Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Korte vragen

Bericht door busfanNL »

Even een vraagje. Is die bakker bart deal ook geldig in de Arriva Limburg stoptreinen met omchecken?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Het is een retour en dus geldig voor één heen- en terugreis volgens de kortste/snelste reisroute bij alle vervoerders.
Omdat het een papieren ticket is, kán er niet eens omgecheckt worden. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Korte vragen

Bericht door busfanNL »

Dus stel ik ga naar maastricht en ik stap in Roermond over... hoef ik dan met dat ticket niet om te checken van NS naar arriva?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Meltrain schreef:Omdat het een papieren ticket is, kán er niet eens omgecheckt worden. ;)
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door huibf »

Ik zie altijd mensen met zo'n papieren ticket met qr-code liggen hannessen voor een poortje wat open staat.
:D
Laatst gewijzigd door huibf op zo 17 dec 2017, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Of bij een paaltje. Ook zeer vermakelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Altijd gezellig, die e-tickets. Ik heb er al drie gebruikt dit jaar, en een vierde keer volgt nog in de kerstvakantie. Daarover allicht later meer. :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Suus schreef:Of bij een paaltje. Ook zeer vermakelijk.
En bij de dagkaartenactie van Kruidvat werd je verplicht om met een E-ticket in te checken :mrgreen:
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

huibf schreef:Ik zie altijd mensen met zo'n papieren ticket met qr-code liggen hannessen voor een poortje wat open staat.
:D
Van de week op station Haarlem: zoon krijgt het poortje niet open omdat de moeder in het poortje uitleg geeft hoe het poortje geopend moet worden... Vervolgens vermeld ik dat ze uit het poortje moet gaan omdat het anders niet werkt en dan krijg ik een "I don 't need your help right now" nou als dat het geval was had ik dr echt niet aangesproken hoor :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen

Bericht door Ronald »

Juist ja, eerst een chipkaartsysteem bedenken met afgesloten poortjes waar je alleen met een geldige chipkaart doorheen kunt en vervolgens allerlei e-tickets en papieren kaartjes verzinnen waarmee je soms wel en soms niet moet inchecken en waarmee je dus alsnog met een niet-geldig kaartje binnen kan komen. Achterlijk gedoe.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door ODRAIL »

Dus het hele ov-chip gedoe is voor niets uitgevonden :? :wink: ?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen

Bericht door Ronald »

Het systeem is op zich prima, het zijn de uitzonderingen die het ingewikkeld maken (afwijkende tickets, verschillende vervoerders, lijnen met toeslag enzovoort).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

KM46 schreef:Dus het hele ov-chip gedoe is voor niets uitgevonden :? :wink: ?
Neuh, d'r zijn een paar poppetjes die er heel goed aan verdiend hebben (of dat nog steeds doen) :Y
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door ODRAIL »

Ronald schreef:Het systeem is op zich prima, het zijn de uitzonderingen die het ingewikkeld maken (afwijkende tickets, verschillende vervoerders, lijnen met toeslag enzovoort).
En het moest juist een systeem worden zonder uitzonderingen :? :wink: .
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Korte vragen

Bericht door busfanNL »

Ze hebben nu zo'n actie bij blokker met 2 kaarten voor 29 euro. Moet je die wel omcheken van NS naar Arriva? En kan dit gewoon op het betreffende perron?
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Als het chipkaarten zijn wel, anders niet. Die regel gaat overigens altijd op (muv toeslagen enzovoort). Omchecken kan op de overstapstations bij de omcheckzuilen die op de betreffende perrons staan, en op de kleinere stations met meer vervoerders (Elst bijv.) staan de paaltjes ook naast elkaar.

Die actie van de Blokker betreft overigens wel een dagkaart van €29,- plus een meereiskaartje. Twee dagen alleen reizen is dus niet mogelijk.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door dnmw2705 »

Geen idee of dit het juiste forum is, maar een betere zal er niet zijn :p.

Connexxion laat in de bus, op het scherm beveiligingsbeelden zien van de camera's in de bus. Nu is Connexxion meer dan een jaar weg uit Utrecht, dus weet niet of het nog steeds zo is. Anyway, heeft iemand ooit cijfertjes gezien of dit de veiligheid vergroot?
Ik vind het altijd wel rustgevend dat er beelden getoond werden, want zo werd iedereen uit de onbekendheid gehouden, maar ik zie eigenlijk bij geen andere vervoerder dit op de schermen getoond worden.
Dus mijn vraag: Biedt het tonen van camerabeelden meer veiligheid in de bus en waar kan ik eventuele cijfers/feiten vinden!?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Volgens mij is je antwoord op dat eerste in bredere zin ja: mensen weten dat ze gefilmd worden dus gedragen zich eerder.

In bijvoorbeeld supermarkten wordt (bijna) nooit live naar de beelden gekeken, maar men wil niet op Opsporing verzocht komen, dus gedraagt zich. Om exact dezelfde reden hangen er ook nog genoeg dummies hier en daar.
Schijnveiligheid natuurlijk, want je kunt nog net zo goed gemolesteerd/beroofd/bestolen of wat dan ook worden.

Een aantal jaar terug is hier (Utrecht) nogal wat ophef geweest over de dummies in de sneltram nadat er een vrouw aangerand/verkracht was. "gelukkig hingen er cameras en waren er dus beelden" niet dus, want de cameras waren nep :X :')
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door dnmw2705 »

Het was allicht ook een open deur intrappen, maar aangezien Syntus en U-OV het niet gebruiken, was ik erg benieuwd of het dus in feiten/cijfers te zien was.
Ik ben zelf erg voorstander ervan, want wat je zegt, mensen gedragen zich meer en er zijn beelden voor als het niet goed gaan en krijg je inderdaad niet zoiets als in die tram!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Syntus gebruikt het zeker wel: bij het instappen zit in vrijwel elke bus een schermpje waarop je de beelden ziet. Dat scherm is trouwens alleen aan als de deur open is. In Twente wordt dat scherm (dat linksbovenin bij de chauffeur gemonteerd is) overigens ook gebruikt als scherm voor de achteruitrijcamera.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door dnmw2705 »

Dat heeft Syntus in Utrecht ook! Bij CXX zit het echter in de schermen verwerkt. Hierdoor kan je ook als je achterin zit en de bus rijdt, de beelden zien. Dat het schermpje aangaat als een deur open gaat is voor mn gevoel meer dat de chauffeur kan kijken of het uitstappen goed gaat.
Connexxion is ook de enige die het gebruikt?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Bij de RET zie je op de schermen toch ook alleen de camera beelden ook de stations...
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Aking schreef:Een aantal jaar terug is hier (Utrecht) nogal wat ophef geweest over de dummies in de sneltram nadat er een vrouw aangerand/verkracht was. "gelukkig hingen er cameras en waren er dus beelden" niet dus, want de cameras waren nep :X :')
En zelfs al zijn de camera's echt, als de boordcomputer (Infoxx/Kapsch/etc.) niet werkt, dan heb je er nog niets aan naar het schijnt. :')
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Vandaag reis ik met een papieren ticket (met QR-code) en onderweg had ik controle.
Tijdens die controle werd niet alleen naar mijn naam en mijn traject gekeken, maar werd ook de QR-code gestand.
Nu vraag ik me af sinds wanneer dat gebeurt en wat de HC precies kan uitlezen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Volgens mij gebeurt dat al een redelijke tijd, en staat in die QR-code precies wat er ook op je ticket staat.

Als ik het goed heb is er zelfs een Railpocket-app, waarmee je die dingen zelf uit kan lezen :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten