Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

avl schreef:Waarom krijg ik bij het plannen van een reis naar Utrecht Maliebaan alleen het volle tarief enkele reis 2e klas te zien?
De knop "Toon korting en retourprijs" ontbreekt.
Maliebaan is altijd een beetje een bijzonder dingetje omdat het ook niet HRN is geloof ik, kan me voorstellen dat het daar mee te maken heeft.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Tot hoelang gaat men eigenlijk door met locomotief wisselen in Bad Bentheim?

En als Bad Bentheim vervalt als plaats waar van locomotief wordt gewisseld voor reizigerstreinen, waar is dan de dichtstbijzijnde locatie waar locomotiefwissels voor reguliere reizigerstreinen plaatsvinden en voor welke reizigerstreinen vinden deze locomotiefwissels plaats?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Tot dat er meersysteemlocomotieven besteld zijn. Geen idee of men dan elders locomotiefje wisselen gaat doen.
dennistd
Berichten: 5542
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

De 1700'en worden op redelijk korte termijn vervangen door Vectrons, maar die zullen in eerste instantie alleen tot Bentheim rijden. Mochten ze op langere termijn toch doorgaan naar Berlijn dan is Venlo (Alpen-Expres) de enige locatie met locwissel voor regelmatig rijdende reizigerstreinen.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik bedoel reguliere reizigerstreinen die minstens 1x/dag rijden (liefste vaker). Alpen-Express is geen reguliere reizigerstrein, maar meer een chartertrein. Ik denk dat na Bad Bentheim, Hamburg Hbf het station is die het dichtstbij is waar lokwissels plaatsvinden (de IC’s van Sylt die na Hamburg verder Duitsland in rijden, waar in Hamburg een diesellocomotief wordt ingewisseld voor een elektrische locomotief. Maar zijn er geen stations die dichterbij liggen dan Hamburg Hbf, waar lokwissels plaatsvinden?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Bad Bentheim ligt al net in Duitsland, daardoor is het locomotief wisselen in de Benelux eigenlijk al verdwenen in de reguliere dienst. Volgens mij was in de Benelux Luxembourg de laatste plek waar het gebeurde, totdat de Eurocity's werden afgeschaft.

Je zal dus een heel eind Duitsland of Frankrijk in moeten. Een van de weinige plekken waar het in Frankrijk nog gebeurt is Amiens, maar dat is een bedreigde situatie met de komst van nieuw bimode-materieel, in Bourges verdween het afgelopen december al door het schrappen van de intercités naar Montluçon. In Duitsland gebeurt het in ieder geval nog in Itzehoe, Hamburg, Eisenach, Ulm, Stuttgart en Lindau.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13191
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

De locwissel in Amiens zou met de herfstdienstregeling in september voorbij moeten zijn, al kan dat nog wat uitlopen doordat er vertraging zit in de leveringen van de Régiolis-stellen. Maar daarbuiten wordt het inderdaad erg ver zuidelijk reizen, Valence of Brive la Gaillarde bij de tractiewissel van de nachttreinen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Hebben ze nog steeds lokwissel in Amiens. Dat was in 1983 ook al toen ik in een boottrein van Paris Nord naar Calais Maritime zat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Yup!

Vlak na binnenkomst uit Parijs:
Afbeelding

Vlak voor vertrek naar Boulogne:
Afbeelding

Foto’s uit juni 2018.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12827
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:De naam Pimpel komt in ieder geval van 'pimpelen' in de Bordbistro, zoals en-es al zei. Mijn wilde gok is dat Fles die naam heeft bedacht. Even een lokquootje uitzetten.
Fles schreef:Lokquote
Ja ik heb hem niet gequote omdat hij misschien pas over drie maanden weer inlogt. Wellicht dat jij nog contact met hem had, vandaar. :P
🍉
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Een ander station waar ik niet zo lang geleden lokwissel meemaakte is Spielfeld Strass in Oostenrijk. In de Emona van Wenen naar Ljubljana in oktober 2017.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen

Bericht door Anne »

Aking schreef:Geen idee of dat nog zo is, maar vroegah was Ut-Utm een vaste prijs, mogelijk daardoor?

In de Rijdendetreinen-ap krijg ik voor Ut-Utm overigens gewoon (alle) verschillende prijzen te zien.
Hun website geeft ook de afstand (8).
webguy schreef:
avl schreef:Waarom krijg ik bij het plannen van een reis naar Utrecht Maliebaan alleen het volle tarief enkele reis 2e klas te zien?
De knop "Toon korting en retourprijs" ontbreekt.
Maliebaan is altijd een beetje een bijzonder dingetje omdat het ook niet HRN is geloof ik, kan me voorstellen dat het daar mee te maken heeft.
Maar er zijn toch meer stations buiten het HRN waarnaar je wel gewoon de prijs krijgt.
Verder staat op de tariefeenhedenkaart de afstand 8 aangegeven.

Valt de rit naar Maliebaan wel onder een concessie of is het een special?
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Sowieso wordt het station maar beperkt bediend, 1 keer per uur en dat alleen met de openingstijden van het Spoorwegmuseum. Dat komt niet overeen met de concessievoorwaarden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Maliebaan hoort sowieso niet bij het Hoofdrailnet. Volgens de netverklaring van ProRail bestaat het niet eens...

Zelfs als het wel bij het hoofdrailnet zou horen waren de concessievoorwaarden toch niet van toepassing omdat het een soort evenementenhalte is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Kun je op een e-ticket dagkaart ook de bestemming Aken Hbf invullen?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8678
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Bestaan er dan dagkaarten waarbij je de bestemming in dient te vullen? Zoiets ken ik alleen bij een e-ticket voor een enkele reis of een dagretour. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ik gok van niet, omdat het geen Nederlandse bestemming is, maar dat weet ik niet zeker...
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Als ik via de site van NS een dagretour probeer te bestellen naar Aachen lukt dat inderdaad niet, omdat het geen Nederlands station is. (Dat wordt dan ook niet gevonden.) Via NS International lukt dat dan weer wel, maar als ik "100% korting in Nederland" aanvink, wordt er voor het stukje Heerlen-Aachen alsnog €4,60 gerekend terwijl het met in- en uitchecken gratis zou zijn. :')
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Bij seizoensretoers kan je ook geen buitenlands station kiezen als bestemming.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

umbusko schreef:maar als ik "100% korting in Nederland" aanvink, wordt er voor het stukje Heerlen-Aachen alsnog €4,60 gerekend terwijl het met in- en uitchecken gratis zou zijn. :')
Herzogenrath Grens - Aachen ligt dan ook niet in NL, en het systeem kan vast weinig met dat soort uitzonderingen. Of gaat dat naar Leer wel goed?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

En een dagkaart op een e-ticket, mag je daarmee wel naar Aken reizen? De Kruidvat komt volgende week namelijk weer met dagkaartjes.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Aking schreef:
umbusko schreef:maar als ik "100% korting in Nederland" aanvink, wordt er voor het stukje Heerlen-Aachen alsnog €4,60 gerekend terwijl het met in- en uitchecken gratis zou zijn. :')
Herzogenrath Grens - Aachen ligt dan ook niet in NL, en het systeem kan vast weinig met dat soort uitzonderingen. Of gaat dat naar Leer wel goed?
Groningen-Leer vraagt hij €8,50 voor :shock: ; Groningen-Weener €3,00. Maar kom op, hoe moeilijk kan het zijn? Gewoon een regeltje inbouwen dat "...% korting in Nederland" betekent dat je korting krijgt in "Nederland" en op "Herzogenrath Grens-Aachen" en op "Weener Grens-Leer".
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Dan moeten er een miljoenmiljard uitzonderingen ingebouwd worden, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn :N Tenslotte hebben we het wel nog steeds over 's-Lands StaatsMikos en Co. (A)
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ferdinand schreef:En een dagkaart op een e-ticket, mag je daarmee wel naar Aken reizen? De Kruidvat komt volgende week namelijk weer met dagkaartjes.
Ik citeer:
NS- of studentenreisproduct

Zolang het om grensoverschrijdend vervoer gaat, op de RE18, zijn alle Nederlandse producten gewoon geldig. Wil je bijvoorbeeld, voor de reis naar Aachen, gebruik maken van keuzedagen, meereiskorting of je studentenreisproducten, dan kan dat.

Niet geldig zijn deze producten voor binnenlandse reizen aan Duitse zijde. Reis je bijvoorbeeld enkel tussen Herzogenrath en Aachen Hbf, dan zijn de Nederlandse producten (Arriva en NS) niet geldig (zie AVV-Tarif).
In principe kun je dus NS-producten gebruiken, maar je moet even kijken naar de specifieke voorwaarden van de dagkaart. Als die pluri-interpretabel zijn, zou ik met verwijzing naar bovenstaande tekst de vraag deponeren bij Arriva en bij de verkoper van de dagkaart. En als er staat "binnen Nederland" zou ik het ook even navragen. Nee heb je, ja kun je krijgen. (En als je het dan zeker weet, koppel je het hier even terug zodat we een precedent hebben. (A) )
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Aking schreef:Dan moeten er een miljoenmiljard uitzonderingen ingebouwd worden, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn :N Tenslotte hebben we het wel nog steeds over 's-Lands StaatsMikos en Co. (A)
Ik vind het ook wel prima als de korting in heel Duitsland wordt berekend hoor, zo veeleisend ben ik nou ook weer niet. (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten