onderweg stopt tussen Düsseldorf Hbf en Köln Messe/Deutz.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Op dit moment gebeurt dat omdat Wuppertal eruit ligt wegens de bouw van een elektronisch seinhuis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Zijn er geen extra RE-treinen Düsseldorf Hbf-Köln Messe/Deutz-Köln Hbf via de goederenlijn Hilden-Opladen mogelijk?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Dat vroeg je gisteravond ook al :P
Köln - Düsseldorf rechtstreeks is 30 minuten, via Neuss 39. Er zijn drie RE-treinen per uur in een vrij net takt (23-18-19). Barsten de treinen uit hun voegen daar?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ze kunnen rustiger. Maar station Köln Hbf barst qua treinen wel uit zijn voegen, dat krijg je ook niet opgelost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

De [serie=Sprinter|2017|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] naar Rhenen vertrekt normaliter om :25 en :55 vanaf Ut. Op enkele uren vertrekt hij echter om :28.
Weet iemand waarom dat zo is?
Ik dacht zelf dat het met het rijden van de ICE te maken heeft, maar die rijdt zo'n 20 minuten eerder.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Korte vragen

Bericht door OV-Hobbyist »

Waarschijnlijk heeft dat met een goederenpad te maken
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte vragen

Bericht door Zugführer »

Het heeft inderdaad met de ICE te maken, maar het komt doordat hij pas na de ICE uit Amsterdam vertrekt (8 minuten later dan normaal). Ook op alle tussenstations bestaat precies op die uren een afwijking van 8 minuten dus.
Er kan best nog een goederenpad tussen zitten, de normale vertrektijd in Amsterdam is .35, de ICE vertrekt om .37 en op die uren vertrekt de sprinter in Amsterdam pas om .43
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Wat is de werkwijze bij het binnenkomen op bezet spoor eigenlijk?
Mijn 2823 wordt elke dag gecombineerd met een andere VIRM-IV in Utrecht en er gaat geen dag voorbij dat die trein niet op tijd binnenkomt om 07:27. De ene keer is het alleen maar langzaam binnenrijden, maar de andere keer hebben we eerst een rood sein tegen bij het afrijden van de hoge sporen uit Terwijde. De overstaptijd op lijn 28 wordt elke weer wel krap zo. :(
Laatst gewijzigd door Etienne op wo 03 mei 2017, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Zugführer schreef:Het heeft inderdaad met de ICE te maken, maar het komt doordat hij pas na de ICE uit Amsterdam vertrekt (8 minuten later dan normaal). Ook op alle tussenstations bestaat precies op die uren een afwijking van 8 minuten dus.
Er kan best nog een goederenpad tussen zitten, de normale vertrektijd in Amsterdam is .35, de ICE vertrekt om .37 en op die uren vertrekt de sprinter in Amsterdam pas om .43
Bedankt voor de uitleg. :)
Alleen is het vertrek vanaf Utrecht "slechts" 3 minuten later dan normaal. Worden die 5 minuten dan weggewerkt door een normaliter lange stilstand?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte vragen

Bericht door Zugführer »

Jep, sinds de nieuwe dienstregeling staat de [serie=Sprinter|2017|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] in beide richtingen een minuut of 8 stil op Utrecht Centraal -o-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Etienne schreef:Wat is de werkwijze bij het binnenkomen op bezet spoor eigenlijk?
Normale situatie zal binnenkomen op geel-knipper zijn, dat is het seinbeeld dat onder meer voor binnenkomen op bezet spoor gebruikt wordt. In geval van een rood sein zal vermoedelijk het versterkingsstel nog van OZ moeten komen (dat is het enige emplacement waarvandaan je op spoor 12 kunt komen), allicht is 'ie dan vertraagd door een kruisende Sprinter bijvoorbeeld. OZ -> spoor 12 gaat immers dwars door de corridor Breukelen - Rhenen heen.

En om de onvermijdelijke vraag voor te zijn: qua bakborden past de trein waarschijnlijk niet langs het perron als je eerst de trein uit Gouda laat binnenkomen en dan die van OZ. Een viertje dat vanuit Gouda komt staat namelijk verder naar het zuiden dan een viertje dat van OZ komt gezien hoe de borden hangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Die laatste zin snap ik niet: op bakborden staat toch alleen de lengte en die is toch onafhankelijk van de richting waaruit de trein komt? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De lengte is dat wel ja, maar het bakbord 4 voor een trein die uit Gouda komt hangt zuidelijker dan waar de achterkant van een viertje uitkomt dat vanaf OZ bij het bakbord 4 voor de andere richting stopt :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Geert »

Moet geel-knipper niet handmatig door de treindienstleider worden ingesteld? Dat verklaart vast ook waarom je de ene ochtend wel door kunt kachelen en de andere ochtend niet meteen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:De lengte is dat wel ja, maar het bakbord 4 voor een trein die uit Gouda komt hangt zuidelijker dan waar de achterkant van een viertje uitkomt dat vanaf OZ bij het bakbord 4 voor de andere richting stopt :wink:
Na vier keer lezen, snap ik deze zin nog niet, maar ik denk dat je het volgende bedoelt:
"De trein vanuit Gouda stopt zo zuidelijk, dat de trein die vanaf OZ komt en moet koppelen, niet meer in zijn geheel langs het perron past"

De oplossing daarvoor lijkt me simpel: de trein vanuit Gouda moet niet zo ver naar het zuiden stoppen. ;) Had men daarvoor niet die blauwe lamp uitgevonden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Wat gebeurt er met de Benelux in Brussel? Gaat deze nog steeds naar Vorst-Rijtuigen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten