Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

TimoD schreef:Op basis van GPS. Als de bus stilstaat in een straal van x van de halte af, geldt dat als een stop (en dan wordt rijden dus als vertrek gerekend). Bij het passeren van de halte zonder te stoppen zal het wel iets zijn in de geest van "Halte 2 is nu dichterbij dan halte 1, dus halte 2 is de volgende halte" ofzo.
De basis is gewoon via de odometer. Als de bus bij de halte zou zijn wordt GPS gebruikt om de dat te controleren. Ook deur openen geldt als trigger voor "op halte aangekomen".
De Linten van Syntus hebben gewoon het bussysteem inderdaad, daar zitten ook de deuren aan gekoppeld, wel alleen als ie daadwerkelijk open gaat, vrijgave is niet voldoende.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Welke instelling bij een CANON cameraatje moet je wijzigen om snel rijdende bussen scherp op beeld te krijgen?
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door TimoD »

Korte sluitertijd, diafragma zo groot mogelijk, zo laag mogelijke ISO-waarde (want anders ruis). ;)
(en beweeg je camera mee met de bus. Dan is de achtergrond onscherp maar de bus scherp)
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door TimoD »

marvinkok schreef:
TimoD schreef:Op basis van GPS. Als de bus stilstaat in een straal van x van de halte af, geldt dat als een stop (en dan wordt rijden dus als vertrek gerekend). Bij het passeren van de halte zonder te stoppen zal het wel iets zijn in de geest van "Halte 2 is nu dichterbij dan halte 1, dus halte 2 is de volgende halte" ofzo.
De basis is gewoon via de odometer. Als de bus bij de halte zou zijn wordt GPS gebruikt om de dat te controleren. Ook deur openen geldt als trigger voor "op halte aangekomen".
De Linten van Syntus hebben gewoon het bussysteem inderdaad, daar zitten ook de deuren aan gekoppeld, wel alleen als ie daadwerkelijk open gaat, vrijgave is niet voldoende.
Dat wist ik niet, maar het is ook wel vanzelfsprekend. Bij slechte GPS-ontvangst zou je niet willen dat de boordcomputer in de war raakt. :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Een tomtom werkt in een tunnel natuurlijk ook 'ongeveer'. Voor een bushalte is dat meestal goed genoeg... Software voor boordcomputers is nogal een conservatief wereldje. Deels omdat als er iets mis is je niet even bij 1000 bussen wil langsgaan :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ferdinand schreef:Welke instelling bij een CANON cameraatje moet je wijzigen om snel rijdende bussen scherp op beeld te krijgen?
TimoD schreef:Korte sluitertijd, diafragma zo groot mogelijk, zo laag mogelijke ISO-waarde (want anders ruis). ;)
(en beweeg je camera mee met de bus. Dan is de achtergrond onscherp maar de bus scherp)
Aannemend dat Ferdinand niet het meest geavanceerde type camera heeft kan je die instellingen doorgaans niet allemaal tegelijk instellen. De makkelijkste optie is als de camera een sportstand heeft, daar heb ik zelf jaren op gefotografeerd en dat werkt uitstekend mits het niet te donker is.
Onder donkerder omstandigheden is het handiger om de instelling te kiezen waarbij je de sluitertijd op een vaste waarde zet. Bij normaal daglicht kom je met 1/500 een heel eind, maar als je langs een 100 km/u weg staat kan je beter wat langere sluitertijden kiezen. Wanneer het donkerder wordt kan je vaak nog wel tot 1/200 zakken met je sluitertijd zonder gelijk een bewogen foto te krijgen. Je moet dan alleen wel opletten welke diafragma en ISO-waarde je camera er automatisch bij kiest, want zoals al gezegd geeft een hoge ISO-waarde snel ruis. Die hoeveelheid ruis wordt ook exponentieel groter als de camera een eenvoudiger model is.

Camera meebewegen met de bus ben ik zelf niet zo'n fan van, maar de truc die nagenoeg altijd werkt is de juist ingestelde camera vast scherp te stellen op een vast punt op de afstand waarop je de bus wilt vastleggen. Dat kan vanalles zijn van een lantaarnpaal tot een stoeprand of een streep op de weg. Scherpstellen doe je door de ontspanknop half ingedrukt te houden en wanneer de bus dan op de gewenste plek in beeld rijdt druk je af.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door TimoD »

webguy schreef:Een tomtom werkt in een tunnel natuurlijk ook 'ongeveer'. Voor een bushalte is dat meestal goed genoeg... Software voor boordcomputers is nogal een conservatief wereldje. Deels omdat als er iets mis is je niet even bij 1000 bussen wil langsgaan :)
Ingebouwde navi-units in auto's werken doorgaans als backup ook op de odometer. Daarbij rekent een TomTom gewoon door met de laatst bekende snelheid van het voertuig. Dat kan bij meer dan, zeg, 45 seconden toch al behoorlijk afwijken natuurlijk.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

In de meeste smartphones en Tomtoms kan je acceleratie meten, dus laatste snelheid +/- acceleratie geeft je inderdaad een goeie gok.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Ferdinand schreef:Welke instelling bij een CANON cameraatje moet je wijzigen om snel rijdende bussen scherp op beeld te krijgen?
Bussen doe ik niet, maar voor (rijdende) treinen ga ik op een emplacement altijd uit van een sluitertijd van hoogstens 1/250 seconde. Dat is dus bij 40km/h. Op de vrije baan (130km/h) is normaal gesproken 1/800 wel de langzaamste die ik kies. Let wel op: het kan zijn dat foto's hierdoor erg donker worden. Dan moet je naar een grotere diafragma-opening of een hogere ISO-waarde. Het eerste wordt uitgedrukt in bijvoorbeeld F8.0. Dat is trouwens ook meteen mijn standaard-instelling. Als je lager gaat wordt je foto lichter, maar wordt de achtergrond (althans: het punt waarop je niet scherpstelt) onscherper. Bij een hogere waarde wordt je foto donkerder, maar is wel een groter deel van de foto scherp. Tot slot de ISO: hoe hoger de ISO-waarde hoe lichter de foto, maar ook hoe meer ruis.

Wat voorbeelden:
Afbeelding
Erg donker weer, dus een hoge ISO (800) en grote diafragma-opening (F5.6). Dit alles om de trein wel scherp te krijgen met 70km/h. Sluitertijd kon ik op 1/640 zetten hierbij. De foto uit de camera was nog steeds vrij donker, maar door het raw-bestand met Lightroom te bewerken kwam ik alsnog op een voldoende lichte foto.

Afbeelding
Prachtig zonnig weer. De ISO-waarde kan dus omlaag (in dit geval naar 200) en het diafragma verder open (F8.0), je wil immers ook de achterkant van de trein wel scherp hebben hier. Gezien de snelheid van de trein hier heb ik een sluitertijd van 1/800 gebruikt.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Dank, allen!
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Hoe lang zullen de DDZ's eigenlijk in dienst blijven?
PSA: Links gaan, rechts staan
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Weet iemand ook of SNG dit weekend gaat rijden en welke ritten dit dan zullen zijn?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

SNG rijdt vooralsnog alleen doordeweeks, dit vanwege de extra personeelsinzet die nodig is zolang er niet genoeg personeel opgeleid is om met SNG te kunnen rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

SNGs staan idd voor zover ik weet in t weekend stil.
DDZ heeft net zn grote revisie gehad, dus die zullen nog wel een jaartje of 15 in dienst blijven gok ik.
Grt. Stefan
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Voor zover ik weet is er nog geen vervangingsplan voor DDZ. Ik verwacht wel dat zij als volgende sneuvelen na ICR en ICM, maar daar zijn we voorlopig nog wel even zoet mee ;-)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Als DDZ tot 15 jaar na revisie blijft rondrijden gaat de laatste aan de kant in 2029. Dat komt goed uit want vanaf 2030 mag DDZ niet meer ingezet worden (i.v.m. ontbreken van gelijkvloerse instap).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Dus VIRM rijdt ook maar tot 2030? Die hebben ook geen gelijkvloerse instap.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Nee, VIRM is een uitzondering, dat mag langer blijven rijden omdat dat in 2030 nog lang niet afgeschreven is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

En dat terwijl DDM, waar DD-AR en dus DDZ onder valt, bijna niks ouder of jonger is, dus daar kun je ook nog wel wat verlenging mee verwachten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Als ik me niet vergis is het gelijke instapverhaal alleen danwel in eerste instantie van toepassing op stoptreinen
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Dan lijkt het mij dat dubbeldekkers niet meer zullen voorkomen na uitstroom van het huidige dubbeldeksmaterieel
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Het lijkt mij dat NS ook nieuwe dubbeldekkers zou kunnen bestellen ter vervanging van de huidige.
Mikos schreef:En dat terwijl DDM, waar DD-AR en dus DDZ onder valt, bijna niks ouder of jonger is, dus daar kun je ook nog wel wat verlenging mee verwachten.
Dat kan wel zijn maar het is veel relevanter hoe lang geleden het een mid-life revisie heeft gehad. De eerst VIRMm is toch 6 jaar jonger dan de oudste DDZ.
trolly schreef:Als ik me niet vergis is het gelijke instapverhaal alleen danwel in eerste instantie van toepassing op stoptreinen
Ja, maar het scheelt niet zo veel. Voor stoptreinen is de deadline 2025, voor Intercity's 2030.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Mikos schreef:En dat terwijl DDM, waar DD-AR en dus DDZ onder valt, bijna niks ouder of jonger is, dus daar kun je ook nog wel wat verlenging mee verwachten.
Nou... DDM1 is in 1985 in dienst gesteld, DDAR is geleverd tussen 1991 en 1998, VIRM is geleverd tussen 1994 en 2009. Zeker de jongste VIRMen zijn dus veel jonger dan de jongste DDARren. DDM1 is al meer dan 30 jaar oud.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Maar DD-AR en daarmee DDZ dus niet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Dit weekend worden er bussen ingezet van en naar Schiphol door werkzaamheden. Gezien het aantal treinen dat er normaal door de tunnel rijdt zullen het behoorlijk veel bussen verwacht ik. Heeft iemand toevallig enig idee of het voornamelijk touringcars zullen zijn of dat er ook ex-lijndienstbussen ingezet kunnen worden, denk aan Pouw Vervoer of TCR? Ik heb geen idee welke ondernemingen deze diensten zullen uitvoeren.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten