Korte vragen

Heb je ergens een fout in de reisinformatie, een goedkoop treinkaartje, of een bug in je OV app gezien, meld het dan hier.
Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 448
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Korte vragen

Berichtdoor luka23 » Za 30 Jun 2018, 23:16

Hoe lang waren die stoptreinen dan? De Loc+12ICR zijn volgens mijn berekeningen dan nog geen 400 meter, dan houd je nog ruim 300 meter aan perron over.
PSA: Links gaan, rechts staan

en-es
Berichten: 1086
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Berichtdoor en-es » Zo 01 Jul 2018, 10:29

Volgens mij waren die stoptreinen hooguit twee bakken, misschien op piektijden vier bakken. Weet ook nog wel dat als je vanuit Eindhoven in Sittard aankwam dat er tegenover een stoptrein stond die afhankelijk van de bestemming van de IC naar Maastricht of Heerlen ging. Ik denk dat op de terugreis beide treinen wel op hetzelfde spoor stonden.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12233
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » Zo 01 Jul 2018, 10:58

luka23 schreef:Hoe lang waren die stoptreinen dan? De Loc+12ICR zijn volgens mijn berekeningen dan nog geen 400 meter, dan houd je nog ruim 300 meter aan perron over.
Dat klopt dan wel redelijk. De wissels tussen de perronfases waren vrij want de IC reed om de stoptrein heen, dus daar gaat al zo'n 100 meter verloren. Als je dan nog de ruimte wil hebben voor 8 bakken stoptrein zit je snel aan dit soort lengtes.

ovforens
Berichten: 237
Lid geworden op: Za 15 Mar 2014, 12:15

Re: Korte vragen

Berichtdoor ovforens » Zo 01 Jul 2018, 11:48

Weet iemand waarom een deel van de 2400-Intercities buiten patroon ligt in Dordrecht, richting Rotterdam?

Heeft dat met een brugopening te maken of iets dergelijks?

Sommige IC's vertrekken om 5 terwijl de rest om 9, 24, 39 en 54 vertrekt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32412
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Zo 01 Jul 2018, 11:56

Ze vertrekken eens in de 2 uur vier minuten eerder omdat de Sprinter dan ook 4 minuten eerder vertrekt, inderdaad vanwege de brugopening. Die brugopening kon ook niet op een ander moment omdat er nog een pad voor de Benelux in de huidige dienstregeling zat, wat in de weg lag voor een brugopening op een ander moment.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12233
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » Zo 01 Jul 2018, 14:16

Die Benelux lijkt niet de (enige) veroorzaker van de huidige ligging te zijn. De brug is open van .12 tot .18 zie ik op vaarweginformatie.nl (wat betekent dat er al iets eerder geen treinen meer over mogen omdat de brug ook nog open moet gaan), zo'n tijd van een minuut of 8 is niet te vinden tussen de reizigerstreindienst daar. Dat ze dan kiezen voor het kwartier waarin de 2400 rijdt en niet de 2200 lijkt me een logische keus.

SuperGhost
Berichten: 2899
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen

Berichtdoor SuperGhost » Zo 01 Jul 2018, 14:20

Wordt het met het toegenomen treinverkeer (en wellicht ook scheepvaartverkeer) dat waarschijnlijk in de toekomst nog verder gaat toenemen het niet eens tijd om na te denken over een hogere brug (die niet open hoeft) of een tunnel?

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12233
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » Zo 01 Jul 2018, 14:21

Een hogere brug lukt in ieder geval niet omdat goederentreinen dan de helling niet meer op komen. Of dat bij een tunnel wel kan vraag ik me af, daarnaast vind ik het nogal een investering voor eens in de 2 uur 2 treinen een paar minuten eerder laten vertrekken.

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1810
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ferdinand » Zo 01 Jul 2018, 15:22

Hoe zit het met extra vertraging bij werkzaamheden? Dus dat de NS-app zegt dat je er 30 minuten langer overdoet, maar dat een uur wordt. Kun je dan nog geld terugvragen? Dit is namelijk wel erg jammer.
Ik hou van kritiek, maar ik moet 't er wel mee eens zijn - Mark Twain

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32412
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Zo 01 Jul 2018, 15:31

Je krijgt GTBV voor de vertraging t.o.v. het reisadvies, dus ja, daar kan je geld voor terug krijgen. Al weet ik uit ervaring dat je bij een vertraging veroorzaakt door een NS bus je eerst automatisch een afwijzing krijgt. Daar kan je dan wel weer bezwaar tegen maken met toelichting waardoor je uiteindelijk gewoon geld terug krijgt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1810
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ferdinand » Zo 01 Jul 2018, 16:51

Sinds wanneer rijdt er ICMm-materieel op de IC-Berlijn? Heb ik daar nou twee uur op zitten te wachten...
Ik hou van kritiek, maar ik moet 't er wel mee eens zijn - Mark Twain

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5429
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » Zo 01 Jul 2018, 17:08

Als het reguliere materieel niet beschikbaar is ;)
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 04-09-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 08-08-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

TomSteyl
Berichten: 207
Lid geworden op: Ma 25 Mei 2009, 14:33

Re: Korte vragen

Berichtdoor TomSteyl » Zo 01 Jul 2018, 17:10

Tot Berlijn gaat niet lukken, misschien in Bad Bentheim een uitwisseling? Er hebben in het verleden ook wel eens Plan V op die dienst gereden ter vervanging.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1810
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ferdinand » Zo 01 Jul 2018, 17:13

Het debiele er aan is dus dat er geen vervangende trein is in Bad Bentheim. Er wordt letterlijk gezegd: in Bad Bentheim zoekt u het zelf uit en neem daar maar het boemeltje naar Bielefeld.
Ik hou van kritiek, maar ik moet 't er wel mee eens zijn - Mark Twain

en-es
Berichten: 1086
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Berichtdoor en-es » Zo 01 Jul 2018, 17:35

Bij warm weer valt de Berlijntrein toch uit? Ik meen dat dit vorig jaar of het jaar ervoor ook het geval was.

jelmerrr
Berichten: 1066
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Berichtdoor jelmerrr » Zo 01 Jul 2018, 17:36

Ferdinand schreef:Het debiele er aan is dus dat er geen vervangende trein is in Bad Bentheim. Er wordt letterlijk gezegd: in Bad Bentheim zoekt u het zelf uit en neem daar maar het boemeltje naar Bielefeld.


Is die ICB rustig dan?

dennistd
Berichten: 3343
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » Zo 01 Jul 2018, 17:38

Ferdinand schreef:Het debiele er aan is dus dat er geen vervangende trein is in Bad Bentheim. Er wordt letterlijk gezegd: in Bad Bentheim zoekt u het zelf uit en neem daar maar het boemeltje naar Bielefeld.

Dikke kans dat de (al 20 minuten vertraagde) 142 in Bh gaat keren op de 241, en het ICM dus van 241 op 142 met zeker +45.

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1810
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ferdinand » Zo 01 Jul 2018, 18:27

Dat zal inderdaad wel gaan gebeuren. In de NS-app staat de IC naar Amsterdam al als ICMm.
Ik hou van kritiek, maar ik moet 't er wel mee eens zijn - Mark Twain

Bollenstad
Berichten: 70
Lid geworden op: Wo 19 Jun 2013, 16:55

Re: Korte vragen

Berichtdoor Bollenstad » Ma 02 Jul 2018, 12:47

Vraagje:
Binnenkort vertrek ik met zoonlief naar Denemarken met de trein, waaronder een stukje met de Eurobahn (van Hengelo tot Osnabrück). Mijn DB-kaartje heeft Zugbindung. Geldt die Zugbindung ook voor het Nederlandse stuk?

Ik vraag dit omdat ik heel graag een uur marge wil inbouwen, voor het geval de Eurobahn weer eens niet tussen Hengelo en Bad Bentheim rijdt. In het gunstigste geval moet ik dan een uur wachten in Hengelo; in het wat mindere geval lig ik vanaf Bad Bentheim weer op schema; niet verkeerd leek me, gezien het feit dat ik in Hamburg overstap op de EC richting Kopenhagen; de volgende (tevens laatste die dag) gaat pas twee uur later...
Nickname "Bollenstad" stamt nog uit een (ver) verleden in de Bollenstreek; "Lingedorp" zou nu een betere nickname zijn...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40825
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Korte vragen

Berichtdoor Suus » Ma 02 Jul 2018, 12:55

Het verplichte deel van de reis staat met treinnummers aangegeven bij de trajectcode op je vervoerbewijs. Een traject zonder treinnummers is een traject zonder treinbinding.
Rame à l'approche

Bollenstad
Berichten: 70
Lid geworden op: Wo 19 Jun 2013, 16:55

Re: Korte vragen

Berichtdoor Bollenstad » Ma 02 Jul 2018, 13:00

Dat vermoedde ik al; daarmee heb ik dus (waarschijnlijk) ook in Nederland Zugbindung.

Hoe moeilijk doet de gemiddelde Nederlandse conducteur daarover? Iemand ervaring?
Laatst gewijzigd door Bollenstad op Ma 02 Jul 2018, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Nickname "Bollenstad" stamt nog uit een (ver) verleden in de Bollenstreek; "Lingedorp" zou nu een betere nickname zijn...

en-es
Berichten: 1086
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Berichtdoor en-es » Ma 02 Jul 2018, 13:41

Zugbindung geldt alleen in fernverkehr, IC, EC en ICE dus. Daar valt Hengelo-Bielefeld niet onder.

Bollenstad
Berichten: 70
Lid geworden op: Wo 19 Jun 2013, 16:55

Re: Korte vragen

Berichtdoor Bollenstad » Ma 02 Jul 2018, 13:58

Zoals een klant van mij ooit eens zei: dat is een mooi antwoord, maar niet het antwoord op mijn vraag... :D
Nickname "Bollenstad" stamt nog uit een (ver) verleden in de Bollenstreek; "Lingedorp" zou nu een betere nickname zijn...

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 10853
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Ma 02 Jul 2018, 14:21

Hoe beantwoord "Daar valt Hengelo-Bielefeld niet onder." je vraag niet? :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 40825
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Ma 02 Jul 2018, 15:31

Ik maak uit de opmerking van Bollenveld op dat er tussen een Nederlands station en Osnabrück een treinnummer van een IC vermeld staat. Dan mag je op dat traject dus niet met regionale treinen reizen.
Rame à l'approche


Terug naar “Vragen & Meldingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten